Marc Mazureanu: Campania electorală este timpul fără politețe

Campania electorală e timpul fără politețe. Se termină campania și politicienii devin raționali, politicoși și foarte atenți în comportament. Nu pot aceștia să se comporte post-campanie ca în campanie, de aceea foarte mulți politicieni sunt mai atenți în a lua decizii pripite. Este opinia specialistului în politici comparate, relații internaționale și propagandă, Marc Mazureanu, exprimată în cadrul dezbaterii publice la tema: „А поутру они проснулись” (după Vasilii Șukșin). Aspecte politologice, psihologice și sociologice ale stării societății după alegerile prezidențiale”, organizate de Agenția de presă IPN.

Potrivit lui, după o campanie electorală, politicienii, oamenii în general, sunt epuizați de ură, de emoții, de deplasări, de ademeneli a semenilor și a nevoie de o pauză, „de un somn profund, după o beție electorală”. El a comentat astfel lipsa de reacție a altor partide la invitația președintelui în exercițiu de a discuta împreună viitorul țării și al Parlamentului. „În cazul apelului către alte partide, de a face un bloc, o unitate, de a discuta realitatea, evident partidele au nevoie de timp și spațiu pentru a înțelege și a sedimenta efectele politice ale campaniei electorale. Cred că pentru un politician este prematur să ia decizii a doua zi. Dacă aș fi eu politician, aș avea nevoie de spațiu, de timp să văd comportamentul altor actori politici, să văd percepția populației vis-a-vis de toți actorii politici și de mine, să văd acum oamenii reconceptualizează noua realitate politică, ca să coordonez acțiunile politice”, a explicat Marc Mazureanu.

Marc Mazureanu susține că producătorul mesajului politice este partidul și liderul politic, care îl transmit de-a lungul anilor, apelând la rațiune. „Lumea înțelege ideea pe care vrea s-o transmită partidul, dar este plictisitor când este expus în documente programatice. „De aceia politicienii apelează la un tehnolog politic care, de altfel, poate lucra azi pentru un partid, mâine pentru oponentul acestuia. Acesta creează mesaje, apelând la emoții. Oamenii în sinea lor sunt ființe raționale, dar foarte puțin. Raționalitatea implică consum de timp și capacitate de analiză. Oamenii care au mai puțin timp ca să analizeze, să învețe și să intre în detalii mărunte, acceptă mesajul, de regulă, emoțional, care este bine împachetat”, a spus Marc Mazureanu.

Specialistul a subliniat că forma, cantitatea și calitatea mesajelor formulate de candidații pentru funcția de președinte au fost diferite, la fel ca și tipul sau anvergura acestora. „Unele mesaje au fost formulate foarte latent, ascuns în niște slogane care apelează inconștient la bunătate, altul s-a manifestat prin încărcarea oamenilor fizic în microbuze. Cine este de vină că acțiunile electorale derapează spre murdării atât de ...neinteresante? Eu cred că totuși nu atât candidații, cât tehnologii din spate. Păcat că nu există un cadru legislativ care nu ar permite ca anumiți oameni să fie contractați pentru a vinde anumite mesaje. Noi reglementăm comportamentul spikerului de la TV, dar nu pe al celuia care-i șoptește cuvintele în ureche”, a comparat Marc Mazureanu.

Acesta i-a sugerat lui Igor Dodon să îmbrățișeze dadaismul a cărui idee filosofică era de a distruge pentru a crea spațiu pentru noi creații. „Oare să încerce domnul Dodon să distrugă toată stânga în formatul în care ea există pentru ca să creeze spațiu pentru ceva nou?”, a sugerat specialistul.

Dezbaterea „А поутру они проснулись” (după Vasilii Șukșin). Aspecte politologice, psihologice și sociologice ale stării societății după alegerile prezidențiale”, este ediția a 11-a din ciclul electoral „Noi și președintele: cine pe cine alege, cine pe cine reprezintă”, susținut de către Fundația germană „Hanns Seidel”.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.