Analiză Info-Prim Neo: Pentru toamna ce vine Partidul Comuniştilor din Republica Moldova (PCRM), de opoziţie, pregăteşte un fenomen care ar putea purta genericul „Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă”. Nu este o figură de stil şi, cu atât mai mult, nu are sens ironic. În mai multe rânduri, fruntaşi ai PCRM au promis pentru toamna ce vine „surprize” serioase.
Avertismentul lor a fost trecut cu vederea chiar şi în condiţiile când acesta a fost fundamentat ulterior la modul cel mai serios. În acest sens şi în tonalitatea titlului prezentei analize, „Cuvântul introductiv al Preşedintelui PCRM, Vladimir Voronin, în cadrul conferinţei de presă de totalizare din 13 iulie 2011” poate fi numit „ Manifestul PCRM pentru perioada de până la toamnă”. Avertismentul a fost neglijat şi de Alianţa pentru Integrare Europeană (AIE), de la guvernare, preocupată, în special, de reglările interne de conturi, şi de societate, impusă să urmărească aceste reglări. Fără îndoială, semnalul lansat de comunişti merită toată atenţia, inclusiv pentru că denotă anumite schimbări de comportament în tabăra celui mai mare partid de opoziţie, dar şi pentru că anunţă riscuri şi chiar pericole esenţiale.
Semne bune, semne noi
PCRM este nu doar cel mai mare partid de opoziţie, dar şi cea mai mare şi mai influentă forţă politică din Republica Moldova, dacă nu luăm în considerare cuantumul politic total al câtorva partide aflate astăzi la guvernare, componente ale AIE. Mai mult, PCRM poate concura la egal cu AIE în ansamblu şi multele scrutine electorale din ultimii ani o demonstrează cu prisosinţă. Aceasta apropo de pronosticurile de şi mai mulţi ani, potrivit cărora PCRM „iată-iată” se destramă, dispare, moare etc. La moment, şi pentru ceva ani înainte, PCRM va rămâne o formaţiune forte, care denotă disciplină internă dură, spirit de echipă, mobilitate, tehnologii politice avansate, acţiuni calculate, dinamice, atractive etc.
Păcat doar că la guvernare aceste calităţi au avut conotaţii preponderent negative, transformând regimul comunist de guvernământ în unul autoritar, aproape de totalitar. În schimb, în opoziţie, care oriunde are menirea să ţină guvernarea trează, calităţile respective fac din PCRM o formaţiune politică destul de eficientă şi utilă, până la o anumită limită. Limită care desparte acţiunile partidului în constructive şi distructive. „Manifestul PCRM” din 13 iulie 2011 vine să confirme aceste trăsături politice ale formaţiunii. Un semn nou, în contextul trăsăturilor pozitive ale PCRM, îl prezintă şi faptul că politicile formaţiunii pentru viitorul apropiat au fost făcute publice în modul cel mai transparent posibil. Este un pas înainte, comparativ cu comportamentul de până acum, când informaţia despre planurile reale de activitate nu depăşeau spaţiul închis în care se ţineau forurile organelor de conducere şi unde presă neafiliată nu avea acces sau, şi mai rău, deciziile, inclusiv privind demiterea guvernelor, în ansamblu, şi a miniştrilor, în particular, le lua un singur om – liderul partidului. Aceasta atrage după sine o altă calitate demnă de apreciat, mai nouă, previzibilitatea politică a PCRM. Dar...
Nesincerităţi şi ţinte false
„Manifestul” critică dur guvernarea actuală şi are motive să o facă. Respectiv, PCRM îşi adjudecă dreptul să detroneze AIE, prin anumite acţiuni specifice, şi pretinde la înţelegerea şi sprijinul societăţii în acest sens. Desigur, spre binele acelei societăţi. Dar scopul nobil anunţat este compromis din start de nesincerităţi, premise şi ţinte false. PCRM se arată cel mai mult îngrijorat de soarta democraţiei în Republica Moldova. „Analizând toate evenimentele din ultimul timp, concluzionăm – Republica Moldova nu mai este un stat democratic”, spune Vladimir Voronin şi contrapune exemplul formaţiunii sale.
