Interviu IPN: O minte sănătoasă într-o ţară sănătoasă. Despre „sănătatea”social-politică” din ţară, dar şi despre „paraziţii politicului”, discutăm cu Dr. hab. med. Mihail Magdei, vicepreşedinte al Partidului Acţiunea Democratică. Un interviu realizat de Valeriu Vasilică
---
- În calitate de fost ministru şi de două ori viceministru al sănătăţii şi medic-şef sanitar de stat al Republicii Moldova, dar şi de reprezentant al unui concurent electoral, care credeţi că este „sănătatea” social-politică a societăţii moldoveneşti la etapa actuală, în general, a clasei ei politice, în particular, şi ce credeţi că poate face PAD pentru îmbunătăţirea situaţiei şi într-un caz, şi în altul, dacă este nevoie şi dacă accedeţi în Parlament?
- Speranţele oamenilor care au crezut în schimbare odată cu obţinerea Independenţei, acum, după mai bine de 20 de ani, au rămas doar speranţe transformate într-o deziluzie, nereuşind să se traducă în rezultate cu adevărat palpabile. Societatea moldovenească, dar mai ales „sănătatea” social-politică din republică, a fost şi rămâne afectată de conjuncturile politice din Parlament. Spre exemplu, agrarienii şi mai apoi comuniştii, iar mai recent oligarhii – într-o ţară ce rămâne destrămată administrativ-teritorial prin conflictul transnistrean, inspirat, impus şi susţinut în continuare de Federaţia Rusă – au contribuit la migraţia masivă a populaţiei, plecată peste hotare în lipsa locurilor de muncă atractive la baştină.
Mai grav e că influenţa distructivă a „partenerului strategic” din est se intensifică evident cu apropierea alegerilor din 30 noiembrie. Nu numai că Republica Moldova de mai multe ori a fost şi este şantajată prin sancţiuni şi embargouri economice (fiind de fapt de natură politică), dar se mai şi încearcă, deschis şi fără scrupule, să se deraieze cursul european, atât înainte, cât şi după semnarea Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană. Aceste tertipuri al „partenerului strategic” estic au devenit o normă în comportamentul cu ţările fostei URSS care aleg un alt curs de dezvoltare şi anume de aderare la valorile europene. Consider că este foarte important, dar şi favorabil pentru Republica Moldova, că această politică distructivă a Federaţiei Ruse a fost demascată de SUA şi UE în urma agresiunii Rusiei faţă de Ucraina, manifestate prin invazia subversivă în Crimeea şi demararea unui război nedeclarat în regiunile de est ale Ucrainei precum Doneţk, Lugansk şi altele, dar şi a proiectului eşuat „Novorossia”.
Un factor ce destabilizează sănătatea social-politică a ţării este şi promovarea activă a aderării republicii la nişte proiecte iluzorii precum este Uniunea Vamală (de fapt se încearcă reformarea Imperiului Rus de până la 1917) de către unele partide politice înregistrate oficial şi care participă în campania electorală, dar şi de către partide care promovează cu înverşunare politica sovietică privind existenţa unei diferenţe de identitate dintre băştinaşi şi locuitorii statului român. Lipsa toleranţei faţă de opiniile oponenţilor politici, instigarea de către unele organizaţii spre acte de nesupunere şi acaparare a puterii prin violenţă, intensificarea activităţii lor în ultimul timp, evident că indică spre necesitatea „asanării” societăţii, prin metode democratice, dar eficiente, prin care să se depisteze şi elimine aceste elemente. Este de remarcat că organele abilitate în ultimul timp dau dovadă de exigenţă şi vigilenţă sporită, înregistrând unele progrese. Dar trebuie depuse eforturi conjugate, inclusiv prin solicitarea suportului logistic al unor state precum UE şi SUA, Ucraina, România şi altele, pentru a preveni interferenţa forţelor ostile vectorului european al poporului Republicii Moldova.
Clasa politică de la noi are nişte practici de care trebuie să se debaraseze cât mai curând. Este vorba despre corupţie politică şi geopolitică, economică şi geo-economică, care se produce prin cârdăşie de orice fel, iar în final duce la trădarea intereselor naţionale şi speranţelor culturale, politice şi socio-economice ale întregii societăţi.
