- Ce înseamnă „stagnare” în domeniul drepturilor omului din Republica Moldova?; Cum influențează pandemia și starea de urgență acest domeniu? Care este diferența dintre relațiile Avocatului Poporului din Republica Moldova cu autoritățile naționale și cu partenerii internaționali?; Pe ce pot miza în situația de criză epidemiologică persoanele pătimite care își caută dreptatea în instanțele de judecată și alte instituții ale statului timp de mulți ani? Ce proiect nou lansează Agenția IPN în contextul apărării drepturilor omului în Republica Moldova? Despre aceasta aflați în interviul cu Avocatul Poporului Mihail Cotorobai de către Valeriu Vasilică.
---
- IPN: Bine ați venit la IPN, domnule Avocat al Poporului Mihail Cotorobai! Avem mai multe motive pentru a Vă solicita acest interviu. Unul, particular, se referă la un proiect nou întitulat „Injustiția scoasă la vedere prin mijloace multimedia” pe care îl inițiază Agenția IPN acum și aici. Altul, mai general, ne spune că, pe timp de pandemie provocată de coronavirusul de tip nou și starea de urgență, care generează mai multe restricții, de ordin obiectiv, dar, poate și subiectiv, drepturile omul merită să fie în atenția societății în mod special ,dacă această societate vrea să rămână o societate democratică.
- Mihail Cotorobai: Cu certitudine „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Într-adevăr, Republica Moldova a depus o notă verbală la Consiliul Europei privind derogarea de la prevederile Convenției pentru apărarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, în particular pentru art.11 din Convenție (libertatea de întrunire și asociere), art. 2 din Protocol 1 (dreptul la instruire), și art. 2 din Protocol 4 (libertatea de circulație). Acest fapt presupune însă că statul trebuie să respecte în continuare obligațiile asumate referitor la respectarea celorlalte prevederi ale Convenției.
În calitate de Avocat al Poporului, am menționat că este esențial ca restricțiile impuse de autorități pentru a asigura protecția populației de contaminare cu coronavirusul de tip nou să fie necesare, legitime, rezonabile și proporționale riscului sau amenințării pentru sănătatea publică. Împreună cu echipa, monitorizez cu atenție activitatea Comisiei pentru Situații Excepționale (CSE), precum și a autorităților publice locale și centrale, pentru a le atenționa în cazul unor derogări de la standardele naționale și internaționale în domeniul drepturilor omului. În acest scop, au fost emise aproximativ 20 de demersuri, avize, cu recomandări în care am recomandat fie revizuirea unor decizii, fie întreprinderea unor acțiuni pentru asigurarea respectării drepturilor omului. Din păcate, foarte puține dintre recomandările Ombudsmanului sunt luate în calcul. Mai mult, reacțiile Avocatului Poporului, propunerile avansate nu sunt văzute cu ochi buni, ba chiar în mod sfidător ignorate. În discuții private mi s-a sugerat că nu este patriotic ceea ce fac. Îmi pare rău să constat, a câta oară, că această atitudine vine din neînțelegerea totală a rolului și misiunii Avocatului Poporului.
Dar ca să revin la alt motiv pentru care ne-am întâlnit, salut lansarea acestui proiect: „Injustiția scoasă la vedere prin mijloace multimedia”. Spre regret, în țara noastră este multă injustiție, iar în perioada stării de urgență există puține șanse r ca situația la acest capitol să se îmbunătățească. Acest proiect este valoros pentru că ar putea aduce în atenția opiniei publice nedreptățile care se pot produce în acest răstimp. Iar ceea ce ajunge în atenția publicului larg mai poate fi monitorizat, se poate de intervenit. Vă doresc mult succes și vom urmări și noi, cei de la Oficiului Avocatului Poporului, cazurile semnalate în cadrul discuțiilor de la IPN.
- IPN: Spuneam că și nedreptatea, pe care o pot provoca instituțiile statului în general, și injustiția în sensul clasic al cuvântului care poate veni din partea sistemului de justiție, fac parte dintr-un cadru mai larg al drepturilor omului. De la ce linie de start în această privință pornim? Cum caracterizați starea drepturilor omului în Republica Moldova până la coronavirus, care sunt reușitele și nereușitele, domeniile mai vulnerabile și mai puțin vulnerabile, eventual în comparație cu alte perioade sau cu alte state?