„PCRM a venit la guvernare şi a plecat în mod democratic, fără a-şi bate joc de legislaţie şi Constituţie, fără a lichida instituţii mediatice, fără a ataca în instanţele de judecată rezultatele alegerilor locale în care majoritatea a obţinut opoziţia de atunci, fără a falsifica alegerile, fără a cumpăra voturile alegătorilor, fără a închide opoziţia în cuşcă în Piaţa Marii Adunări Naţionale, fără a organiza referendumuri dubioase”, spune el. Este exclus să fi uitat Vladimir Voronin, de exemplu, de majorarea pragului electoral şi interzicerea blocurilor electorale ca instrumente de represiune împotriva opoziţiei de atunci. Desigur, nu a uitat de adoptarea unui nou Cod al Audiovizualului în scopuri politice şi de grup, dacă nu chiar personale.
Codul „comunisto-frontist” a permis distrugerea organelor municipale de presă, majoritatea „privatizate” ulterior pe preţuri de nimic şi constituirea propriului super-media holding, care i-a asigurat regimului controlul deplin asupra spaţiului mediatic, a restrâns la maximum libertatea presei, libertatea de exprimare şi alte valori, după care o societate este considerată democratică sau nedemocratică. Nu pot scăpa nimănui din memorie „vinerile negre”, când se produceau, de regulă, arestările persoanelor incomode, aşa cum anumite locuri de detenţie vor rămâne în istorie drept „Casa tatălui şi fiului”. Alte exemple de acest gen nu trebuie căutate mult. La fel de nesincer sună meritul PCRM de a fi iniţiat, în 2002, procesul de integrare a Republicii Moldova în Europa. În realitate, nu s-a mers mai departe decât de mimarea acelui proces, astfel încât nici societatea moldovenească nu a avut nimic de câştigat din el şi chiar a pierdut neavansând în procesul de eurointegrare, dar nici structurile europene (şi americane, şi ruse) nu au mai vrut să aibă guvernarea comunistă de la Chişinău în calitate de partener. Un adevăr parţial este şi el o nesinceritate.
„Atât în Europa, cât şi în Asia anume comuniştii au jucat rolul principal în instaurarea guvernărilor democratice”, afirmă „Manifestul PCRM”, aducând drept exemplu evenimentele de pe timpul rezistenţei italiene şi franceze, al celor din Spania, Grecia, Portugalia, Chile. „Anume comuniştii erau forţa capabilă să lupte pentru democraţie, chiar şi în cazurile când în calitate de oponenţi erau cei mai obişnuiţi şi primitivi fascişti”. Totul este adevărat cu „mica diferenţă” că oriunde şi oricând au reuşit să ia puterea, comuniştii au instaurat dictaturi şi au generat genocid pe plan intern şi extern, aidoma celor „mai obişnuiţi şi primitivi facişti”. Nu este tocmai cazul PCRM din secolul 21, dar declaraţiile nesincere provoacă neîncredere, frică şi sunt un indiciu al unor scopuri false. Care sunt scopurile reale atunci?
