|
|
|
Urmând modelul țărilor din Balcanii de Vest, UE poate să adopte o poziție politică tranșantă prin care să ofere o perspectivă clară de aderare pentru țările asociate din vecinătatea estică. Oferirea statutului de candidat poate fi condiționată cu îndeplinirea suficientă a prevederilor Acordului de Asociere, după introducerea unor criterii clare de evaluare a performanței, în câteva runde. În finalul acestui exercițiu, Ucraina, Georgia și Moldova trebuie să fie eligibile pentru statutul de țară candidat...
|
Dionis Cenușa, Columnist principal |
|
Agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei se prelungește, producând distrugeri enorme pentru statul ucrainean. Moscova și-a intensificat atacurile militare în direcția Kiev și Harikov, dar și în toată zona sudică a Ucrainei până în regiunea Odessa. Acțiunile Rusiei urmăresc două obiective majore – determinarea Kievului să capituleze și ocuparea teritoriilor din sudul țării pentru a tăia accesul Ucrainei la Marea Neagră. Acest lucru ar reduce cel puțin în jumătate dimensiunea actuală a economiei ucrainene, cu consecințe dramatice din punct de vedere teritorial și demografic. De aceea, interesul major al autorităților ucrainene este de a supraviețui și a riposta împotriva agresiunii rusești, cu ajutorul asistenței militare a statelor NATO și UE. Anume din cauza lipsei de alternative viabile, Kievul încearcă să convingă NATO să introducă zona de excludere a zborurilor deasupra Ucrainei („no-fly zone”), care ar implica lovirea în aviația militară rusă din spațiul aerian ucrainean. Acest lucru nu a găsit susținere în legislativul american (NYT, Februarie 2022), deoarece planează riscul atragerii NATO în războiul din Ucraina. Vladimir Putin a avertizat că un asemenea gest va însemna, în mod nemijlocit, extinderea războiului din Ucraina spre țările euro-atlantice (Aljazeera, Februarie 2022).
Politica distructivă a Rusiei în regiune și lipsa unei oportunități clare de aderare la NATO a intensificat aspirațiile Ucrainei de aderare la Uniunea Europeană (UE). Din perspectiva Ucrainei, deschiderea ușii europene ar putea avea un impact pozitiv, complementar, asupra spiritului combatant al populației ucrainene. În acest sens, Ucraina a transmis UE cererea pentru statutul de candidat și solicitarea unei proceduri rapide de aderare, neprevăzută de tratatele europene. Demersul ucrainean a generat reacții în lanț în rândul celorlalte state asociate cu UE – Georgia și Moldova. Totuși, decizia celor din urmă de a cere aderarea la UE a avut la bază, în primul rând, raționamente legate de dinamica politică internă. Reieșind din angajamentul politico-moral al UE de a ajuta Ucraina în contextul invaziei ruse, există așteptări ridicate ca Bruxelles-ul să ofere Kievului o perspectivă clară de aderare. Ca Georgia și Moldova să poată beneficia de precedentul ucrainean, acestea au fost nevoite să se adreseze la UE cu demersuri de aderare imediat după Ucraina. Preluarea exemplului ucrainean a cauzat anumite antagonisme în relația cu Kievul, care prin vocea Ministrului de Externe Dmitry Kuleba s-a arătat nemulțumit de faptul că Georgia și Moldova ar dori să profite de demersul ucrainean.
Dilema lui Putin – între capitularea Kievului cu orice preț și evitarea unui „Euromaidan” rusesc
Războiul pornit de Vladimir Putin urmărește recroirea teritorială a Ucrainei și limitarea suveranității teritoriilor rămase în componența Ucrainei pe termen lung. În acest context nefast, populația și economia ucraineană trec printr-o cascadă de șocuri multidimensionale. Pe lângă pierderi umane și exod al populației (până la 2 milioane de refugiați în primele 11 zile ale invaziei ruse), Ucraina se confruntă cu distrugerea infrastructurii urbane, economice și militare și ocuparea infrastructurii strategice. Cel mai concludent exemplu este stabilirea controlului rusesc asupra celei mai mari centrale atomice din Europa (cu șase reactoare active), situată în Zaporojie, regiunea estică a țării.