- Mihail Cotorobai: Condamnările Republicii Moldova de către Curtea de la Strasbourg demonstrează că și până la declararea stării de urgență, țara noastră a admis încălcarea drepturilor omului, însă riscul de a deraia și mai grav de la angajamentele asumate prin ratificarea tratatelor în domeniul drepturilor omului acum este mai iminent decât oricând. Acest fapt este influențat de situația de criză, care impune autoritățile să întreprindă anumite măsuri care duc la restrângerea unor drepturi, pentru a reduce impactul pandemiei de coronavirus. Cu toate acestea, dacă autoritățile ar interveni cu măsuri echilibrate de restrângere a drepturilor omului, proporționale cu scopul legitim urmărit, și care să nu discrimineze anumite grupuri vulnerabile sau subreprezentate, aceste riscuri ar putea fi evitate, iar deciziile autorităților ar avea un suport mai consistent din partea populației.
Recent, am transmis în Parlament Raportul cu privire la respectarea drepturilor omului în Republica Moldova din 2019. Situația
este gravă. Concluzia de bază a Raportului este că anul 2019 a fost unul de stagnare, stare de lucruri determinată și de evenimentele politice din țară. În același timp, în Raport se menționează că schimbările politice nu pot fi acceptate drept o scuză pentru lipsa de acțiuni ferme din partea autorităților care să contribuie la realizarea drepturilor omului într-un mod corespunzător tratatelor din domeniul drepturilor. Printre cele mai serioase probleme sunt următoarele:
- Dreptul la un proces echitabil (sub aspectul funcționării eficiente și în mod independent a justiției, tergiversarea executării hotărârilor judecătorești, lipsa unui cadrul legal comprehensiv privind crimele de ură, eludarea dreptului național și internațional în cazul expulzării profesorilor turci);
- Libertatea individuală și siguranța persoanei (aplicare excesivă a măsurii arestului preventiv);
- Dreptul la viață intimă, familială și privată (aplicarea excesivă a mijloacelor speciale de investigație, în special, interceptarea convorbirilor telefonice);
- Libertatea de exprimare (lipsa siguranței pentru exprimarea opiniilor, probleme privind accesul la informații de interes public, influența factorului politic asupra pluralismului media, intimidarea jurnaliștilor independenți pentru criticile aduse guvernării);
-Accesibilitatea la infrastructura socială pentru persoanele cu dizabilități;
- Condițiile de detenție.
Printre cele mai nerespectate drepturi este și cel la sănătate. Cu regret, în această perioadă dificilă cu care se confruntă nu doar Republica Moldova, se demonstrează justețea semnalelor Avocatului Poporului din ultimii ani privind calitatea serviciilor medicale, condițiile de muncă ale medicilor, precum și echiparea necorespunzătoare a acestora, insuficiența de utilaj performant etc.
- IPN: Dar de ce au ajuns să se plângă oamenii până acum atât de mult și atât de des de încălcarea drepturilor lor? Sunt motive politice, economice, sociale, de mentalitate, altele?
- Mihail Cotorobai: Pentru că autoritățile, deocamdată, eșuează în asigurarea realizării drepturilor și libertăților fundamentale asumate urmare a angajamentelor internaționale și aici motivele sunt din toate domeniile pe care le-ați enumerat. Pe de altă parte, rata plângerilor cu privire la pretinsele violări ale drepturilor omului este mai mare pentru că sporește nivelul culturii juridice. Tot mai mulți oameni știu că li se lezează drepturile și cunosc instituțiile unde pot apela ca să-și apere aceste drepturi.
- IPN: Criza epidemiologică a adus cu sine decretarea stării de urgență care, la rândul său, pe lângă beneficii evidente, înseamnă și afectarea drepturilor omului tot atât de evidentă. Actele normative emise, dar și practica implementării lor, asigură proporționalitatea restrângerilor pericolului provocat de coronavirus?
