Analiză IPN:Cum gestionează clasa politică moldovenească pericolele, riscurile şi provocările, interne şi externe, din această perioadă? Ce căi şi metode foloseşte pentru a comunica despre aceasta cu societatea? Care este relaţia politicului cu ceea ce se numeşte „presa nouă” şi presa tradiţională? Despre toate acestea în analiza ce urmează, realizată în baza examinării unui exemplu de comunicare privind o reală sau presupusă spargere a Coaliţiei de guvernământ pro-europene.
---
Trăim vremuri tulburi care încă nu dau semne de limpezire, poate tocmai invers. Pericolele, riscurile şi provocările care s-au abătut asupra Moldovei sunt, încă, în ascendenţă, astfel încât societatea şi clasa politică abia de reuşesc să se clarifice de ce şi din care parte vin acestea, nereuşind să reacţioneze întotdeauna adecvat pentru diminuarea lor. S-a mai spus, în linii mari, aceste pericole, riscuri şi provocări vin în mare parte în contextul semnării Acordului de Asociere a Republicii Moldova cu UE şi al crizei regionale, apărută, de asemenea, pentru că şi Ucraina a semnat un acord similar, şi ţintesc rezultatele alegerilor parlamentare din 30 noiembrie. De fapt, şi aceste alegeri sunt atât de importante tot ca pârghie de menţinere sau schimbare a cursului european al ţării.
Pericole, riscuri şi provocări, externe şi interne.
Pericolele, riscurile şi provocările sunt de două categorii: externe şi interne. Republica Moldova şi, în special, clasa ei politică, are destul de puţine instrumente pentru a le gestiona pe cele externe şi cazul Federaţiei Ruse este unul relevant în acest sens. Rusia se poartă în raport cu Moldova, dar şi cu Ucraina, aşa cum se poartă, conducând-se de propriile interese şi considerente, pe care Moldova aproape că nu este în stare să le influenţeze pe cale diplomatică, de exemplu. Poate doar apela la sprijinul altor actori internaţionali importanţi, dar şi aceştia au propriile interese, astfel că le pot satisface pe ale Moldovei doar în măsura în care nu vor dori „să se strice” cu Rusia.
Pe de altă parte, Republica Moldova poate face faţă mai bine pericolelor, riscurilor şi provocărilor externe, dacă îi ajunge capacitate şi voinţă să le gestioneze judicios şi la timp pe cele interne. Gestionarea situaţiei în care s-au pomenit producătorii agricolii din cauza interdicţiilor ruseşti ar fi un alt exemplu elocvent. În acest caz, putem spune că autorităţile se comportă suficient de adecvat, reuşind să identifice soluţii suficient de reale, doar că din nou întârzie cu un pas-doi, pentru că deja întârzie ajutorul real pe care, până la urmă, îl vor oferi celor care au de suferit de pe urma embargourilor.
Câţiva dintre deputaţii din opoziţie deja au formulat propuneri de convocare urgentă a Parlamentului pentru a discuta aceste probleme. Desigur, aceştia văd soluţiile prin prisma lor, desigur, „cu denunţarea acordului cu UE”, dar, în acelaşi timp, contează iniţiativa făcută la vreme. S-ar putea ca aceasta să cadă pe teren electoral destul de fertil, în condiţiile când de efectele embargourilor este afectată o categorie foarte mare de persoane fizice şi agenţi economici care sunt cuprinşi de nelinişte şi chiar de frică acum, azi, ieri. În acelaşi timp, Guvernul şi Parlamentul încă nu şi-au adoptat la modul oficial toate deciziile necesare, după care ajutoarele promise vor începe să ajungă real la destinaţie. Conform unor date, Parlamentul s-ar putea convoca în acest scop la începutul lunii septembrie şi aceasta se vrea înţeles ca o urgentare a lucrurilor. Însă aici ar putea fi atribuită legea paharului plin pe jumătate: cineva va vedea jumătatea plină, iar altcineva – jumătatea goală. Este destul de previzibil cum vor interpreta situaţia producătorii agricoli: „satul arde şi parlamentarii se odihnesc…”.
