Cum comunică reprezentanții UE cu autoritățile moldovenești și cu societatea moldovenească în perioada de carantină?; Cum gestionează UE situația actuală, care sunt responsabilitățile comune și ale țărilor membre în parte?; Cum funcționează principiul solidarității stipulat în altele de constituire a UE?; Cine și cum poate traversa hotarele UE și cum se realizează schimburile comerciale în UE și cu UE?; Care este situația actuală și de viitor a economiei UE și a angajaților din UE?; Pentru ce sunt prevăzute cele 37 de miliarde de euro menționate într-o nouă inițiativă?; Ce scop poate avea campania de dezinformare îndreptată împotriva UE pe timp de pandemie?; Ce prevede documentul întitulat „Parteneriatul Estic: noi obiective de politică dincolo de 2020, ce beneficii noi obține Republica Moldova și ce sarcini noi se pun în fața ei?”. Despre aceste și alte lucruri importante pentru relațiile Republicii Moldova cu Uniunea Europeană – în interviul video, realizat de Valeriu Vasilică, la finele săptămânii trecute cu Șeful Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova, domnul Peter Michalko.
---
- IPN: Excelență, bine ați venit la IPN, fie și în această formă virtuală! Avem două motive foarte serioase pentru a realiza acest interviu și un motiv foarte serios pentru a-l realiza în acesta formă de la distanță. Forma interviului ne-o dictează necesitatea de a limita contactele personale ca măsură de prevenire a răspândirii coronavirusului de tip nou, dar și necesitatea de a demonstra că nevoia societății de comunicare poate fi satisfăcută și în aceste condiții speciale. Dumneavoastră personal, Delegația UE la Chișinău are la dispoziție toate instrumentele necesare de comunicare cu societatea moldovenească și cu autoritățile moldovenești în această perioadă?
- Peter Michalko: Da, în aceste zile, în aceste timpuri mai complicate, noi comunicăm în mod intensiv și cu autoritățile Republicii Moldova și cu toți partenerii în Republica Moldova. Sigur că și pentru noi este important și necesar să respectăm regulile care țin de siguranța de sănătate, am aplicat aceste măsuri pentru limitarea contactelor și majoritatea colegilor lucrează de acasă. Este foarte bine că trăim în perioada în care dezvoltarea tehnologiilor ne dă această posibilitate de a continua activitățile chiar fiind în această situație complicată. Suntem în legătură constantă cu partenerii noștri, cu autoritățile, am avut și astăzi câteva convorbiri prin telefon cu membrii Guvernului, cu alți parteneri. Suntem activi în spațiul digital, prin paginile noastre de Internet, de Facebook ș.a.m.d. Lucrăm în continuare împreună cu colegii noștri de la Bruxelles pentru desfășurarea proiectelor și altor activități care sunt în planul nostru de lucru.
- IPN: După cum spuneam, astăzi avem de discutat două teme speciale de mare interes pentru societatea moldovenească: 1) Despre situația din statele Uniunii Europene în contextul crizei cu coronavirus și cum se corelează aceasta cu situația din Republica Moldova și 2) Despre noile obiective de politică formulate recent de Uniunea Europeană pentru statele din Parteneriatul Estic, din care face parte și Republica Moldova. Într-o anumită măsură, temele respective se interpătrund, dar, pentru claritate, să le abordăm separat.
Mai întâi, cum au reacționat instituțiile UE la noua provocare creată de COVID-19 la început și cum gestionează situația în perioada actuală? Ce mecanisme comune activează UE pentru prevenirea răspândirii și minimizarea efectelor pandemiei?
- Peter Michalko: După cum știți, anumite măsuri sunt luate la nivelul Uniunii Europene, altele - de țările membre, pentru că mai multe competențe în ceia ce privește domeniul respectiv sunt atribuite țărilor membre. Comisia Europeană coordonează o reacție comună la nivel european, mă refer atât la măsuri de prevenire a răspândirii acestei epidemii, cât și la cele ce se referă la prevenirea impactului economic și social pe care această criză poate să-l aibă în viitor. În particular, este vorba de susținerea statelor membre în achiziționarea materialului medical și de protecție necesar, de eforturile Uniunii Europene în sprijinul cercetării pentru a găsi remedii medicale pentru tratament împotriva acestui virus. Situația este grea pentru că această criză are dimensiuni nevăzute până acum și este afectată fiecare țară. Cu toate acestea, deja se lucrează și asupra măsurilor pentru revitalizarea economică și prevenirea impactului economic asupra societăților, după ce vom trece, și cu siguranță vom trece, de această criză.