- Mihail Cotorobai: Este cert că starea de urgență nu poate submina drepturile fundamentale ale omului. Dimpotrivă, Guvernul, în persoana Comisiei pentru Situații Excepționale, are prerogativele de asigurare și apărare a acestor drepturi. Orice înrăutățire a situației este inadmisibilă și rolul Ombudsmanului vine să supravegheze modul în care autoritățile asigură realizarea drepturilor omului. Oficiul Avocatului Poporului înregistrează zilnic situații de violare a drepturilor omului în perioada stării de urgență și intervine cu actele de reacționare respective. La fel, instituția noastră monitorizează continuu dispozițiile / acțiunile și inacțiunile autorităților în acest sens. Avem o rubrică nouă pe pagina web oficială a instituției www.ombudsman.md
- IPN: Puțin mai detaliat, vă rog, despre drepturile cetățenilor moldoveni din diasporă: de unde vin problemele pe care le-a semnalat și Oficiul Avocatului Poporului, ce soluții vedeți și pe cât de accesibile sunt autoritățile pentru dumneavoastră în promovarea acestor soluții?
- Mihail Cotorobai: Cred că parțial problemele apărute sunt determinate de faptul că situația este inedită, iar soluțiile trebuie luate operativ, din mers. Posibil, din această cauză se mai comit unele greșeli. Nu doresc să cred că ar exista o atitudine rezervată față de moldovenii din diasporă care doresc să revină acasă. Asta chiar dacă unii oficiali au făcut și continuă să facă declarații nepotrivite pentru situația creată, văzând în reprezentanții diasporei un pericol de răspândire a infecției. Moldovenii din diasporă sunt cetățenii Republicii Moldova. Nevoia i-a trimis în țări străine. Tot ei au susținut financiar populația prin transferurile făcute atâția ani la rând. Consider că autoritățile trebuie să nu uite de faptul că, deși plecați din țară, acestora nimeni nu le-a anulat și nu le poate anula drepturile lor cetățenești.
În conformitate cu prevederile articolului 18 din Constituție, statul protejează cetățenii săi atât în țară, cât și în străinătate, precum și potrivit articolului 16 din Legea Supremă, toți cetățenii Republicii Moldova sânt egali în fața legii și a autorităților publice, fără deosebire de rasă, naționalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, opinie, apartenență politică, avere sau de origine socială.
Săptămâna trecută am expediat în adresa CSE un demers în care am pledat pentru revizuirea mecanismului prin care se obligă achitarea la intrarea în țară, în termen de 72 ore, a primei de asigurare obligatorie de asistenta medicală pentru anul 2020, iar revenirea în țară era condiționată de existența acestei polițe. Am apreciat aceste cerințe drept disproporționate în perioada stării de urgență. Nu vreau să-mi asum meritul pentru schimbarea situației în această privință – și alte entități, persoane publice au făcut demersuri similare - dar mă bucur să constat că prevederile acestea au fost modificate.
De asemenea, am condamnat mesajele apărute în ultimul timp în spațiul public prin care au fost unor atacuri cu discurs de ură reprezentanții diasporei pentru că ar fi vinovații răspândirii COVID-19 în țară. În egală măsură am condamnat și mesajul licențios și suburban al unor reprezentanți ai diasporei adresat autorităților. Dar, accentuez, e vorba de mesajele cu discurs de ură și cele instigatoare la ură. Eu nu am condamnat faptul că diaspora a criticat acțiunile autorităților, așa cum au prezentat unele instituții media. Reprezentații diasporei, ca și alte categorii de persoane, pot critica pe cine doresc, e dreptul acestora la opinie și libera exprimare, contează ca mesajul să nu fie insultător și să nu cheme la ură și discriminare.
- IPN: În situația actuală foarte complicată și foarte periculoasă pentru însăși viața omului, multe țin de prestația medicilor, de atitudinea lor, de înțelegerea datoriei speciale pe care o au. Dar cum le înțeleg societatea și autoritățile drepturile lor: la viață, la sănătate, la remunerare?
- Mihail Cotorobai: Din păcate, semnalele Ombudsmanului privitor la situația din sfera ocrotirii sănătății nu au fost auzite de către autorități în ultimii ani. Și sper că, dacă Avocatul Poporului nu a avut suficiente argumente ca să determine statul să schimbe ceva în acest sector, atunci măcar COVID-19 va contribui la producerea unor reforme serioase în domeniul sănătății, inclusiv la nivel de percepție a populației privind importanța fortificării sistemului de sănătate, dar și a respectării unor reguli elementare de igienă.
