Analiză IPN: …după toate câte s-au întâmplat, Vlad Filat şi PLDM vor aborda o poziţie dură. Ei vor purta negocierile transparent şi de pe poziţiile de formaţiune cu cele mai multe mandate în Parlament, comparativ cu toţi potenţialii parteneri de coaliţie luaţi împreună şi ţinând cont de experienţa tristă, pentru sine, de purtare a negocierilor de până acum.
Este de aşteptat că, astăzi sau mâine, PLDM va propune preşedintelui Nicolae Timofti o nouă candidatură la funcţia de prim-ministru al Republicii Moldova. Logica lucrurilor, întâmplate în ultimul timp pe arena politică, spune că noua candidatură va fi aceeaşi ca şi în primul caz – liderul PLDM, Vlad Filat. Aceasta în pofida deciziei Curţii Constituţionale (CC) din 22 aprilie 2013, potrivit căreia Vlad Filat nu putea ocupa o funcţie de demnitate publică pentru că Guvernul anterior, condus de el, a fost demis de către Parlament pentru suspiciuni de corupţie. Dar tocmai de aceea s-au şi produs lucrurile menţionate mai sus, inclusiv, interpretarea de către Parlament a respectivei hotărâri a CC în sensul în care, într-o altă tentativă, Vlad Filat să poată candida şi, respectiv, ocupa funcţia de prim-ministru, cel puţin la modul teoretic.
Trei motive pentru PLDM
Există cel puţin trei motive din care PLDM va proceda anume aşa şi nu altfel, adică se va grăbi să înainteze candidatura şi aceasta va fi a lui Vlad Filat.
Unu: Ca să respingă cât mai repede şi cât mai convingător învinuirea că votarea unor acte legislative importante, în comun cu PCRM, de la sfârşitul săptămânii trecute, ar însemna renunţarea la negocierile pentru formarea unei noi majorităţi parlamentare democratice cu constituirea unui guvern democratic, precum şi provocarea deliberată a alegerilor parlamentare anticipate;
Doi: Ca să respingă învinuirea şi să demonstreze, cel puţin, aparenţa că nu pune în pericol procesul de integrare europeană a ţării, să încerce să liniştească partea din populaţie deranjată de această perspectivă şi partenerii de dezvoltare a Republicii Moldova, în special oficialităţile UE;
Trei: Să-şi salveze ce mai poate salvat din rating-ul, bunul nume şi perspectiva politică a formaţiunii şi ale liderului său după loviturile multiple şi serioase primite în perioada de la dezvăluirile, legate de vânătoarea din „Pădurea Domnească”, la începutul lunii ianuarie, şi până la knockout-ul, aplicat de CC pe 22 aprilie 2013.
Trei motive pentru preşedintele Timofti
Este de aşteptat că, în urma consultărilor cu fracţiunile, prevăzute de legislaţie, preşedintele Nicolae Timofti îl va desemna pe Vlad Filat încă o dată în calitate de candidat la funcţia de premier şi aceasta iarăşi din câteva motive.
Unu: PCRM va continua să nu participe la consultări şi, respectiv, nu va propune o candidatură. Aceasta pentru că îşi doreşte alegeri anticipate şi, pentru că, chiar dacă este cea mai numeroasă fracţiune din Parlament, nu are şanse să acumuleze numărul necesar de voturi pentru a forma propriul guvern sau un guvern de coaliţie;
Doi: Nicio altă fracţiune nu va propune candidaturi, pentru că niciun oricare alt candidat nu are şanse cel puţin teoretice să fie votat în Parlament;
Trei: Deşi s-a declarat pregătit să respecte hotărârea din 22 aprilie a CC, şeful statului a respins tranşant învinuirea că ar fi încălcat prevederile constituţionale în primul caz de desemnare a lui Vlad Filat. El se va folosi de aceasta posibilitate pentru a-şi reconfirma poziţia, deja sub acoperirea interpretării Parlamentului, potrivit căreia moţiunea de cenzură a fost una de natură strict politică, fără consecinţe penale, administrative etc. Drept acoperire îi poate servi şi susţinerea directă pe care i-a acordat-o în primul caz ambasadorul SUA la Chişinău, William Moser, iar ambasadorii multor state europene i-au transmis-o în mod mai privat. Este puţin probabil ca CC să declare şi de data aceasta neconstituţional decretul preşedintelui, dar chiar dacă se va întâmpla aşa, aceasta va fi mult mai târziu şi se va referi la o altă situaţie politică din ţară, s-ar putea radical deosebită, ca să mai conteze.
