|
|
|
Spre deosebire de adepții Uniunii Euroasiatice, concentrați în jurul unui nucleu solid format de Socialiști și Igor Dodon, forțele asociate cu UE sunt dezbinate din cauza oligarhizării puterii politice de către Democrați...
|
Dionis Cenuşa |
|
Apropierea Moldovei de Uniunea Europeană este tratată cu mai mult calm și echilibru de către principalele forțe pro-ruse de la Chișinău, în primul rând, de către președintele țării. Astfel, tonul lui Igor Dodon față de UE se îmblânzește și se transformă într-o tendință clară, pentru prima dată observată în toamna lui 2017 (IPN, 13 Noiembrie 2017). Împreună cu aceasta, liderul moldovean a renunțat la amenințările cu privire la abandonarea Acordului de Asociere cu UE, propunând în schimb doar revizuirea lui. Cauza acestei moderări constă, în primul rând, în efectele negative asupra popularității președintelui, determinată de gravitarea prea intensă în jurul Kremlinului. O asociere exclusivă cu Rusia, discreditată pe plan internațional, este în detrimentul planurilor lui Igor Dodon de a monopoliza puterea politică, pentru care Socialiștii au nevoie de victorie la alegerile din decembrie 2018. De asemenea, revizuirea ostilității anterioare a lui Igor Dodon față de UE poate fi explicată prin efectele pozitive comerciale ale Acordului de Asociere, cu circa 65% din exporturile moldovenești absorbite de piața europeană. La fel, Președintele Dodon pierde argumentul potrivit căruia UE ar susține necondiționat partidul de la guvernare. Din contra, retorica Bruxelles-ului este tot mai des dominată de principiul „condiționalității” și de o atitudine critică față de integritatea reformelor, reclamate ca progres de către partidul de la guvernare (IPN, 10 Aprilie 2018).
Multiplicarea beneficiilor integrării europene și cererea UE pentru reforme de calitate, pe de o parte, și costurile politice ale unei prietenii strânse cu Vladimir Putin, pe de altă parte, îl impune pe Președintele Dodon să flexibilizeze agenda sa externă. Acest lucru condiționează revenirea la multivectorialism în politica externă, ultima dată întâlnit în primii ani de guvernare ai PCRM (2001-2003). Drept model pentru Președintele Dodon servește Belarusul, care are o abordare extrem de selectivă vizavi de UE.
Cu alte cuvinte, dialogul cu UE este considerat folositor pentru a maximiza beneficiile economice și sociale ale statului. Conform acestei strategii, intervenția UE trebuie să se oprească acolo unde încep subiectele sensibile ce țin de drepturile omului și instituțiile democratice, unde statele beneficiare de asistență europeană invocă drepturi suverane. Deși este o abordare materialistă, detașată de orice tip de valori europene, Igor Dodon este tentat să o urmeze, precum o face Alexandr Lukașenko în Belarus (Belta, 18 Aprilie 2018) sau Viktor Orban în Ungaria (Agora, 9 Aprilie 2018). În timp ce Lukașenko vrea accesarea pieții UE pentru a balansa dependența de Rusia, Orban insistă pe revenirea la competențele inițiale, mai mici, ale UE și pe un rol mai mare al guvernelor naționale.
Multivectorialismul lui Igor Dodon favorizează strategia electorală a Socialiștilor, care necesită un bazin cât mai extins de votanți, necesar pentru a obține minim 51 de mandate, obligatoriu pentru a guverna în singurătate. Totodată, acest multivectorialism îi pune în dificultate pe Democrații lui Vladimir Plahotniuc. În pofida votului mixt, aceștia trebuie să lupte pentru un electorat care se suprapune cu cel al opoziției extra-parlamentare, condusă de Maia Sandu și Andrei Năstase.
Originile multivectorialismului extern al lui Igor Dodon
Pe de o parte, multivectorialismul președintelui Dodon rezultă dintr-o temere majoră față de pierderea popularității. În dorința de a restabili relațiile oficiale cu Moscova și a stabili dialog personal cu Kremlinul, Igor Dodon a căutat orice posibilitate pentru a avea întrevederi directe cu Vladimir Putin. Astfel, de la preluarea președinției (finele lui 2016), Președintele Dodon a reușit să aibă 7 întrevederi cu omologul său rus, stabilind practic un record politic printre politicienii moldoveni după numărul de întrevederi cu liderul rus în decursul unui singur an. Dar, aceasta a alimentat și criticile împotriva președintelui, acuzat de trădare a intereselor naționale în favoarea Rusiei.