Bolşevizarea prin sovietizare a Republicii Moldova
Unul de răspunsuri privind scopurile reale ale PCRM este sovietizarea Republicii Moldova ca mijloc pentru acapararea puterii depline în stat. Mai exact, bolşevizarea prin sovietizare. Şi iarăşi nu este vorba de o figură de stil. Să urmărim logica acestor acţiuni după original: „În situaţia creată, Partidul Comuniştilor anunţă o nouă ordine de zi în lupta politică... sistemul democratic nu mai poate fi construit de sus. El trebuie să fie edificat doar de jos, sprijinindu-se pe consiliile orăşeneşti, săteşti, în care majoritatea este deja sau va fi, în scurt timp, interesată de modernizarea reală a ţării. El poate fi edificat doar prin concentrarea acestor organe de autoadministrare locală în structuri unitare, legitime şi legale, structuri consolidate de rezistenţa faţă de administraţia centrală... Noi trebuie să unificăm aceste reprezentanţe locale, orăşeneşti, raionale, săteşti într-o structură unitară, pe care noi o vom denumi, de exemplu, Congresul Cetăţenilor... Anume în Congresul Cetăţenilor noi vedem alternativa pentru această huntă degradaţională”, se spune în „Manifest”.
De unde vine această puternică impresie de „deja vu”? Lucrurile devin mai clare dacă, în locul cuvântului „consiliu”, utilizat mai nou în limbajul politic, am folosi cuvântul mai vechi „soviet-(e)”. Haideţi să încercăm împreună: „Astăzi forţele viitorului Congres al Cetăţenilor sunt destul de reprezentative – 30 de oraşe şi {consilii / soviete} orăşeneşti, printre care Bălţi, Soroca, Cahul şi, bineinţeles, Chişinău. În scurt timp, ca rezultat al unei activităţi comune, noi vom edifica o structură mult mai puternică, care va fi mai reprezentativă şi mai legitimă decât această grupuşoară a preşedinţilor interimari”. Să înţelegem că sintagma „grupuşoară a preşedinţilor interimari” trebuie citită ca „Guvernul Provizoriu”? Auziţi cum năluca matrozului Jelezneak îi apostrofează pe parlamentarii din AIE la fel cum acesta striga în ianuarie 1918 la membrii Adunării Constituante ruse: „Santinelele au obosit!” /Караул устал!/ „Părăsiţi localul!” /Разойтись!» De parcă guvernarea actuală a Republicii Moldova n-ar fi venit la putere în urma unor alegeri legale, recunoscute de instanţele naţionale şi internaţionale...
Dar şi sovietizarea Moldovei este privită nu ca scop final, ci ca instrument de preluare a puterii depline în ţară, în spirit bolşevic. Această suspiciune este alimentată de nedorinţa şi incapacitatea PCRM în formula actuală de a colabora cu alte forţe politice atât pe partea stângă, cât şi pe cea dreaptă a spectrului politic, atât la guvernare, cât şi în opoziţie. Se pare că PCRM are nevoie de putere doar în formula deplină, bolşevică, chiar dacă nicăieri în lume nu există modele demne de preluat. Pentru asemenea gen de putere PCRM este gata să se lanseze pe o nouă orbită în procesul de radicalizare a societăţii.
Recidive, riscuri şi pericole
Astfel, în formula anunţată de luptă politică, PCRM poate miza şi mizează în realitate pe majorităţile comuniste din consiliile din teritoriu, poate şi pe consilierii comunişti nemajoritari din alte structuri ale puterii locale, poate şi pe ceva simpatizanţi. În condiţiile segmentării clare a societăţii moldoveneşti contemporane, inclusiv pe criterii politico-ideologice, Congresul Cetăţenilor nu va putea însemna altceva decât o structură paralelă, subordonată strict PCRM.
