|
|
|
Rusia este determinată să exploateze slăbiciunile ucrainene și moldovenești în sectorul energetic. De aceea, solidaritatea occidentală în raport cu aceste state reprezintă principalul ingredient în fortificarea rezilienței lor energetice împotriva „iernii rusești”...
|
Dionis Cenușa, Columnist principal |
|
Presiunea rusească se menține la cote înalte - pe cale militară împotriva Ucrainei și prin intermediul energetic în raport cu Moldova. În ambele cazuri, Rusia mizează pe agravarea efectelor socio-economice și umanitare produse de iarnă, care să slăbească din punct de vedere militar guvernul de la Kiev și politic – pe cel de la Chișinău. Obiectivul rusesc urmărit în raport cu Ucraina este inițierea unor negocieri de încetare a focului, care ar favoriza ocupațiile teritoriale rusești, oficializate prin anexarea ilegală a regiunilor ucrainene - Herson, Zoporojie, Donețk și Luhansk (30 Septembrie). Calculele rusești în privința Moldovei ar consta în provocarea căderii guvernului și slăbirea credibilității partidului de guvernământ. Cel din urmă ar putea fi pus în situația de a alege între riscul unor proteste în masă, dacă sărăcia energetică nu este ținută sub control, și respectiv solicitarea unor negocieri gaziere cu Rusia, cu pierderea sprijinului segmentelor pro-europene din societate.
Ca urmare a distrugerii intenționate a infrastructurii energetice de către armata rusă, populația ucraineană riscă să se confrunte cu o criză umanitară de proporții, dacă infrastructura nu este reparată, relansată și pusă sub apărare anti-rachetă. Unele voci compară acțiunile Rusiei cu „Holodomorul”, organizat de sovietici în 1932-33, însă de această dată în domeniul energetic. Atacurile aeriene, cu rachetă și drone (mai puțin) nu încetează să țintească infrastructura critică ucraineană de care depinde furnizarea de energie și utilități vitale (apa potabilă, apă caldă, canalizare). Odată cu 10 octombrie, când Rusia și-a concentrat eforturile militare asupra nimicirii sectorului energetic ucrainean, circa 40% din infrastructura energetică națională a fost atacată pe cale aeriană și necesită reparație cuprinzătoare. Armata rusă lasă distrugeri inclusiv atunci când părăsește teritoriile ocupate, unde forțele ucrainene revin treptat ca urmare a unei contra-ofensive eficiente. Astfel, în timpul retragerii recente de pe malul drept al regiunii Herson, trupele ruse au distrus și minat majoritatea elementelor infrastructurii critice ale orașului Herson (AlJazeera, Noiembrie 2022).
Pe de altă parte, limitarea fluxurilor de gaz natural către Moldova amplifică tendințele inflaționiste, deoarece Moldova este forțată să majoreze masiv cheltuielile pentru sectorul energetic. Reducerea volumului de gaz cu până la 50% din cel stabilit în contractul semnat în octombrie provoacă ramificări ale crizei energetice (IPN, Noiembrie 2022). Guvernarea se îndatorează din cauza creditelor solicitate pe extern pentru a acoperi costul resurselor energetice, iar populația – ca urmare a imposibilității de a achita pentru facturile curente. Erupția unor tensiuni sociale poate fi prevenită, dacă autoritățile asigură un grad suficient de protecție socială pentru grupurile vulnerabile și o comunicare de criză eficientă. Pe lângă investigarea finanțărilor ilegale legate de grupările cleptocrate și forțele politice pro-ruse și pedepsirea vinovaților conform legii, autoritățile trebuie să ofere garanții politice că rămân ancorate puternic în procesul de reformă. În acest sens, trebuie să fie supus unei anchete imparțiale scandalul recent legat de acuzațiile grave în adresa ministrului Justiției Sergiu Litvinenco cu privire la imixtiunea politicului în procesul decizional din sectorul justiției (BalkanInsight, Noiembrie 2022). Adițional, Moldova trebuie să se pregătească pentru scenariile negative potrivit cărora anumite părți ale populației din regiunea transnistreană (în total – 350,859 locuitori), confruntată cu o criză umanitară, ar putea avea nevoie de asistența autorităților constituționale, inclusiv în calitate de persoane strămutate în interior.
Ajutor multilateral pentru Ucraina – resurse pentru supraviețuirea iernii și reparația postbelică
Până la începutul atacurilor aeriene țintite spre infrastructura energetică din Ucraina, agresiunea militară rusă a nimicit infrastructură fizică în funcție de prezența militară și mișcarea în teren a forțelor ucrainene. Astfel, în primele 6 luni de război, cele mai mari pierderi materiale înregistrate de partea ucraineană vizau cinci sectoare: locuințele (47.8%), infrastructura de transport (35.1%), industria (9,7%), educația (4.3%), sectorul agricol (4.3%) etc. (Statista, Septembrie 2022). Pierderile constituiau circa $97-114 miliarde. În acel moment, estimările instituțiilor financiare internaționale erau că Ucraina ar avea nevoie de minim €349 miliarde pentru reconstruirea postbelică. Distrugerile recente ale infrastructurii energetice fac ca necesitățile financiare esențiale pentru funcționarea statutului ucrainean să sporească necontenit.