Regretabil de remarcat, dar instituţiile şi valorile democratice autentice la noi sunt proclamate, dar de fapt nu sunt garantate şi aplicate. Avem mereu crize politice, rămânem dezbinaţi teritorial şi cineva din actorii inspiraţi din exterior doresc ca acest proces să continue şi să progreseze atât în sudul, cât şi nordul ţării. Cea mai gravă boală a clasei politice de la noi este „morbul dezbinării”, care o macină din ce în ce mai mult, iar pe fundalul acestei boli apar şi se multiplică periculos de mult paraziţii politicului, care vor continua să aprofundeze dezbinarea socială a societăţii.
Ce putem face? Partidul Acţiunea Democratică a înaintat un Program electoral pentru scrutinul parlamentar din 30 noiembrie, care vine să propună soluţii pentru problemele existente în absolut toate domeniile cheie ale vieţii politice, economice şi sociale, inclusiv relaţii externe, reîntregirea ţării, echitate economică, socială şi culturală pentru dezvoltarea spirituală a tuturor etniilor convieţuitoare în societatea moldovenească. Considerăm că trebuie să scăpăm de flagelul corupţiei prin implicarea magistraţilor din ţările UE; ne vom putea proteja şi întregi ţara prin aderarea la UE şi sub acoperirea NATO; trebuie să contractăm şi dezvoltăm relaţii mai aprofundate şi reciproc avantajoase îndeosebi cu UE, SUA, România, Ucraina, dar şi cu alte state ale lumii, inclusiv Rusia, doar că aceste relaţii să fie reciproc avantajoase, echitabile şi nicidecum discriminatorii. Pentru cetăţeni va fi binevenită reformarea administraţiei publice centrale şi locale în scopul asigurării bunei guvernări. Este necesară reformarea în continuare a justiţiei şi organelor de drept, dar apolitică. Pentru a atinge toleranţă zero faţă de corupţie, trebuie promovate măsuri legislative în vederea reglementării caracterului grav al infracţiunilor de corupţie, aplicării mecanismelor de confiscare, controlului public al veniturilor. Prevedem acţiuni şi pentru dezvoltarea economiei, sporirea protecţiei sociale, crearea unui sistem de sănătate centrat pe necesităţile societăţii, cu accentul pe sănătatea publică, medicina de familie şi cea specializată, cu consolidarea instituţiilor din sistem prin modernizare şi management eficient. Pentru reîntregirea ţării – continuarea şi avansarea negocierilor într-un format extins, cu evacuarea contingentului armatei şi armamentului Federaţiei Ruse etc.
- De altfel, pe ce se bazează speranţa formaţiunii de intrare în Parlament? Cum vă poziţionaţi, prin ce vă deosebiţi de alţi pretendenţi?
- În buletinul de vot, Partidul Acţiunea Democratică (PAD) se găseşte pe poziţia nr.17. Sperăm să fim apreciaţi de alegători prin faptul că formaţiunea se reprezintă reformatoare, cu vocaţie europeană şi doctrină modernă liberală. Este formată din persoane în majoritate de vârstă tânără. Chiar din start, partidul a fost constituit pentru promovarea şi implementarea reformelor politice, economice şi sociale orientate spre bunăstare cu scop de a constitui şi consolida clasa socială de mijloc drept pilon al unei societăţi moldoveneşti moderne.
Este important de menţionat că pledăm pentru promovarea prioritară a valorilor doctrinare precum libertate individuală şi egalitate în faţa legii; responsabilitate socială şi grijă faţă de oameni; democraţie liberală; constituţionalism de stat de drept; economie competitivă, bazată pe proprietatea privată; unitate naţională şi integrare europeană. PAD va susţine schimbarea paradigmei de dezvoltare economică a ţării şi se va implica activ în procesul amplu şi complex de reformare a economiei naţionale, dar cu respectarea obligatorie a principiului de reformare pentru cetăţeni – condiţii decente de trai şi de activitate pentru toţi cetăţenii, asigurarea şi realizarea drepturilor fundamentale ale omului, promovarea politicilor de tineret şi asigurarea condiţiilor pentru dezvoltarea rolul tinerei generaţii în societate. Vom promova acţiuni şi procese care să asigure mai multe mecanisme de exercitare directă a suveranităţii naţionale; control electoral extins şi responsabilitate sporită a puterii; garanţii şi o protecţie împotriva abuzurilor şi a uzurpării puterii. De aceea considerăm oportună consolidarea electoratului la 30 noiembrie 2014 în jurul Partidului Acţiunea Democratică, fiindcă numai cu PAD la guvernare va avea de câştigat întreaga societate moldovenească.
