Prognoza macroeconomică preliminară a statului pe anii 2008 – 2010 prevede creşterea reală a PIB-ului cu circa 5% anual
Prognoza macroeconomică preliminară a statului pe anii 2008 – 2010 prevede creşterea reală a produsului intern brut (PIB) cu circa 5% anual, reducerea nivelului inflaţiei până la 5,5% în anul 2010, deprecierea lentă a cursului de schimb al valutei naţionale faţă de dolarul SUA şi relansarea exporturilor.
Potrivit Cadrului de cheltuieli pe termen mediu, aprobat vineri, 6 iulie, de Parlament, se preconizează creşterea salariului mediu pe economie cu circa 17 la sută în mediu anual, mărimea căruia va atinge nivelul de 3250 lei în 2010.
Măsurile de politică fiscală propuse pe anii 2008-2010 au drept scop susţinerea persoanelor cu venituri mici şi transpunerea treptată a presiunii fiscale asupra populaţiei cu venituri medii şi mai sus de medii, extinderea bazei fiscale, precum şi îmbunătăţirea climatului de afaceri şi stimularea creşterii investiţiilor atât autohtone, cât şi străine.
În anii 2008-2009 cota de asigurare socială va fi menţinută la nivelul existent de 29% din fondul de remunerare a muncii cu redistribuirea în continuare a cotei între angajator şi angajat. În anul 2008 angajatorul va achita 24% şi angajatul 5%. Pentru extinderea pachetului de servicii medicale, oferite populaţiei prin intermediul asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală, în anii 2008-2009 se prevede majorarea primei de asigurare obligatorie de asistenţă medicală de la 5% - în 2007 la 6% - în 2008 şi 7% - în 2009 şi 2010, fiind distribuite în cote egale între angajator şi salariat.
Începând cu anul 2008, se preconizează implementarea unui sistem de restituire a TVA, aferente valorilor materiale, serviciilor ce ţin de investiţii (cheltuieli) capitale pe termen lung (cu excepţia celor cu destinaţie locativă şi a mijloacelor de transport), efectuate în localităţile republicii, în afara municipiilor Chişinău şi Bălţi.
Pentru anii 2008-2010 se prognozează ritmuri mai lente de creştere a cheltuielilor publice comparativ cu anii precedenţi. În perioada 2007-2010 cheltuielile bugetului public naţional vor creşte de la 20,9 miliarde lei, estimat pentru anul 2007, la 27,2 miliarde lei în 2010. Totodată, se prognozează o lentă diminuare a cotei bugetului public naţional în PIB. Deficitul bugetar se estimează la nivel de 0,5% din PIB şi va fi acoperit preponderent din surse externe. Creditele şi granturile externe vor fi utilizate exclusiv pentru susţinerea proiectelor de investiţii publice.
Priorităţile de cheltuieli pe anii 2008-2010 sunt legate de majorarea salariilor în sectorul bugetar, suplimentarea transferurilor către bugetele unităţilor teritorial – administrative şi alte bugete. Pentru blocul cheltuielilor sociale se preconizează cele mai mari majorări de fonduri. Către anul 2010, cheltuielile de ordin social vor spori de circa 1,5 ori şi vor atinge nivelul de circa 28,1 la sută din PIB sau circa 70 la sută din totalul cheltuielilor bugetului public naţional. În cadrul cheltuielilor sociale cele mai mari creşteri se preconizează pentru ocrotirea sănătăţii şi protecţia socială, preponderent din contul cheltuielilor Fondurilor de asigurări obligatorii de asistenţă medicală şi Bugetului asigurărilor sociale de stat. În anii următori se preconizează majorarea alocaţiilor pentru investiţiile capitale în infrastructura economică, în special pentru gospodăria drumurilor şi aprovizionarea cu apă şi canalizare.