|
|
|
Deoarece criza politică deja este geopolitizată, opoziția belorusă trebuie să valorifice factorii geopolitici în favoarea sa, la fel cum o face Lukashenko...
|
Dionis Cenușa, Columnist principal |
|
Regularitatea protestelor pașnice antrenează populația belorusă într-o sinergie de democratizare a „contractului social” cu statul. Presiunile agresive aplicate continuu de autorități – sechestrări, arestări, investigații penale, dosare politice – produc efectul contrar celui de intimidare și respectiv stopare a revoluției democratice (IPN, 28 August 2020). Pe lângă perpetuarea protestelor are loc și ramificarea lor la nivel de categorie de vârstă, din cauza implicării păturilor sociale tot mai tinere – studenții și elevii. Încercările mișcării protestatare, în frunte cu Svetlana Tikhanovskaya - care întruchipează esența civismului recent căpătat al protestatarilor – de a negocia cu autoritățile eșuează continuu. Folosind legislația prohibitivă în vigoare, regimul lui Aleksandr Lukashenko a criminalizat activitatea Consiliului Coordonator. Acesta este acuzat de tentativă de lovitură de stat, chiar dacă Consiliul nu și-a atribuit altă misiune decât instituirea unui dialog politic cu guvernarea. Agresivitatea și lipsa totală de compasiune a autorităților beloruse aprofundează gândirea disidentă în societatea belorusă. Discursurile despre brutalitatea autorităților sunt în ascensiune pe agenda universităților și a bisericii, după ce critica anti-guvernamentală s-a înrădăcinat în rândul muncitorilor din sectorul public.
Manifestările revoluției democratice din Belarus nu dau semne serioase de oboseală, intrând în a doua lună de proteste. Astfel, aprofundarea crizei politice pare iminentă și de durată. O legitimitate politică largă acasă este imposibilă din cauza alegerilor prezidențiale falsificate, care la fel au paralizat recunoașterea externă din partea Occidentului. Aleksandr Lukashenko este capabil încă să guverneze instituțiile statului și chiar sectorul public, dar nu și populația revoltată. De facto, piramida guvernării autoritare, în vârful căreia se situează Lukashenko, co-există într-o relație de confruntare cu sectorul civic, care prin intermediul protestelor contestă autoritatea regimului.
În timp ce regimul exploatează relațiile externe pentru a-și îmbunătăți pozițiile, mișcarea protestară este nedeterminată vizavi de permisivitatea implicării actorilor externi. Liderii opoziției acceptă implicarea externă, dar strict pentru “manifestarea solidarității” cu populația belorusă. Chiar și după o lună de proteste (10 august – 7 septembrie 2020), liderii opoziției beloruse resping ideea sancțiunilor individuale și cu atât mai mult a celor economice. Cu sau fără permisiunea actorilor politici beloruși, puterile geopolitice și-au dozat, în funcție de interese, implicarea în soluționarea crizei politice din Belarus. Ca urmare a cadrului integraționist al relației ruso-belaruse și a izolării lui Lukashenko pe plan intern și extern, Moscova a fost autorizată să interveni în teren, dacă va apărea necesitatea. O susținere silențioasă, pe filieră diplomatică, parvine de la China, care manifestă o solidaritate față de alte regimuri autoritare. De asemenea, rezistența lui Lukashenko în fața presiunilor din Vest corespunde cu efortul curent al Chinei de a înăbuși criticile inițiate de UE și SUA, considerate ingerință în afacerile interne, vizavi de represiunile anti-democratice din Hong-Kong. În cazul UE nu există altă cale decât încercarea de a influența comportamentul autorităților și mișcării protestatare din Belarus. Pe de o parte, acestea avertizează cu articularea unui regim de sancțiuni, iar, pe de altă parte, oferă asistență financiară pentru mass-media și societatea civilă. În orice caz, lipsa de zel este, în mare parte, condiționată de refuzul opoziției beloruse de a susține activ orice politică de sancțiuni.
Tabel. Poziționarea Rusiei, Chinei și UE vizavi de evenimentele din Belarus
|
Rusia
|
China
|
UE
|
Instrumente de implicare
|
- Intervenție în teren;
- Suplinirea capacităților informaționale;
- Facilități financiare;
- Asistență hibridă.
|
- Aprofundarea cooperării economice;
- Solidaritate diplomatică.
|
- Articularea unui regim de sancțiuni;
- Acordarea asistenței financiare pentru mass-media non-guvernamentală și societatea civilă.
|
Intenția poziționării față de Belarus
|
Status-quo geopolitic intact și status-quo politic revizuit pe termen mediu și lung.
|
Menținerea status-quo-ului (geo)politic.
|
Revizuirea urgentă a status-quo-ului politic prin repetarea alegerilor prezidențiale.