Acelaşi-altul Vlad Filat
Este adevărat că acelaşi Vlad Filat, în calitate de candidat desemnat, va fi altul, comparativ cu prima sa desemnare. Poziţia sa, ca şi a PLDM în ansamblu, va fi mai dură, chiar rigidă, iar negocierile se aşteaptă să se desfăşoare într-un cadru public. Ambele elemente ale poziţiei au fost formulate în declaraţia Consiliului Naţional Politic al formaţiunii din 26 aprilie.
„Este absolut necesar ca acest proces să fie unul public, pentru ca cetăţenii să cunoască detaliile negocierilor ”, a spus Vlad Filat în cadrul şedinţei Consiliului, potrivit unui comunicat difuzat atunci presei. Spre regret, clasa politică moldovenească ne-a învăţat că nu totdeauna trebuie să credem numaidecât în ceea ce anunţă sau promite ea, inclusiv referitor la transparenţa procesului de negocieri, ca şi a procesului politic în ansamblu, însă, după toate câte s-au întâmplat de la prima desemnare a candidatului la prim-ministru, PLDM şi Vlad Filat chiar că nu au alte şanse de a recupera din pierderi decât informând şi consultând din plin opinia publică, societatea, măcar de acum înainte. Regretul pentru practica anterioară vine şi în contextul invitaţiei lansate de două ori şi respinse, delicat, ce-i drept, de premierul desemnat de atunci, tot de atâtea ori, la dezbaterea publică întitulată „Cultura formării Guvernului. Ce trebuie să ştie, să aştepte şi să ceara societatea în cazul formării unui nou Guvern, rezultat din criză politică?”, o ediţie din ciclul „Dezvoltarea culturii politice în dezbateri publice”, desfăşurat de Agenţia de presă IPN.
După toate câte s-au întâmplat, Vlad Filat şi PLDM vor aborda o poziţie dură. Ei vor purta negocierile de pe poziţiile de formaţiune cu cele mai multe mandate în Parlament, comparativ cu toţi potenţialii parteneri de coaliţie luaţi împreună şi ţinând cont de experienţa tristă, pentru sine, de purtare a negocierilor de până acum. Potrivit aceleaşi declaraţii a Consiliului formaţiunii, candidatul la funcţia de prim-ministru va pretinde la dreptul să aprobe sau să respingă nu doar solicitările partenerilor de negocieri pentru anumite funcţii de miniştri, de exemplu, ci şi candidatura concretă a persoanei care va fi delegată în această funcţie. Aceasta va consolida mult poziţia primului ministru în eventualul Cabinet, comparativ cu cele anterioare, respectiv, va diminua mult poziţia liderilor partidelor componente ale eventualei alianţe de guvernământ, dar aceasta este acum situaţia. Unii vor considera aceste condiţii drept dure şi nedemocratice, alţii vor motiva cu lecţia deja trecută, potrivit căreia primul ministru, de unul singur, răspunde cu toată cariera sa politică şi cu tot numele său bun pentru suspiciuni de acte de corupţie, comise, eventual, de oricare dintre membrii Cabinetului de Miniştri. În context, stăruie în memorie reacţia de multe ori inadecvată, din punct de vedere al discursului politic, a liderilor unor partide atunci când primul ministru a încercat doar să-ţi expună opinia despre prestaţia şi profesionalismul unor miniştri şi şefi de agenţii guvernamentale delegaţi de partidele respective. Acum, va fi la discreţia conducerii PDM, în persoana lui Vlad Plahotniuc şi Marian Lupu, a aripii Ion Hadârcă din cadrul PL, dacă acceptă sau nu condiţiile. După toate câte s-au întâmplat, acestea vor avea de ales doar între acceptarea condiţiilor dure şi alegerile parlamentarele anticipate.
PLDM afirmă că deja s-a aflat în această situaţie şi a cedat tot ceea ce i s-a cerut pentru menţinerea şansei de a constitui o nouă majoritate parlamentară şi a crea un nou guvern cu opţiune europeană. Potrivit spuselor anterioare ale lui Vlad Filat, asemenea tactică în negocieri i-a fost solicitată şi de partenerii de dezvoltare. Acum rolurile politice s-au inversat şi fiecare jucător politic este chemat să-şi atribuie partea sa de responsabilitate. Unii pentru condiţii dure în negocieri, alţii pentru capacitatea de a găsi soluţie din situaţie, dar şi unii, şi alţii pentru eventualitatea anticipatelor şi deturnarea cursului european. Dacă ar fi să anticipăm, am putea spune că, în situaţia actuală, negocierile vor fi atât de dure, condiţiile vor fi mai degrabă neacceptate decât acceptate de partenerii PLDM la negocieri.
