Audiențele la Parlament, deși au ca scop interacțiunea directă deputat-cetățean, rămân în continuare un instrument lipsit de transparență. Informațiile despre audiențele acordate cetățenilor la legislativ și în teritoriu lipsesc atât pe site-ul instituției, cât și pe pagina de Facebook a acestuia. Pentru a informa cetățenii despre programul audiențelor și despre deplasările în teritoriu deputații își folosesc conturile oficiale. Asemenea observații au fost făcute de Asociația Promo-LEX în contextul elaborării celui de-al doilea Raport anual de monitorizare a activității Parlamentului, transmite IPN.
Promo-LEX a precizat că în perioada august 2022 – iulie 2023, din totalul de 89 de deputați care au cont pe Facebook, doar 33 au informat cetățenii despre programul de audiență pe paginile lor. În timp ce programul audiențelor, inclusiv a deplasărilor în teritoriu, a fost reflectat în 190 de postări, alte interacțiuni și discuții cu cetățenii, inclusiv cele pe linie de partid, au fost reflectate într-un număr aproape dublu de postări – 345. Promo-LEX consideră că toate activitățile desfășurate de aleșii poporului trebuiau să fie reflectate de o manieră transparentă. Or, în exercitarea mandatului deputații sunt în serviciul poporului, prin urmare informarea cetățenilor reprezintă o condiție esențială pentru exercitarea în mod transparent a atribuțiilor de bază. Iar audiențele, ca mecanism de comunicare a deputatului cu cetățeanul, trebuie să fie delimitate de celelalte discuții și interacțiuni, întrucât scopul audienței este soluționarea problemei cetățeanului.
Pentru a asigura transparența audiențelor și a spori accesibilitatea cetățenilor la acestea, Promo-LEX recomandă conducerii Parlamentului să examineze posibilitatea de informare în prealabil a cetățenilor despre audiențele planificate atât la sediul legislativului, cât și în teritoriu. Este recomandabilă asigurarea contabilizării și evidenței audiențelor, precum și informarea activă despre audiențele desfășurate de către toți aleșii poporului.