Apariţia unui număr mare de radiodifuzori pe piaţa mediatică din Republica Moldova nu are la bază neapărat nişte criterii şi cauze de natură obiectivă. O parte din radiodifuzori au apărut pe o piaţa mediatică săracă, probabil, în scopuri politice sau în scopuri de manipulare a opiniei publice. De această părere este directorul executiv al Asociaţiei Presei Independente (API), Petru Macovei, şi a fost exprimată în cadrul unui interviu pentru IPN.
Potrivit directorului API, principala problemă este lipsa transparenţei proprietăţii, iar un efect advers al acestei lipse de transparenţă este concentrarea excesivă. Aceste fenomene determină şi comportamentul organizaţiilor neguvernamentale din domeniul mediatic. „Suntem puşi în situaţia când trebuie să facem presiuni asupra Guvernului şi Parlamentului ca să modifice legislaţia în aşa fel, încât să existe transparenţa proprietăţii şi să fie limitată concentrarea pe segmentul mass-media audiovizuale”, a mai spus Petru Macovei.
Directorul API a menţionat că organizaţiile neguvernamentale de media desfăşoară o activitate intensă de advocacy pentru a convinge factorii de decizie că este absolut imperativ pentru dezvoltarea mass-media din Moldova ca să existe reforme care să asigure transparenţa şi să limiteze concentrarea. Efortul ONG-urilor de media iau şi forma unor acţiuni de asistenţă concretă în elaborarea unor proiecte de legi, care sunt puse expertizate în ţară şi peste hotare, apoi dezbătute public.
„De asemenea, lucrăm şi cu jurnaliştii care sunt nevoiţi, volens-nolens, să se subordoneze politicilor editoriale existente la o instituţie media sau la alta. În unele cazuri aceste politici editoriale sunt orientate spre manipularea opiniei publice şi atunci este foarte important ca jurnaliştii să se opună manipulării, şi să promoveze un produs mediatic de calitate”, a subliniat Petru Macovei.
Organizaţiile neguvernamentale de media, potrivit lui Petru Macovei, reprezintă şi o resursă de expertiză pentru instituţiile europene care monitorizează Republica Moldova, inclusiv sub aspectul asigurării libertăţii presei. În unele cazuri, când Republica Moldova este „chemată la tablă” să prezinte rapoarte privind aspecte în dezvoltarea democratică, o parte foarte importantă a acestor informaţii vizează mass-media şi atunci reprezentanţii organizaţiilor de media prezintă informaţii de alternativă.
Potrivit directorului API, în domeniul mass-media, numărul organizaţiilor neguvernamentale rămâne constant. Unele şi-au redus din activităţile, astfel încât există doar câteva, 5-6 organizaţii active pe segmentul mass-media.