Totodată, suntem un partid deschis pentru colaborare, ascultăm şi vom asculta şi consulta opinia cetăţenilor, vom oferi remedii pentru probleme concrete, contribui la realizarea aspiraţiilor umane şi la afirmarea personalităţii fiecărui om.
- Haideţi să mergem pe aceeaşi formulă, dar în profunzime: cum apreciaţi „sănătatea” sistemului actual de sănătate şi ce puteţi face Dvs personal şi formaţiunea pe care o reprezentaţi pentru îmbunătăţirea situaţiei şi aici?
- O simplă radiografie a sistemului de sănătate nu este suficientă pentru o evaluare corectă şi obiectivă a sistemului de sănătate din Republica Moldova. Aceasta trebuie să se bazeze pe studii şi evaluări minuţioase pe domenii şi indicatori care ar arăta starea reală a lucrurilor şi identifica măsuri de redresare. Dispun de experienţă în domeniu şi pot afirma că pe parcurs au fost elaborate mai multe concepţii şi strategii de dezvoltare a sistemului de sănătate. Unele sunt în derulare. La fel, la iniţiativa mea şi a colegilor, începând cu anii 1990 au fost lansate planuri şi măsuri de profilaxie şi combatere a maladiilor transmisibile, fiind primele experienţe de la noi prin care s-a demonstrat oportunitatea şi eficacitatea a unor asemenea abordări de rezolvare a unor probleme stringente de sănătate publică şi asistenţă medicală, inclusiv dezvoltarea sistemului de prestare a serviciilor de sănătate şi promovare a sănătăţii. Cunosc şi chiar unele lucruri le intuiesc referitor la sistemul actual de sănătate. Mă voi referi succint la unele, precum nivelul incomparabil de sporit al morbidităţii şi mortalităţii populaţiei legate de bolile cardiovasculare, cancer, bolile tubului digestiv, diabet etc., comparativ cu ţările din Uniunea Europeană, probleme stringente legate de afectarea prin tuberculoză, HIV/SIDA, boli diareice acute şi toxiinfecţiile alimentare, bolile respiratorii acute, hepatitele virale etc. Actul medical în unele instituţii medicale, unde pacienţii trebuie să se vindece, în multe cazuri devine sursa unor boli şi complicaţii inacceptabile, uneori fatale. Cetăţenii tot mai frecvent sunt nemulţumiţi şi au multe rezerve faţă de serviciile medicale acordate, atitudinea personalului faţă de suferinţele oamenilor. Poliţa de asigurare obligatorie de asistenţă medicală anual se scumpeşte, inclusiv pentru anul 2015 cu 800 lei (va costa 4800 lei), dar majoritatea asiguraţilor nu sunt satisfăcuţi de asistenţa medicală acordată. Se pot înşirui şi mai multe aspecte, inclusiv finanţarea precară a Programelor naţionale de profilaxie şi combatere, care altminteri sunt bine argumentate şi întemeiate.
