|
|
|
Eșecul în contracararea populismului înseamnă mai puțină integrare europeană și mai puține reforme, adică mai puțină prosperitate și funcționalitate ca stat pentru Moldova...
|
Dionis Cenuşa |
|
Incapacitatea, pe de o parte, și dezinteresul, pe de altă parte, manifestat de către clasa politică de la Chișinău, de a soluționa problemele reale ale țării, au variat pe parcursul anilor 2009-2016. Populismul însă a servit de fiecare dată drept „colac de salvare” pentru situațiile de criză în care nimereau guvernările corupte, dar totodată proeuropene.
Ceea ce caracterizează populismul moldovenesc, similar populismului din Europa, din Rusia sau din alte regiuni, este învinuirea actorilor externi de eșecurile sau de nerealizările de acasă. Interesul pentru categoriile sociale defavorizate reprezintă o trăsătură complementară caracteristică populismului. Or, grija pentru întreaga societate este înlocuită cu o luptă pentru cauza grupurilor vulnerabile. Acest lucru însă nu se referă sub nicio formă la minorități, folosite de populiști, mai degrabă, în calitate de „țapi ispășitori”.
După preluarea președinției de către socialistului Igor Dodon, populismul forțelor pro-europene este complementat cu cel al opoziției pro-ruse. Cel din urmă este mai sofisticat și în unele privințe mai dăunător decât cel etalat de forțele proeuropene.
Despre populismul forțelor pro-UE
Atunci când guvernele proeuropene din perioada 2009-2015 cădeau, partidele de la guvernare exploatau temerile partenerilor externi, dar în primul rând – pe cele ale propriilor votanți, legate de emergența Rusiei și a opoziției pro-ruse. Ambele lucruri au fost valide, dar s-au întâmplat din cauza guvernanței proaste și a corupției extinse, inclusiv ruinarea continuă a independenței instituțiilor.
În prezent, guvernul pro-european eșuează să producă schimbări radicale, ireversibile și palpabile, care să fie îmbrățișate, fără reticență de societate civilă, presa independentă și cetățenii cu viziuni pro-reformă. Ca și anterior, guvernarea apelează la sensibilitățile și la răbdarea opiniei publice din Moldova și a factorilor de decizie de la Bruxelles, capitalele europene sau Washington (IPN, Ianuarie 2017). Sunt folosite aceleași argumente, potrivit cărora anume Rusia și opoziția pro-rusă împiedică cursul prezentelor și viitoarelor reforme strâns legate de integrare europeană. Despre corupția politică, instituțiile politizate, nivelul alarmant al „statului capturat” și imixtiunea grupurilor oligarhice în procesul decizional nu se vorbește deloc, fie se menționează, dar mai degrabă ca obiective eterne.
În altă ordine de idei, ca soluție salvatoare pentru toate problemele Moldovei răsună, cu periodicitate, aderarea la UE (IPN, Aprilie 2016). Guvernele proeuropene au indus în eroare opinia publică, prezentând perspectiva europeană ca sursă, inclusiv drept condiție, ca reformele și în integrarea europeană să aibă loc în practică. În realitate, deschiderea UE depinde de felul cum sunt făcute temele pe acasă în Moldova și de către autoritățile moldovenești. Evident, pe lângă temele pe acasă, perspectiva europeană depinde, de asemenea, de contextul politic european, care nu este deloc favorabil. Astfel, orice extindere a EU fiind înghețată până cel puțin în 2020. Totodată, însuși proiectul european este supus unei avalanșe de crize interminabile.
Curiozitatea partidului de la guvernare (Partidul Democrat) pentru copiii din regiunea rurală, prin intermediul Fundației lui Vlad Plahotniuc, „Edelweiss”, la fel este o fațetă a populismului. Altfel, jurnaliștii de investigație nu ar fi ridicat problema titlului onorific, acordat, în mod dubios, fundației lui Plahotniuc de către întreprinderea publică „Teleradio-Moldova” pentru cea mai eficientă campanie de ocrotire a sănătății copiilor din mediul rural, desfășurată până acum în Republica Moldova.