- IPN: Cum a funcționat și cum funcționează principiul solidarității, stipulat în actele de constituire a UE în condițiile noi de pandemie? Bunăoară Italia a primit sprijin, de exemplu, din partea Chinei, dar aceasta nu este un stat membrul al UE.
- Peter Michalko: Acest efort de sprijin reciproc are loc permanent, chiar și acum când vorbim. Inițial, a fost necesar ca fiecare
țară să ia să ia măsurile proprii pentru prevenirea și gestionarea acestui risc enorm pentru protejarea propriilor populații, iar acum vedem că are loc susținerea și din partea Uniunii Europene, și din partea țărilor membre. Cum am spus, UE organizează achiziționarea materialului medical care este lipsă și trebuie adus acolo unde este necesar. Săptămâna trecută au avut loc mai multe acțiuni de susținere reciprocă din partea țărilor membre, precum Franța, care a livrat mult material pentru Italia. De asemenea, s-a început preluarea pacienților în stare complicată sau gravă în alte țări, unde capacitățile încă sunt disponibile și acest efort va continua.
Ați pomenit de China, eu cred că în lumea de astăzi este un lucru firesc că ajută cel care are posibilitate. Să nu uităm că țările membre ale Uniunii Europene au trimis în China șaizeci sau șaptezeci de tone de material medical și de protecție în luna februarie și acum vedem această reciprocitate când Europa este în nevoie. Acest efort de susținere reciprocă și solidaritate între țările membre va continua.
- IPN: Mai multe state UE au decretat închiderea frontierelor interne, inclusiv pentru cetățenii europeni din alte țări. Și UE în ansamblu a închis hotarele externe pentru călătorii, dar nu cred că frontierele sunt ferecate totalmente, pentru că este nevoie de comunicare și în aceste condiții. Cum își reglementează UE circulația persoanelor în interiorul granițelor și dacă cetățenii Republicii Moldova, cu sau fără cetățenia altui stat membru al UE, au vreo posibilitate să intre în teritoriul comunitar pentru cazuri de urgență?
- Peter Michalko: Este decizia la nivelul liderilor Uniunii Europene de a limita temporar călătoriile fără motive serioase. Aceasta este o măsură de prevenire a răspândirii virusului, care nu este legat de o țară sau alta sau de Uniunea Europeană și țările din afara Uniunii Europene. Virusul poate pătrunde pentru că este legat de persoane și unica metodă de prevenire este chiar să limităm, să oprim contactele personale. Acesta este o perioadă care va trece. Desigur, este firesc că unele persoane au nevoie de a călători, de exemplu, pentru că au nevoie să meargă înapoi în țările de unde provin. Pentru aceste persoane sunt create posibilități, cu respectarea maximă a regulilor care țin de protejarea împotriva răspândirii virusului. Și, desigur, este necesar ca și acești oameni care trec acum prin granițe, când ajung acasă, în toate țările cred, trebuie să stea în autoizolare paisprezece zile. Este un lucru necesar și chiar trebuie să apelăm la toți să respecte această regulă, pentru că ea este făcută pentru a proteja pe alții. Respectare sănătății altora este un principiu foarte important acum, care ne ajută.
- IPN: Cum își reglementează UE schimburile comerciale și ce oportunități are Republica Moldova să-și livreze mărfurile pe piața europeană, care a devenit principala piață de desfacere deja de câțiva ani? Înțeleg că agenții economici din Moldova și-au restrâns semnificativ activitățile, dar ceea ce continuă să se producă are nevoie pe piață de desfacere. În caz contrar...
- Peter Michalko: Din punct de vedere al regulilor comerciale, nu au intervenit schimbări semnificative. Au loc importuri și exporturi, nu este oprită această activitate și aceasta este una dintre realități care pot să susțină și economiile în mod amiabil, și oamenii pot să aibă accesul la mărfuri, pentru că fără aceasta va fi mult mai greu. Desigur, dacă transportarea are loc cu participarea oamenilor, de exemplu, șoferi, aici trebuie să fie respectate toate regulile din punct de vedere al sănătății, igienei, care sunt aplicate în toate țările prin care ei trec.
- IPN: Activitatea economică a fost afectată puternic și în spațiul comunitar, pe cât de puternic? Ce se face pentru a diminua pierderile și ce poate învăța Republica Moldova din aceasta?