|
Sursa: Constatările autorului
Rusia
Deteriorarea relației cu proprii votanți, revoltați de fraudarea alegerilor, l-a forțat pe Aleksandr Lukashenko să autorizeze intervenția Rusiei în Belarus. Este primul caz din regiunea Parteneriatului Estic, când autoritățile naționale sunt dispuse să recurgă, de bună voie, la asistența rusească pentru a stabiliza situația politică. Solicitarea lui Lukashenko către Rusia este fundamentată pe raționamentul de securitate, reflectat în Acordul privind Uniunea Statală Rusia-Belarus (2000) și în Tratatul Organizației Securității Colective (2002). În realitate, nicio prevedere din aceste tratate nu permite o intervenție în cazul protestelor politice, ci în circumstanțe specifice de apărare împotriva unor amenințări externe. Populația belorusă indispusă de guvernarea lui Lukașenko nu constituie un inamic exogen. Prin urmare, atât demersul lui Lukashenko, cât și acceptul lui Vladimir Putin de a interveni încalcă flagrant suveranitatea și independența statului belorus.
Criza politică belorusă a fost discutată la reuniunea Consiliului Național rus de Securitate (21 august 2020), la care Putin a insistat pe soluționarea problemei în interiorul Belarusului și pe indezirabilitatea intervențiilor externe. Problema pretinsei intervenții occidentale se rezumă la două aspecte majore. Primo, statele europene și UE au invalidat alegerile dintr-un stat terț, care este văzut ca parte indivizibilă a curții personale a Rusiei. Și, segundo, occidentalii susțin protestatarii pro-democratici, care vor repetarea alegerilor conform standardelor internaționale. Atât mișcarea protestatară, cât și alegerile democratice autentice alcătuiesc treptele superioare ale fobiei regimului lui Putin. De aceea, în pofida animozităților anterioare dintre Lukashenko și Kremlin, cel din urmă oferă ajutor pentru menținerea unui regim autoritar în Belarus.
Pentru a nu scăpa situația de sub control și a nu repeta eșecul din Ucraina, Putin a aprobat câteva seturi de ajutor de ordin informațional, economic, de securitate și politico-diplomatic și hibridă. Pe partea informațională, câteva zeci de jurnaliști ruși de la mașinăria propagandistică Russia Today (RT) au fost aduși în Belarus pentru a se îngriji de spațiul informațional belarus (NewYorkTimes, 2 septembrie 2020). În consecință, sursele publice de informare din Belarus au început să abunde de dezinformare împotriva opoziției, Vestului (Lituania, Polonia, NATO) și chiar a Ucrainei. În domeniul economic, Rusia a acceptat refinanțarea datoriei beloruse cu o sumă în valoare de 1 miliard USD, cu care autoritățile beloruse intenționează, cel mai probabil, să acopere unele pierderi înregistrate din cauza crizei politice actuale (peste 500 milioane USD) și pandemiei. În termeni de securitate, Putin a promis că o unitate alcătuită din organe de menținere a ordinii publice este pregătită să fie dislocată în orice moment, dacă protestele scapă de sub control (Telegraph, 27 August 2020). Iar, din punct de vedere politico-diplomatic, Moscova s-a transformat în protectorul regimului lui Lukashenko și principalul opozant al inițiativei occidentale de a facilita dialogul național din Belarus, pe platforma OSCE și cu contribuția actorilor europeni. Asistența hibridă rezidă în dislocarea unor grupuri violente în Belarus atât pentru a teroriza protestatarii, cât și pentru a radicaliza protestele pașnice.
China
Vizibilitate redusă a Chinei în dosarul belarus poate avea mai multe explicații, dar în niciun caz nu înseamnă indiferență. Pe de o parte, persistă o sensibilitate față de principiul neimplicării actorilor externi în afacerile interne chinezești. Acest lucru se referă la diminuarea drastică a autonomiei Hong-Kong-ului sub pretextul sporirii securității naționale chinezești. În consecință, protestele împotriva autorităților centrale pot fi considerate subversiune, dialogul cu forțele străine - conspirație, iar protestatarii riscă pedepse aspre, decise și aplicate în afara Hong-Kong-ului (BBC, 30 iunie 2020). Astfel, neimplicându-se în situația din Belarus, China reiterează inadmisibilitatea discursului diplomatic al Occidentului în favoarea drepturilor democratice ale populației Hong-Kong-ului. Iar, pe de altă parte, Belarusul se află sub protectoratul geopolitic al Moscovei, datorită multiplelor pârghii de influență asimetrică – uniunea statală, Uniunea Economică Euroasiatică și Organizația Tratatului Securității Colective. În plan strategic, contrar viziunii rusești, China dorește ca Belarusul autocratic să fie autonom și multi-vectorial. Dar prioritatea urgentă este salvarea regimului autoritar de la cădere, iar intervenția rusească permite atingerea obiectivului dat, fără careva eforturi și costuri din partea Chinei.
