„Inițiativa de asumare a răspunderii pentru modificarea Legii procuraturii a apărut ca un act de revoltă față de caracterul lent al reformelor pentru „decapturarea” statului sau chiar față de lipsa acestora. Moțiunea de cenzură a apărut ca un act menit să readucă relația PSRM-ACUM la starea anterioară de subordonare dintre „executorii” și „supervizorii” reformelor...”
---
Asupra legalității deciziei prin care Guvernul Maiei Sandu și-a asumat responsabilitatea pentru modificarea Legii procuraturii se poate pronunța doar Curtea Constituțională, când și dacă va exista o solicitare în acest sens. Sensul politic al acestui gest netradițional sau chiar radical ține de îngrijorarea extrem de mare pe care o simte blocul ACUM pentru, practic, lipsa de efecte palpabile în reformarea sistemului judecătoresc și cel al Procuraturii, fără de care nu se poate vorbi despre „decapturarea” și „deoligarhizarea” statului, dar și despre dezvoltarea societății, în niciun domeniu. Din contra, în ultimul timp, sistemul judecătoresc pare să fi trecut la contraofensivă împotriva celor care au îndrăznit să-i „tulburea liniștea”. Printr-o întâmplare sau, poate, printr-o legitate, aranjată prin mijloace politice din timp, eșecurile respective bat preponderent în blocul ACUM și nu afectează aproape deloc PSRM, în calitate de componentă a coaliției de guvernare. Cea mai recentă dovadă s-a produs în turul doi al alegerilor pentru primarul general al capitalei, pe care ACUM l-a pierdut în fața PSRM. Unul dintre reproșurile principale, aduse blocului ACUM de către o parte a electoratului a ținut anume de colaborarea, „nefirească”, la nivel național cu PSRM. Dacă, timp de cinci luni, această colaborare ar fi produs efectele așteptate, în special, în justiție și procuratură, reproșurile ar fi fost mai puține, iar voturile pentru candidatul ACUM – mai multe, poate suficient de multe pentru a-i asigura victoria.
Mitraliera Kalașnikov și cercul vicios
Prin asumarea de răspundere, blocul ACUM a încercat să iasă dintr-un cerc vicios în care se află de cinci luni, când, practic, eșuează multe din acțiunile menite să reformeze sectoarele de bază ale statului. De exemplu, partenerul de coaliție îi reproșează eșuarea a aproape tuturor concursurilor publice, organizate pentru numirea noilor conducători ai autorităților publice. La rândul său, blocul ACUM, dar și o parte din societate, nu sunt satisfăcuți de rezultatele unor concursuri care „nu au eșuat”, de exemplu, concursurile pentru Curtea Constituțională și Centrul Național Anticorupție, în urma cărora se afirmă că a avut de câștigat politic PSRM. În acest sens, blocul ACUM s-a pomenit ca într-un banc despre o uzină din vremea sovietică, în care, indiferent cum erau asamblate detaliile produse aici, până la urmă, tot mitraliera Kalașnikov ieșea.
Politic, blocul ACUM a reacționat destul de firesc și destul de rapid, imediat după alegerile locale, acționând conform principiului „tergiversarea este echivalentă cu moartea”, desigur, politică. Dar, poate, nu suficient de calculat, din punct de vedere politic. În sensul că, prin această preluare de inițiativă, a afectat interesele politice mari ale PSRM.
„Executori” și „supervizori”
Din punct de vedere politic, și PSRM a reacționat suficient de firesc și rapid. Din deficit de timp, de experiență, de capacitate de comunicare, blocul ACUM nu s-a asigurat, sau nu a dorit să se asigure, că prin inițiativa sa, a restrâns câmpul politic de manevră a partenerului de coaliție, pe care până acum l-a avut foarte larg. Iată de ce PSRM nu a putut accepta, fie să cedeze influența politică asupra Procuraturii (dacă are dreptate când acuză blocul ACUM că își dorește asemenea influență), fie să cedeze altcuiva întâietatea în această reformă crucială (dacă lucrurile sunt „curate” în privința asumării de răspundere). Iată de ce a apărut moțiunea de cenzură, în sens mai îngust.
În sens mai larg, moțiunea a apărut ca un instrument de restabilire a status-quo-ului în relațiile PSRM-ACUM, în care, conform algoritmului stabilit inițial (în mare parte la inițiativa ACUM), unii au statut și rol de executori în procesul de atingere a scopurilor asumate la preluarea puterii, iar alții – de supervizori. Nu este greu să ne dăm seama cui și ce rol i-a fost rezervat. Conform acestui algoritm, ACUM are pârghii, responsabilități, dar și riscuri enorme pentru efectele guvernării, PSRM, cu mai multă experiență în culisele politicii, folosește în propriile interese această situație. În acest proces, președintele Igor Dodon și-a adjudecat rolul de portavoce a PSRM, liderul neformal al căruia se spune că este, făcând mari presiuni asupra Guvernului blocului ACUM, pe care îl învinuiește deja de mult timp de eșecuri pe mai multe planuri. Nu a existat nici măcar un singur caz de partajare a responsabilităților pentru eșecuri între partenerii de coaliție, expus în spațiul public.