Alți factori ce au dus la dezangajarea publicului față de președinte țin de introducerea votului mixt, votat în comun de Socialiști și Democrați, și proliferarea ideii că Igor Dodon și Vladimir Plahotniuc ar face aranjamente politice. Diminuareaa popularității președintelui a fost confirmată prin căderea semnificativă a simpatiilor în sondaje înainte de finele primului an de mandat cu circa 15%. (Vezi Tabelul 1) Prin urmare, folosirea retoricii multivectoriale a permis echilibrarea mesajului puternic pro-rus și a ajutat adițional la oprirea căderii în sondaje.
Tabel 1. Dinamica popularității principalilor lideri politici din Moldova pentru perioda Martie 2017-Februarie 2018, (%)
Perioada
Top 8
|
Mart. 2017
|
Nov. 2017
|
Feb. 2018
|
Igor Dodon
|
41
|
26 (-15)
|
31 (+5)
|
Maia Sanda
|
23
|
15 (-8)
|
16 (+1)
|
Andrei Năstase
|
12
|
6 (-6)
|
8 (+2)
|
Pave Filip/Zinaida Greceanîi
|
Zinaida Greceanîi – 7
|
Pave Filip - 6
|
Pave Filip – 6
|
Zinaida Greceanîi/ Renato Usatîi
|
Renato Usatîi - 7
|
Zinaida Greceanîi – 5
|
Zinaida Greceanîi -6
|
Vladimir Plahotniuc/ Vladimir Voronin
|
Vladimir Voronin – 5
|
Vladimir Plahotniuc - 4
|
Vladimir Plahotniuc – 4
|
Vladimir Voronin/Pavel Filip
|
Pavel Filip – 4
|
Vladimir Voronin - 4
|
Vladimir Voronin - 4
|
Renato Usatîi/ Vladimir Plahotniuc
|
Vladimir Plahotniuc – 2
|
Renato Usatîi - 2
|
Renato Usatîi – 2
|
Sursa: IRI.org
Pe de altă parte, interesul președintelui Dodon pentru multivectorialism derivă din dorința lui de a cuceri electoratul ce optează pentru o conviețuire între orientarea spre Vest și menținerea relațiilor prietenoase cu Rusia. Această categorie de alegători este în continuă creștere din cauza problemelor demografice și respectiv a îmbătrânirii electoratului.
În fine, multivectorialismul este atractiv deoarece aduce beneficii economice pe termen scurt și diminuează nivelul angajamentelor politice. În cazul Moldovei, aceasta ar presupune extragerea concomitentă a beneficiilor economice din UE și Rusia și, respectiv, acceptarea integrării europene, însă cu un drept de veto din partea Moscovei.
Cele 5 teze ale Președintelui Dodon despre relația UE-Moldova
Opinia Președintelui Dodon față de apropierea de UE se bazează pe o abordare strict pragmatică, suspicioasă față de intențiile europene în materie de securitate și profund dezinteresată față de aderarea europeană.
În primul rând, Igor Dodon privește la dialogul cu UE ca la o formă de a maximiza veniturile și investițiile în Moldova. Reformele de natură politică sunt ignorate, iar Președintele Dodon nu ezită să critice UE pentru eșecurile în combaterea corupției în perioada 2009-2018. Astfel, este perpetuată ideea că Moldova trebuie să selecteze doar ceea ce îi place din cooperarea bilaterală cu UE. În mod practic, aceasta ar însemna excluderea reformelor dureroase, inclusiv a celor care pot afecta unele interese politice.
Cel de-al doilea aspect deseori atins de liderul moldovean în discursul său despre UE ține de oportunitățile economice oferite de Acordul de Asociere. Pe de o parte, Igor Dodon propune introducerea unor măsuri protecționiste pentru produsele agro-alimentare moldovenești sau chiar revenirea la un comerț asimetric oferit Moldovei în 2008-2016. Pe de altă parte, tot el folosește Acordul ca pe o carte de vizită pentru a atrage investițiile din Belarus și alte țări (Belta, 18 Aprilie 2018).
Liberalizarea vizelor cu UE este al treilea aspect frecvent menționat de către președinte, dar niciodată într-un context negativ. Parțial, aceasta se datorează faptului că regimul fără vize diminuează intenția moldovenilor de a obține pașapoarte românești. Prin urmare, liberalizarea vizelor este avantajoasă pentru Igor Dodon în lupta sa politică împotriva mișcării unioniste.
O altă latură, a patra la număr, care poate fi desprinsă din discursul președintelui cu privire la UE ține de conflictul transnistrean. Igor Dodon proliferează activ ideea că în contextul rivalităților dintre Occident și Rusia ar putea fi dezghețat conflictul transnistrean. Aceste afirmații contrastează izbitor cu eforturile UE de a soluționa problema transnistreană, inclusiv prin tolerarea nerespectării de către regiunea separatistă a prevederilor zonei de liber schimb cu UE (DCFTA). Deși sunt lipsite de probe concludente, mesajele lui Igor Dodon divulgă intențiile clare ale Rusiei de a interveni în conflict sub pretextul protecției cetățenilor ruși - circa 300 mii de persoane (TASS, 11 Aprilie 2018).