Poziția Chinei față de Belarus, imediat după scrutinul prezidențial, s-a remarcat prin prima recunoaștere externă a victoriei lui Lukashenko, de care liderul chinez Xi Jinping leagă “frăția de fier” ce există între cele două țări. Mesajele articulate de diplomația chineză de la declanșarea protestelor beloruse denotă o solidaritate semi-tacită cu Lukashenko. Deși partea chineză vrea să evite atragerea în disputele geopolitice legate de Belarus, aceasta a pledat în câteva ocazii pentru “stabilizarea rapidă” a situației (11 August, 2020). Acest deziderat trădează preferința Chinei pentru refacerea “stabilității politice și a liniștii sociale” (26 august, 2020), sub conducerea lui Lukashenko. Ca și în cazul Hong-Kong-ului, partea chineză se arată deranjată de “interferența forțelor externe”. Tipic, intoleranța dată se referă la acțiunile întreprinse de Occident, nu la intervențiile ruse, deja în proces de executare. În semn de sprijin față de regimul lui Lukashenko, autoritățile chineze au promis “aprofundarea parteneriatului de cooperare strategică” în domeniile care beneficiază ambele părți.
UE
Limitările europene în privința Belarusului țin de lipsa oricărui instrument de condiționalitate, care există în cazul relațiilor cu Moldova, Georgia sau Ucraina. De asemenea, Belarusul este autonom vizavi de UE comparativ cu Armenia, care poate miza pe asistența financiară europeană, dacă implementează diverse reforme democratice sau sectoriale. Din aceste considerente, unicul instrument disponibil rămas în arsenalul UE sunt sancțiunile, deja utilizate în 2004 (sancțiuni individuale) și 2011 (embargou de arme). Sancțiuni economice care să țintească strict companiile beloruse nu au fost adoptate niciodată. Asemenea tip de sancțiuni a fost introdus împotriva Rusiei. Motivul inițial a fost doborârea avionului civil MH17 deasupra teritoriului ucrainean în 2014 și în raport cu Crimeea, care de jure aparține Ucrainei. Ulterior, sancțiunile economice au fost conectate la reglementarea situației din Donbas.
Consecvența UE în nerecunoașterea rezultatelor alegerilor prezidențiale beloruse din 9 august contrastează cu negocierea lentă a sancțiunilor individuale. Despre necesitatea introducerii lor s-a convenit pe 14 august, dar o decizie finală întârzie din cauza lipsei de consens. În consecință, Lituania, Letonia și Estonia au decis să adopte sancțiuni individuale împotriva regimului lui Lukashenko (30 exponenți) de sine stătător. Sancțiunile economice sunt deocamdată improbabile, atât pentru că opoziția belorusă le respinge, cât și pentru că se consideră că aceasta vor lovi în populație mai mult decât în regim. Evident, eventuala deconectare a industriei beloruse de la piețele occidentale o poate converti în pradă mai ușoară pentru investitori ruși și chinezi. Dar alte măsuri, decât cele economice, de influențare a comportamentului lui Lukashenko nu există, în timp ce sancțiunile individuale au fost ineficace anterior. Încălcarea flagrantă a drepturilor omului, tortura în masă, sechestrările și alte atrocități comise împotriva populației civile, pot fi catalogate ca crime împotriva umanității. O asemenea abordare poate justifica introducerea unui set mixt de sancțiuni, inclusiv de natură economică. De asemenea, nu trebuie exclusă discuția despre sancțiuni noi contra Rusiei, având în vedere activitățile hibride rusești pe teritoriul belarus. Există precedentul ucrainean, când oficiali și companii rusești au fost sacționate pentru militarizarea separatismului în Donbas.
În loc de concluzii...
Inerția vizavi de utilitatea factorilor externi observată la opoziția belorusă reiese cel mai mult din reticența față de geopolitizarea revoluției democratice, cu scopul prevenirii “Euromaidanului” ucrainean. Dar, deși protestele pașnice sunt o măsură sigură pentru a discredita guvernarea autoritară, regimul se adapteze gradual la prezența lor.
Indecizia opoziției beloruse de a apela la factorii externi occidentali cu scopul exercitării presiunii nu l-a împiedicat pe regimul lui Lukashenko să geopolitizeze criza politică din Belarus. Acesta a oferit Rusiei permisiunea de a interveni și a salutat sprijinul politic necondiționat acordat de China. Totodată, regimul belarus demonizează statele UE limitrofe pentru tentativa de a influența pozitiv situația democratică din Belarus. Deoarece criza politică deja este geopolitizată, opoziția belorusă trebuie să valorifice factorii geopolitici în favoarea sa, la fel cum o face Lukashenko.
Dionis Cenușa, Columnist principal
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016