Va cădea- nu va cădea? Cine are de câștigat și cine de pierdut?
Mai degrabă că Guvernul Sandu va cădea. Judecând după faptul că timp pentru redresarea situației este foarte și foarte puțin, iar în cele două zile prețioase de week-end, se pare că, nu au avut loc negocieri despre care să se fi anunțat în spațiul public, PSRM și blocul ACUM vor rămâne pe pozițiile inițiale.
PDM – câștigător în toate variantele
Primul câștigător din această situație va fi Partidul Democrat, care nu va întârzia să se bucure în public pentru faptul că oponenții lui politici se măcelăresc între ei, din proprie inițiativă. Judecând după unele afirmații din spațiul informal al rețelelor de socializare privind eventuale scenarii de formare a noului Guvern, nu este exclus ca democrații să aibă prilej de a fi satisfăcuți și pentru o revenire, fie și parțială, la guvernare. Se pare că PDM își planifică destul de nuanțat viitoarele câștiguri. De exemplu, prin retragerea propriei moțiuni de cenzură împotriva Guvernului Sandu, considerând că este util să lase PSRM și ACUM să se dezgolească reciproc pe deplin în viitoarea confruntare între ei în Parlament.
Machiavelli – părtaș al PSRM sau invers?
Va avea de câștigat, de asemenea, PSRM, care își va vedea atinse obiectivele oricărui partid de acest format, de a prelua guvernarea de unul singur, la nivel național, dar și la nivel de capitală, de exemplu. Pentru aceasta, PSRM va continua să realizeze în practică, în propriile interese, principiile formulate de Niccolo Machiavelli încă la începutul secolului 16, conform cărora este util, din punct de vedere politic, să-ți înlături oponentul mai puternic prin alianță cu oponentul mai slab, după care să te răfuiești și cu cel mai slab. Este adevărat că „oponentul mai puternic” nu a fost înlăturat definitiv, pentru că PSRM nu l-a lăsat pe „oponentul-aliatul mai slab” să o facă și încă nu se știe „cine pe cine”, până la urmă.
Dar, s-ar putea ca, în perspectivă medie, PSRM să suporte prejudicii mari de pe urma acestei reglări de conturi cu blocul ACUM. Poate nu direct PSRM, ci Igor Dodon, dar, efectele nu au cum sa nu se răsfrângă și asupra formațiunii, pentru că, de la un timp, „când zicem Dodon, înțelegem PSRM și când zicem PSRM, înțelegem Dodon”. Aproximativ peste un an ar putea avea loc alegerile prezidențiale ordinare, pe care actualul șef al statului le poate câștiga mai ușor fără să o albă de înfruntat pe fosta contracandidată Maia Sandu, care a spus că o interesează mai mult funcția de prim-ministru. Dacă am presupune că până atunci ar putea aduna mai mult potențial electoral și liderul „Partidului Nostru” Renato Usatîi, sarcina lui Igor Dodon, respectiv, a PSRM de a-și menține influența politică, devine mult mai complicată decât înaintea eventualei votări în Parlament a moțiunii de cenzură.
ACUM nu are de pierdut decât... lanțurile și imaginea”
Blocul ACUM are atât de pierdut, cât și de câștigat în urmă căderii Guvernului Sandu și încă nu se știe care efecte sunt mai mari. Are de pierdut, pentru că partidele componente vor rămâne cu imaginea de formațiuni care, aflându-se la guvernare, nu au făcut față unor așteptări foarte mari din partea unei părți importante a societății. Imaginea de ghinionist nu a făcut bine nimănui în politică. Dar, s-ar putea ca despărțirea de PSRM și, prin afiliere, de Igor Dodon, să ofere blocului ACUM un plus de imagine, capabilă să contribuie la majorarea cotei lui de încredere, comparativ cu cea din perioada „coaliției nefirești”.
Astfel, inițiativa de asumare a răspunderii pentru modificarea Legii procuraturii a putut apărea ca un act de revoltă față de caracterul lent al reformelor post-capturare a statului sau chiar față de lipsa acestora. La rândul său, moțiunea de cenzură a apărut ca un act menit să readucă relația PSRM-ACUM la starea anterioară dintre „executorii” și „supervizorii” reformelor. Câștigurile și pierderile din urma acestor două acțiuni sunt relative și necesită confirmare în timp.
Varianta alegerilor anticipate în calitate de soluție pentru actuala criză din cadrul alianței de guvernământ ar putea face obiectul altei analize. De asemenea, se cer a fi cântărite beneficiile și prejudiciile pe care le are de suportat societatea moldovenească în urma respectivelor exerciții politice.
Valeriu Vasilică, IPN
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I