|
|
|
Capacitatea forțelor eurosceptice de a exploata spiritul protestatar din societate pentru a obține capital politic va pune la încercare potențialul UE de a influența situația geopolitică din vecinătatea sa estică...
|
Dionis Cenușa, Columnist principal |
|
Situația geopolitică non-lineară din Europa este sub o continuă influență a agresiunii militare a Rusiei împotriva Ucrainei. Totodată, perspectivele restaurării stabilității regionale în beneficiul UE rămân negative cât timp durează intervenția militară a Israelului în Fâșia Gaza, cu o probabilitate ridicată de a escalada într-un război regional, dacă moartea civililor în rândul palestinienilor nu este stopată (deja peste 25,000 au decedat). Turbulențele geopolitice din Orientul Mijlociu generează reacții în lanț pentru securitatea economică a UE, care agravează starea lucrurilor din sectorul agricol la nivel european, aducând atingere percepțiilor de securitate alimentară în rândul europenilor.
În perioada 2022-2023, agresiunea militară rusă a reușit deja să distorsioneze în mod considerabil operațiunile de livrare a cerealelor ucrainene prin distrugerea infrastructurii și a rutelor tradiționale de export. Mai recent, efecte negative adiționale sunt produse de criza transportului maritim pe Marea Roșie, provocată de rebelii Houthi din Yemen, care, cu sprijinul Iranului, atacă vasele care circulă prin strâmtoarea Bab el-Mandeb în direcția Canalului Suez și în sens opus. Suplimentar la costurile provocate pentru importul de hidrocarburi sau de producție industrială (asigurarea, prelungirea duratei de transportare, etc.) este afectat și sectorul agro-alimentar european, în special cel al statelor UE din Marea Mediterană – Grecia, Cipru și Italia (Politico, Ianuarie 2024). Ca urmare, se multiplică spiritul protestatar în interiorul UE. Fermierii și transportatorii din unele state UE blochează drumurile sau punctele de trecere la frontieră (cu Ucraina), iar forțele civic-politice se pronunță în stradă împotriva elanului forțelor de dreapta - protestele anti-AfD din Germania.
În timp ce UE trebuie să absoarbă consecințele crizelor geopolitice și a repercusiunilor lor social-economice și politice, Europa de Est pășește într-o fază politic-electorală complexă. În timp ce autocrațiile din Rusia și Belarus desfășoară alegeri pentru a reînnoi controlul asupra puterii, Ucraina trebuie să se înfrunte cu agresiunea rusă, oboseala geopolitică occidentală și extenuarea autorității lui Volodymyr Zelensky. Concomitent, Moldova și Georgia urmează să parcurgă alegeri cruciale pentru continuarea tranziției democratice. Pe fundalul alegerilor pentru reînnoirea legitimității regimului autocratic în Azerbaidjan, Armenia va trebui să investească continuu în strategia de diversificare a surselor de securitate, păstrând echilibrul între deschiderea geostrategică fără precedent a UE și accesul vital la piața și resursele energetice rusești. Atât evenimentele politic-electorale din interiorul UE, la nivel național sau european, cât și procesele electorale din SUA, vor lăsa amprente asupra comportamentului decidenților din Europa de Est.
Scena din interiorul UE
Adaptarea economică la decuplarea strategică în raport cu Rusia, care implică reorientarea infrastructurii de transport și energie, precum și a fluxurilor comerciale, constituie un domeniu de preocupare pentru UE. În paralel, Bruxelles-ul este nevoit să caute soluții pentru noile crize geopolitice regionale, când „motoarele economice” europene se răcesc. Astfel, după o reducere a PIB-ului cu 0.3% în 2023, potrivit unor scenarii moderat-optimiste, economia Germaniei ar putea înregistra o creștere de 0.7% în 2024, pe timp când economia globală dă semne mai sănătoase de creștere – de circa 2.4% (Reuters, Ianuarie 2024). Procesele economice din Germania deja au impact politic, deoarece fermierii și alte categorii social-economice ale acestui stat, aflate la intersecția producției și transportării bunurilor sensibile, devin susceptibili la proteste anti-guvernamentale și la apelurile politice emanate de forțele euro-sceptice. În consecință, statul german exemplifică un caz concludent când crizele geopolitice regionale produc atât costuri materiale pentru populație (inflație energetică etc.) cât și politice. Acest lucru poate fi dedus din ascensiunea formațiunii de extrema dreaptă – „Alternativa pentru Germania” (Afd) – care exploatează declinul standardelor de viață pentru a atrage electoratul afectat și/sau dezamăgit. Pe fundalul protestelor anti-AfD, sprijinul public pentru această formațiune a coborât la 20%. Cu toate acestea, AfD continuă să ocupe locul doi în opțiunile electorale ale nemților, aflându-se după creștinii-democrați, aflați și ei în opoziție (CDU – 31%), dar în fața partidelor de la guvernare, care doar împreună acumulează 32% (Reuters, Ianuarie 2024). Protestele anti-guvernamentale din Slovacia împotriva încercărilor de a dezmembra politicile anti-corupție se încadrează în aceeași categorie de proteste împotriva populiștilor eurosceptici în Germania (AP, Ianuarie 2024).