Pentru ameliorarea sănătăţii populaţiei şi sănătăţii publice, îmbunătăţirea şi accesibilitatea serviciilor medicale, PAD va opta pentru un şir de măsuri. Printre acestea se numără: evaluarea mai obiectivă şi profundă a sistemului sănătăţii şi reformarea lui pentru asigurarea şi fortificarea unui potenţial adecvat de acordare a asistenţei medicale şi prestare a serviciilor de sănătate performante, dar şi accesibile populaţiei, conform standardelor europene; perfecţionarea cadrului legislativ prin participarea nemijlocită a societăţii civile; evaluarea obiectivă a costurilor economice reale ale reformelor şi adoptarea lor de către instituţiile medicale (acest lucru este foarte important, deoarece fondatorii instituţiilor medicale, precum sunt autorităţile administraţiei publice locale, reprezintă nemijlocit interesele poporului); stabilirea unor ţinte şi obiective clare şi reale pentru întreg sistemul de sănătate, precum şi paşii şi mijloacele prin care vor fi atinse; facilitarea dezvoltării eficiente a ramurii sănătăţii prin depolitizarea lui; numirea în funcţii manageriale a specialiştilor notorii din domeniu cu selectarea lor exclusiv după experienţa acumulată, nivelul de pregătire şi competenţă profesională.
După ce vom accede în Parlament, vom opta ca sistemul sănătăţii să se bucure de dezvoltare continuă şi respectarea principiilor democratice de bază în activitatea lucrătorilor medicali, adoptate şi recunoscute, precum respectarea valorilor demnităţii umane, egalităţii, solidarităţii şi eticii profesionale, protejarea medicului şi lucrătorului medical; protejarea sănătăţii populaţiei prin măsuri statale de profilaxie şi promovare a cultului sănătăţii; asigurarea accesibilităţii populaţiei la asistenţă medicală calitativă, garantată şi gratuită la toate etapele de acordare a ei, independent de locul de trai, etnie şi confesiune religioasă; cuprinderea universală a populaţiei cu măsuri de realizare a Programelor naţionale de importanţă vitală şi prioritare, cu un acces echitabil la toate serviciile de sănătate şi acoperire financiară adecvată, garantată; orientare prioritară către asistenţa medicală primară şi de urgenţă; asigurarea participării active a populaţiei în păstrarea şi promovarea sănătăţii prin educarea responsabilităţii pentru propria sănătate şi adoptarea unui mod sănătos de viaţă, asigurarea unei alimentaţii corecte şi dezvoltarea serviciului supravegherii nutriţionale, dezvoltarea culturii fizice, combaterea sedentarismului şi altor factori de risc determinanţi pentru sănătate; elaborarea şi adoptarea unor programe speciale de educaţie pentru sănătate în instituţiile pre-şcolare şi pre-universitare, de comun cu Ministerul Educaţiei, axate pe factorii de risc determinanţi – tutun, droguri, alcool, igienă personală, alimentaţie corectă, activitate fizică, educaţie sexuală etc.; dezvoltarea şi fortificarea Serviciului de supraveghere şi control al maladiilor netransmisibile; dezvoltarea parteneriatelor şi cooperării în domeniul integrării internaţionale.
Pentru o mai bună guvernare a sistemului sănătăţii este indicată recrutarea şi consolidarea potenţialului ştiinţific în argumentarea şi elaborarea politicilor de sănătate cu implementarea rezultatelor cercetărilor ştiinţifice în activitatea instituţiilor medicale.
Vom depune eforturile pentru modificarea articolului 36 din Constituţie privind minimul asigurării medicale oferite de stat, prin garantarea unui volum adecvat şi necesar de asistenţă medicală gratuită, bazat pe asigurări medicale; includerea în Constituţie a unui articol, prin care va fi stipulat că ocrotirea sănătăţii este o prioritate esenţială în activitatea Parlamentului, Preşedintelui şi Guvernului Republicii Moldova, autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, care o dată la 5 ani adoptă un Program de dezvoltare continuă a sistemului de sănătate, cu informarea anuală a populaţiei despre realizarea lui; elaborarea şi adoptarea Politicii statului în domeniul ocrotirii sănătăţii pe perioada anilor 2015-2020; promovarea, spre adoptare în Parlamentul Republicii Moldova, a unor noi amendamente la Legea privind supravegherea de stat a sănătăţii publice, elaborată în anul 2009 în baza principiilor europene ale sănătăţii publice, prin care Medicul şef sanitar de stat al Republicii Moldova şi medicii şefi sanitari de stat teritoriali vor fi abilitaţi cu atribuţii şi funcţii decizionale, acoperite financiar, iar actuala denumire a acestei funcţii va fi modificată conform denumirii acestor funcţii existente în sistemul contemporan de sănătate publică din ţările Uniunii Europene; perfecţionarea activităţii Ministerului Sănătăţii, inclusiv prin perfecţionarea structurii (organigramei şi denumirii funcţiilor angajaţilor aparatului central) cu descentralizarea de mai departe a competenţelor şi atribuţiilor; şi, nu în ultimul rând, perfecţionarea sistemului existent de atestare a cadrelor de management al instituţiilor medico-sanitare prin elaborarea unui sistem contemporan de salarizare a lucrătorilor din domeniul sistemului.