Alarmă adevărată sau falsă?
Iarăşi s-a mai spus: condiţia majoră care asigură gestionarea riscurilor, pericolelor şi provocărilor de tot felul este menţinerea stabilităţii politice în ţară, cel puţin, până la alegerile parlamentare, iar aceasta, la rândul ei, poate fi asigurată, în cea mai mare parte, prin menţinerea stabilităţii şi păcii politice în interiorii coaliţiei de guvernământ. Oficial şi formal, toată lumea este de acord cu această teză, mai jos de partea vizibilă a aisbergului se produc, însă, lucruri mai puţin clare.
Săptămâna trecută, au apărut în spaţiul internautic mai multe afirmaţii, potrivit cărora unul dintre liderii coaliţiei de guvernământ (iar) ar dori distrugerea coaliţiei. Dovezi nu se aduc, doar se face trimitere la textele plasate în acelaşi internet de către persoane cu acelaşi statut de internaut (conform dicţionarului, „persoană care foloseşte frecvent internetul”).
Vrem să fim o societate liberă în care toată lumea să poată spune fără îngrădiri ceea ce are de spus, inclusiv în internet, şi poate ar fi trebuit să lăsăm fără atenţie afirmaţiile respective, ba chiar să încurajăm îngrijorările celor care se tem pentru soarta coaliţiei pro-europene, actuale şi viitoare. Dar sunt două motive din care nu ne putem permite acest lucru, cu regret.
Unu: Stabilitatea internă a Coaliţiei pro-europene este o valoare care nu-i mai aparţine doar componentelor ei, respectiv, trebuie examinate minuţios orice semnale de deranj în acest sens. Doi: „Semnalele” şi persoanele care le lansează fac parte dintr-un fenomen mai nou din viaţa noastră, dar deja foarte important şi influent, de aceea şi acesta se cere studiat mai cu atenţie, cu această ocazie.
Coaliţia: pro fără contra
Despre stabilitatea Coaliţiei şi pericolele care o pasc, reale sau nereale.
Aparent, partidele care formează actuala coaliţie proeuropeană par să fi depăşit „boala copilării” democraţiei coaliţionale care le-a marcat profund primii 4 ani de guvernare. În ultimul an, au demonstrat comportament civilizat în relaţiile interpartinice şi dintre liderii formaţiunilor, neînregistrând nicio recidivă din desele şi ruşinoasele „spălări de rufe în public” anterioare. Un an este un termen mare, suficient pentru a trage concluzii privind lipsa de pericole pentru stabilitatea politică pe acest segment.
Mai profund, niciunul dintre cele trei partide componente ale actualei coaliţii pro-europene nu poate avea interes să o spargă acum, fără riscul de a pierde alegerile viitoare, nemaivorbind de responsabilitatea pentru contribuţia la deturnarea cursului european al ţării. Dacă sunt sincere, şi nu avem motive să le bănuim de contrariul, toate aceste trei partide, ba chiar şi altele câteva de orientare pro-europeană, sunt conştiente că viitoarea guvernare pro-europeană nu are alternativă decât să fie coaliţională, contându-se, în primul rând, pe cele parlamentare de astăzi. Alternativa este doar o guvernare de stânga, incluzând PCRM cu sau fără aliaţi, dar aceasta nu va mai fi o guvernare europeană.
