Infrastructura deficitară – una din principalele probleme ale sistemului educațional

Infrastructura deficitară rămâne una dintre principalele probleme ale sistemului educațional din Moldova. Multe instituții preuniversitare nu sunt conectate la rețele de apă și canalizare și nu există grupuri sanitare în interiorul școlilor. Școlile de circumscripție, liceele teoretice, dar și școlile de performanță au carențe la nivelul dotării laboratoarelor specializate, sălilor de cultură fizică și artistică, a comunicat ministra educației, culturii și cercetării, Monica Babuc, într-o conferință de presă de totalizare a activității în 2018, transmite IPN.

Monica Babuc s-a referit și la insuficiența de cadre didactice, actualmente fiind vacante 2500 de funcții. Pentru consolidarea profesiei de pedagog și asigurarea instituțiilor din mediul rural cu cadre didactice, salariul mediu lunar a crescut cu 40% față de 2015. Au fost majorate și îndemnizațiile pentru tinerii specialiști angajați prin repartizare în instituțiile de învățământ, de la 30 la 120 de mii de lei pentru absolvenții instituțiilor de învățământ superior și de la 24 la 96 de mii pentru absolvenții instituțiilor profesional-tehnice post-secundar. Pentru prima dată a fost finanțată de stat dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice, alocându-se în acest sens 22 de milioane de lei.

În anul de studii 2018-2019 au fost implementate pentru prima dată programe duale finanțate din bugetul de stat pentru formarea educatorilor în grădinițe, care nu dețin calificările corespunzătoare. S-a desfășurat reforma curriculară la nivelul învățământului general, pentru a exclude suprasolicitarea elevilor din cauza numărului mare de discipline și ore, lichidarea discrepanțelor dintre curriculumul predat și cel evaluat, dintre pregătirea elevilor și orientarea lor spre vocație.

Cât ține de modernizarea infrastructurii instituțiilor de învățământ, cu suportul Guvernului României au fost renovate 845 de grădinițe sau 60% din totalul celor existente. Au fost reparate sau sunt în proces de reparație 23 de școli de circumscripție. Tot cu ajutorul Guvernului României, au fost procurate și distribuite 196 de autobuze școlare etc.

În 2018, s-au dezvoltat mai multe discipline opționale axate pe formarea competențelor de utilizare eficientă a tehnologiilor informaționale contemporane. A fost elaborat un manual digital de educație digitală  pentru clasa întâi, fiind implementat la nivel național începând cu acest an de studii. A fost lansate diverse proiecte precum „Clasa Viitorului”, „Twenty Tu” etc. Au fost pregătiți e profesori pentru domeniul de predare a tehnologiilor ale informației și comunicațiilor.

Printre prioritățile ministerului pentru anul viitor este dezvoltarea infrastructurii școlare. În cadrul unui proiect al băncii mondiale sunt preconizate investiții capitale pentru 15 instituții de învățământ de circumscripție, dar și dotarea laboratoarelor școlare din 160 de instituții de învățământ preuniversitar. Tot în 2019, drept prioritate este reevaluarea formulei actuale de finanțare „per copil” în instituțiile de învățământ primar, gimnazial și liceal, dar și dezvoltarea curriculumului disciplinar școlar, la treptele de gimnaziu și liceu.

  • monica babuc despre infrastructura.mp3
  •     0
  •   

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.

IPN LIVE