Interviu IPN cu Ion Manole, director executiv al Asociației Promo-LEX
---
- IPN: Domnule Manole, ați participat la elaborarea unui raport privind impactul trupelor ruse asupra drepturilor omului în Armenia, Ucraina și Moldova, prezentarea căruia a avut loc la sfârșitul săptămânii trecute. Care au fost motivele elaborării unui astfel de document? S-a atestat cumva o schimbare a situației drepturilor omului în regiunea transnistreană care a necesitat o analiză specială în acest sens?
- Ion Manole: Dimpotrivă. Nu se atestă nicio schimbare pozitivă, deși situația rămâne complicată. Atât problema respectării drepturilor omului, cât și prezența trupelor ruse pe teritoriul Republicii Moldova sunt subiecte tot mai rar dezbătute în spațiul public sau discutate de către actorii relevanți și autoritățile constituționale. Din această cauză, am acceptat propunerea colegilor noștri din Armenia și Ucraina să încercăm o analiză a situației privind respectarea drepturilor omului în zonele de conflict și impactul prezenței trupelor ruse. Într-un final, scopul acestui document este de a înțelege mai bine situația și de a încerca să readucem în dezbatere publică anumite probleme în vederea identificării unor soluții care ar garanta drepturile omului și securitatea statelor Parteneriatului Estic.
- IPN: Este adevărat, doar că raportul dumneavoastră include, pe lângă descrierea situației și concluziile privind drepturile omului în regiunea transnistreană, de asemenea descrierea acțiunilor întreprinse de autoritățile și trupele ruse în această regiune, care nu sunt neapărat legate de drepturile omului propriu-zise. De ce?
Ion Manole: Din start trebuie să menționăm faptul că, în 1992, autoritățile moldovenești și cele ruse au inițiat un proces de negocieri privind termenele și condițiile retragerii trupelor ruse din Moldova. Acest proces a fost oarecum abandonat. Totuși, pe de o parte, prezența militară străină pe teritoriul unui stat produce efecte, inclusiv juridice. Pe de altă parte, apărătorii drepturilor omului au tot bătut alarma pe parcursul mai multor ani despre problemele cu care se confruntă populația zonelor de conflict, inclusiv cea din regiunea transnistreană a Republicii Moldova.
Noi, cei de la Promo-LEX am făcut uz de toate instrumentele naționale și internaționale pentru a apăra victimele abuzurilor și pentru a determina autoritățile constituționale și actorii relevanți să își schimbe atitudinea față de această stare a lucrurilor. Faptul că există numeroase Hotărâri ale Curții Europene pentru Drepturile Omului confirmă îngrijorările noastre și ne obligă pe toți la acțiuni de soluționare și corectare a situației.
Prezența trupelor ruse pe teritoriul Republicii Moldova trebuie analizată nu doar prin prisma declarațiilor politice, care, de fapt, au loc uneori spontan, alteori formal și fără vreun rezultat real. A fost destul de impresionant să analizăm modul în care a involuat procesul de negocieri moldo-ruse privind termenele și condițiile retragerii trupelor ruse din Moldova. Implicarea militarilor ruși și rolul decisiv în preluarea și menținerea controlului asupra teritoriului din regiune se descrie destul de detaliat și în constatările Curții Europene în cauza Ilașcu. Ulterior, acest spațiu a fost practic închis pentru monitorizarea situației, iar în aceste condiții, opinia publică poate judeca despre situația reală numai datorită cazurilor grave de încălcare a drepturilor omului, inclusiv a persoanelor înrolate forțat.
Elaborarea raportului a presupus abordarea subiectelor pe câteva dimensiuni: relația autorităților constituționale ale Republicii Moldova cu Federația Rusă; relația autorităților constituționale cu administrația de facto din regiune; relația autorităților constituționale cu propriii cetățeni din stânga Nistrului; acțiunile administrației de-facto în raport cu populația din regiune. Pe toate aceste dimensiuni constatăm o degradare constantă și sistemică a dialogului moldo-rus, lipsa de coerență precum și cedările permanente inutile și gratuite din partea autorităților de la Chișinău pe fundalul incompetenței sau a ignorării totale față de garanțiile și obligațiile statului privind drepturile fundamentale ale omului.
