PSRM, QUO VADIS? Op-Ed de Victor Pelin

Debandada ideologică și organizatorică din cadrul PSRM – cel mai influent, deocamdată, partid politic din Republica Moldova, trebuie să-i facă extrem de exigenți pe cetățenii țării, iar pe membrii formațiunii foarte curioși față de cauzele involuțiilor tot mai pronunțate ale partidului, întrebându-se: Quo vadis, PSRM?…”
---


Debandada ideologică din PSRM

Liderului Partidului Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM), Igor Dodon, nu scapă vreo ocazie pentru a menționa că formațiunea pe care o conduce este cea mai puternică și reprezentativă din țară. Dacă-i așa, atunci și exigențele față de PSRM trebuie să fie pe potrivă. Recent, liderul PSRM a anunțat opinia publică despre aprobarea de către Consiliul Republican al PSRM a unui program politic nou, însă fără să facă vreun bilanț privind realizarea programului politic precedent, adoptat la congresul formațiunii din 2014. Probabil, problema e că implementarea programului precedent a eșuat, iar dovadă în acest sens ne servesc sarcinile pe care formațiunea și le-a trasat în documentele strategice și la care a renunțat ulterior, fără a explica cauzele. Astfel:

Exemplele invocate mai sus sunt doar câteva dintre cele de rezonanță, având menirea să demonstreze inconsistența ideologică a PSRM și liderului acestuia. Ele demonstrează că cauzele înfrângerii lui Igor Dodon la alegerile prezidențiale din noiembrie 2020 sunt mult mai profunde decât cele vehiculate de propagandiștii PSRM. De fapt, liderul PSRM a recunoscut că, practic, nu a reușit cam nimic din ceea ce și-a propus să realizeze de-a lungul mandatului său prezidențial de 4 ani, cu excepția a 600 de vizite în localitățile din țără și a 70 de vizite peste hotarele acesteia.

Încălcarea normelor statutare ale PSRM și încetățenirea secretomaniei

A trecut mai bine de o lună de la preluarea, la 30 decembrie 2020, a conducerii Partidului Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM) de către Igor Dodon. În această perioadă gestionarea formațiunii a rămas la fel de precară sau chiar s-a înrăutățit. În primul rând, există indicii clare că conducerea PSRM este înclinată să încalce procedurile și normele statutare ale formațiunii. Astfel, articolul 4.20 al Statutului PSRM prevede în mod expres că adoptarea și modificarea programului partidului este prerogativa congresului, abateri de la norma respectivă fiind admise doar în cazul modificării legislației cu privire la partide, în perioada dintre congrese. În pofida acestei norme, liderul PSRM a anunțat opinia publică că noul program al formațiunii a fost aprobat peste o lună după congres, în cadrul ședinței Consiliului Republican din 30 ianuarie 2020. Putem doar ghici de ce s-a recurs la încălcarea normei statutare. Probabil, pentru că liderul formațiunii, Igor Dodon, nu a dorit să explice congresului de ce a eșuat implementarea prevederilor programului adoptat în 2014.

Este de remarcat că nu e pentru prima oară când conducerea PSRM încalcă normele statutare. Astfel, congresul al XVI al formațiunii, desfășurat la 30 decembrie 2020, fusese convocat de către Consiliul Republican încă la 16 iunie 2018, urmând să aibă loc în preajma alegerilor parlamentare ordinare din 2019. La acel congres, în conformitate cu prevederile statutare, urma să fie adoptat și noul program politic. În mod inexplicabil, congresul nu a mai avut loc în 2018, iar preconizatul program politic a fost adoptat tocmai peste doi ani și jumătate, dar nu de congres, așa cum prevede statutul, ci de Consiliul Republican.

Mai mult, opinia publică și membrii PSRM nu cunosc conținutul noului program al PSRM, fiindcă acesta nu este publicat. Se cunoaște doar ceea ce i-a raportat Igor Dodon ambasadorului Republicii Chineze în Republica Moldova, în cadrul întâlnirii din 21 ianuarie: “Partidul Socialiștilor va adopta un nou Program politic, în cadrul căruia, la capitolul politică externă va fi indicat vectorul spre Est, drept prioritar. Acest fapt va presupune dezvoltarea unor relații mult mai strânse cu Rusia, alte țări membre ale Uniunii Economice Eurasiatice și China”. Așadar, s-a terminat cu manipularea privind politica externă echilibrată! Din această relatare putem desprinde că noul program politic al PSRM poate fi, eventual, îndreptat spre acceptarea celor mai recente norme democratice din spațiul UEE, implementate în Federația Rusă odată cu evoluția cazul Navalny, iar în Belarus după alegerile prezidențiale din august 2020. Pe de altă parte, relațiile mai strânse cu China ar putea să se refere la perspectiva împrumutării politicilor privind sistemul de credit social, care prevede instalarea antenelor 5G cu posibile consecințe, discutate pe larg în societate. Evident, aceste priorități ale PSRM trebuie discutate și dezbătute pe larg în societate.

Concluzii

Aprobarea de către Consiliul Republican al PSRM, cu încălcarea normelor statutare, a noului program politic al formațiunii reprezintă temei serios de îngrijorare. Ținerea în secret a noului program al PSRM provoacă îngrijorări și mai mari, pe motiv că acesta ar putea conține prevederi îndreptate spre adâncirea clivajelor din societate Republicii Moldova.

Faptul că mediul diplomatic străin este informat despre prioritățile celui mai mare partid din Republica Moldova înaintea informării propriilor cetățeni și chiar ai membrilor formațiunii respective ne poate duce cu gândul la concluzia că liderii PSRM sunt adevărați agenți de influență străini. În acest sens, cetățenii țării trebuie să ceară desecretizarea urgentă a noului program politic al PSRM.

Debandada ideologică și organizatorică din cadrul PSRM – cel mai influent, deocamdată, partid politic din Republica Moldova, trebuie să-i facă extrem de exigenți pe cetățenii țării, iar pe membrii formațiunii foarte curioși față de cauzele involuțiilor tot mai pronunțate ale partidului, întrebându-se: Quo vadis, PSRM?

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.