Statul nu trebuie să ofere susținere financiară presei independente; mai degrabă, statul trebuie să ajute prin a face regulă pe piața media, susține Mariana Rață, co-fondatoare TV8.
„Nu vrem nimic altceva decât competiție cinstită pe piață”, a declarat Mariana Rață în cadrul unei dezbateri IPN despre crizele prin care trece acum presa independentă din Moldova.
„De fiecare dată când a intervenit statul pe această piață, a fost să o distorsioneze în interesul unuia sau altuia (...) Percepția că există o presă a politicienilor pe care aceștia o întrețin e greșită. Politicienii niciodată nu întrețin presa din banii lor, ei întrețin presa din banii noștri. Pentru că ei schimbă regulile de joc de pe piață astfel încât ei să-și poată întreține aceste bijuterii, aceste plăceri ale lor, din banii contribuabililor”, a punctat cunoscuta prezentatoare TV. Potrivit ei, una din practicile neoneste e atunci când organizațiile și întreprinderile de stat sunt obligate să plaseze publicitate la presa afiliată politic.
În 2017, când a apărut TV8, întreaga piață a publicității era controlată de două case de vânzări. Prin ele - spune Mariana Rață - Vlad Plahotniuc și Igor Dodon împărțeau piața, astfel încât să nu rămână nimic pentru presa independentă. Deși TV8 și alte organizații colege s-au plâns Consiliului Concurenței, a trebuit să treacă doi ani până când instituția a recunoscut existența unei „situații de cartel”. Dar și atunci, Consiliul a închis un ochi, identificând în componența cartelului compania oligarhului deja fugar, dar nevăzând-o pe cealaltă, remarcă ridicolul situației Mariana Rață.
Acum, potrivit ei, situația privind accesul la piața publicitară nu s-a îmbunătățit, poate dimpotrivă. Odată cu invazia Rusiei în Ucraina, multe companii și-au retras bugetele de publicitate, dar, cumva, posturile TV care retransmit conținut rusesc au fost afectate mai puțin, sau chiar deloc, spune co-fondatoarea TV8.
Mai mult, legea spune că toate televiziunile au acces egal la piața publicității, dar nu toate au aceleași costuri operaționale, spune Mariana Rață. „Și nu contează dacă ele respectă sau nu legea, care spune că ele trebuie să creeze un anumit volum de content autohton”. Pe de o parte, sunt televiziunile care retransmit conținut rusesc, produs pe bani mulți și atractiv din punct de vedere publicitar, televiziuni care angajează puțini oameni și creează puțin conținut autohton. Pe de altă parte, sunt televiziuni precum TV8, care au resurse puține, dar un stat de plată mare, necesar pentru crearea conținutului original. „Ca să poți crea 4 ore de content calitativ, ai nevoie minim de 100 de angajați”, explică Mariana Rață.
O altă problemă cu care se confruntă presa independentă, după părerea co-fondatoarei TV8, este lipsa personalului calificat, generată inclusiv de „emigrarea de creieri”. „Dacă mă întrebați ce este mai grav în presă, că nu sunt bani sau că nu sunt oameni, cred că aș spune oameni”. Mariana Rață a fost de acord cu alți vorbitori în cadrul dezbaterii că o problemă serioasă este și lipsa unor specialiști în managementul de presă.
Dezbaterea „Presa independentă din Moldova: ieșită din criză sanitară totală și intrată în plin război” a fost cea de-a 239-a ediție a ciclului „Dezvoltarea culturii politice”, un proiect IPN susținut de Fundația Hanns Seidel.