- IPN: Menținerea trupelor ruse pe teritoriul Republicii Moldova presupune un efort financiar din partea Federației Ruse, care și-a asumat obligația de a le retrage. De ce totuși acest proces stagnează?
- Ion Manole: Prin Acordul din iulie 1992 Moldova a reușit să oprească războiul și a fixat, practic, Federația Rusă ca parte în conflict. Totodată, a fost creată o comisie moldo-rusă privind condițiile și termenele retragerii trupelor ruse din regiunea transnistreană a Republicii Moldova. Până aici putem spune că lucrurile s-au desfășurat în direcția corectă, însă ulterior s-a observat schimbarea treptată a accentelor, înlocuirea sau apariția noilor subiecți în negocieri, fapt ce a complicat procesul de identificare clară și rapidă a soluțiilor privind realizarea obiectivelor inițiale. În consecință, treptat, Federația Rusă a deraiat de la scopul principal, adică stabilirea unor termene de retragere a trupelor și munițiilor sale de pe teritoriul Republica Moldova, înlocuind atât scopul, cât și actorii implicați în negocieri. Așadar, astăzi, după 28 de ani, încă mai discutăm despre prezența trupelor ruse în Moldova, iar această prezență continuă să reprezinte o amenințare și să aibă un impact negativ atât asupra dezvoltării economice și securității regionale, cât și asupra situației drepturilor omului.
Prezența militară străină poate fi comparată cu o armă atârnată pe perete, adică la prima vedere aceasta nu reprezintă nici un pericol, însă în realitate poate fi folosită în orice moment. Iată de ce societatea din Moldova are nevoie de informații clare privind termenele și condițiile staționării acestor trupe pe teritoriul nostru. Autoritățile constituționale trebuie să ofere informații opiniei publice și să implice actorii relevanți în rezolvarea problemei date. Această problemă este, în primul rând, problema noastră și nimeni alții nu trebuie să aibă și nici nu va avea un interes mai mare de a o rezolva. Nici populația și nici autoritățile nu trebuie să aștepte ca problema respectivă să fie discutată sau rezolvată de partenerii internaționali, ea trebuie abordată sistemic și consecvent de noi. Da, într-adevăr Rusia irosește resurse financiare enorme pentru a menține prezența sa militară în Moldova, dar și pentru păstrarea controlului asupra regiunii transnistrene a Republicii Moldova. Acest lucru ne interesează mai puțin, în calitate de autori ai raportul respectiv, în schimb ne-am fi dorit executarea în termen a Hotărârilor Curții Europene și plata celor 5,5 mln Euro către cele 2200 victime ale încălcărilor drepturilor omului.
În acest context, permiteți-mi să mă arăt convins de faptul că rezultatul pozitiv este posibil și acesta depinde de voința politică, dar și competența autorităților Republicii Moldova.
- IPN: Vă referiți la care perioadă de timp, care guvernare?
- Ion Manole: Probabil, afirmația se referă la toate perioadele și guvernările. Autoritățile moldovenești s-au limitat la declarații, scrisori și discursuri diplomatice, în timp ce Federația Rusă continuă să ofere suport multilateral regimului ilegal de la Tiraspol, inclusiv prin adoptarea unor documente ce sfidează normele dreptului internațional și documentele bilaterale semnate cu Republica Moldova. Spre exemplu, contrar angajamentelor internaționale anterioare, contrar numeroaselor negocieri între autoritățile ruse și moldovenești privind retragerea trupelor ruse din Moldova, la 20 martie 1998 Federația Rusă semnează direct cu liderii de la Tiraspol „Protocolul de la Odesa privind chestiunile militare și patrimoniale”. În acest document, Federația Rusă deja admite formula „trupele ruse dislocate în Transnistria” și decide astfel în mod unilateral asupra situației bunurilor și proprietăților militare. La 15 iunie 2001, Federația Rusă a semnat nu cu Republica Moldova, ci cu administrația regiunii un protocol privind realizarea în comun a lucrărilor în vederea utilizării armamentului, echipamentului militar și a munițiilor. Ulterior, în perioada 24-26 septembrie 2002, Rusia și administrația de facto a regiunii transnistrene au semnat un protocol prin care Rusia acorda sprijin financiar regimului de facto, sub pretextul de a permite continuarea procesului de evacuare a trupelor și munițiilor rusești. Observați accente noi? Deja Rusia Mare nu-și retrage trupele și munițiile pentru că aceasta nu o permite Micul Tiraspolul... Finanțarea a tot continuat, iar trupele așa și au rămas acolo.
