Interviu Info-Prim Neo cu ex-Reprezentantul Special al Uniunii Europene în Republica Moldova, Kalman Mizsei
- Stimate Domnule Ambasador! Pe parcursul anului curent, 2011, pe segmentul reglementării conflictului transnistrean s-au produs câteva mişcări inedite. O parte dintre experţii solicitaţi de Agenţie le-au caracterizat drept importante pentru soarta de mai departe a reglementării, alţii, din contra, le-au apreciat drept lipsite de relevanţă semnificativă. Cum aţi caracteriza Dvs. anul 2011, din perspectiva şanselor pentru depăşirea problemei transnistrene, eventual, comparativ cu alţi ani?
- Procesul diplomatic într-o situaţie cum este reglementarea conflictului transnistrean, unde există un echilibru relativ între părţile implicate care menţine situaţia mai mult sau mai puţin neschimbată, este în mod necesar lent şi cumulativ. Având în vedere acest lucru, anul 2011 a adus schimbări importante în forma procesului, una dintre acestea fiind, desigur, procesul neterminat încă al alegerii liderului transnistrean la sfârşitul acestui an. Criza financiară şi economică în Europa joacă, de asemenea, un rol important în aşteptările tuturor actorilor.
- Haideţi să „dezghiocăm” două evenimente centrale care s-au produs în domeniul discutat mai spre sfârşitul anului, ca să vedem ce însemnătate reală au ele, care sunt plusurile şi, eventual, minusurile. Mai întâi, este vorba despre reluarea negocierilor oficiale în formatul „5+2”.
- De-a lungul anilor, Uniunea Europeană şi Statele Unite ale Americii au subliniat importanţa reînnoirii negocierilor oficiale în formatul 5 +2. Motivul este că acesta este unicul format transparent, care reuneşte toate interesele în jurul conflictului într-un mod corect. Prin urmare, reînnoirea formatului 5+2 este un avantaj. Acest format nu va oferi o soluţie automată, în condiţiile în care, într-o anumită zonă progresul a fost vizibil încetinit. Şi aici se are în vedere zona de consolidare a încrederii. În 2010, noi am reluat traficul feroviar de pasageri şi a fost pregătit terenul pentru reînnoirea traficului feroviar de mărfuri. În toamna anului 2010, un decret guvernamental al Republicii Moldova a fost adoptat pentru a reglementa acest lucru, dar, din păcate, până acum, în mai mult de un an, acesta nu a intrat în vigoare şi, prin urmare, acest segment important de consolidare a încrederii, care ar fi contribuit la o apropiere economică lentă şi integraţionistă, încă nu s-a realizat. Uniunea Europeană trebuie să-şi intensifice eforturile şi influenţa sa asupra acestui proces. Aici putem vedea un pas înapoi în comparaţie cu anii precedenţi. Eu continui sa fiu ferm convins de faptul că anume consolidarea încrederii între Chişinău şi Tiraspol este o cheie indispensabilă pentru rezolvarea conflictului.
- Ce importanţă are pentru soluţionarea conflictului înlocuirea liderului regimului secesionist Igor Smirnov, în urma aşa-ziselor „alegeri prezidenţiale” din regiune, cunoscut prin poziţia sa intransigentă pe parcursul celor mai bine de 20 de ani de conflict?
- Alegerile din Transnistria, deşi nefiind recunoscute pe plan internaţional, în primul tur de scrutin, au fost organizate într-o atmosferă deosebit de liberă. Un eveniment geopolitic a jucat aici un rol important, şi anume faptul că Rusia l-a presat pe Smirnov să renunţe la ambiţiile sale de realegere, în timp ce el nu a cedat şi a încercat să caute legitimitatea democratică prin organizarea alegerilor libere. Ca urmare, Smirnov a pierdut puterea, iar acum Şevciuk şi Kaminski concurează. Observatorii independenţi şi internaţionali au descris scrutinul drept unul liber, doar câteva mici neregularităţi au fost observate – genul de neregularităţi care se întâmplă chiar şi în unele noi state membre UE. Nu am auzit niciun observator neoficial să raporteze vreo fraudă comisă de Smirnov, apropo. Cred că acesta este un moment remarcabil în regiunea transnistreană şi cred că oamenii cărora le pasă cu adevărat de democraţie – şi nu doar o utilizează ca pe un instrument tactic – au ce învăţa de aici. Sper că al doilea tur de scrutin se va petrece, de asemenea, în mod liber.
Pentru mine ceea ce este important este această libertate, şi lasă oamenii să aleagă. Astfel ar trebui să gândească adevăraţii democraţi. Va îmbunătăţi această perspectiva modul de soluţionare a conflictului? O întrebare complexă. În spatele acestei întrebări stă o presupunere că Smirnov a fost singurul obstacol al soluţionării. Această presupunere este pe atât de simplistă pe cât şi injustă. Cred că Smirnov a fost un partener foarte dificil în negocieri, dar în niciun caz nu a fost singurul motiv al lipsei de progres. A fost necesar ca toţi partenerii să facă mai mult şi s-o facă în mod diferit pentru a avansa, inclusiv noi în Europa şi, de asemenea, prietenii noştri moldoveni. Ruşii şi-au urmat interesele lor şi a fost şi este de datoria noastră şi a moldovenilor de a face faţă acestei provocări şi, de asemenea, să ia în considerare interesul transnistrenilor. Acesta este un proces diplomatic complex, reprezentând seturi complexe de interese în care Smirnov este doar un singur jucător dificil.