Şi aceasta pentru că actualul PCRM nu poate deveni centru de atracţie pentru oameni cu viziuni diferite. Dacă, printr-un miracol, s-ar produce aşa ceva, acesta nu ar mai fi PCRM. Este adevărat că acest Congres al Cetăţenilor şi organele lui locale vor fi structuri noi, combative, care vor fi tentate să tulbure cât mai multă lume după un principiu caracteristic comuniştilor din toate vremurile. Potrivit acestui principiu masele sunt privite şi ca subiect, şi ca obiect al acţiunilor de partid. Vă amintiţi: se pune scopul să fie create „structuri consolidate de rezistenţă faţă de administraţia centrală”. În această treabă se presupune să fie atrase masele. În ţările cu tradiţii democratice veritabile, ceea ce în mod automat presupune un nivel decent de viaţă, masele sunt, de regulă, obiect al acţiunilor politice, fiind implicate, de regulă, doar în procesele electorale. Între scrutine, de politică „pură”, activă, se ocupă, de regulă, politicienii – liderii şi membrii de partid. Masele largi ajung să participe activl de regulă, la activităţi sindicaliste. Una dintre problemele mari ale societăţii moldoveneşti contemporane constă în faptul că mişcarea sindicalistă, deocamdată, nu depăşit foarte mult starea sa mai veche de „şcoală a comunismului”.
Acest subiect a fost desfăşurat mai pe larg în analiza Info-Prim Neo „Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice”, publicată pe 3 mai 2010. Noua „ordine de zi în lupta politică” este marcată şi de recidive de radicalizare a relaţiilor internaţionale, în special cu vecinul din vest, România, dar România este şi membru al Uniunii Europene, partener al SUA. Astfel, PCRM, în formula actuală, nu a renunţat la „chipul duşmanului” nici în relaţiile interne, nici în cele externe. Cu atât mai mult, că „Manifestul” nu lasă loc de interpretări: PCRM nu are nevoie şi nu se va moderniza, nu va umbla în „pantalonaşi rozovi”, spune documentul la modul direct. Ceea ce se subînţelege, este că Vladimir Voronin a ales între Igor Dodon, care prin spiritul său ceva mai conciliant a demonstrat că poate atrage mai mulţi alegători decât tradiţionalul electorat comunist, şi garda veche, nu obligator în sens de vârstă, radicală, căreia i se mai spune „talibani în ale politicii moldoveneşti”.
Pericolul cel mai mare al „noului” proiect PCRM constă în radicalizarea continuă a societăţii. Un indiciu că această radicalizare se extinde, se permanentizează, îl constituie şi faptul întineririi PCRM, menţionat în „Manifest”, este adevărat că în alte scopuri. Potrivit acestuia, partidele din cadrul AIE sunt constituite în proporţie de 70% din foşti membri ai PCUS, pe când „vârsta medie a comuniştilor moldoveni de astăzi constituie 40 de ani”.
Despre perspective, politicieni şi oameni
PCRM are suficiente şanse să realizeze Marea Revoluţie Socialistă din Toamnă şi să radicalizeze societatea moldovenească. PCRM are suficiente forţe pentru aceasta. Forţa PCRM se alimentează, în mare parte, din slăbiciunea AIE şi a componentelor ei. În felul acesta, următoarea eventuală revoluţie are cel puţin doi actori: PCRM şi AIE. PCRM va juca după cum îi va permite AIE. Aceasta dacă partidele din cadrul AIE şi, în special, liderii acestora vor fi capabili să înţeleagă că în joc este nu doar şi nu atât propria soartă politică, ci soarta fiecărui om din această ţară. În linii mari, soarta partidelor şi politicienilor contează doar în măsura în care ei rămân demni de un loc în memoria socială cu fapte care contează pentru soarta omului simplu, cu prezentul şi viitorul său. În caz contrar, suntem în pragul altui {deja vu}: în 2001, PCRM a venit la guvernare pe fundalul similar al conflictelor din Alianţa pentru Democraţie şi Reforme.
...Pentru cei care nu au cunoscut sau au reuşit să uite: acţiunea prin care bolşevicii au luat puterea în Rusia Ţaristă în anul 1917 a fost mult timp numită Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie. Octombrie este lună de Toamnă. Bolşevicii au ajuns la putere prin preluarea controlului asupra sovietelor. Ce s-a întâmplat în acea ţară şi în lume în general în urma acestor metamorfoze, cunoaşte o lume întreagă. Poate generaţia tânără mai puţin...
Valeriu Vasilică, Info-Prim Neo
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I