IPN: Monitorul Monitorului Oficial, 29.12.2017

Pe final de an, după ce atâtea și atâtea sulițe au fost frânte în dezbaterile privind schimbarea sistemului electoral, operată de legiuitor în iulie curent, iată că în M.O. a fost republicat Codul Electoral. Această procedură a fost dispusă expres în textul Legii nr. 154 din 20.07.2017 (prin care au și fost introduse schimbările) și urma să fie efectuată în termen de 2 luni de la publicare, adică până la 21 septembrie. Întârzierea ar putea fi justificată (în lipsa altor explicații) doar prin faptul că modificările s-au răsfrânt asupra unui număr foarte impunător de articole ale Codului (57 din 216). Vom menționa, că această lege electorală (de la adoptarea ei la 8 decembrie 1997) a fost, se pare, cea mai frecvent modificată, iar republicarea curentă este a doua, după cea efectuată la 26 august 2016 (M.O. nr. 277-287).

În comunicarea de astăzi nu ne vom referi la esența modificărilor operate, deoarece multe călimări de cerneală au fost golite pentru reflectarea discuțiilor la acest subiect, mai potrivit ar fi un dialog amplu cu membrii Comisiei Electorale Centrale, căci anume această instituție urmează să asigure adoptarea cadrului juridic subordonat legii, menit să asigure o bună desfășurare a viitoarelor alegeri.

În compartimentul Decrete ale Președintelui Republicii Moldova ies în evidență actele de revocare ale celor 6 demnitari (Andrei Galbur, Octavian Calmîc, Vasile Bîtca, Stela Grigoraș, Vladimir Cebotari și Gheorghe Bălan) din funcțiile deținute, decrete semnate încă la 21 decembrie 2017. Între timp, șeful statului a refuzat, repetat, numirea persoanelor nou nominalizate în funcțiile vacante din echipa guvernamentală, iar un grup de deputați s-au adresat Curții Constituționale, solicitând soluționarea blocajului instituțional apărut. Ne așteaptă, cel mai probabil, un început de an „fierbinte”! Întrucât practica Înaltei Curți este destul de constantă și consecventă, am putea presupune o nouă suspendare din funcție a șefului statului.

Blocajul instituțional creat generează anumite probleme, dar nu în măsură să stopeze activitatea executivului: din Monitor aflăm că Guvernul a aprobat măsurile de pregătire a protecției civile a Republicii Moldova pentru anul 2018 (nr. 1092, 19 decembrie 2017), dar și mai multe reglementări în diverse domenii de activitate. În acest sens, ar fi de menționat două hotărâri de Guvern privind aprobarea Regulamentului privind activitatea prestatorilor de servicii de certificare în domeniul aplicării semnăturii electronice (nr. 1140, 20 decembrie 2017) și a Regulamentului privind modalitatea de aplicare a semnăturii electronice pe documentele electronice de către funcționarii persoanelor juridice de drept public în cadrul circulației electronice ale acestora (nr. 1141, 20 decembrie 2017). Aplicarea noilor tehnologii informaționale în actul de guvernare va simplifica mult accesul cetățenilor la servicii de o mai bună calitate.

În M.O. de astăzi mai putem lua cunoștință de măsurile de creștere a nivelul de ocupare a populației și, implicit, de stopare a fenomenului migrației, aprobate de Cabinetul de miniștri întru implementarea Planului de acțiuni privind atragerea investițiilor și promovarea exporturilor pentru anii 2016-2020 și incluse în Regulamentul privind subvenționarea creării locurilor de muncă (nr. 1145, 20 decembrie 2017).

Astfel, din contul bugetului vor fi stimulați agenții economici care vor crea noi locuri de muncă - cuantumul subvenției pentru un loc de muncă creat și destinat subiectului subvenției este de 40 mii de lei pentru anul 2018. Bineînțeles, subvențiile vor putea fi alocate doar în cazul respectării unor criterii destul de exigente de eligibilitate: creșterea numărului de salariați cu cel puțin 100 de persoane care fac parte din categoria de subiect al subvenției, salariul mediu lunar la întreprindere pentru persoanele angajate - subiecți ai subvenției să nu fie mai mic de 75% din cuantumul salariului mediu lunar pe economie, agentul economic nu trebuie să aibă restanțe la achitarea impozitelor și taxelor față de bugetul public național. Proiect economic și social destul de important, având în vedere fenomenul migrațional destul de pronunțat.

Pentru conformitate, Monitorul Monitorului Oficial

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.