Anume populismul, precum și cultura politică joasă a majorității electoratului, le-a permis guvernărilor corupte, dar totodată proeuropene, să se victimizeze permanent, uneori cu succes, folosind de cele mai multe ori factorul geopolitic. Fără o acoperire mediatică suficientă, pe care actuala guvernare, condusă de Partidul Democrat și oligarhul Vladimir Plahotniuc, o deține, instrumentele populiste nu ar fi funcționat atât de bine sau chiar deloc.
Despre populismul forțelor pro-ruse
Populismul forțelor pro-ruse este deocamdată în ascensiune și se va accentua dacă sau odată ce opoziția pro-rusă va ajunge în fruntea guvernării, ca urmare a alegerilor legislative din 2018. Până atunci, președintele Igor Dodon este principala portavoce a populismului, inspirat din propaganda pro-rusă și procesele integraționiste euroasiatice.
Etichete peiorative au fost deocamdată conferite UE și SUA, considerate vinovate pentru menținerea la putere a guvernelor corupte și totodată proeuropene. Retorica anti-oligarhică a opoziției pro-ruse mereu a fost legată de sprijinul pe care Occidentul l-ar fi oferit lui Plahotniuc, iar anterior tandemului Plahotniuc-Filat. Mai recent, Igor Dodon a catalogat, în mod particular, SUA ca fiind sursa financiară pentru activitatea sectorului non-guvernanmental, care ar primi fonduri pentru a lansa retorică anti-rusească în Moldova. Dacă acuzațiile opoziției pro-ruse vor ținti în continuare societate civilă, atunci apropierea de modelul rusesc este inevitabilă, cu consecințe imprevizibile pentru sectorul asociativ, care există din finanțare externă.
Tot în lista „dușmanilor externi” este inclusă și România, pentru faptul că ar sprijini indirect mișcarea unionistă, al cărei obiectiv este dispariția Moldovei ca stat independent, prin reunificarea acesteia cu România. Aceste aspecte au intrat în atenția lui Igor Dodon imediat după ce a preluat efectiv președinția, fiind mereu cartea principală a lui Dodon și a socialiștilor. De aceea, deposedarea ex-președintelui României de cetățenia moldovenească și promovarea activă a identității, istoriei și limbi moldovenești au marcat debutul președinției lui Dodon.
Categoriile sociale preferate de către opoziția pro-rusă sunt grupurile religioase, inclusiv cei care au protestat agresiv contra minorităților sexuale, începând cu 2012, când legea anti-discriminare a intrat în vigoare. Intensificarea opoziției față de minoritățile sexuale reiese și din accentul pus de președintele Igor Dodon pe promovarea valorilor tradiționale. Aceeași motivație se regăsește în propaganda pro-rusă. Or, valorile liberale, printre care drepturilor omului, sunt considerate ca o expresie a influenței nocive a Occidentului, indirect a procesului de integrare europeană, ce ar pune în primejdie fundamentele civilizației creștin-ortodoxe, bazate pe familia tradițională.
O dovadă clară reprezintă primele acțiuni ale președintelui Igor Dodon, cum ar fi distincțiile de stat acordate mamelor cu mulți copii. Faptul conferirii unor asemenea distincții familiilor numeroase nu este în mod obligatoriu ceva negativ. Este însă o problemă când aceasta se face sub pretextul promovării „modelului tradițional creștinesc” (Presedinte.md, Decembrie 2016), care, de facto, contrazice drepturile omului, în particular în partea ce ține de egalitatea de gen. Anterior, în calitate de candidat la funcția de președinte, socialistul Igor Dodon a făcut aluzii sexiste la adresa oponentului său, liderul Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS), Maia Sandu, evidențiind indirect că dânsa nu are copii. Un asemenea exces în promovarea familiei tradiționale, și cu mulți copii, implică atât problema egalității de gen, cât și propaganda anti-minorități sexuale, exportată eficient de Rusia în regiune și chiar în unele state UE (Lituania, Letonia).