Nu în ultimul rând, liderul moldovean obișnuiește să reitereze că Moldova nu va adera la UE. El amintește Brexitul ca argument contra durabilității proiectului european, dar intenționat trece cu vederea țările Balcanilor de Vest, inclusiv aliați ai Rusiei, precum Serbia, care ar putea deveni parte a EU deja în 2025.
Incertitudinile geopolitice post-electorale
Volatilitatea preferințelor geopolitice ale populației demonstrează cât de instabil este cursul european al țării, dar și cât de rezistentă este ideea euroasiatică. Paradoxal, dar în pofida beneficiilor zilnice de pe urma asistenței UE, mulți dintre moldoveni consideră că Moldova trebuie să adere la Uniunea Euroasiatică, care nu oferă nimic. În mare parte, aceasta se datorează suprapunerii imaginii Rusiei cu cea a Uniunii Euroasiatice. De aceea, de fiecare dată când forțele pro-ruse, în frunte cu Igor Dodon, sprijină regimul lui Putin, acestea avansează simultan ideea euroasiatică în țară.
Totodată, rezultatele sondajelor arată că vectorul european încă suferă din cauza asocierii cu guvernarea, dar și că opoziția pro-europeană nu a reușit încă să absoarbă tot electoratul anterior susținător al UE. Spre deosebire de aceasta, Socialiștii împreună cu celelalte formațiuni asociate cu Rusia înglobează în sine practic toți simpatizanții Uniunii Euroasiatice din țară. (Vezi Tabelul 3)
Tabel 3. Preferințele electorale și geopolitice ale cetățenilor, %
|
Asociate cu vectorul
european (Vest)
|
|
Înclină spre integrarea euroasiatică (Est)
|
Mart. 2017
|
Nov.
2017
|
Feb. 2018
|
Mart. 2017
|
Nov. 2017
|
Feb. 208
|
Aderarea la UE
|
42
|
49
|
43
|
Aderarea la Uniunea Euroasiatică
|
43
|
38
|
42
|
Partidul “Acțiune și Solidaritate”
|
27
|
21 (-6%)
|
20 (-1)
|
PSRM
|
33
|
30 (-3%)
|
36 (+6)
|
PDM
|
4
|
8 (+4%)
|
8
|
PCRM
|
4
|
4
|
4
|
Partidul Platforma “Demnitate și Adevăr”
|
5
|
4 (-1%)
|
4
|
Partidul “Nostru”
|
6
|
2 (-4%)
|
2
|
PPEM
|
1
|
2 (+1%)
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
PL
|
Sub 1
|
1
|
2 (+1)
|
-
|
-
|
-
|
-
|
PLDM
|
Sub 1
|
Sub 1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Sursa: IRI.org
În asemenea condiții, orientarea externă a țării după scrutinul din decembrie 2018 nu este deloc certă, într-o proporție și mai mare din cauza votului mixt (IPN, 12 Martie 2018). Forțele care promovează parcursul european se află în cea mai complicată situație, deoarece anume în rândul lor există deficit de consens și animozități profunde, cauzate de oligarhizarea puterii de către Democrați în frunte cu Vladimir Plahotniuc. Existența acestei rupturi ar putea să joace un rol crucial atât în cadrul scrutinului, cât și în perioada post-electorală în timpul formării viitoarei guvernări.
În loc de concluzii…
Atitudinea Președintelui Dodon față de UE se moderează și se îndepărtează de la pozițiile radicale anterioare. Atât cu scopul menținerii unei popularități înalte, dar și pentru a maximiza șansele electorale ale Socialiștilor, președintele țării nuanțează o abordare multivectorială vizavi de afacerile externe.
Îmblânzirea retoricii lui Igor Dodon față de UE îmbină în sine critici punctuale vizavi de proiectul european și confruntarea cu Rusia, dar și aprecieri pozitive legate de beneficiile Acordului de Asociere sau a regimului liberalizat de vize.
Percepțiile geopolitice ale populației sunt volatile, iar integrarea europeană nu reușește nicidecum să se impună ca vector majoritar de orientare a țării. Spre deosebire de adepții Uniunii Euroasiatice, concentrați în jurul unui nucleu solid format de Socialiști și Igor Dodon, forțele asociate cu UE sunt dezbinate din cauza oligarhizării puterii politice de către Democrați.
Dionis Cenușa este politolog, deţine MA în studii europene interdisciplinare, Colegiul Europei.
Domenii de interes: Integrare europeană, politici europene, politica externă a UE, migrație și securitate energetică.
Urmăriţi contul lui Dionis Cenuşa pe Twitter
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016