Protestele anti-populiste din Germania și Slovacia denotă că formularea unei prezumții generaliste despre izbucnirea succesului euroscepticilor la alegerile europene din iunie 2024 este prematură. Totuși, persistă dispoziții de protest în rândul agricultorilor și/sau a transportatorilor din Franța, Polonia și România. Ignorarea acestor tendințe pot servi intereselor eurosceptice. Motivațiile din spatele protestelor sunt diverse, pot fi legitime și pot căpăta un efect combinat. Astfel, efectele liberalizării rapide a pieței, în semn de solidaritate, pentru producția agro-alimentară ucraineană (în special cereale) constituie o bază agravantă (BBC, Ianuarie 2024). Altul este de ordin structural, constând din politicile europene, care implică costuri sau pierderi de avantaje ce reies din racordările la „tranziția verde”. Aceste proteste sunt folosite de către populiștii eurosceptici pentru a-și justifica obiectivele politice. Totuși, victoria opoziției liberale, condusă de Donald Tusk, în fața Partidului Legii și Justiției în Polonia, a demonstrat că exploatarea protestelor inițiate de către fermieri se poate solda de asemenea cu eșec. Chiar dacă forțelor eurosceptice le este greu să intre în posesia puterii politice, acestea pot utiliza protestele din sectorul agricol pentru a induce în societate o predispoziție pentru mesaje anti-guvernamentale (anti-establishment). Spre exemplu, în cazul României, unde în acest an se suprapun alegerile europene, locale, parlamentare și cele prezidențiale, poziția partidelor de dreapta se conturează necontenit. Sondajele arată că Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) și SOS România și-ar putea cimenta prezența politică cu 19% și respectiv 8% la alegerile europene, fiind al treilea și al cincilea partid ca opțiune de vot. Totodată, liderii acestor partide politice – George Simion și Diana Șoșoacă – sunt pe locul 2, cu 23% ambii, la capitolul încrederii publice. Cu alte cuvinte, efectele politice ale crizelor geopolitice de la frontiera terestră (Europa de Est) sau maritimă (Marea Mediterană) a UE nu trebuie nicidecum subestimate, ci anticipate și prevenite de o manieră eficace.
În fine, oboseala geopolitică vizavi de Ucraina reprezintă un risc real, a cărui materializare se conturează din cauza unei serii de factori, precum perpetuarea războiului, reducerea resurselor financiare disponibile pentru apărarea și recuperarea ucraineană și apariția unor noi urgențe în statele occidentale (conflicte militare, migrație, crize politice interne etc.). Competiția de priorități naționale și regionale în procesul decizional al UE, precum și obstacolele non-liberale din statele membre (IPN, Ianuarie 2024), deja distrag atenția de la efortul occidental de a stopa agresiunea militară rusă în Ucraina. Decizii individuale, precum intenția lui Charles Michel, ulterior abandonată, de a părăsi șefia Consiliului European pentru a candida pentru un fotoliu în Parlamentul European, au demonstrat cât de ușor poate fi deturneze atenția politică a UE, generând premise pentru crize neprevăzute. Apariția unor evenimente de acest tip are o probabilitate sporită, fie în interiorul UE sau în exteriorul acesteia. În conformitate cu această linie de gândire, efecte cu adevărat serioase pentru UE vor naște, dacă alegerile din SUA sunt câștigate de Donald Trump. Pe lângă eventuala pierdere a unui aliat în exercitarea presiunii asupra Rusiei, Bruxelles-ul ar putea să se înfrunte cu un SUA necooperant. Acesta ar putea fi dispus la războaie comerciale, lovind în securitatea economică a UE, precum și la o nealiniere strategică pe tărâmul securității. Prin urmare, situația geopolitică actuală și ulterioară, pe durata lui 2024, este dificilă și se poate complica adițional, iar acest lucru înseamnă că influența benefică a UE asupra vecinătății estice va trece un test de stres.