Un flux constant de asistență financiară pentru scopuri militare este asigurat de către SUA, care pe 10 noiembrie a anunțat o nouă tranșă de $400 milioane. Astfel, asistența militară americană oferită Ucrainei de la începutul agresiunii militare rusești a ajuns până la $19.3 miliarde. UE a anunțat că bugetul de circa €5.1 miliarde a Instrumentului European pentru Pace (IEP) este epuizat în proporție de circa 85%. Dintre acestea €3.1 miliarde sau circa 55% din bugetul total au fost transferați Ucrainei. În procesul de constituire a Fondului Internațional pentru Ucraina, autoritățile olandeze și-au exprimat disponibilitatea de a vărsa €100 milioane pentru scopuri militare. Pe linie bilaterală, Germania vrea să aloce €1 miliard din bugetul său național în 2023 pentru susținerea apărării cibernetice a Ucrainei și documentarea crimelor de război comise de Rusia (Euronews, Noiembrie 2022).
Pe lângă sprijinirea financiară a componentei militare există o nevoie majoră de bani pentru menținerea în stare viabilă a economiei și a cheltuielilor bugetare esențiale ale Ucrainei. În vederea diminuării efectelor negative asupra populației provocate de distrugerea infrastructurii critice de către partea rusă, Agenția SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID) urmează să aloce $55 milioane pentru repararea sistemului de încălzire din Kiev și alte $216 milioane în calitate de ajutor umanitar pentru perioada de iarnă (în total - $271 milioane). În acest sens, UE încearcă să obțină unanimitate pentru a crea un mecanism financiar care să prevadă resurse financiare de €18 miliarde (€1.5 miliarde lunar) pentru nevoile bugetare lunare ale părții ucrainene în 2023. Este foarte probabil ca Ungaria să cedeze în cele din urmă în favoarea lansării acestui mecanism, deși a încercat să condiționeze votul său cu deblocarea accesului la fondurile UE de recuperare post-pandemică (€13 miliarde). Mai mult ca atât, sunt încă €3 miliarde din suma promisă de UE în luna mai (€9 miliarde), care ar putea fi alocați de abia la începutul lui 2023.
Estimările Fondului Monetar Internațional (FMI) arată că în 2023, Ucraina va avea nevoie de injecții de $3-4 miliarde lunar pentru a rămâne pe linia de plutire. Dacă UE ar asigura jumătate din această sumă, atunci SUA și instituțiile financiare internaționale ar putea acoperi restul. Decizia UE de a crea un mecanism financiar specific pentru Ucraina vine în momentul când Washingtonul a cerut ca povara pentru sprijinul ucrainean să fie distribuită între aliații occidentali. În conformitate cu datele din octombrie, SUA a asigurat circa 55% sau €52.3 miliarde din totalul ajutorului guvernamental (dintre care €26.9 miliarde pentru ajutor militar) direcționat către Ucraina (€93.8 miliarde în primele 7 luni de război), iar UE și statele membre – 31% sau €29.2 miliarde (IfWKiel, Octombrie 2022). Pe lângă cheltuielile curente, autoritățile ucrainene desfășoară o diplomație activă pentru a pregăti terenul pentru un “Plan Marshall” postbelic în valoare de cel puțin €750 miliarde. Această sumă a fost deja vociferată în contextul conferinței pe Ucraina de la Berlin (25 Octombrie 2022). Această sumă ar putea fi reiterată la Paris, unde este preconizată o altă conferință pentru mobilizarea asistenței pentru Ucraina (13 decembrie 2022). Fără asistența financiară occidentală, Ucraina nu va putea să-și recupereze teritoriile, dar, în primul rând, să asigure apărarea împotriva unor noi ofensive rusești și să mențină statul în stare funcțională. În acest sens, pe lângă armele convenționale, Rusia va exploata condițiile climatice aspre ale iernii în combinație cu distrugerea repetată a infrastructurii critice din sectorul energetic.
Ajutor financiar pentru Moldova pentru a rezista costurile energetice
Moldova este în căutarea de resurse financiare pentru a putea gestiona criza energetică, care adițional o expune la cheltuieli neprevăzute din cauza pierderii accesului la electricitatea ieftină din regiunea transnistreană. Inflația lovește în puterea de cumpărare a moldovenilor. Cea mai semnificativă scumpire a prețurilor a fost înregistrată la utilități – aproape 52%. Până la mijlocul lunii noiembrie, peste 500 mii de persoane s-au înregistrat pentru a putea obține compensații pentru consumul de gaz natural pe perioada rece a anului (noiembrie 2022-martie 2023). Autoritățile sunt dispuse să acopere practic jumătate din tariful la gaz natural sau 15 lei pentru un m3. În acest fel, compensațiile pentru 500 mii de locuitori doar pentru un singur m3 va constitui 7.5 milioane lei moldovenești sau circa €389 mii. În mediu, consumul de gaz poate depăși 100 m3 per apartament în perioada rece anului, iar statul vrea să acopere costul pentru jumătate din acest volum, pentru acei cetățeni care solicită ajutor social. În baza unor estimări brute, putem concluziona că compensațiile sociale ar putea costa guvernul zeci de milioane de euro în această iarnă.