Nicio componentă nu are interes
După toate calculele, toate cele trei partide ale Coaliţiei de astăzi sunt conştiente că vor avea nevoie unul de altul, altfel nu ajung la guvernare şi nu îşi realizează obiectivele electorale de integrare europeană a Moldovei. Mai mult, fiecare dintre ele speră anume prin mesaj european să câştige alegerile, spargerea Coaliţiei Pro Europene de astăzi ar însemna un act de suicid politic conştient. Şi dacă unul din aceste partide, PDM, ar putea miza în alegeri şi pe a numite lozinci şi proiecte sociale, ca partid de centru-stanga ce este, PLDM are, de fapt, doar un singur atu: cel european, inclusiv contribuţie semnificativă la liberalizarea regimului de vize şi semnarea Acordului de Asociere. Din această cauză ar fi şi mai exclus ca PLDM să-şi taie singura cracă de sub picioare prin spargerea CPE. Iar liderul PLDM, Vlad Filat, pentru că el era bănuit că ar purta gânduri negre actualei coaliţii, nu ar fi trebuit să aştepte ziua de astăzi pentru a o distruge, dacă a avut la dispoziţie un prilej mult mai „prielnic” acum un an şi ceva, când a fost scos cu mult zgomot din funcţia de prim-ministru. Alegerile parlamentare anticipate ar fi fost atunci una dintre consecinţele logice ale crizei profunde din alianţa de la guvernare, cu perspective suficient de clare, dar suficient de jalnice pentru perspectiva europeană a Republicii Moldova. Care este logica să-şi spargă perspectivele politice acum? În ultimul an, şi PDM şi-a fortificat mesajul pro-european, parţial din contul poziţiei centriste în ecuaţia Uniunea Europeană – Uniunea Vamală / Federaţia Rusă. Despre PLR nici nu mai vorbim, pentru că el are un singur mesaj, cel pro-european, dar are mai puţină influenţă în electorat şi nu îşi poate permite să o piardă şi pe aceasta prin acţiuni politice necugetate.
O concluzie şi mai multe întrebări
Pe moment, şi se pare până la alegerile din toamnă, nu există pericole reale de spargere a Coaliţiei Pro Europene din interior, respectiv, pentru stabilitatea politică din ţară, ceea ce fac ceva mai previzibile rezultatele scrutinului parlamentar.
De unde atunci semnalele apărute în internet şi ce înseamnă ele?
Unu: Cum spuneam mai sus; acestea reprezintă poziţia anumitor persoane suficient de cunoscute în spaţiul public şi trebuie să ne bucurăm că au interesul şi îşi pot permite să o formuleze;
Doi: Acestea reprezintă punctul de vedere şi acţiunile unor forţe politice, din afara sau din interiorul actualei coaliţii. Respectiv, este un început de campanie electorală denigratoare, unilaterală sau reciprocă, din naivitate politică, neprofesionalism sau din rea-voinţă, şi aceasta este periculos atât pentru absolut toate componentele ei, cât şi pentru perspectivele europene ale ţării. Punctul doi de vedere are dreptul la viaţă datorită unui fenomen suficient de influent în Republica Moldova, care a generat titlul prezentei analize şi se referă la relaţia „politicul – comunicarea neformală pe internet (reţelele de socializare şi blogherismul) – presa”.
Trei: Explicaţia rezidă în fenomenul care poate fi numit convenţional „politizarea internautismulu (şi a blogherismului)” sau „blogherizarea politicului”, sau „concreşterea politicului cu blogherismul/internautismul”. În această ecuaţie rămâne în afara comunicării presa tradiţională sau am putea spune că este împinsă şi ea în off-shore-ul comunicării, unde regulile şi responsabilităţile sunt altele.
Dovezile pentru judecată şi percepţia socială
Se afirmă demult că o parte dintre partide şi politicieni au recrutat o parte dintre internauţi şi blogheri, parte dintre ei se mai numesc şi analişti, care oferă politicienilor servicii „comunicaţionale”. Adică scriu de bine despre patroni şi rău despre oponenţii lor politici. Desigur că nu există dovezi în sensul celor necesare la judecată, dar există percepţia generală că anume aşa este, iar în spaţiul public percepţia contează. De fapt, fenomenul în sine nu este unul rău în mod obligatoriu. Ar fi fost straniu şi neprofesionist ca în epoca tehnologiilor comunicaţionale politicienii să nu fi beneficiat de avantajele acestora, de posibilităţile suplimentare enorme pe care le oferă comunicarea informală, inclusiv prin contractarea serviciilor oferite de persoane disponibile să o facă. Mai prost este că relaţia netransparentă şi nesinceră a celor două părţi stabileşte un nivel valoric scăzut al comunicării sociale în ansamblu, eliminând din acest proces, cu încetul, dar sistematic, presa tradiţională sau obligând-o şi pe ea să accepte reguli de joc nocive pentru mass-media, dar şi pentru societate. Este un proces al comunicării sociale asemănător cu scoaterea activităţii economice în spaţiul off-shore, unde regulile şi responsabilităţile sunt altele decât cele obişnuite în economie şi societate în ansamblu.