Scena din Europa de Est
Intrarea războiului rus împotriva Ucrainei în al treilea an de derulare, pe de o parte, și integrarea unilaterală forțată a Karabahului în 2023, pe de alta, vor condiționa parametrii evoluțiilor din Europa de Est la nivel de (micro-)regiune. În patru din cele șapte state est-europene urmează să aibă loc alegeri parlamentare și/sau prezidențiale, cu turnuri eventuale ale situației în anumite cazuri. Securitatea va influența procesele politice naționale intra-regionale. Tendințele din statele cu regimuri considerate autoritare – Rusia, Belarus și Azerbaidjan – sunt dominate de raționamentul supraviețuirii duble, în raport cu presiunea externă (sancțiuni sau amenințare cu aplicarea sancțiunilor) și cu disidența internă. În paralel, acolo unde se desfășoară tranziția democratică și în pofida presiunii războiului (Ucraina) sau a riscurilor de securitate (Moldova și Armenia), atenția va fi captată de necesitatea evitării crizei de credibilitate în ochii UE. De asemenea, se prognozează o rezistență acerbă împotriva depășirii status-quo-ului oligarhic în Georgia. Alegerile în condițiile regimurilor autoritare vor avea rezultate previzibile, exercițiul electoral fiind mimat sau puternic distorsionat pentru a regenera legitimitatea liderilor actuali în circumstanțe regionale sau naționale nefavorabile.
Azerbaidjan va desfășura alegeri prezidențiale anticipate pe 7 februarie, la care Ilham Aliev nu are niciun contracandidat capabil să-l împiedice să fie reales. În 2018, el a primit cel de-al patrulea mandat, cu votul a 86% din cei 74.2% de alegători, care s-au prezentat la secțiile de vot. Disidența în rândul opoziției, care în 2018 a boicotat scrutinul, dar și represiunile recente împotriva jurnaliștilor critici, catalogați drept „spioni străini”, denotă că scopul alegerilor anticipate pare a fi cel de capitalizare rapidă a simpatiilor publice privind reintegrarea teritorială a țării. Realegerea lui Aliev poate constitui o tactică politică menită să descurajeze presiunile internaționale legate de exodul populației armene din Karabah (120,000 de persoane), provocat de acțiunile azere, și care încă pot avea costuri de reputație pentru regim. Tot în 2024, pe 25 februarie, alegeri parlamentare urmează să se desfășoare în Belarus. Scrutinul este compromis, având în vedere ultimul val de represiuni împotriva opoziției, inițiate după protestele post-electorale din 2020. În prezent, opoziția este fie în detenție în Belarus. fie în exil (Lituania, Polonia, etc.). Totodată, după înregistrarea repetată a partidelor politice din țară la începutul lui 2024, doar patru formațiuni pro-regim au fost admise pentru scrutinul din februarie, din totalul de 15 entități active în 2023. Adițional, pe lângă asigurarea unui regim legal de imunitate pe viață în raport cu justiția pentru Alexandr Lukașenko, decretul semnat de acesta, la începutul lui 2024, introduce interdicții de participare la viitoarele alegeri prezidențiale pentru liderii opoziției din exil (Guardian, Ianuarie 2024).
Următoarea prelungire de mandat a regimului autoritar va avea loc în Rusia, unde vor fi organizate alegeri prezidențiale în perioada 15-17 martie (3 zile). Probabilitatea ca Vladimir Putin să nu fie reales, obținând cel de-al cincilea mandat, este aproape de zero. Acesta s-a auto-propus deja în calitate de candidat pentru scrutinul prezidențial. Potrivit surselor oficiale, au fost acumulate peste 2.5 milioane de semnături în sprijinul candidaturii lui Putin, din 89 de regiuni ale țării. Organul electoral rus a invitat până la 1,000 de observatori din peste 95 de țări și 14 organizații internaționale, printre care nu se regăsesc cele occidentale, care deja semnalizează că nu vor recunoaște legitimitatea rezultatelor electorale. În esență, regimul are nevoie de o resuscitare a autorității președintelui, subminată de rebeliunea lui Evgheni Prigojin din iunie 2023 și ramificațiile războiului de agresiune împotriva Ucrainei.