Astfel, accentele au fost mutate de la problemele retragerii trupelor ruse la negocieri „bilaterale” cu un caracter periculos pentru stabilitatea și securitatea regională. Analizând Legea Republicii Moldova privind prevenirea și combaterea terorismului, Comisia de la Veneția a întrebat, dacă noțiunea de activitate teroristă acoperă și regiunea transnistreană, or, administrația de facto, inclusiv structurile militarizate susținute de armata rusă, ar putea fi tratate drept formațiuni teroriste.
Prin urmare, când vorbim despre forțele militare ale Federației Ruse în acest teritoriu, avem în vedere mai multe dimensiuni. Pe de o parte, Federația Rusă insistă asupra faptului că prezența sa militară în acest spațiu al Republicii Moldova nu reprezintă nimic altceva decât faptul că forțele militare ruse asigură și mențin pacea în regiune, promovând destul de agresiv această imagine mai ales în teritoriul controlat de administrația separatistă. Pe de altă parte, cu totul altfel situația este percepută de comunitatea internațională, autoritățile constituționale și majoritatea populației Republicii Moldova, care consideră prezența militară rusă drept ocupație, adică trupe pe care Rusia refuză să le evacueze în pofida angajamentelor sale internaționale. O a treia percepție este cea a unui pericol real pentru securitatea regională.
- IPN: Este cineva care răspunde de situația aceasta în concepția dreptului internațional?
- Ion Manole: În contextul dimensiunilor menționate, limita dintre formațiunile militare dislocate în acest teritoriu oarecum este ștearsă – pe de o parte, forțele militare ruse mixte (Grupul Operativ de Trupe Ruse, care este fosta Armata a XIV-a, precum și forțele misiunii de pacificare) și, pe de altă parte, forțele paramilitare (structurile aflate sub controlul administrației de facto). Astfel, în contextul protecției drepturilor omului, inclusiv ale persoanelor înrolate, nu putem decât să afirmăm că respectarea acestora trebuie asumată de către Federația Rusă. În susținerea afirmațiilor vin probele disponibile în spațiul public. De exemplu, exercițiile militare ale GOTR continuă cu regularitate în pofida criticilor din partea autorităților constituționale moldovenești. Începând din martie 2018, acestea deja sunt anunțate pe pagina web a Statului Major al Districtului Militar Vest al Federației Ruse, în timp ce militarii ruși din cadrul GOTR continuă să promoveze și să implice populația regiunii în activități cu caracter militar. Un exemplu ar fi deschiderea, în iulie 2018, a primei tabere militar-patriotice „Steaua Roșie” pentru copiii ce vor studia discipline militare. În perioada august - octombrie 2018, GOTR împreună cu forțele paramilitare transnistrene au desfășurat exerciții militare de amploare în regiunea transnistreană. Acestea fiind doar câteva exemple de acest gen, ce demonstrează o activitate ilegală, fără precedent și deschisă a militarilor ruși în acest teritoriu al Republicii Moldova. Este evident că aceste acțiuni sunt contrare angajamentelor asumate de Federația Rusă, dar și statutului său de mediator și stat-garant în cadrul procesului de reglementare a problemei transnistrene. În schimb, atunci când vorbim despre drepturile omului, autoritățile ruse, resping orice problemă abordată prin justificarea că drepturile omului sunt aspecte politice, care țin în mod exclusiv de „competențele autorităților transnistrene” și neagă orice responsabilitate pentru abuzurile sau încălcările constatate. Pentru noi, dialogul politic este unul foarte important și îl vom încuraja în continuare, însă vom insista ca acest dialog să conțină în mod cert garanții reale pentru respectarea drepturilor omului pentru populația regiunii transnistrene, indiferent de etnia sau cetățenia acestor oameni.