Procedee nepermise… permise
În calitate de exemplu poate servi forma sub orice nivel a unor mesaje din internet care utilizează formule indecente, ofensatoare, inclusiv la persoană, inclusiv la copii, la soţii, la părinţi, abundă în acuzaţii nefondate, neargumentate. De regulă, aceste formule se întâlnesc în reţelele de socializare şi bloguri mai frecvent pe segmentul politic decât pe altele. Spuneam că percepţia generală este că lucrurile se fac la comandă politică.
Legitimitate periculoasă
Şi iarăşi, acesta încă nu este un motiv de a îndemna la interzicerea anumitor reţele sau bloguri. Mai degrabă este un îndemn, adresat politicienilor, să conştientizeze pericolul pentru societate, dar şi pentru ei înşişi, dacă nu pun capăt comenzilor de acest gen, dar şi de alte genuri, nocive. Orice ar spune politicienii, dar anume ei conferă cel mai mult legitimitate acestui nivel valoric din internet, prin plasarea comenzilor, dar şi prin propria apariţie în acest anturaj. A devenit la modă ca anumite persoane politice, inclusiv oficiali de nivel înalt să-şi promoveze mesajele prin bloguri şi reţele de socializare.
Pe de o parte, nu pare să fie nimic rău aici, dacă aceştia cumulează comunicarea neoficială cu cea oficială. De multe ori, însă, o înlocuiesc pe cea de a doua cu prima, făcându-se mai inaccesibili pentru comunicarea tradiţională, inclusiv prin presa tradiţională, împingând-o pe aceasta din urmă să prea mesaje neoficiale ca fiind de interes oficial şi public. Pe de altă parte, este vorba şi despre calitatea comunicării oficiale a politicienilor, în special a celor de la guvernare, care au la îndemână resurse instituţionale şi nu doar posibilitatea, ci şi obligaţia de a le utiliza pentru a asigura transparenţa actului guvernării.
Ar putea fi Obama, Merkel şi Rogozin politicieni în Moldova?
Nu cunosc dacă au bloguri sau cont în reţelele de socializare preşedintele SUA, Barak Obama, cancelarul Germaniei, Angela Merkel, preşedintele Comisiei Europene, cel vechi sau cel nou, dar nu cunosc cazuri sau poate sunt infime la număr, ca presa să citeze declaraţiile acestora de pe Facebook sau de pe blog şi nu din ieşiri oficiale la public sau din surse oficiale. Cunosc, în schimb, că vicepremierul rus Dmitrii Rogozin realizează politicile în raport cu Chişinăul oficial şi Republica Moldova în ansamblu, mai mult prin reţele de socializare. Ceea ce le permite tuturor celor interesaţi să afirme că acesta nu este punctul oficial de vedere al Federaţiei Ruse. Se simte diferenţa de abordări în domeniul informaţiei oficiale şi neoficiale? Există dubii asupra căror modele ar trebui să se orienteze decidenţii moldoveni?
Presa şi „resursele informaţionale”
În contextul atitudinii faţă de comunicarea oficială şi neoficială, precum şi a responsabilităţii politicienilor pentru calitatea acestora, trebuie să fixăm încă o dată că, practic, fiecare partid, mare sau mai puţin mare, şi aproape fiecare lider de partid şi-au „tras” câte un site sau portal aşa-numit „informaţional”, unii chiar mai multe, camuflate sub statutul de „resursă informaţională” care, până la urmă, nu fac altceva decât să compromită noţiunea de informare şi informaţie.