- Cum apreciază PAD „sănătatea” economiei moldoveneşti şi ce soluţii, ce mecanisme aveţi pentru îmbunătăţire?
- Economia este apreciată ca fiind în stagnare şi necesită reformare complexă, ce ar asigura productivitate, competitivitate şi eficienţă. Dar pentru aceasta trebuie adoptat un mediu legislativ stabil şi previzibil, sunt necesare investiţii substanţiale în infrastructură şi tehnologii. Vom promova dezvoltarea întreprinderilor private şi a micului business şi investiţiile în gospodăriile cetăţenilor (sere, micro-ferme agricole, de bovine pentru producere de carne şi lapte, ovine, porcine etc.) plasarea mărfurilor şi serviciilor pe pieţele internaţionale şi atragerea investiţiilor străine directe, inclusiv în educaţia şi instruirea continuă a forţei de muncă. Va fi necesar să asanăm mediul de afaceri pentru a fi favorabil ţării, cetăţeanului şi comunităţii de afaceri, prin crearea condiţiilor adecvate cu separarea businessului de politic, eliminarea birocraţiei, corupţiei, traficului de influenţă, cumetrismului şi nepotismului din structurile de stat, la fel eliminarea poverii fiscale, barierelor administrative şi asigurarea previzibilităţii politicilor fiscale, vamale, comerciale; accesul liber al mărfurilor şi serviciilor pe piaţă; promovarea exporturilor, eficientizarea sectorului public şi asigurarea sustenabilităţii finanţelor publice etc, inclusiv, dar foarte important, revigorarea şi diversificarea infrastructurii şi sectorului energetic.
- Pe cât de mult starea societăţii şi economiei moldoveneşti depind de factorul extern? Ce se poate face ca această dependenţă să fie mai benefică?
- După mine, depind într-o foarte mare măsură. Potenţialul uman în majoritate munceşte peste hotarele ţării, iar banii remişi susţin o mare parte din populaţie, inclusiv facilitând producătorul autohton şi contribuind la bugetul de stat. Mai mult, depindem şi de importul de gaze, energie electrică, agentului termic solid, mărfurilor de larg consum pentru populaţie, industrie şi agricultură, medicină. Republica Moldova nu ar reuşi multe fără exportul de mărfuri din industria uşoară, vinificaţie, agricultură. Exemple regretabile în dereglarea relaţiilor cu partenerii externi sunt mai multe, inclusiv din ultimii ani cu Federaţia Rusă (nu vom specifica cauzele, fie politice ori birocratice, de conjunctură) referitoare la importul de vinuri, fructe şi legume, carne. Dar ce avem de făcut în beneficiul ţării? Numai accelerarea şi implementarea reformelor pe toate domeniile şi adoptarea şi promovarea standardelor şi normelor europene în activităţile realizate. Nu mai puţin importantă este şi asigurarea unui confort investiţional, inclusiv pentru investitorii străini. Nu trebuie să admitem activităţi de dragul activităţilor. Orice am întreprinde şi produce trebuie să fie de calitate competitivă, indiferent dacă se exportă în UE, CSI, inclusiv Rusia sau pentru consumul intern. Aceasta trebuie să o conştientizeze şi funcţionarii de stat, şi întreprinzătorii şi administratorii de societăţi, şi fiecare angajat la locul lui de muncă. De toţi depinde rezultatul final, care este direct proporţional cu reputaţia mărcii produsului şi a statului Republica Moldova. Deci, avem nevoie de muncă cu abnegaţie, dăruire şi insistenţă, voinţă politică şi devotament pentru viitorul prosper al ţării.
Notă: Achitat din Fondul electoral al PAD
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I