- IPN: Starea de urgență a adus modificări serioase și în activitatea justiției: a judecătorilor, procurorilor, avocaților, notarilor, executorilor judecătorești și alte profesii. Cum apreciați baza normativă adoptată pe timpul stării de urgență și cum se aplică ea?
- Mihail Cotorobai: În opinia mea, unele reguli noi impuse de CSE aduc atingere garanțiilor unui proces echitabil și am
recomandat revizuirea acestora. Mă refer la Dispoziția nr.4 prin care au fost instituite noi reguli procesuale pentru examinarea cauzelor contravenționale care vizează încălcarea dispozițiilor CSE și anume, reducerea până la 48 de ore a termenului de contestare a sancțiunilor administrative. Prin urmare, în astfel de termeni reduși contravenienții ar putea să nu-și exercite efectiv dreptul la apărare. De asemenea, este stabilit un termen restrâns (până la 24 ore) de contestare a dispozițiilor CSE, fără vreo posibilitate de repunere în termen.
Legea nr. 212/2004 privind regimul stării de urgență, de asediu și de război , stipulează că, pe durata acestor circumstanțe sau situații, ar putea fi restrâns exercițiul unor drepturi și libertăți ale cetățenilor în anumite condiții și în strictă conformitate cu art. 54 din Constituție. În acest articol este specificat expres că nu se admite restrângerea drepturilor și libertăților proclamate în articolele 20-24 ale Legii Supreme, iar accesul la justiție, care include și dreptul la un remediu efectiv,
este proclamat în articolul 20.
Instituirea stării de urgență și măsurile aplicate de CSE au ca scop restricționarea circulației pentru a preveni răspândirea virusului COVID-19. Cu toate acestea, contrar măsurilor generale solicitate de la populație, prin Dispoziția nr. 6 avocații, notarii și executorii judecătorești au fost obligați să asigure continuitatea activității, cu respectarea normelor sanitar-epidemiologice. Nerespectarea acestei obligații se sancționează disciplinar cu excluderea din profesie. Pe de altă parte, prin aceeași dispoziție a CSE, activitatea instanțelor judecătorești a fost redusă doar la cauzele urgente, participarea în ședințe de judecată a avocaților fiind necesară doar în aceste cazuri. Consider că și aceste prevederi sunt destul de vagi și șunt în disonanță cu celelalte măsuri/derogări impuse în această perioadă, inclusiv cele ce țin de aplicarea sancțiunilor disciplinare de excludere din profesie.
- IPN: În ce măsură noile reguli afectează dreptul oamenilor la justiție echitabilă, îi protejează de atitudinea inumană și degradantă din partea instituțiilor statului și reprezentanților acestora? Ce credeți că ar putea face suplimentar în această perioadă de coronavirus persoanele pătimite, dosarele sau cauzele cărora durează ani de zile, măcinând sănătate, bani și chiar vieți?
- Mihail Cotorobai: Din păcate, persoanele cu dosare de ani de zile nu au mari șanse să-și rezolve problemele lor în instanță în perioada stării de urgență. Sistemul nu a funcționat bine în condiții normale, darămite pe timp de pandemie. Îmi pare rău să fac asemenea afirmații, dar este o realitate.
Starea de urgență a afectat atât activitatea instanțelor de judecată, cât și a procurorilor, avocaților, executorilor judecătorești și a notarilor. Instanțele de judecată, procurorii și avocații și-au redus activitatea doar la cazurile de urgență care nu pot fi amânate. Cel mai grav e că nu există practici uniforme.
În măsura posibilităților, noi monitorizăm starea de lucruri și în ceea ce privește accesul la justiție în perioada stării de urgență. Putem fi și sesizați prin poșta electronică, la rubrica specială creată în acest scop de pe pagina oficială a instituției sau la telefoanele care pot fi găsite pe site. Atâta doar că Avocatul Poporului nu se implică în examinarea cazurilor care se află deja în instanță.
- IPN: În ce măsură, în această perioadă foarte specială, sunt respectate și protejate drepturile Avocatului Poporului? Cred că răspunsul la această întrebare ar fi suficient de semnificativ pentru tema drepturilor omului în Republica Moldova, în general, și în această perioadă foarte complicată prin care trecem...