Deși la cea de-a două rundă de negocieri, Kievul a cerut Rusiei să deschidă „coridoare verzi” pentru livrarea de ajutor umanitar și evacuarea populației din sudul țării, președintele Volodymir Zelensky a exclus capitularea sau abandonarea țării. Rezistența manifestată de Zelensky ar fi determinat Rusia să recurgă la măsuri radicale, precum cea de asasinare a lui Zelensky de către mercenari din „Grupul Wagner”, cu experiență militară în conflictele din Libia, Siria etc. Circa 300 de mercenari ar fi fost dislocați pe teritoriul ucrainean (NYT, Februarie 2022), la finele lunii februarie, după recunoașterea independenței regiunilor separatiste ucrainene (21 februarie 2022). Cu menținerea lui Zelensky în ecuație, Rusiei îi este greu să preseze Kievul să capituleze. Între timp, patriotismul de care Zelensky dă dovadă zilnic alimentează eroismul în rândul forțelor armate și consolidează populația rămasă în țară în jurul obiectivului de rezistență împotriva ocupației ruse.
În altă ordine de idei, prelungirea invaziei ruse nu numai că generează costuri politice și economice nemaivăzute până acum de regimul lui Vladimir Putin (slăbirea rublei, retragerea investitorilor străini, scăderea accesului la creditare etc.), dar și poate provoca un „Euromaidan” rusesc, cu prăbușirea „verticalei puterii”. Probabilitatea acestui scenariu este direct proporțională cu rezistența ucraineană (prelungirea războiului) și, respectiv, consecințele sancțiunilor occidentale. Doar împreună aceste elemente pot alinia nemulțumirea publică rusă în legătură cu înrăutățirea situației socio-economice și respectiv dezaprobarea războiului Rusiei împotriva Ucrainei, considerat, pe de o parte, inuman, iar, pe de altă parte, fratricid (între două popoare foarte apropiate). Chiar dacă protestele anti-război sunt deocamdată înăbușite eficient, scăderea puterii de cumpărare și alte probleme de ordin socio-economic ar putea însă destabiliza regimul lui Putin. Criticile anti-război exprimate de cel puțin șase oligarhi ruși sporește presiunea simțită de Kremlin. Supraviețuirea regimului depinde de „echilibrul” dintre interesele urmărite de serviciile secrete, oligarhi și aparatul de stat central și local, deasupra cărora se află Putin. Reieșind din aceste riscuri, Moscova vrea ca războiul să se termine cât mai rapid, dar numai dacă rezultatul final este comparabil capitulării. În cadrul primelor două runde de negocieri, Ucraina a refuzat categoric.
În prezent, trei aspecte majore îi conferă siguranță lui Putin. Pe partea economică, Banca Centrală a Rusiei a făcut rezerve impresionante în avans. La finele lui 2021, acestea constituiau circa 630 miliarde de dolari, dintre care circa 40% au fost afectate complet sau parțial de sancțiunile occidentale. Concomitent, au fost create constrângeri legale pentru a încetini fuga capitalului străin și scoaterea valutei străine de către populație. Suspendarea zborurilor internaționale începând cu 8 martie 2022 creează obstacole adiționale pentru ca populația și agenții economici să-și poată transfera în străinătate economiile din băncile rusești. În raport cu populația, chiar dacă protestele anti-razboi sunt în creștere, propaganda anti-ucraineană și anti-occidentală inoculată cetățenilor ruși, începând cu anexarea Crimeei în 2014, aduce roade în prezent. Cea mai mare parte a opiniei publice ruse pare să fie dezorientată, aprobând tacit agresiunea militară împotriva Ucrainei. Potrivit ultimelor date sociologice, după aproape o săptămână de la invadarea Ucrainei de Rusia (demarată pe 24 februarie), sprijinul pentru Putin a crescut până la 71% la începutul lui februarie (Levada, Februarie 2022). De asemenea, 71% din populație susține războiul Rusiei împotriva Ucrainei, referindu-se la acesta ca la o „operațiune militară specială”. Mai mult ca atât, aparatul politic subordonat lui Putin a criminalizat tentativele de exersare fizică și virtuală a libertății de exprimare și asociere. Au fost blocate platformele occidentale de informare, comunicare și mobilizare (Twitter, Facebook), iar cei care pun la îndoială versiunea Moscovei privind războiul din Ucraina (pe internet) riscă până la 15 ani de închisoare. Din punct de vedere geopolitic, în pofida sancțiunilor masive, piețele globale vor avea nevoie de eforturi costisitoare pentru a înlocui exporturile asigurate de industria extractivă rusă (petrol, gaze naturale, metale semiprețioase etc.) și alte categorii de exporturi strategice, precum cel de cerealiere, care are impact direct asupra securității alimentare la nivel global. Voința politică din majoritatea statelor UE este determinată să limiteze la maxim dependența energetică de Rusia deja începând cu 2022. Totuși, miezul problemei este că Putin poate utiliza alte dependențe (decât cele energetice) în încercarea de a limita efectele sancțiunilor occidentale, calificate de Putin drept „declarație de război”. Cu alte cuvinte, Rusia în frunte cu Putin este capabilă de orice, dar, pentru a-i limita mișcările, Occidentul trebuie să izoleze Rusia în continuare și să facă toxică orice asociere cu aceasta.