- Peter Michalko: Din păcate, acum suntem în faza în care, încă, probabil, nu putem vedea toate consecințele economice, dar sperăm ca ele să fie cât mai puțin grave. Acum este important ca societățile să fie concentrate asupra prevenirii răspândirii virusului și asupra problemelor ce țin de sănătatea publică. Cea ce este clar acum, este că, după ce o să trecem de această perioadă complicată, o să fie reînnoită viața economică, o să continue acele activități care ne lega de comerțul reciproc, de cooperarea economică, vor continua oportunitățile pentru investiții. Este o perspectivă importantă pentru și pentru societate, pentru angajați. Ei vor putea să continue să lucreze, să ia salarii, să vadă mai multă dezvoltare, mai multe oportunități pentru ei. Cred că, după această perioadă, necesitatea reformelor va fi și mai mare, pentru că ele vor deschide posibilități mai mari pentru fiecare țară de a-și reveni mai repede din punct de vedere economic și social. Situația de azi subliniază necesitatea schimbărilor care sunt demult prevăzute, dar, în condițiile noi, ele vor fi mult mai actuale.
- IPN: Aceeași întrebare, dar despre problemele de pe piața muncii: pe cât este de afectată ea în UE, ce se face pentru diminuarea loviturilor și sprijinirea angajaților aflați în concedii forțate? Ce poate prelua Republica Moldova din experiența dvs.?
- Peter Michalko: Cu siguranță, acum se iau măsuri pentru a proteja angajați, a crea condiții pentru ca întreprinderile să poată trece prin perioada aceasta grea, să supraviețuiască, ulterior să reia activitatea și să dea posibilitate angajaților să revină. Actualmente, deja este pusă la cale o inițiativă legată de investiții în valoare de 37 de miliarde de euro la nivelul Uniunii Europene ca răspuns la această criză. Nu uităm nici de țările noastre partenere, precum Republica Moldova, vom lua în vedere ce le este necesar. Vom susține și aici întreprinderile mici și mijlocii, pentru că ele pot fi cel mai mult afectate de această criză, ca să poată să supraviețuiască, ca oamenii să poată rămâne angajați, să continue să lucreze și să primească salarii. Și aici încă o dată: este important ca reformele care sunt necesare să fie realizate pentru revitalizarea cât mai rapidă a vieții.
- IPN: Am citit recent mai multe materiale, din mai multe surse, potrivit cărora UE se confruntă cu un val de dezinformare mediatică, de manipulare și știri false, fabricate în afara spațiului comunitar. Este adevărat? Cui îi arde de asemenea tehnologii și care poate fi scopul acum, în situație atât de dificilă pentru, practic, toată omenirea? Credeți că are cumva de pătimit și populația din Republica Moldova în acest sens? Cum combateți acest val?
- Peter Michalko: Este adevărat că ne confruntăm cu dezinformare care se referă și la situația actuală, probabil, este considerată ca o oportunitate pentru cei care atacă Uniunea Europeană. Este un lucru absolut inacceptabil și trebuie să spunem clar că aceste încercări nu vor avea efect. Uniunea Europeană își continuă activitatea, cooperarea deschisă cu partenerii ei, inclusiv cu Republica Moldova cu care suntem legați prin relații foarte strânse. Și Acordul de Asociere, și Acordul de Liber Schimb vor arăta încă odată, precum au arătat în ultimii cinci ani, că sunt instrumente potrivite pentru susținerea Republicii Moldova, a oamenilor care trăiesc în Republica Moldova, inclusiv în ceea ce privește depășirea consecințelor acestei crize. Trebuie să fim activi împotriva acestor încercări de dezinformare. Trebuie să subliniem că informarea corectă este importantă și această criză arată cât de importantă este informația adevărată și transparentă pentru societate, inclusiv în ceea ce privește prevenirea și depășirea acestui tip de criză.
- IPN: Despre cea de a doua temă, anunțată la începutul acestui interviu. Recent, UE a făcut public un document întitulat „Parteneriatul Estic: noi obiective de politică dincolo de 2020”. De ce este acest document atât de important?
- Peter Michalko: Este important pentru că am ajuns la etapa când Parteneriatul Estic a adus multe rezultate și trebuie să
deschidem o nouă perspectivă. Aceasta face anunțul de politici făcut de Uniunea European, care vor fi concentrate în viitor pe cinci obiective majore. Dar aceste obiective trebuie să le atingem împreună, Uniunea Europeană și Republica Moldova, Uniunea Europeană și parteneri ei estici. Cuvântul-cheie în noile politici este „împreună”: „Împreună pentru economii reziliente, durabile și integrate”; „Împreună pentru instituții responsabile, stat de drept și securitate”; „Împreună spre reziliența mediului și a climei”; „Împreună pentru o transformare digitală rezilientă”; „Împreună pentru societăți reziliente, echitabile și inclusive”. Aceasta este cred că o perspectivă foarte clară, unde vrem să ne aflăm împreună în alt viitor și care va fi perspectiva noastră comună, care ne va aduce mult mai aproape, Uniunea Europeană și Republica Moldova.
