Reprezentanții societății civile, alături de părinți care au copii cu dizabilități de auz, au organizat astăzi, 30 iulie, o acțiune de protest în fața Guvernului. Ei le cer autorităților să le asigure copiilor dreptul la educație, prin introducerea disciplinei „Limbajul semnelor” în cadrul instituțiilor de învățământ de toate nivelurile. Mai mult, ei afirmă că, dacă autoritățile nu le pot asigura condiții de învățare în școlile generale, atunci să nu le închidă pe cele speciale, unde au studiat până acum copiii cu dizabilități de auz, transmite IPN.
Directorul executiv al Centrului pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, Vitalie Meşter, a declarat că scopul acestei acțiuni este de a atrage atenția Ministerului Educației, Culturii și Cercetării cu privire la necesitatea asigurării drepturile la educație incluzivă. Dacă acești copii nu pot fi încadrați în școli generale, pentru că sistemul nu este pregătit, să fie păstrate școlile speciale.
Președintele Asociației Surzilor din Republica Moldova, Ruslan Lopatiuc, a menționat că, în condițiile în care comunicarea este foarte importantă, pentru surzi unicul mijloc este limbajul mimico-gestual. Astăzi mulți copii cu deficiențe de auz învață în școli generale, dar aici nu le sunt create condiții, nu sunt suficienți interpreți, psihologi, logopezi – specialiști care ar facilita procesul de studiere pentru acești copii. Ruslan Lopatiuc a mai spus că revolta s-a aprins în momentul în care s-a decis închiderea școlilor speciale de la Cahul și Hârbovăț. Părinții nu sunt împotriva studiilor în școli generale, dar cer mai întâi să fie create condiții incluzive.
Într-o petiție adresată autorităților se menționează că, în luna iunie, părinții elevilor cu dizabilități de auz, înmatriculați în gimnaziile-internat pentru copii cu hipoacuzie din municipiul Cahul și din satul Hârbovăţ, raionul Călăraşi, au fost contactați de directorii acestor instituții, care le-au cerut să se prezinte la internat pentru a lua dosarele copiilor, invocând că instituțiile respective urmează a fi lichidate, iar copiii trebuie să fie înscriși în școlile de la locul de trai.
Mama unui copil hipoacuzic spune că odată cu închiderea școlilor speciale acestor copii li se ia dreptul la carte, dreptul la comunicare. O altă mamă spune că ea cunoaște foarte puțin limbajul mimico-gestual și acest fapt îi îngreunează comunicarea cu propriul copil. Situația se înrăutățește dacă copilul și la școală nu va putea comunica. Iar un tată a spus că copilul său nu vrea să mai meargă la școala generală pentru că nu se descurcă.
În fața manifestanților a ieșit secretarul de stat al Ministerului Educației, Natalia Grîu, care a declarat că asigurarea accesului la educație pentru fiecare copil este o prioritate pentru autorități. Autoritățile pledează pentru integrarea copiilor în sistemul educațional general și dezaprobă izolarea lor în școli separate. Pentru cei 24 de copii din școlile speciale de la Hârbovăț și Cahul va fi asigurată asistență individualizată. Fiecare elev va avea cadru didactic de sprijin și va studia conform unui plan individualizat.
Subiectul urmează să fie discutat luni în cadrul unei ședințe la Minister, la care să participe părinții copiilor cu probleme de auz. De asemenea, urmează să fie convocați și directorii celor două școli speciale.