Țigările se comercializează în 60% (320 din toate 533) din unitățile comerciale amplasate în raza de 250 metri de la instituțiile de învățământ, care au ciclu primar și gimnazial de studii, din mun. Chișinău și mun. Bălți,. Din 320 unități ce comercializează tutun, 58 sunt amplasate în perimetul vizual al școlii. Astfel copiii sunt expuși, zilnic, marketingului cu produse din tutun datorită unei rețele dense de unități comerciale care vând produse din tutun, atât în vizorul școlii, cât și în raza de 250 metri de la acestea.
Doar în 65% (208) din unitățile de comerț există afișate panouri informative privind interzicerea comercializării produselor din tutun persoanelor sub 18 ani.
Majoritatea (68%) a afișărilor la vitrină a produselor din tutun au fost accentuate prin folosirea de lumini. Mai mult de jumătate (57%) din unitățile comerciale care vând tutun afișează produsele din tutun la vitrină, astfel încât să acopere avertismentele de sănătate de pe pachete, permițând industriei tutunului să își utilizeze ambalajul de produse drept mijloc publicitar, atunci când este prezentat publicului.
Aproape o treime (102) dintre toți comercianții de tutun și-au prezentat produsele din tutun împreună cu dulciurile, plasând țigările, la vitrină, la nivelul ochilor copiilor. Astfel, afișarea țigărilor la nivelul ochilor se face cu scopul de a ridică nivelul de vânzări, pentru că plasarea produsului pe axa vizuală a consumătorului sporește posibilitatea procurării acestuia comparativ cu produsele aranjate mai sus sau mai jos.
Majoritatea (68%) din comercianți plasează, la vitrine, produsele din tutun în pachete supradimensionate. Mai mult de jumătate (58%) din unitățile comerciale afișează țigările la vitrine cu utilizarea imaginilor atrăgătoare/colorate. Vitrine supraîncărcate cu produse din tutun se atestă mai des (36% cazuri) în unitățile comerciale amplasate în vizorul instituției de învățământ, comparativ cu unitățile comerciale (26% cazuri) care nu pot fi observate din curtea scolii. În 14 % din cazuri există publicitate la produsele din tutun prin prezența accesoriilor pentru fumat (brichete) cu brandul firmei de tutun și a tăvilor pentru numerar în care sunt plasate pachete de țigări. Prin urmare, studiul a identificat numeroase exemple de unități de comerț cu amănuntul care afișează sau „fac publicitate” la tutun în imediata apropriere a instituțiilor de învățământ și care sunt, în consecință, ușor accesibile tinerilor.
Nu s-au observat activități promoționale (definite prin prezența unor oferte speciale sau pe perioade limitate, care au ca rezultat achiziția unui produs din tutun, cum ar fi reduceri sau cadouri gratis).
Studiul a cuprins 95 de instituții de învățământ care au ciclu primar și gimnazial de studii din mun.Chișinău și din mun.Bălți. Fiecărei instituții de învățământ i s-a alocat un cod de identificare unic. S-a utilizat un instrument online de cartografiere și stabilire a distanțelor pentru a defini o rază pentru zona de eșantionare de 250 de metri în jurul fiecărei instituții de învățământ, luându-se măsuri ca zonele de eșantionare să nu se suprapună. În total au fost monitorizare 93 de zone de eșantionare a instituțiilor de învățământ. Studiul a cuprins un eșantion care a inclus supermarketuri, magazine, alimentare, pavilioane, gherete, cafenele sau baruri din cadrul fiecărei zone de eșantionare care comercializau produse din tutun. Colectorii de date au identificat unitățile comerciale din zona de eșantionare utilizând hărțile pentru a urmări un model de mers în spirală, luând în considerare toate străzile de pe o rază de 250 de metri. Studiul a fost realizat în perioada 13-15 iulie 2016, a fost condus de Institutul pentru Controlul Global al Tutunului din cadrul Facultății de Sănătate Publică Bloomberg din cadrul Universității Johns Hopkins și face parte dintr-un studiu realizat la nivel global.
Concluziile studiului sunt că prohibițiile parțiale ale comercializării de produse din tutun permit industriei să profite de excepțiile din legislație, redirecționându-și resursele către medii care nu sunt reglementate. Acest studiu demonstrează faptul că sunt plasate produse dăunătoare cu prezentări elaborate cu rol de reclamă în locuri vizibile și accesibile minorilor. O interzicere totală a afișării, publicității și promovării produselor din tutun în unitățile de comerț cu amănuntul ar proteja în mod mai eficient publicul împotriva produselor din tutun.
Studiile internaționale arată că industria tutunului ripostează la interzicerile parțiale a publicității, promovării și sponsorizării tutunului care reglementează numai anumite tipuri de strategii de publicitate (cum ar fi televiziunea, radioul, presa scrisă, Internet etc), redirecționându-și resursele în scopul comercializării produselor din tutun pe căi nereglementate, cum ar fi unitățile comerciale. Expunerea vizibilă a produselor din tutun în unitățile comerciale prezintă aceleași efecte și influențe asupra comportamentului ca și publicitatea făcută prin mijloacele mass-media tradiționale.
La 1 ianuarie 2016, în Republica Moldova, au intrat în vigoare prevederile legii care interzice publicitatea pentru tutun în orice formă, inclusiv publicitatea în afara și interiorul unităților de comercializare angro și cu amănuntul, care vând produse din tutun. În consecință, legea interzice publicitatea și promovarea la punctul de vânzare. Acest aspect al legii din Moldova este în conformitate cu Articolul 13 al CCCT și cu Ghidurile de implementare a Articolului 13 al CCCT privind publicitatea și promovarea în unitățile comerciale. Deși există o prevedere în Legea privind controlul tutunului, care va intra în vigoare la data de 20 mai 2020 și care interzice expunerea vizibilă a produselor din tutun în spațiile comerciale accesibile publicului, în prezent aceasta este permisă.
Asociația Studenților și Rezidenților în Medicină
Centrul pentru Politici și Analize în Sănătate (Centrul PAS)
27 ianuarie 2017