În perioada electorală, care este importantă pentru dezvoltarea democratică a țării, mass-media ar trebui sa fie axată pe reflectarea plenară a campaniei electorale. În Republica Moldova, media transmite foarte multe opinii și prea puține știri echilibrate. În această campanie, în contextul pandemiei, când țara se află într-o situație excepțională, când drepturile oamenilor ar putea fi lezate, mass-media trebuie să informeze oamenii cum să-și exercite dreptul la vot, în particular, diaspora. Opinia a fost exprimată de către Petru Macovei, director executiv al Asociației Presei Independente API, la dezbaterile publice „Despre metehnele noi și vechi ale procesului electoral 2020, developate de presă și metehnele noi și vechi ale presei, developate de procesul electoral”, organizate de Agenția de presă IPN.
„Avem opinii în loc de știri sau un melanj dintre fapte și opinii, astfel încât omul nu-și mai dă seama despre ce este vorba în această informație. Sunt foarte multe încercări de a prezenta într-un context negativ oponenții. În jurnalism faptele trebuie date separat și opiniile separat. Opiniile sunt și ele foarte importante, însă publicul trebuie să poată face concluzii în funcție de ceea ce citește, nu ceea ce încearcă să i se inoculeze, prin pseudo-știri”, a spus Petru Macovei.
Potrivit lui, media este foarte importantă în crearea culturii cetățenilor unei țări. Petru Macovei susține că în condițiile în care o parte importantă a media transmite mesaje eronate, legate de cum funcționează democrația, cum se iau deciziile în țară, nu poate fi pretins faptul ca oamenii să aibă discernământul necesar. „Îmi amintesc în cadrul unei dezbateri o bătrână a întrebat, cu toate că vorbeam despre propaganda și știri false: „De ce nu a fost ales Voronim președinte? Am întrebat „De ce ar fi trebuit să fie ales Voronim președinte? Mi-a spus: Pentru ca el fura, dar ne dădea și nouă”. Mentalitatea unei bune părți a cetățenilor din țară e că, așa cum este anormal, candidații fac promisiuni în campanie electorală și nu le respectă, televiziunile fac promisiuni în politici editoriale și nu le respectă. A devenit o normă în Republica Moldova să nu respectăm promisiunile și asta marchează pe toată lumea. Publicul nu e suficient de educat, astfel încât pe oamenii care au promis și nu s-au ținut de cuvânt, să-i măture, să vină altul în speranța că acela se va tine de cuvânt”, a remarcat directorul API.
Petru Macovei susține că, în fiecare campanie electorală, există indicații din partea partidului de guvernământ pe care Consiliul Audiovizualului le îndeplinește. „Dacă ne amintim campania electorală din 2019, alegerile locale, când CA a decis, nu știu de ce, să nu pedepsească pe nimeni din cei care au încălcat legislația. S-a făcut amnistie pentru toată lumea, astfel cei de bună credință, care au respectat legea, au rămas cu buza umflată. Cei cei care au neglijat legea, au promovat candidații puterii și candidații partidelor care finanțează aceste posturi TV, au rămas nepedepsiți. Acum avem același lucru: s-a publicat raportul CA, care nu este organizație neguvernamentală, ca să vină cu recomandări și sugestii. Este lege, legea trebuie aplicată, important ca ea să nu fie fi aplicata selectiv. La noi, când e vorba de un post indezirabil, se aplică penalități, iar în raport cu televiziunile controlate de partide influente, inclusiv cel de guvernământ, ne facem că plouă. Cu asemenea atitudine față de lege nu o să avem niciodată ordine în domeniul audiovizualului”, a concluzionat acesta.
Dezbaterile publice „ Despre metehnele noi și vechi ale procesului electoral 2020, developate de presă și metehnele noi și vechi ale presei, developate de procesul electoral”, sunt ediția a 6-a din ciclul „Noi și președintele: cine pe cine alege, cine pe cine reprezintă”, susținut de către Fundația germană „Hanns Seidel”.