Exponenții guvernării au menționat că țara ar avea nevoie de circa €1.1 miliarde pentru acoperi cheltuielile pentru resursele energetice. Pe lângă banii necesari pentru susținerea mecanismului de compensare, autoritățile trebuie să achiziționeze electricitate mai scumpă din România. Aceasta substituie circa 90% din fluxurile de electricitate importate din Ucraina și regiunea transnistreană în perioada mai-septembrie 2022 (80% din consumul intern), întrerupte din cauza acțiunilor Rusiei. Premierul Natalia Gavrilița a anunțat că Guvernul vrea să solicite până la €450 milioane pentru a se pregăti de o eventuală sistare a livrărilor de gaze naturale din Rusia (Politico, Noiembrie 2022). Acești bani ar fi necesari pentru suplinirea rezervelor de păcură și gaze naturale. Guvernul a alocat €10 milioane (200 milioane de lei) pentru procurarea unor loturi noi de păcură și a modificat bugetul pentru a direcționa €202 milioane (4 miliarde de lei) cu scopul achiziției de gaze naturale și electricitate. Rezervele strategice de gaz sunt păstrate în România și Ucraina - circa 160 milioane m3. Totuși, acest volum este suficient pentru circa o lună (5.7 milioane m3 zilnic). Teoretic, pentru consumul pe durata a trei luni (decembrie, ianuarie și februarie – cele mai reci luni ale anului), ar avea nevoie de încă peste 320 milioane de m3, înmagazinați în depozitele gaziere din țările vecine.
Doar în luna noiembrie, Moldovei i-a fost promis €40 milioane de ajutor bugetar de la Germania pentru compensațiile sociale. Urmează să ajungă o nouă tranșă de €200 milioane din împrumutul de la BERD în valoarea totală de €300 milioane. Adițional, s-a decis împrumutarea a €60 milioane de la Agenția franceză pentru Dezvoltare. În timpul vizitei de la Chișinău, președinta Comisiei Europene Ursula von der Leyen a anunțat despre un ajutor financiar de €250 milioane, dintre care €200 milioane sunt pentru gestionare crizei energetice (jumătate fiind ajutor bugetar). Acest gest vine în semn de solidaritate față de Moldova, dar și ca sprijin politic pentru președinta Maia Sandu (ambii politicieni fac parte din familia Partidului Popular European). Nu este clar dacă UE aplică vreo condiționalitate în cazul noii asistențe financiare. Cu toate acestea, situația politică din Moldova și ultimele scandaluri legate de reforma justiției ar cere o revizuire urgentă a abordării laxe a UE în raport cu utilizarea mecanismului de condiționalitate în Moldova.
Asistența financiară anunțată în octombrie-noiembrie ar constitui €550 milioane, reprezentând doar jumătate din suma minimă de €1.1 miliarde necesară ca Moldova să supraviețuiască iarna fără erupții social-politice. Probabil, autoritățile moldovenești vor încerca să folosească cea de-a treia reuniune a Platformei de Sprijin pentru Moldova, care se va desfășura la Paris (21 noiembrie), pentru a asigura fonduri adiționale.
În loc de concluzii...
În tot amalgamul de solicitări din partea autorităților ucrainene și intersecțiile ofertelor occidentale trebuie să prevaleze obiectivele urgente. În topul lor se află refacerea și consolidarea infrastructurii energetice astfel ca instituțiile statului, infrastructura socială, populația și armata să reziste în față agresiunii rusești. Totodată, vulnerabilitățile energetice ale Moldovei o fac extrem de sensibilă la deciziile politice ale Moscovei în domeniul exportului de gaze. Situația energetică a celor două țări se poate complica, dacă Rusia decide să stopeze livrarea gazului prin teritoriul ucrainean în toiul iernii. Aceasta ar putea genera deficit pe piața energetică europeană, care se va reflecta în mod inevitabil asupra prețului, chiar dacă UE intenționează să plafoneze prețul.
Parametrii asistenței financiare occidentale pentru Ucraina și Moldova sunt esențiali pentru ca acestea să poată oferi populației lor servicii publice minime. Rusia este determinată să exploateze slăbiciunile ucrainene și moldovenești în sectorul energetic. De aceea, solidaritatea occidentală în raport cu aceste state reprezintă principalul ingredient în fortificarea rezilienței lor energetice împotriva „iernii rusești”.
Dionis Cenușa, Columnist principal
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016