- Având în vedere situaţia de până acum referitoare la conflict, când va aşteptaţi să se ajungă la o rezoluţie şi la nişte rezultate concrete în acest sens?
- Oamenii spun deseori, într-un mod simplificat, că cheia este în mâinile ruşilor. Iarăşi, o simplificare stupidă. Ceea ce încerc să explic este ceea ce am încercat să explic, de asemenea, în timpul activităţii mele ca Reprezentant Special al Uniunii Europene, responsabil de soluţionarea conflictului. Dacă am lucra cu transnistrenii într-un mod care ar lua în considerare şi interesele lor, în loc să îi scufundam sub apa, eu consider că am ajunge la o înţelegere. Aceasta este o condiţie esenţiala în rezolvarea oricărui conflict. Respectul faţă de partea transnistreană este important, şi, acum dacă ei ar reuşi să navigheze prin procesul electoral fără mari incidente, totul ar putea deveni mai uşor. Dar noi - având în vedere Moldova şi Uniunea Europeana - trebuie sa continuăm acest proces anevoios de a câştiga încredere reciprocă. Şi, dacă procesul de democratizare a Transnistriei continuă, trebuie să răspundem şi mai pozitiv. Nu exista nimic mai bun pentru pace decât democraţia, chiar dacă aceasta nu se întâmplă automat şi necesită muncă asiduă.
- Potrivit experţilor, costurile economice şi sociale, dar şi riscurile politice ale reunificării Moldovei sunt atât de înalte încât ar depăşi capacităţile reale ale ţării de a le face faţă. Având în vedere această situaţie, cum credeţi, care este rostul acestor eforturi de a găsi o soluţie în conflictul transnistrean?
- Moldova nu este lăsată singură să facă faţă situaţiei. În ultimii ani, a primit un suport semnificativ din punct de vedere financiar, tehnic şi moral de la Uniunea Europeana. După cum ştiţi, eu am pledat pentru un ajutor extern mai mare şi mai rapid pentru Moldova. Acum un proces diplomatic impresionant cu Uniunea Europeana a rezultat în discuţii esenţiale referitoare la comerţul liber, iar negocierile referitoare la ridicarea regimului de vize progresează. Ambele procese sunt lente, în primul rând, din cauza birocraţiei din Bruxelles, dar important este că acestea progresează. Acestea sunt doua procese cheie pentru reintegrarea ţării. A treia problemă importantă este că Moldova trebuie să facă mai multe eforturi pentru protecţia minorităţilor, în special pentru cei pentru care limba rusă este limbă maternă. Am folosit intenţionat aceasta formulare evazivă, deoarece nu doar ruşii vorbesc limba rusă ca limbă materna. Trebuie sa menţionez că moldovenii sunt o naţiune deosebit de tolerantă în ceea ce priveşte limbile vorbite pe teritoriul ei şi majoritatea acestor oameni talentaţi sunt bilingvi spre invidia tuturor. Este responsabilitatea politicienilor să folosească această avere în avantajul unificării ţării. Mai mult decât atât, Uniunea Europeana trebuie să investească politic mai mult decât o face acum pentru a susţine Moldova şi mai mult. Aceasta înseamnă o mare atenţie din partea Reprezentantului Înalt, pentru a umple golul cauzat de eliminarea poziţiei Reprezentantului Special.
Investiţia politică a Uniunii în reglarea conflictului transnistrean trebuie să crească, pe când aportul Uniunii în acest sens a fost mai puţin intens anul trecut. Vestea bună este că echipa de la ambasada de la Chişinău este foarte profesională şi va putea închide hiatul deschis la începutul lui 2011. Ceea ce trebuie să facă Moldova, în plus la cele deja menţionate, este să întâmpine liderul transnistrian cu bratele deschise după data de 25 decembrie, dacă acele alegeri vor fi libere, aşa cum au fost în primul tur de scrutin. Ar fi o greşeală ca aceste alegeri să fie trecute cu vederea, bineînţeles, în circumstanţele existente ale status quo-lui recunoscut internaţional. Nimeni nu poate recunoaşte oficial, dar a manifesta interes pentru eveniment democratic, dacă va rămâne aşa, este foarte esenţial. Sper că şi alţii se vor abţine de la intruziuni în acest proces. Eu menţin legături prieteneşti în Transnistria şi poate din acest motiv îmi este mult mai uşor să văd oameni care speră în democraţie şi noi trebuie să-i susţinem moral.
- Stimate Domnule Ambasador, alegerea preşedintelui Moldovei a avut loc iarăşi în data de 16 decembrie. Cum vedeţi aceste evoluţii democratice de când aţi părăsit scena politică din Moldova?