În linii mari, pentru Dodon și cei care se oglindesc în retorica lui principalii „țapi ispășitori” sunt minoritățile sexuale, acuzate de atentarea la integritate valorilor tradiționale. În comparație cu opoziția pro-rusă, partidele de la guvernare țintesc în promotorii propagandei rusești (jurnaliști ruși, formatorii de opinie), trecuți pe liste negre și deportați din țară (Vezi Tabelul de mai jos).
Judecând obiectiv, subiecții propagandei pro-ruse într-adevăr pot fi asociați cu riscuri pentru securitate informațională a țării, deja subminată de către războiul informațional rusesc. Niciun risc nu poate fi atribuit minorităților sexuale, care conform legislației naționale, angajamentelor față de UE și tratatelor internaționale, trebuie să beneficieze de drepturi egale ca și ceilalți cetățeni.
Tabel. Populismul în Moldova
|
Actori proiectați ca „dușmani externi”
|
Actori proiectați ca „dușmani interni”
|
„Țapi ispășitori”
|
Populiștii proeuropeni
|
Rusia
|
Opoziția pro-rusă
|
Propagandiștii pro-ruși
|
Populiștii pro-ruși
|
România
SUA
UE
|
Mișcarea unionistă
Partidele proeuropene de la guvernare
Oligarhii
|
Minoritățile sexuale
|
În loc de concluzie
Problema populismului este esențială pentru viitorul politicii moldovenești, iar în particular – pentru agenda europeană a Moldovei. De felul cum populismul se va transforma și se va extinde va depinde profilul viitoarelor guvernări și calitatea acestora, precum și intensitatea și coerența dialogului în societate.
Acest subiect merită o atenție deosebită cu atât mai mult având în vedere extinderea rapidă a populismului eurosceptic și iliberal în Europa și în Occident, începând cu SUA și Marea Britanie și terminând cu Franța și Germania.
Noua opoziție proeuropeană de la Chișinău (PAS, Platforma DA), deocamdată extra-parlamentară, operează cu o retorică populistă similară. Spre deosebire de opoziția pro-rusă sau cea a partidelor de la guvernare, noua opoziție pro-europeană tinde să îmbine elemente ale populismului cultivat de cele două tabere. Astfel, pentru aceasta principalul vinovat al tuturor problemelor cu care se confruntă Moldova este Plahotniuc, iar a celor viitoare – este opoziția pro-rusă emergentă. Evident, corupția politică, politizarea instituțiilor, regimul politic oligarhizat, criza din sistemul bancar etc. îl vizează direct sau indirect pe Plahotniuc și pe Partidul Democrat. Dar soluționarea acestor probleme necesită instrumente politice și de politici publice reale și nu retorică politică bazată pe ură, antagonism și populism hiperbolizat.
Cetățenii trebuie să fie activizați pentru apărarea instituțiilor democratice și nu strict pentru combaterea unui regim politic oligarhic. În general, democrația moldovenească în sine necesită partide politice noi integre, care se comportă altfel decât forțele de la guvernare sau cele din opoziția pro-rusă (extra-)parlamentară, criticate pentru eșecuri în trecut sau viitor.
În fine, combaterea populismului necesită eforturi colosale prin transparentizarea și responsabilizarea actorilor politici, societății civile și a mass-media, eliminarea imixtiunii bisericii în afacerile politice și limitarea participării acesteia în cele publice (doar în domeniile de sociale – de caritate) și dezrădăcinarea modelului rusesc (crescut sub regimul lui Putin), pe care planifică să-l instaureze forțele pro-ruse, în frunte cu Igor Dodon.
Eșecul în contracararea populismului înseamnă mai puțină integrare europeană și mai puține reforme, adică mai puțină prosperitate și funcționalitate ca stat pentru Moldova. Aceasta va spori fragilitatea statului, dar și numărul de moldoveni dornici să desfacă contractul social cu statul, cu care le este tot mai greu să se identifice.
Dionis Cenușa este politolog, deţine MA în studii europene interdisciplinare, Colegiul Europei.
Domenii de interes: Integrare europeană, politici europene, politica externă a UE, migrație și securitate energetică.
Urmăriţi contul lui Dionis Cenuşa pe Twitter
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016