Portabilitatea şi piaţa de telefonie mobilă. Cum Unité ar putea fi marele câştigător

Portabilitatea numerelor de telefonie mobilă, care va fi posibilă începând cu data de 1 iulie, poate constitui, fără îndoială, un prilej de reconfigurare a pieţei respective.  Companiile de pe această piaţă, în strategiile lor de marketing vor trebui să ţină cont de faptul, că clienţii nu mai sunt legaţi de operator din motiv că nu vor să-şi piardă numărul de telefon. Aici în prim plan vin ofertele. Iar cei mai generoşi la acest capitol sunt fără îndoială cei de la Unite.

Ion CHIŞLEA


Republica Moldova nu este nici pe departe pionier în implementarea acestei proceduri, implementată în majoritatea ţărilor europene, care îşi propune să salveze utilizatorii de la “robia mobilă”, după cum s-a exprimat plastic în cadrul unei mese rotunde, organizate de Moldtelecom, Veaceslav Cunev, preşedintele Asociaţiei Companiilor din tehnologia informaţională şi comunicaţii ATIC. Pe lângă această “eliberare  din sclavie”, portabilitatea mai poate da un nou suflu pieţei de telefonie mobilă, stimulând competiţia, care va depinde în continuare doar de preţuri şi calitatea serviciilor. Cu condiţia ca această oportunitate să fie cunoscută de  toţi utilizatorii iar procedura propriu zisă de schimbare a operatorului cu păstrarea numărului vechi să fie cât mai puţin birocratizată şi cât mai rapidă. Potrivit ex-ministrului telecomunicaţiilor Ion Casian,  rapiditatea este un lucru esenţial iar cei ce vor exploata cel mai bine acest element, vor avea cel mai mult de câştigat de pe urma portabilităţii.

Însă această axiomă este valabilă doar cu condiţia ca serviciile prestate de toţi operatorii să fie la acelaşi nivel. Cu siguranţă, utilizatorii nu vor migra spre un nou operator, care oferă preţuri mai bune în cazul în care calitatea conexiunii sau acoperirea reţelei acestuia este la un nivel scăzut.

Prima companie intrată pe piaţă, o domină fără drept de apel

Fireşte, cel mai mult pot profita de pe urma portabilităţii companiile mici: cu cât compania este mai mică, cu atât potenţialul de creştere este mai mare. Plus la aceasta, companiile mici sunt mai flexibile şi mai dinamice iar în goana lor după lider ele au devenit foarte inventive în a crea produse care să ademenească clienţii de la ceilalţi operatori.

Relativ tânăra piaţă de telefonie mobilă de la noi s-a configurat în funcţie de perioada intrării jucătorilor pe ea. Respectiv, cine a venit primul, acela şi-a asigurat întâietatea. Mai ales, că liderul pieţei, actualul Orange  a profitat şi de o perioadă de exclusivitate, în care nu au avut posibilitatea să intre pe piaţă alţi operatori. În consecinţă, marea majoritate a moldovenilor primul număr de telefon l-au avut anume la Voxtel (actualul Orange).

Ceilalţi operatori, dezavantajaţi din start

Potrivit statisticilor pentru primul trimestru din anul curent, cifra de afaceri de pe piaţa de telefonie mobilă a însumat 802,93 mil. lei. Celui mai mare operator, companiei Orange i-au revenit 571,5 mil. lei, Moldcell are 197,2 mil. lei iar Moldtelecom prin divizia sa Unite, doar 34,2 mil. lei. În procente, raportul de pe piaţă arată în felul următor: Orange – 71,18%, Moldcell – 24,56% iar Unite – 4,26%.

În ce priveşte numărul de utilizatori, situaţia diferă simţitor.  Din cele 4,211 mil. numere de telefonie mobilă înregistrate în RM, 2,353 mil. revin Orange, 1,565 – Moldcell iar 292,7 mii aparţin Unite. Procentual, situaţia se prezintă astfel: Orange – 55,88%, Molcell – 37,18% şi Unite – 6,94%.

Proporţiile sunt puţin diferite în ce priveşte numărul de clienţi şi cifra de afaceri iar acest fapt rezultă, în primul rând din preţurile serviciilor. Astfel, cel mai mare operator îşi permite preţuri mai mari ştiind că acest fapt nu-i va determina pe clienţi să renunţe la serviciile sale din cauza dificultăţilor generate de schimbarea numărului. Totodată, clienţii Orange care au cele mai multe contacte în aceeaşi reţea, nu-şi schimbă operatorul din cauza convorbirilor prea scumpe în afara reţelei.  Astfel, convorbirile în afara reţelei sunt o pârghie destul de importantă de “fidelizare” a clienţilor.  

Cu cât compania este mai mică, cu atât oferta este mai generoasă

Portabilitatea ar trebui să schimbe această stare de fapt în mod esenţial iar odată cu implementarea ei, preţurile prestate de cei trei operatori ar trebui să se uniformizeze. Asta cu condiţia ca portabilitatea să se afirme ca un proiect de succes.