- În general, Moldova este relativ una dintre primele ţări din regiunea CSI care înregistrează cele mai bune rezultate în domeniul democraţiei politice, precum şi în ceea ce priveşte calitatea politicii economice, dar, fireşte că aspiraţiile trebuie să fie şi mai înalte. Moldova are aspiraţii de integrare în Uniunea Europeana, unde bara este înaltă. Din punct de vedere al politicii economice, îmi amintesc bine care au fost scopurile stabilite în octombrie 2009. Referitor la acele scopuri, evaluarea mea pentru disciplina macroeconomica este una ferm pozitiva, cu atât mai mult că Guvernul actual a preluat o indisciplina bugetara care a existat înainte de alegerile din aprilie 2009. Acesta mi se pare unul din cele mai semnificative rezultate furnizate publicului de toate guvernele de până acum, ceea ce este şi mai important în condiţiile prezentei crize financiare mondiale. Mi-aş dori ca şi ţara mea, Ungaria, să dea dovada de aceeaşi atitudine responsabilă faţă de problemele macroeconomice, precum o face Moldova. Referitor la alte doua aspecte ale politicii economice, evaluarea mea este ceva mai critică. Nu văd acea demonopolizare agresivă pe care Guvernul a anunţat-o în octombrie 2009. Se vehiculează suspiciuni că politica a fost slăbită de diferite interese economice private şi acest lucru nu este tocmai unul bun. Priviţi la reformele agresive în Georgia care au rezultate în pofida războiului cu Rusia, din 2008. Această atitudine curajoasa trebuie preluată de către Moldova. De asemenea, mi se pare destul de timidă politica faţă de Transnistria. Este nevoie de o politica mult mai energică pentru construirea încrederii şi integrării economice. De asemenea, nu pot sa nu fiu critic, când este vorba de clasa politică şi aceasta reprezintă o problemă serioasă.
Evoluţia politica a Moldovei este pierduta într-un labirint şi eu trebuie să recunosc că noi, europenii, am contribuit la aceasta, când, în 2010, am cedat unor aspiraţii greşite care nu au respectat procedurile constituţionale. În rezultat, toţi se gândesc la interesele lor presupuse de scurtă durată în detrimentul intereselor de lungă durată ale tarii. De ce ar avea nevoie Moldova? Pot fi doua rezultate pozitive. Unul ar fi schimbarea Constituţiei care ar reduce puterea preşedintelui. Exemplul statelor noi membre ale UE din Europa Centrala a dovedit că acesta este un lucru bun pentru tarile în tranziţie, acesta creşte şansele menţinerii procesului democratic de lungă durată. Riscul structural de lungă durată într-o ţară ca Moldova este ca o persoană să devină mai puternica decât cetăţenii. Nu exista o asigurare bătută în cuie decât reducerea puterii prezidenţiale şi instituirea pârghiilor de control. Dacă clasa politică nu este în stare să facă aceasta, atunci este necesară o negociere sinceră, preferabil cu UE în calitate de mediator, cu scopul de a alege un preşedinte care este respectat din punct de vedere moral şi cu asigurarea că nu va exista riscul ca acesta să devină mai puternic decât politicienii, altfel aceştia nu-l (o) vor alege. Aceasta coalizare forţata de partide într-un bloc împotriva intereselor lor risca să-i scufunde şi, în acelaşi timp, riscă să piardă atracţia faţă de UE. În barometrele opiniei publice s-a înregistrat o scădere dramatică a interesului faţă de integrarea în UE.
În opinia mea, acest fapt este cauzat de trei lucruri: 1) Comerţul liber şi liberalizarea regimului de vize sunt tărăgănate de către Bruxelles; 2) iar UE se luptă ea însăşi cu criza; 3) şi, în final, politicile UE faţă de Moldova sunt percepute ca nefiind bazate pe principii, ci deplasate. Noi trebuie sa fim mult mai principiali, să susţinem Moldova în aceste doua negocieri şi să cerem atitudini democratice mult mai clare şi reforme politico-economice. Şi totuşi, aceeaşi imagine rămâne. Moldova este cea mai democratică, cea mai tolerantă ţară estică cu vocaţie europeană. Sper, pe baza celor menţionate mai sus, că anul 2012 va aduce beneficii concrete, inclusiv, în regiunea transnistreana care acum arată semne încurajatoare că cetăţenii au aspiraţii democratice.
Consemnare: Valeriu Vasilică, Info-Prim Neo
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Cu europenii despre moldoveni. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Schuebel, şeful Delegaţiei UE în RM
- Renumărarea voturilor pe rol de şoc benefic pentru partidele parlamentare. Analiză Info-Prim Neo
- De înţelepciunea politicienilor în negocieri depinde stabilitatea democraţiei în Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Kalman Mizsei, reprezentant special al UE pentru RM
- Tinerii vor să se implice, ştiu cum şi ştiu de ce. Interviu Info-Prim Neo cu Sandu Coica, preşedinte CNTM
- Cum l-a refuzat Filat pe Şelin şi despre „darul suptului” după Ghimpu şi Voronin. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Voronin l-a refuzat pe Filat? Analiză Info-Prim Neo
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I