Jocul de-a ţara pe buza prăpastiei
Până aici a fost vorba despre partea tehnică a relaţiilor actuale dintre foştii membri ai alianţei de guvernământ din Moldova. Până acum, aceştia şi-au jucat partidele lor de şah politic după înţelegerea şi capacităţile de care au fost în stare. Fiecăruia i s-a părut sau chiar a câştigat bătălii politice în raport cu ceilalţi parteneri. Fiecare dintre ei a acţionat pe cont propriu, dar a coalizat, direct s-au indirect, atât cu unii parteneri de alianţă împotriva altora, cât şi cu alte forţe politice din Parlament, în special, cu principala forţă de opoziţie – PCRM. De fiecare dată s-au găsit dintre cei care s-au considerat învingători, şi-au justificat loviturile sub centură şi coalizarea cu PCRM prin scopuri „nobile, înalte şi curate”, ca peste un anumit timp fiecare dintre ei să guste din amărăciunea dezamăgirilor şi înfrângerilor. Între timp, însuşi PCRM şi-a cizelat stilul luptei politice, a renunţat la boicotarea inutilă a lucrărilor Parlamentului şi protestele stradale, a revenit în sala Legislativului, pentru a trage sforile politice cu multă abilitate şi eficienţă politică, utilizând, pe rând, pe toţi foştii aliaţi unii împotriva altora. Şi acest şah politic ar fi fost chiar foarte util şi interesant, s-ar fi considerat drept un indiciu al maturizării clasei politice, dacă nu ar fi fost atât de trist şi periculos pentru starea morală a societăţii şi destinul european al ţării. Cu fiecare mişcare înainte în derularea conflictului, fiecare dintre jucători au împins situaţia tot mai aproape de buza prăpastiei, care, iniţial, avea un chip mai mult intern: pericolul alegerilor anticipate şi diminuarea potenţialului naţional de integrare europeană. Acum am ajuns să ne arate asupra pericolului prăpastiei şi europenii, mai întâi Catherine Ashton şi Štefan Füle, apoi Thorbjørn Jagland şi Jean-Claude Mignon, lista va continua dacă „ai noştri” nu se opresc, măcar la marginea hăului.
Şanse mai sunt. Mai sunt?
Din punct de vedere tehnic, ceea ce s-a întâmplat în Parlament vineri, 3 mai, pare să fie prima victorie reală a PLDM, după şirul de inconsecvenţe, înfrângeri şi umilinţe pe care le-a suportat pe toate fronturile de la începutul anului până acum, în mare parte din propria vină. Practic, în câteva zile după cunoscuta decizie a CC, formaţiunea a găsit voinţă şi capacitate pentru răsturnarea de fapt, a situaţiei. Ca şi PDM în cazul destituirii guvernului, s-a folosit de serviciile PCRM. Şi-a recuperat lucrurile pe care zice că a fost forţat de către PDM să le cedeze în regim de urgenţă, legate de sistemul electoral mixt, CNA, Procuratura generală, Curtea Constituţională. Deciziile respective au fost revotate în comun cu PCRM, în acelaşi regim de grabă şi lipsă de transparenţă, cum au fost votate iniţial cu PDM. A obţinut chiar mai mult: prin demisia liderului PDM Marian Lupu din funcţia de preşedinte al Parlamentului, previzibilă demult, de altfel. În sensul acesta, foştii parteneri şi rivali de AIE abia acum au ajuns la mult vehiculata „variantă zero”. Dar vineri s-a sărit şi mult peste cal. De ce a fost nevoie, de exemplu, să se majoreze pragul electoral, care reduce gradul de reprezentativitate în Parlament, respectiv, reduce nivelul democraţiei în societate, sau să se formuleze problemele legate de prestaţia judecătorilor CC astfel, încât să poată fi calificată ca pericol pentru independenţa Curţii şi a membrilor ei? Mai degrabă este vorba despre lipsa simţului măsurii în comunicarea şi relaţiile politice, pe care au demonstrat-o anterior şi PDM, şi PL. Sau poate că la mijloc este şi „ajutorul” acordat de PCRM pentru a discredita definitiv AIE în ansamblu şi pe fiecare componentă în parte deja în faţa europenilor, după ce i-a „ajutat” să se discrediteze reciproc în faţa societăţii moldoveneşti?
Oricum, această tristă şi periculoasă experienţă arată şi calea pe care se poate obţine uşor şi repede reaşezarea unor lucruri şi aşezarea altora pe făgaşuri normale, inclusiv în ceea ce priveşte perspectiva europeană a Moldovei, prin votul unei noi majorităţi parlamentare stabile. Această cale se numeşte iniţierea şi finalizarea în termeni foarte scurţi a negocierilor pentru constituirea noii majorităţi parlamentare, fără precondiţii, fără răsucire de mâini, lovituri din spate şi şiretlicuri „deştepte”. Mai este oare posibil?
Pentru astăzi preşedintele Nicolae Timofti a anunţat începerea consultărilor cu fracţiunile parlamentare…
Valeriu Vasilică, IPN
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I