Urmărind ofertele operatorilor de telefonie mobilă estre lesne de ajuns la concluzia: cu cât mai mică  este compania, cu atât oferta ei este mai generoasă.

Anul trecut,  am făcut o analiză comparativă a preţurilor practicate de primii doi operatori mari de pe piaţă, Orange şi Moldcell şi am constatat că oferta celui de-al doilea este mult mai atractivă, în cazul unor servicii şi preţuri similare, clienţii Moldcell primind de cinci ori mai multe minute de convorbiri.

Cifrele vorbesc de la sine, ofertele celui de-al doilea operator fiind net superioare. Însă şi acestea pălesc în faţa celor oferite de Unite.

Operatorul companiei Moldtelecom este unicul care oferă pe viaţă minute gratuite de convorbiri cu toată reţeaua Unité şi cu toată reţeaua fixă Moldtelecom. În plus Unité oferă un tarif de doar 50 de bani pentru convorbiri cu alte reţele de telefonie mobilă şi fixă.

Mai mult ca atât, Unité oferă trafic Internet mobil nelimitat şi gratuit 12 ore din cele 24 şi o viteză de navigare prin Internetul mobil de 42 Mbps în toate centrele raionale ale republicii, iar abonaţii care nu doresc să depindă de abonamentul lunar pot alege cartela Unité 3G şi comunica cu doar 1 ban pe minut în reţea.

În ce priveşte convorbirile internaţionale, destul de costisitoare în cazul Orange şi Moldcell,  Unité oferă serviciul Unité Talk la un abonament lunar de doar 30 lei pentru a comunica atât în ţară cât şi peste hotare din contul minutelor incluse în abonament. Astfel, abonaţii Unité economisesc enorm cu soluţia respectivă atunci când pleacă peste hotare.

Şi în cazul serviciilor 3G Unite are de departe, cea mai avantajoasă ofertă.    

Doar la 60 de lei pe lună abonamentele Prefer de la Unité 3G clienţii obţin nelimitat toată gama de produse.  Mai mult, în perioada 8 aprilie – 31 iulie 2013, operatorul promovează serviciul Prefer Plus  care include comunicare şi SMS-uri nelimitate în reţea pentru toată viaţa, apeluri nelimitate spre Moldtelecom, timp de 12 luni şi trafic Internet mobil – gratuit şi nelimitat timp de 12 luni!

Portabilitatea – o nouă şansă pentru Unite?

Portabilitatea numerelor de telefonie mobilă ar putea constitui, astfel, o oportunitate remarcabilă pentru Unite să-şi valorifice oferta avantajoasă, majorându-şi, în ultimă instanţă, cota de piaţă. Toate ingredientele pentru aceasta compania le are iar oferta este mai mult decât ademenitoare pentru potenţialii migranţi mobili. Rămâne doar ca operatorul naţional să se mobilizeze şi să creeze condiţii cât mai lejere pentru portabilitate. 



Ce trebuie să cunoaşteţi despre portarea numerelor de telefon:

1. Conform datelor ANRCETI,  Portarea numerelor de telefonie mobilă este disponibilă începând cu 1 iulie 2013, iar a numerelor de telefonie fixă – din 31 iulie 2013. Orice număr de telefon poate fi portat numai într-o reţea de acelaşi tip: numărul de telefon mobil spre o altă reţea de telefonie mobilă, numărul de telefon fix spre o altă reţea de telefonie fixă.

2. Pentru portarea numărului (numerelor şi/sau blocului de numere) este necesar să completaţi Cererea de portare, pe care o puteţi obţine în orice reprezentanţă a operatorului la care doriţi să Vă transferaţi (furnizor acceptor).

3. Portarea numărului se va face numai în baza cererii depuse personal de Dvs. sau de către persoana împuternicită de Dvs. la unul din oficiile comerciale ale furnizorului acceptor cu prezentarea actului de identitate, iar dacă sunteţi persoană juridică – şi a documentului care atestă împuternicirile respective.

4. Stabiliţi împreună cu reprezentantul furnizorului acceptor data şi ora la care doriţi să fie portat numărul Dvs. Portarea se face, de regulă, în 5 zile lucrătoare sau, la solicitarea Dvs., într-un termen mai mare de 5 zile, dar care nu va depăşi 30 de zile calendaristice din data depunerii Cererii de portare.

5. După înregistrarea Cererii de portare, furnizorul acceptor este responsabil de întregul proces de portare a numărului Dvs. Acest furnizor are obligaţia să Vă ofere informaţii despre mersul şi finalizarea procesului de portare a numărului Dvs.

6. Informaţii suplimentare despre procedura de portare a numerelor telefonice le puteţi obţine pe pagina web şi la oficiile comerciale ale furnizorului la care doriţi să Vă transferaţi, precum şi pe pagina web a Administratorului bazei centralizate de date: www.portare.md.

7. Despre faptul că apelaţi un număr de telefon portat într-o altă reţea veţi fi informat gratis printr-un ton distinctiv/semnal sonor.
 

Sursa: Economist

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.