Ministerul Finanţelor a finalizat elaborarea proiectului de lege privind finanţele publice locale
Ministerul Finanţelor a finalizat elaborarea proiectului Legii privind finanţele publice locale (în redacţie nouă) şi l-a plasat pentru consultare publică pe site-ul ministerului: www.minfin.md. Propunerile din partea societăţii civile sunt aşteptate la minister până la 6 februarie 2008, transmite Info-Prim Neo.
Ministrul Finanţelor, Mihai Pop, a susţinut recent că după aprobarea legii, ea ar putea intra în vigoare nu mai devreme de un an de la aprobare, dat fiind necesitatea elaborării unui şir de acte normative pentru punerea ei în aplicare, precum şi a instruirii funcţionarilor publici conform noului cadru legislativ.
Cea mai mare divergenţă dintre autorităţi şi experţii Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) „Viitorul” care au participat la elaborarea proiectului, a fost data de implementare a legii. Experţii consideră că autorităţile au amânat suficient aprobarea acestei legi, în 17 ani de independenţă, în timp ce ţările din spaţiul ex-sovietic au efectuat reforma finanţelor publice locale imediat după destrămarea sistemul sovietic.
Potrivit analizei de impact a IDIS „Viitorul”, sistemul actual al finanţelor locale este dezechilibrat şi ineficient, funcţionând prin regula excepţiilor şi transferurilor discreţionare. Actuala lege a finanţelor publice locale (aprobată în 2003) a avut, potrivit lor, meritul dubios de a lipsi autorităţile locale de nivelul I (primăriile) de cele mai importante surse de venit, cu excepţia taxelor. Restul veniturilor transferate către bugetele locale reprezintă produsul unor negocieri „informale” dintre primării şi raioane.
Experţii IDIS „Viitorul” spun că primăriile ar trebui să perceapă în bugetele locale 70% din impozitul pe venit al persoanelor fizice, 100% impozitul pe bunuri imobiliare. La bugetele municipiilor - impozitul pe venit, impozitul pe bunuri imobiliare şi impozitul privat ar urma să fie colectat în proporţie de 100%, plus 10% din volumul acumulărilor la TVA.
În aceste condiţii, autorităţile publice locale ar urma să colecteze singure şi să-şi formeze bugetele, iar banii din bugetul de stat ar fi utilizaţi doar pentru finanţarea apărării naţionale, educaţiei, menţinerii ordinii publice, serviciilor publice.
Scenariul optimist propus de experţii IDIS este ca în viitorul cel mai apropiat primăriile să aibă venituri asigurate. Cei săraci, prin mecanisme foarte clare, să primească transferuri şi să le poată calcula independent, să aibă venituri nefiscale care să rămână la discreţia lor şi asta să-i stimulează să le crească, să aibă o stabilitate pe viitor pentru a-şi putea planifica bugetul anual şi bugetul investiţional. Lucrul acesta le va permite să devină actori credibili pe piaţa de capital, să atragă împrumuturi, să înveţe a gestiona resursele disponibile, fapt ce le-ar permite să atragă posibile fonduri europene pentru investiţii locale.
Potrivit directorului executiv al IDIS, Igor Munteanu, dacă nu se va rezolva problema finanţelor publice locale de maniera propusă de experţi, atunci RM riscă să compromită iniţiativele legislative care au fost adoptate în anul 2006: privind descentralizarea administrativă şi administraţia publică locală, alte reforme macroeconomice care aşteaptă să fie adoptate. În absenţa unui nou sistem de finanţe locale, aceste legi nu vor putea schimba esenţial situaţia autorităţilor locale din RM, ceea ce va întări dependenţa primăriilor de subsidiile ocazionale, transferate pe criterii de clientelă politică.