- IPN: Deși ați adus și niște exemple concrete privind încălcarea drepturilor omului în zona transnistreană, înțeleg că până acum v-ați referit în principal la fundalul, condițiile în care se desfășoară o anumită situație privind drepturile omului în această regiune. Înțeleg că nemijlocit despre situație vom vorbi în cele ce urmează...
-Ion Manole: În mod cert, situația în ansamblu a fost și este foarte îngrijorătoare. Acordul moldo-rus de încetare a focului din 21 iunie 1992, practic, nu a avut niciun impact pozitiv asupra drepturilor omului. Deși în el este prevăzut expres dreptul la libera circulație, în realitate, contrar tuturor garanțiilor rusești, administrația de facto și-a consolidat controlul asupra teritoriului ocupat, instalând posturi de control, limitând astfel circulația persoanelor, mărfurilor și serviciilor. Odată cu limitarea accesului în teritoriul controlat, populația regiunii a devenit ostateca regimului de facto și a rămas până astăzi. De la începutul perioadei și până acum, nu au existat organizații naționale sau internaționale care ar fi monitorizat situația privind respectarea drepturilor omului, fapt ce a permis administrației și structurilor paramilitare să acționeze după bunul plac și în condiții de impunitate totală.
- IPN: Și autoritățile de la Chișinău?
- Ion Manole: Nici măcar autoritățile constituționale de la Chișinău nu au discutat problemele ce țin de situația persoanelor rămase în teritoriile controlate de administrația separatistă și, respectiv, nu au elaborat planuri de acțiune, nu au creat instituții eficiente și nu au inclus subiectele respective pe agenda politică, cu foarte mici excepții.
Practic, subiectul funcționării școlilor a fost singurul caz în care autoritățile constituționale au cerut garanții și au insistat asupra respectării drepturilor unei categorii de persoane. În general, însă autoritățile moldovenești nu au fost capabile să responsabilizeze cumva administrația regiunii transnistrene pentru abuzurile și încălcările grave ale drepturilor omului și să identifice instrumente pașnice și eficiente de intervenție în vederea protejării locuitorilor acestei regiuni. Astfel, situația drepturilor omului este o problemă ignorată și în mod ostentativ exclusă din orice format al negocierilor. În toată această lungă perioadă de timp, practic, nu au existat misiuni de monitorizare a situației în acest domeniu. Nu s-a insistat asupra instituirii unor mecanisme sau instrumente de monitorizare, măsurare și redresare a situației privind drepturile și libertățile fundamentale ale omului. Este important să se înțeleagă faptul că teritoriul controlat de administrația de la Tiraspol nu este proprietatea privată a celor ce o administrează sau a celor ce dețin controlul de facto. În acest teritoriu locuiesc sute de mii de ființe umane. Acești oameni au drepturi și libertăți fundamentale și trebuie să aibă garanții și acces ca să poată face uz de instrumente juridice legale și eficiente de apărare a lor.
Observăm că autoritățile constituționale continuă practic să semneze diferite documente cu administrația regiunii transnistrene, însă toate acestea nu au nici un impact pozitiv pentru situația drepturilor omului, nu oferă careva garanții de respectare a acestora. Deci, autoritățile constituționale continuă să admită anumite greșeli, percepute de opinia publică drept cedări prin încălcarea legislației naționale. Și mai observăm faptul că sunt semnate numai documente ce avantajează partea rusă, care a urmărit de la început înlocuirea sa la masa de negocieri și transferul statutului său de parte în conflict către administrația locală din Tiraspol. Autoritățile constituționale, cu regret, nu s-au gândit, nu au propus și nu au cerut acces pentru instituțiile relevante pentru a cunoaște situația din teren. La fel, niciun document nu prevede monitorizarea situației privind respectarea drepturilor omului de către organizații specializate (naționale sau internaționale). În societate nu sunt înțelese, nu sunt clare sau explicate adevăratele motive ale acestor cedări din partea autorităților constituționale. În aceste condiții, noi rămânem preocupați de lipsa oricăror discuții sau documente semnate pe subiecte ce țin de drepturile omului. Anume aceste probleme reprezintă cele mai serioase provocări pentru populația din regiune și din zona de securitate, care, după cum spuneam, a rămas fără acces la orice instrumente juridice eficiente de apărare a drepturilor lor, fără garanții reale din partea autorităților constituționale etc.
