Reţelele de socializare au făcut „tehnologie electoralăˮ în campania pentru fotoliul de şef al statului, iar mobilizarea masivă demonstrează că cetăţenii din diasporă sunt cu ochii pe tot ce se întâmplă în Moldova. De această părere este comentatorul politic Victor Gurău, invitat în platoul emisiunii Ediţie Specială, la postul de televiziune Publika TV, transmite IPN.
Victor Gurău a spus că mobilizarea celor din afară, cetăţeni cu o contribuţie la PIB net superioară faţă de cea a moldovenilor din ţară, arată că ei îşi leagă viitorul de Republica Moldova. Acesta este de părere că autorităţile trebuie să lucreze mai mult cu diaspora. Iar cetăţenii trebuie să ştie să facă diferenţă între mesajul electoral şi post-electoral. Analistul a adăugat că este curios să vadă ce se va întâmpla după alegeri pentru că în campanie au fost implicate „grupări politico-criminale din partea ambelor candidaţiˮ şi este foarte important ca aceste grupări să nu ducă la destabilizarea situaţiei interne.
Directorul companiei de consultanţă Intelect Grup, Ian Lisnevschi, a spus că este un record pentru Moldova că s-a votat atât de mult peste hotare. Înregistrarea prealabilă a arătat o prezenţă la urne net mai modestă. În 2010, peste 70 de mii de moldoveni au votat la secţiile deschise peste hotare, în comparaţie cu peste 130 de mii acum.
Analistul politic Alexandru Solcan a remarcat că mobilizarea neaşteptată din afara ţării a fost generată de mişcarea activă pe reţelele de socializare. El a mai spus că
îi este milă de preşedintele ales, pentru că pe spatele lui vor fi puse toate promisiunile electorale.
Jurnalistul Cristi Tabără a menţionat că oamenii au uitat de atribuţiile limitate pe care le are preşedintele unei republici parlamentare. Duminică s-a dat un vot de parcă „viaţa va fi sau nu în funcţie de preşedinte care va putea schimba poliiˮ. „Asta nu se va întâmpla pentru că Moldova este guvernată de premier, iar preşedintele are funcţii restrânseˮ, a mai spus jurnalistul.