Ponderea serviciilor în comerţul exterior a urcat la 20%. Comentariu economic Info-Prim Neo
Republica Moldova se apropie tot mai mult de structura statelor europene în comerţul extern, ponderea serviciilor fiind de 20% din totalul schimburilor comerciale, în anul 2007. Exportul de servicii a atins o cifră de 646,10 milioane de dolari SUA, pe fondul valorii exporturilor de bunuri de 1360,73 milioane de dolari. Soldul serviciilor în balanţa de plăţi din anul trecut, potrivit unor date preliminare ale Băncii Naţionale a Moldovei, de 19,65 mln USD, este aproape de patru ori mai mare comparativ cu cel înregistrat anul trecut.
Republica Moldova începe să devină un exportator de servicii, de vreme ce pe întreg anul 2007 exportul de servicii s-a majorat cu 32,2%, iar un an mai devreme cu 22,5%, în condiţiile unei creşteri mai lente a exporturilor de bunuri, care, este adevărat, a fost descurajat de embargoul rus.
Serviciile din domeniul telecomunicaţiilor şi transporturilor, dar mai ales a transportului de călători cu un avans de 47,0% la exporturi, au adus o creştere a prestărilor de servicii în exterior. Deşi Republica Moldova începe să-şi valorifice potenţialul unui sector, care devine un factor tot mai important în creşterea economică, ponderea acestuia în balanţa comercială este destul de redusă.
[Un factor tot mai important al creşterii]
Serviciile devin un factor de creştere a economiei tot mai important. Serviciile reprezentau în 2001 circa 49 la sută din valoarea adăugată brută, iar peste şapte ani contribuţia acestora a ajuns să depăşească 61%. Telecomunicaţiile şi construcţiile sunt într-o puternică creştere, serviciile de transport, deşi rămân în urmă, sunt prin calitate şi compatibilitatea preţurilor cele mai solicitate pe plan extern.
În numai ultimii şapte ani valoarea serviciilor a crescut de 3,48 ori, până la 32 miliarde 612 milioane de lei, în timp ce producţia de bunuri a avut un trend de aproape două ori mai lent.
Dacă Republica Moldova ar dezvolta mai rapid turismul, ponderea serviciilor în balanţa comercială ar putea creşte şi mai mult.
[Ce servicii exportă Moldova şi unde?]
Volumul comerţului exterior cu servicii s-a majorat, în anul 2007, cu 30,8 la sută. Evoluţiile se încadrează în tendinţele comerţului exterior în general, prestările de servicii în CSI cresc mai încet (+24,5%) decât în restul lumii (35,8%). Balanţa anuală a serviciilor este excedentară atât în relaţia cu Estul, cât şi cu Vestul.
Serviciile de transport au înregistrat în anul 2007 un sold excedentar în valoare de 47,4 milioane de dolari SUA. Este segmentul cu cea mai mare pondere în total, dar şi segmentul cu o creştere constantă în ultimii ani. Companiile auto din Republica Moldova acordă servicii pe întreg spaţiul CSI, cât şi în Occident.
În 2007, exporturile de servicii de transport au crescut cu 30,5 la sută, până la nivelul de 292,01 milioane de dolari SUA, din care 75,7 la sută constituie transportul de mărfuri.
Serviciile de transport prestate rezidenţilor Republicii Moldova de către nerezidenţi s-au cifrat la 244,61 milioane de dolari SUA, în care predomină, cu o pondere de 66,8 la sută, transportul de mărfuri – 163,37 milioane de dolari SUA.
Pe poziţia a doua se postează serviciile de călători, care au înregistrat cea mai mare creştere pe sectorul export servicii, ca urmare deficitul s-a redus cu 35,5 la sută, până la 48,80 milioane de dolari SUA.
Exportul de servicii de comunicaţii a ajuns la 82,52 mln USD, la un import de 35,84 mln USD. Sugestiv este şi faptul că acest sector a înregistrat în ultimii ani, în mod constant, un excedent comercial: 32,09 mln USD în 2005, 42,19 mln USD în 2006 şi 46,68 mln USD în 2007. Exportul de servicii de comunicaţii cuprinde exportul de servicii poştale şi de curierat (vânzări timbru, presă, corespondenţă, închirieri cutii poştale, mesagerie.) şi exportul de servicii de telecomunicaţii (telefonie fixă şi mobilă, telex, fax, transmisie cablu TV, Internet, ş.a.). Comunicaţiile au înregistrat în ultimii ani în mod constant ritmuri de creştere peste ritmul Produsului Intern Brut, tendinţă ce se va menţine şi în anii următori, pe fondul creşterii investiţiilor în acest domeniu.
[Turismul şi exportul de servicii]
În anul 2007, au crescut cu circa 46% încasările din activitatea de turism, până la 413 mln lei. În anul trecut ne-au vizitat ţara (persoane care călătoresc fără a apela la agenţiile de turism) 149 900 de persoane, cu 17 000 mai multe decât în 2006. Acestea sunt persoanele care au trecut graniţele Republicii Moldova, inclusiv au tranzitat-o. A crescut nesemnificativ şi numărul cetăţenilor noştri care călătoresc pe teritoriul ţării, de la 50 800 în 2006 până la 53 383 în 2007. Numărul de turişti străini sosiţi în Republica Moldova, în vacanţă, în scop de afaceri sau alte motive profesionale, a crescut nesemnificativ. „Preţurile necompetitive, mai ales din punctul de vedere preţ/calitate, precum şi infrastructura sub orice nivel, descurajează venirea turiştilor străini în Moldova”, sunt de părere experţii.
Încasările totale din activitate de turism au depăşit 412 milioane de lei, iar beneficiul din vânzări a crescut, de la 33 mln lei, în 2006, până la 40 mln lei, în 2007.
Turismul moldovenesc se dezvoltă, dar trebuie de menţionat că el creşte doar raportat la outgoing (plecările din ţară) şi turism intern. Outgoing-ul înseamnă de fapt import de servicii. Astfel, Republica Moldova este o ţară importatoare de turism, numărul celor plecaţi depăşeşte numărul turiştilor sosiţi de aproape şase ori. Exportul de servicii, deci aducerea de turişti străini in Republica Moldova a căzut considerabil în ultimii patru ani, de la 26,1 mii de persoane până la 14,7 mii, în 2007. Potrivit unui recent raport al Forumului Economic Mondial, Republica Moldova se află pe locul 98 din 130 de ţări incluse într-un clasament al competitivităţii turismului. Deci, în primul rând, ar trebui să fie ridicată competitivitatea pentru ca ţara să poată scoate bani din buzunarele turiştilor străini.