- Mihail Cotorobai: Nu știu ce anume aveți în vedere vorbind de protejarea drepturilor Avocatului Poporului, dar pot să vă spun ce cred despre respectarea drepturilor omului în ansamblu în această perioadă în Moldova. După cum spuneam anterior, de la instituirea regimului de urgență Avocatul Poporului a expediat aproximativ 20 de demersuri, avize cu recomandări autorităților publice și Comisiei pentru Situații Excepționale. În fiecare demers era semnalată nerespectarea unor drepturi ale cetățenilor. Am primit doar 2 răspunsuri la aceste demersuri și recomandări ceea ce presupune că s-au luat anumite măsuri. Acum faceți și dumneavoastră o concluzie dacă sunt sau nu protejate drepturile cetățenilor pe timp de pandemie.
Vreau să menționez că recomandările Ombudsmanilor au în exclusivitate scopul de a ajuta autoritățile, prin utilizarea atribuțiilor prevăzute de standardele internaționale cu privire la funcționarea Instituțiilor Naționale pentru Drepturile Omului – semnalarea problemelor existente și consultarea cu privire la acțiunile ce se cer a fi întreprinse. În acest scop, pe 19 martie curent, Avocații Poporului au solicitat audienta președintelui CSE, prim-ministrului Ion Chicu, pentru a discuta stabilirea unui mecanism de conlucrare și schimb de informații între Oficiul Avocatului Poporului și CSE, în vederea asigurării respectării drepturilor și libertăților omului în Republica Moldova în perioada stării de urgență. Însă solicitării în cauză nu i s-a dat curs.
- IPN: Ați putea compara atitudinea autorităților naționale și a organismelor internaționale în ceea ce privește eforturile Avocatului Poporului din Republica Moldova în această perioadă complicată pentru țara noastră, dar și pentru lumea întreagă?
- Mihail Cotorobai: Din păcate, aportul Oficiului Avocatului Poporului a fost și rămâne mai mult apreciat peste hotarele țării, de către partenerii internaționali ai instituției și de organizațiile de profil și structurile ONU, ale Consiliului Europei. Acolo se înțelege rolul instituției și importanța acesteia. În fiecare stat, unde există această instituție, situația este diferită. Atitudinea depinde de voința factorului guvernamental de a asculta, recunoaște și accepta recomandările Ombudsmanului. Or, Avocatul Poporului este anume acea instituție care arată încălcările, și desigur, asta deranjează pe orice autoritate publică.
---
P.S.: Proiectul Agenției IPN „Injustiția scoasă la vedere prin mijloace multimedia” prevede desfășurarea unui ciclu amplu de conferințe de presă pe marginea cazurilor în care persoanele își caută dreptatea în instanțele de judecată și alte instituții ale statului pe parcursul unor perioade îndelungate, precum și interviuri cu specialiștii și experții în domeniu. Partenerul proiectului este Uniunea Avocaților din Moldova, iar Oficiul Avocatului Poporului va monitoriza mesajele expuse în cadrul conferințelor de presă de la IPN. Varianta video a interviului cu Avocatului Poporul ui Mihail Cotorobai poate fi urmărită aici.
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- Cârdășie 2: Tiraspolul nu are cum să accepte condițiile UE-RM. Analiză-predicție de Valeriu Vasilică
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Cu europenii despre moldoveni. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Schuebel, şeful Delegaţiei UE în RM
- Renumărarea voturilor pe rol de şoc benefic pentru partidele parlamentare. Analiză Info-Prim Neo
- De înţelepciunea politicienilor în negocieri depinde stabilitatea democraţiei în Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Kalman Mizsei, reprezentant special al UE pentru RM
- Tinerii vor să se implice, ştiu cum şi ştiu de ce. Interviu Info-Prim Neo cu Sandu Coica, preşedinte CNTM
- Cum l-a refuzat Filat pe Şelin şi despre „darul suptului” după Ghimpu şi Voronin. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Voronin l-a refuzat pe Filat? Analiză Info-Prim Neo
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Info-Prim Neo: Cartea „Lecții electorale la școala democrației din Republica Moldova”. Cuprins și prefață
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Alegerile locale din 3 iunie din capitală ar putea fi invalidate. Investigaţie Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I