Invazia rusă și aspirațiile pro-UE din Ucraina, Georgia și Moldova – trei motivații distincte
Intensificarea aderării europene a devenit principalul răspuns a țărilor asociate cu UE la agresiunea rusească din regiune. După agresiunea militară a Rusiei împotriva Ucrainei, lărgirea NATO spre est este amânată pe un termen nedeterminat, iar Moldova are statut de neutralitate constituțională. Chiar dacă aderarea la UE nu presupune protecția NATO (adică clauza apărării colective), aceasta este unica alternativă geopolitică de integrare în spațiul occidental la care Georgia, Moldova și Ucraina pot aspira în mod realist. Cu toate acestea, motivațiile celor trei țări de a transmite solicitările de aderare la UE contrastează.
În cazul Ucrainei, solicitarea statutului de candidat UE pare să fie dominată de scopul de a proiecta optimism în societate. Mai exact, o perspectivă clară de aderare la UE poate energiza spiritul forțelor militare ucrainene și fortifica coeziunea națională. De asemenea, acest lucru va avansa solidaritatea europeană pentru cauza ucraineană împotriva invaziei ruse. Anterior, aspirațiile pro-UE au constituit o forță motrice în desfășurarea „Euromaidanului” (2013-2014), soldat cu semnarea Acordului de Asociere cu UE, primele progrese în democratizarea țării și lupta împotriva corupției. Propunerea Kievului de a institui un „regim rapid” de aderare pentru Ucraina nu a avut ecou în rezoluția Parlamentului European (Martie, 2022). Deși a chemat instituțiile UE să-i acorde Ucrainei statutul de candidat, legislativul european nu a cerut urgentarea lucrurilor. UE nu aplică un regim rapid de examinare a solicitării ucrainene, chiar dacă Kievul așteaptă un răspuns clar în cel mai apropiat timp. Deocamdată, solicitările Urainei au fost discutate de către reprezentații statelor UE (Consiliul UE), împreună cu cele venite de la Georgia și Moldova, fiind trimise mai departe Comisiei Europene. Abordarea „la pachet” a UE deranjează Kievul, care în schimb apelează la proceduri politico-diplomatice focusate exclusiv pe Ucraina, separat de celelalte două țări.
Motivațiile Georgiei de a aplica pentru aderarea la UE diferă de circumstanțele ucrainene. Confruntat cu proteste anti-guvernamentale, provocate de reticența față de sancțiunile occidentale împotriva Rusiei, autoritățile de la Tbilisi au solicitat statutul de candidat UE la două zile distanță după Ucraina și înainte de promisiunea făcută anterior de a solicita aderarea la UE deabia în 2024. În acest fel, guvernarea a reușit să arunce mingea pe terenul UE (responsabilitatea pentru vectorul european al țării) și să relanseze competiția cu opoziția pentru vocația de principala forță politică pro-UE. Chiar dacă guvernarea de la Tbilisi vrea să urce în aceeași locomotivă cu Ucraina, faptele denotă lucruri contrare apropierii de UE. Doar pe parcursului lui 2021, partidul de la guvernare „Visul Georgian” a anulat unilateral acordul lui Charles Michel destinat depășirii crizei politice, a eșuat protejarea protestatarilor și sursele mass-media, a influențat negativ derularea alegerilor locale și a promovat discurs eurosceptic. De aceea, chiar dacă Ucraina creează un precedent pozitiv, candidatura Georgiei se află în risc,
din cauza impasului în procesul de reforme și criza instituțiilor democratice, care s-au agravat în ultimii ani.