Să sperăm că acest şiretlic, bazat pe confuzia voită a noţiunilor de „resursă informaţională” şi „presă” nu va dura prea mult – doar atât cât se va maturiza clasa politică şi publicul consumator să înţeleagă că respectivele „resurse” nu sunt presă deloc, ci o afacere pur partinică sau de oricare alt interes de grup. Aceasta pentru că „resursele” nu au acelaşi statut oficial de organ de presă, aceleaşi reguli de activitate, tradiţii, responsabilităţi, inclusiv cu patrimoniul, în tot ceea ce fac. Ele nu au activitate economică, nu vând produsele, cu transferuri adiacente la buget, ele macină nişte bani ai celor care le comandă muzica deloc informaţională. De aceea îşi permit să se intereseze de multe ori de zvonuri, bârfe , slăbiciuni umane etc. cu care să condimenteze, ca element de atracţie, realizarea comenzilor politice, inclusiv prin metode de „kilerism politic informaţional”. Aceste procedee atrag vizitatori, statistici, eventual, publicitate, bani, toate preluate de la presa „cultă”, tradiţională, care nu-şi permite să coboare mai jos de anumite nivele.
Concomitent, „resursele” contribuie masiv la compromiterea culturii consumului de informaţie şi a culturii politice a societăţii. La cele mai vechi, chiar zilele acestea au apărut câteva „resurse” mai noi care nu au afişate nici măcar date elementare de contact, telefon, adresa juridică, nume de administratori, nemaivorbind de numele patronilor şi politica editorială. Este de aşteptat că „ploaia” politică va continua şi „ciupercile informaţionale” vor continua să apară pe măsură ce ne apropiem de alegeri. Uneori, se ajunge la un astfel de grad de nesimţire când pentru a comunica cu cei care stau în spatele „resursei”, trebuie să te înregistrezi, să-ţi spui numele, numărul de telefon, adresa electronică şi alte date personale, iar „resursele” nu oferă nicio informaţie în schimb. Presa adevărată demult a depăşit aceste probleme, fie, uneori, şi formal. Dar concurenţa este şi aici neloială pentru presa de bună credinţă, care fie că este împinsă spre faliment, fie că în „off-shore-ul” politicului şi comunicării neprofesionale şi nocive. Plus la toate, la aceste „resurse” se formează şi se „căleşte în lupte” o bună parte din tagma jurnalistică moldovenească.
Roboţii se pot răscula
Revenind la întrebarea, de ce au apărut semnalele privind „spargerea Coaliţiei” în condiţiile când această este o temă foarte „nevralgică” pentru societate, am putea ajunge la alt gen de răspuns, mai general decât acest caz concret. Comunicarea cu tentă politică din reţelele sociale şi bloguri, aidoma roboţilor „mizantropi” din filmele „science fiction”, începe să iasă din subordinea actualilor patroni pentru a-şi face jocul propriu. Adică unei anumite categorii de internauţi/analişti ar putea să le placă mai mult să-şi caute ei înşişi stăpânii, eventual, trădându-i zgomotos pe cei vechi, sau să lucreze la câţiva stăpâni concomitent, ca spionii multipli sau, de ce nu, să-şi facă propriile proiecte politice, utilizând datele, de multe ori confidenţiale şi periculoase, oferite de vechii clienţi în detrimentul acestora. Ar fi o variantă de învăţătură pentru clasa politică?
Valeriu Vasilică, IPN
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- Cârdășie 2: Tiraspolul nu are cum să accepte condițiile UE-RM. Analiză-predicție de Valeriu Vasilică
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Cu europenii despre moldoveni. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Schuebel, şeful Delegaţiei UE în RM
- Renumărarea voturilor pe rol de şoc benefic pentru partidele parlamentare. Analiză Info-Prim Neo
- De înţelepciunea politicienilor în negocieri depinde stabilitatea democraţiei în Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Kalman Mizsei, reprezentant special al UE pentru RM
- Tinerii vor să se implice, ştiu cum şi ştiu de ce. Interviu Info-Prim Neo cu Sandu Coica, preşedinte CNTM
- Cum l-a refuzat Filat pe Şelin şi despre „darul suptului” după Ghimpu şi Voronin. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Voronin l-a refuzat pe Filat? Analiză Info-Prim Neo
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Info-Prim Neo: Cartea „Lecții electorale la școala democrației din Republica Moldova”. Cuprins și prefață
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Alegerile locale din 3 iunie din capitală ar putea fi invalidate. Investigaţie Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I