- IPN: Vă rog să descifrați puțin aceste noi obiective, ce beneficii noi obține Republica Moldova și ce sarcini noi se pun în fața ei?
- Peter Michalko: Prin aceste obiective economia Republicii Moldova va obține un nou suport pentru dezvoltare mult mai puternică, acces la investiții pentru creștere, investiții care vor crea noi posibilități, poate, pentru noi sectoare care vor fi legate și cu piața Uniunii Europene, inclusiv cu posibilitățile a exporta sau de a produce. Și aceasta înseamnă mai multe locuri de muncă, salarii mai bune și deja la nivel mult mai înalt decât în trecut.
Aceasta aduce și posibilitatea de a continua schimbarea calității funcționării instituțiilor, care să fie mai bune pentru cetățeni, mai puternice în sensul capacităților cu care pot oferi servicii pentru cetățeni. De exemplu, susținerea pentru sistemul de sănătate există și acum, pe viitor va fi și mai consistentă. Este clar că va continua să fie abordată și problema legată cu protejarea mediului. Sunt necesare soluții pentru cum putem preveni schimbarea climei, care sunt necesare și actuale mai ales pentru țări în care sectoare, precum agricultura, sunt importante.
Trebuie să menționăm și susținerea pentru sectorul digital, unde sunt posibilități foarte mari și dezvoltarea acestui sector poate influența spre bine viețile multor oameni, cu siguranță. Aici Uniunea Europeană poate să ofere ajutor și Republica Moldova poate să fie un partener puternic.
Este importantă și susținerea pentru o societate mai rezilientă, echitabilă și inclusivă. Aici vreau să remarc că și astăzi vedem că cetățenii Republicii Moldova și societatea în ansamblu au acest potențial de a face față riscurilor care vin odată cu această cu această epidemie. Vreau să-mi exprim toată susținerea, mulțumirea și respectul meu pentru cei din societatea civilă, cei activi care susțin persoanele care au nevoie acum de susținere. Văd un val mare de oameni care au început activitățile, au început si ajute pur și simplu în mod omenesc pe cei care nu pot ieși din casă, pentru că trebuie să fie în autoizolare. Este acest val de colectare a resurselor cu scopul de a cumpăra materiale medicale pentru cei care sunt în prima linie, pentru medici, pentru cei care lucrează în sistemul de sănătate, cărora trebuie să le fie exprimată o mulțumire extraordinară pentru eforturile lor. Și acesta este partea bună a situației de astăzi, aceasta va fi ceea ce noi vom susține cu activitățile noastre pentru societatea civilă, pentru societatea Republicii Moldova.
---
Interviul video cu Șeful Delegației Uniunii Europene la Chișinău Peter Michalko a fost realizat la sfârșitul săptămânii trecute. Luni,30 martie, UE a anunțat că oferă 140 mln euro pentru necesitățile imediate ale statelor PaE, inclusiv Republica Moldova.
Interviul este parte a ciclului „Relațiile Republicii Moldova cu partenerii de dezvoltare”, susținut de Fundația germană Hanns Seidel.
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- Cârdășie 2: Tiraspolul nu are cum să accepte condițiile UE-RM. Analiză-predicție de Valeriu Vasilică
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Cu europenii despre moldoveni. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Schuebel, şeful Delegaţiei UE în RM
- Renumărarea voturilor pe rol de şoc benefic pentru partidele parlamentare. Analiză Info-Prim Neo
- De înţelepciunea politicienilor în negocieri depinde stabilitatea democraţiei în Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Kalman Mizsei, reprezentant special al UE pentru RM
- Tinerii vor să se implice, ştiu cum şi ştiu de ce. Interviu Info-Prim Neo cu Sandu Coica, preşedinte CNTM
- Cum l-a refuzat Filat pe Şelin şi despre „darul suptului” după Ghimpu şi Voronin. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Voronin l-a refuzat pe Filat? Analiză Info-Prim Neo
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Info-Prim Neo: Cartea „Lecții electorale la școala democrației din Republica Moldova”. Cuprins și prefață
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Alegerile locale din 3 iunie din capitală ar putea fi invalidate. Investigaţie Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I