Moldova a avut cea mai bruscă schimbare de atitudine vizavi de cererea de aderare la UE. Deși relațiile cu UE sunt în ascensiune începând cu alegerile anticipate din 2021, guvernarea avea rezerve în privința stabilirii unui calendar pentru solicitarea statutului de candidat. Integrarea europeană presupune modernizarea țării, reforme și implementarea Acordului de Asociere cu UE. Nici faptul că Ucraina a aplicat (pe 28 februarie) și nici agresiunea rusească nu a convins exponenții puterii de la Chișinău să se adreseze Bruxelles-ului în privința aderării. Cel mai degrabă, decizia autorităților moldovenești a fost influențată de alt factor și anume decizia Georgiei de a aplica imediat după Ucraina. Astfel, Moldova ar fi rămas unica țară din „Trioul Asociat”, care încă nu a transmis o solicitare de aderare. Acest lucru ar fi pus în dificultate Partidul Acțiune și Solidaritate aflat la guvernare, deja criticat pentru nealinierea la sancțiunile împotriva Rusiei. Prin urmare, Moldova a semnat cererea de aderare după Georgia, în decursul zilei de 3 martie. Această decizie a fost condamnată de forțele pro-ruse din Moldova, care au cerut un referendum pe acest subiect. Totodată, regiunea transnistreană a folosit acest eveniment pentru a-și reitera demersul de independență față de Moldova.
În loc de concluzii...
Ucraina este determinată să lupte până la capăt împotriva agresiunii ruse, fără a renunța la integritate sa teritorială sau a capitula. În timp ce Kievul și nord-estul țării rezistă, sudul și estul țării nimeresc gradual sub ocupația rusă. Deși Occidentul sprijină financiar și militar Ucraina, acesta nu vrea să fie atras în război. Criza refugiaților ucraineni de la frontierele externe ale Ucrainei și cea umanitară din interiorul țării necesită eforturi suplimentare din parte SUA și UE, care trebuie să apeleze la organizațiile internaționale umanitare, ale căror contacte diplomatice cu Moscova nu sunt afectate.
Deși Ucraina, Georgia și Moldova au avut motivații distincte ce au determinat solicitarea aderării la UE, acestea nu și-au sincronizat pașii, făcând uz de platforma „Trioului Asociat”. Cu toate acestea, este în interesul UE de a-și regândi strategia vizavi de aceste țări și a le privi separat de restul Parteneriatului Estic. Urmând modelul țărilor din Balcanii de Vest, UE poate să adopte o poziție politică tranșantă prin care să ofere o perspectivă clară de aderare pentru țările asociate din vecinătatea estică. Oferirea statutului de candidat poate fi condiționată cu îndeplinirea suficientă a prevederilor Acordului de Asociere, după introducerea unor criterii clare de evaluare a performanței, în câteva runde. În finalul acestui exercițiu, Ucraina, Georgia și Moldova trebuie să fie eligibile pentru statutul de țară candidat. În orice caz, până la obținerea statutului de candidat, cele trei țări pot să înceapă implementarea unor reforme inspirate din experiența țărilor din Balcanii de Vest, în paralel cu transpunerea în practică a Acordului de Asociere. Totuși, înainte de toate, UE trebuie să elimine animozitățile apărute în relația dintre Ucraina, pe de o parte, și Georgia și Moldova, pe de altă parte. Ucraina trebuie să primească garanții de la UE că abordarea „la pachet” nu îi afectează șansele pentru candidatura sa. Totodată, urmează să fie clarificat faptul că Georgia și Moldova au drepturi similare cu cele ale părții ucrainene în privința aderării la UE.
Dionis Cenușa, Columnist principal
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016