Organizațiile necomerciale afiliate structurilor de stat sunt în topul organizațiilor beneficiare de mecanismul de desemnare procentuală, cunoscut ca și „mecanismul 2%”. Se atestă un conflict de interese atunci când organizația responsabilă pentru distribuția banilor acumulați prin „mecanismul 2%” este și beneficiară indirectă. Constatarea a fost făcută de Mark Mazureanu, autor Asist Analytics, la prezentarea rezultatelor unei analize realizate de Consiliul Național al ONG-urilor din Moldova și Centrul CONTACT.
Într-o conferință de presă la IPN, Mark Mazureanu, a dat exemplul Asociației Veteranilor și Pensionarilor Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, care este beneficiarul de top al „mecanismului 2%”. Beneficiarul numărul doi este Asociația Veteranilor și Pensionarilor MAI și foarte multe organizații au raportat că membrii structurilor de forță sunt administrativ „motivați” de șefi să aloce cele 2% organizației respective.
Autorii analizei recomandă să se interzică OSC-urilor afiliate instituțiilor publice să beneficieze de „mecanismul 2%”. Sau să li se interzică angajaților instituțiilor publice să facă această redistribuire către OSC-urilor afiliate și să existe un control transparent.
În multe cazuri, costurile de administrare a bugetului acumulat prin „mecanismul 2%” depășește beneficiile pe care acesta l-ar putea oferi. Propunerea este crearea unui mecanism ca beneficiarii să poată direcționa fondurile primite către alte organizații care acumulează sume mai mari. Sau să fie extinsă perioada de raportare pentru banii acumulați. Acum este doi ani. De asemenea, se cere oferirea de către bănci a unui cont gratuit pentru mijloacele financiare distribuite prin „mecanismul 2%”.
O recomandare ține de simplificarea metodei de raportare a veniturilor obținute prin mecanism. Actualmente, procedura este complicată și este aceeași pentru organizația care acumulează anual 700 de mii de lei și cea care acumulează 7 lei. Din acest motiv, multe organizații ar dori să renunțe la acest mecanism.
Mark Mazureanu a abordat și problema raportării modului de utilizare a fondurilor parvenite din desemnarea procentuală. Rapoartele vin în format PDF, date care nu pot fi dezagregate. Se propune schimbarea formatului. Datele să nu mai vină pe platformele instituțiilor publice, ci să fie încărcate toate rapoartele pe o singură platformă.
Legea cu privire la mecanismul de desemnare procentuală sau, cum i se mai spune, „Legea 2%” a fost votată în 2014. În 2016 s-a votat regulamentul prin care această lege să fie aplicată, iar din 2017 persoanele fizice care achită impozite la stat pot direcționa 2% din sumă pentru una dintre organizațiile beneficiare ale mecanismului. Beneficiarii acestui mecanism sunt organizațiile societății civile și entitățile religioase. Peste 900 de organizații beneficiază actualmente de acest mecanism. Pe lista beneficiarilor, menționează autorii analizei, ar trebui să fie și instituțiile de învățământ, acestea ar putea folosi mecanismul 2% pentru a completa fondul școlar.
Notă: Agenția IPN oferă dreptul la replică persoanelor care se consideră vizate în știrile realizate de pe declarațiile organizatorilor prezentei conferințe de presă, inclusiv prin facilitarea organizării altei conferințe de presă în condiții similare.