Procesele electorale vor avea impact în statele est-europene care fie sunt în tranziție democratică, fie stagnează din cauza guvernării informale. Când Moldova prelungea repetat starea de urgență în 2023, circulau speculații potrivit căror partidul de la guvernare ar fi capabil să suspende alegerile prezidențiale din 2024 din motive de securitate. Acest tip de raționament stă la baza deciziei Ucrainei de a amâna alegerile prezidențiale, care din cauza războiului nu poate desfășura scrutinul, care trebuia să aibă loc în martie. Reieșind din încetarea stării de urgență și inexistența unei amenințări rusești iminente, în particular de ordin militar, autoritățile moldovene urmează să organizeze alegerile prezidențiale la toamnă. Actuala președintă Maia Sandu este deocamdată unicul politician care nu-și ascunde intenția de a candida. Principalii săi contra-candidați sunt actori politici care nu au renunțat la simpatiile pro-ruse (Igor Dodon) sau sunt suspectați că ar mai păstra legături cu Rusia – primarul capitalei, Ion Ceban și ex-guvernatoarea autonomiei găgăuze, Irina Vlah. Alegerile prezidențiale moldovenești vor avea un caracter geopolitic pronunțat. La solicitarea președintelui Maia Sandu, partidul de la guvernare (Partidul Acțiune și Solidaritate) a schimbat legislația electorală pentru a legaliza desfășurarea unui referendum geopolitic în ziua scrutinului prezidențial. Mobilizarea votului anti-Maia Sandu, planificat de către opoziție, poate afecta rezultatul referendumului privind integrarea europeană. Totodată, sprijinul pentru Uniunea Euroasiatică, de până la 37%, poate să aibă efect negativ asupra referendumului, destinat să confirme simpatiile pro-UE ale populației, care oscilează la limita de 50-60%. În timp ce guvernarea PAS-Sandu vrea să utilizeze referendumul pentru a asigura o victorie din primul tur, iar dacă nu – atunci din al doilea, scenariile negative par să fie scoase din calcul.
Alegerile parlamentare georgiene din toamnă vor testa capacitatea opoziției de a se mobiliza eficient, dar și voința populației de a pedepsi guvernarea pentru nedeschiderea negocierilor de aderare, planificate în cazul Ucrainei și Moldovei deja în primăvară. Scrutinul din Georgia ar fi avut impact democratic la nivel micro-regional, dacă nu exista o convingere puternică că partidul de la guvernare (Visul Georgian) poate câștiga alegerile. Loialitatea față de oligarhul Bidzina Ivanishvili, a cărui imagine este protejată vehement de guvernarea georgiană, cu riscul compromiterii relațiilor cu anumiți actori europeni, denotă un nivel sporit de întrepătrundere a instituțiilor statului cu exponenții guvernării informale (influență oligarhică). Concomitent, reprezentanții puterii direcționează acuzații privind subminarea securității naționale împotriva organizațiilor non-guvernamentale georgiene (Civic IDEA) care evaluează critic prezența economică a Chinei în Georgia. În acest sens, reînnoirea mandatului Visului Georgian va eroda pozițiile UE atât în Georgia, cât și, probabil, în regiune. Or, prioritatea acordată factorului oligarhic și chinez în Georgia nu încurcă deloc intereselor regimului autocratic de la Baku, iar degradarea standardelor democratice georgiene în procesul de integrare europeană poate inhiba tentativele de preluare a bunelor practici de către Armenia.
În loc de concluzii...
Pe de o parte, capacitatea forțelor eurosceptice de a exploata spiritul protestatar din societate pentru a obține capital politic va pune la încercare potențialul UE de a influența situația geopolitică din vecinătatea sa estică. Totodată, ciclurile electorale din Europa de Est denotă o tendință clară în favoarea consolidării și perpetuării autocrațiilor deja existente. Pe de altă parte, alegerile preconizate în statele est-europene, ancorate în procesul de aderare la UE, riscă să genereze (noi) crize de credibilitate în raport cu UE pentru că guvernările aplică stratageme electorale, cu referendumuri geopolitice, sau creează percepții că servesc interesele oligarhice într-un an electoral.
Dionis Cenușa, Columnist principal
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016