- IPN: Care este „reacția partenerilor de negocieri”?
- Obținând o recunoaștere nesperată, dar suficientă pentru a bloca procesul de negocieri politice, administrația de-facto a regiunii transnistrene, acoperindu-se cu numeroasele documente semnate de autoritățile constituționale, și-a consolidat și menține controlul asupra teritoriului în condiții de impunitate totală pentru încălcarea și abuzurile admise împotriva drepturile omului. De asemenea, în Raportul menționat, am urmărit interesul Federației Ruse și eforturile sale constante de a menține prezența trupelor sale pe teritoriul Republicii Moldova, cu încălcarea normelor dreptului internațional, acordurilor bilaterale cu Chișinăul, angajamentelor internaționale și în detrimentul drepturilor și libertăților omului, intereselor economice și nevoilor sociale ale populației. Situația drepturilor omului nu a beneficiat de atenția autorităților ruse sau moldovenești, dar nici din partea organizațiilor internaționale relevante. Am constatat faptul că pe parcursul celor circa 28 ani ai procesului de negocieri politice, toată atenția autorităților constituționale și a altor actori implicați s-a concentrat pe aspectele și problemele cu caracter militar, politic, economic sau geopolitic, fiind ignorate problemele cotidiene, unele dintre care foarte grave privind încălcarea drepturilor omului și lipsa unor instrumente eficiente de apărare sau protejare a victimelor acestor abuzuri. O spun cu mare regret, deoarece fără cunoașterea și respectarea drepturilor omului nu se pot obține rezultate reale și durabile în procesul de negocieri ale formatului 5+2. Acest lucru, din păcate, nu este înțeles pe deplin de toți participanții din acest format.
- IPN: Raportul la care ne referim include și un capitol cu referire la violarea drepturilor omului legate de prezența militară rusă. Ați descris cazuri examinate de Curtea Europeană pentru Drepturile Omului, pe care Federația Rusă le-a pierdut. Dar care sunt argumentele pentru a constata că anume Federația Rusă poartă răspundere încălcările dintr-un teritoriu care nu-i aparține?
- Ion Manole: Raportul conține o listă de cazuri importante în care CtEDO a constatat violarea drepturilor omului de către Federația Rusă. Într-adevăr până la moment Asociația Promo LEX a litigat cauze în care a fost găsită violarea diverselor drepturi prevăzute de Convenție, aș putea spune că sunt peste 50 de cazuri. Sunt unele cazuri în care soldații ruși nemijlocit au participat la violarea drepturilor omului cum ar fi cazul Ilașcu și cazul Pisari. Cu toate acestea, să nu uităm că armata rusă participă în mod indirect la violarea drepturilor omului. Elementul militar este unul crucial pentru a determina angajarea de răspundere de către Federația Rusă la general. De rând cu controlul economic și suportul politic pe care îl oferă regimului separatist, prezența militară rusă a constituit acel element care a permis Curții să tragă concluzia că Rusia deține controlul absolut al regiunii. În aceste circumstanțe, odată perpetuate aceste elemente, Rusia trebuie să suporte consecințele de rigoare.
A consemnat:
Valeriu Vasilică
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- Cârdășie 2: Tiraspolul nu are cum să accepte condițiile UE-RM. Analiză-predicție de Valeriu Vasilică
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Cu europenii despre moldoveni. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Schuebel, şeful Delegaţiei UE în RM
- Renumărarea voturilor pe rol de şoc benefic pentru partidele parlamentare. Analiză Info-Prim Neo
- De înţelepciunea politicienilor în negocieri depinde stabilitatea democraţiei în Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Kalman Mizsei, reprezentant special al UE pentru RM
- Tinerii vor să se implice, ştiu cum şi ştiu de ce. Interviu Info-Prim Neo cu Sandu Coica, preşedinte CNTM
- Cum l-a refuzat Filat pe Şelin şi despre „darul suptului” după Ghimpu şi Voronin. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Voronin l-a refuzat pe Filat? Analiză Info-Prim Neo
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Info-Prim Neo: Cartea „Lecții electorale la școala democrației din Republica Moldova”. Cuprins și prefață
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Alegerile locale din 3 iunie din capitală ar putea fi invalidate. Investigaţie Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I