Peste 5 mii de lucrători medicali din R. Moldova au fost antrenaţi în campania „Pentru un Făt Frumos şi Sănătos”
Principala realizare a campaniei naţionale de comunicare „Pentru un Făt Frumos şi Sănătos” constă în creşterea considerabilă a numărului de femei însărcinate care apelează la medic în primele săptămâni de sarcină şi al celor care utilizează acidul folic şi suplimentele ce conţin fier. Constatarea a fost făcută publică, joi, 22 iunie, în cadrul unei conferinţe de presă de totalizare a proiectului.
Potrivit Galinei Moraru, angajată a Direcţiei asistenţă medicală mamei şi copilului a MSPS, în primele 6 luni de la lansarea proiectului, numărul femeilor însărcinate luate la evidenţă până la a 12-cea săptămână de sarcină a crescut până la 81 la sută, comprativ cu 69 la sută în perioada similară a anului trecut. Totodată, s-a majorat până la 88 la sută numărul viitoarelor mame care folosesc preparate ce conţin fier, şi până la 76 la sută – a celor care folosesc acid folic. Datorită informării şi altor activităţi întreprinse în timpul campaniei, 91 la sută din femeile însărcinate au fost familiarizate cu semnele de pericol şi necesitatea adresării oportune la medic, în raport cu anul trecut, când doar 59 la sută cunoşteau aceste semne, a spus Galina Moraru.
Potrivit coordonatorului programului din cadrul Reprezentanţei UNICEF, Lilia Jelamschi, actuala campanie de informare nu a fost una tradiţională, bazându-se, în special, pe comunicarea interpersonală şi mobilizarea comunităţilor în sprijinul fiecărei femei gravide. Astfel, pentru prima dată în RM o campanie de comunicare s-a axat pe crearea la nivel de comunitate a echipelor mixte, în care au intrat profesori, medici, preoţi, elevi ai claselor superioare. Aceştia au contactat fiecare femeie de vârstă reproductivă, oferindu-i informaţia necesară pentru o sarcină sănătoasă. Membrii echipelor au organizat diverse activităţi orientate spre prevenirea şi reducerea mortalităţii materne şi infantile.
Acum 6 luni, când a fost lansată campania, 5 mii de lucrători medicali din toată ţara şi 15 angajaţi ai liniei fierbinţi din cadrul MSPS au fost instruiţi şi mobilizaţi pentru a comunica mesajele campaniei.
Campania naţională de comunicare „Pentru un Făt Frumos şi Sănătos” a fost desfăşurată de Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale (MSPS), cu sprijinul Reprezentanţei UNICEF în RM şi Direcţiei Elveţiene pentru Dezvoltare şi Cooperare.