„LECȚII ELECTORALE LA ȘCOALA DEMOCRAȚIEI DIN REPUBLICA MOLDOVA”
CHIȘINĂU 2007
EDITURA „UNIVERSITAS”
CUPRINS (desfășurat):
Prefață (cu scurt cuvânt introductiv pentru fiecare capitol, vezi mai jos)
- Capitolul I DEZVELIREA „MONUMENTULUI EROILOR”...
Cum va rămâne în memoria chișinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, episoadele I-III:
- CMC de mandatul 2003-2007 ca instrument de reglare a conturilor (publicată pe www.ipn.md în data de 30.04.2007)
- Un CMC neputincios în organizarea economică a urbei și în îmbunătățirea vieții omului de rând (publicată pe www.ipn.md în data de 02.05.2007)
- O opoziție politică anemică, dezorganizată și dezorientată (publicată pe www.ipn.md în data de 03.05.2007)
Cum va rămâne în memoria chișinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Interimatul ca stare permanentă de administrare a capitalei (publicată pe www.ipn.md în data de 07.05.2007).
- Capitolul II PIETRE LA TEMELIA „NOILOR MONUMENTE”... (vezi Scurt cuvânt introductiv la cap. II mai jos)
Chișinăuianul mediu în fața listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episoadele I-VII
- Campania electorală 2007: primele semne distinctive. Confruntare de resurse (publicată pe www.ipn.md în data de 21.05.2007);
- PCRM: partidul directorilor ?. PUM: umanist prin comportament și listă (publicată pe www.ipn.md în data de 22.05.2007);
- AMN își poate reveni din anemie? Cui se adresează PD? (publicată pe www.ipn.md în data de 23.05.2007);;
- PC: tăcerea ca intrigă electorală. PPCD: un partid al conspirației. PSD: perfecțiunea neconvingătoare, deocamdată (publicată pe www.ipn.md în data de 24.05.2007);;
- „Trei frați într-un cojoc îmbrăcați: PL, fratele nr. 8 în buletin” „Trei frați într-un cojoc îmbrăcați: PSL, fratele nr. 9 în buletin”. „Trei frați într-un cojoc îmbrăcați: PNL, fratele nr. 10 din buletin” (publicată pe www.ipn.md în data de 26.05.2007);;
- BE P-P-P continuă să insiste. PPR: negarea negației. PE: partidul curajului electoral?. PDS: încă un partid al directorilor? (publicată pe www.ipn.md în data de 28.05.2007);;
- PUMPP: partid muncitoresc ca mesaj și listă. PE AV: partidul intelectualilor. UCM a reapărut din umbră?. PLD: încă un partid ecologist și încă un partid curajos? (publicată pe www.ipn.md în data de 01.06.2007);.
- Capitolul III NOUĂSPREZECE PRIMARI GENERALI LA O SINGURĂ CAPITALĂ
Programele electorale ale candidaților la funcția de primar al capitalei sunt doar declarații pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I (publicată pe www.ipn.md în data de 29.05.2007)
- [„Vreau. Dar nu pot…
- [Senzația de „deja-vu”
Candidații la funcția de primar al municipiului Chișinău propun 70 de inițiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II (publicată pe www.ipn.md în data de 30.05.2007)
- Un program ușurel
- Un program declarativ
- Un program apropiat de activitatea APL
- Programul cu cele mai multe inițiative
- Un program echilibrat
- Un program neoriginal
- Un program contra bogaților
Din toate programele candidaților la funcția de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III (publicată pe www.ipn.md în data de 31.05.2007);.
- Un program social
- Un program real
- Un program scump
- Un program tehnic
- Un program politic
- Un program ecologic
- Un program sanitar
- Un program-eseu
- Un program pentru primarul ideal
Republica Moldova între alegeri locale generale. Comentariul analistului politic Mihai Godea (publicată pe www.ipn.md în data de 01.06.2007)
- Moștenire care apasă
- Viitorul care se deschide
- Capitolul IV APRECIREI INSTRUCTIVE
- Ciclu de știri Info-Prim Neo până și după închiderea secțiilor de votare. Surse: actori politici, observatori locali și internaționali (poate fi văzut în varianta tipărită a cărții „Lecții electorale la școala democrației din Republica Moldova”, pag. 52-74);
- Capitolul V VIGILENȚĂ PROFESIONALĂ, DE DATA ACEASTA NESOLICITATĂ
- La 39 de ore de la încheierea scrutinului CECMC nu a procesat încă 9% din buletinele de vot (publicată pe www.ipn.md în data de 05.06.2007);.
- Nouă localități din cele 18 din componența municipiului Chișinău și-au desemnat primarii din primul tur al scrutinului (publicată pe www.ipn.md în data de 07.06.2007);.
- Alegerile locale din 3 iunie din capitală ar putea fi invalidate. Investigație Info-Prim Neo (publicată pe www.ipn.md în data de 07.06.2007);.
- Capitolul VI FENOMENUL SCHIMBĂRII CA OBIECT DE STUDIU APROFUNDAT
- Veaceslav Ioniță: Actualul scrutin demonstrează că R. Moldova se decolorează și nu mai este roșietică (publicată pe www.ipn.md în data de 06.06.2007)
- Viitorul Consiliu municipal Chișinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componență. Comentariu Info-Prim Neo (publicată pe www.ipn.md în data de 07.06.2007)
- Un tur de scrutin fără urși, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo (publicată pe www.ipn.md în data de 09.06.2007)
- Igor Munteanu: PCRM pare a fi gata să sufere cea mai mare înfrângere de după 2001. Interviul Agenției Info-Prim Neo cu analistul politic Igor Munteanu (publicat pe www.ipn.md în data de 12.06.2007);
- Igor Boțan: Victoria agregată a opoziției ar putea fi dispersată de incoerența acesteia (publicat pe www.ipn.md în data de 15.06.2007);
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziție. Analiză Info-Prim Neo (publicată pe www.ipn.md în data de 19.06.2007)
- Un expert susține că electoratul nu mai mizează pe partidul care stă în spatele candidatului (publicat pe www.ipn.md în data de 19.06.2007);
- Mai mulți experți susțin că înfrângerea lui Veaceslav Iordan a fost cauzată de mesajul agresiv al campaniei sale (publicat pe www.ipn.md în data de 20.06.2007);
7. Capitolul VII PRINCIPII ȘI AMBIȚII PROFESIONALE, RISCURI, GAFE ȘI LECȚII DE ÎNVĂȚAT...
- Candidatul Partidului Liberal, Dorin Chirtoacă s-a retras din cursa pentru Primăria municipiului Chișinău (vezi scurt cuvânt introductiv la cap. VII mai jos);
- Dorin Chirtoacă a fost victima unor tehnologii electorale (vezi scurt cuvânt introductiv la cap. VII mai jos);
- Mihai Roșcovan a decis să se retragă din cursa electorală (vezi scurt cuvânt introductiv la cap. VII mai jos);
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidații la funcția de Primar general al mun. Chișinău Veaceslav Iordan și Dorin Chirtoacă (publicat pe www.ipn.md în data de 17.06.2007)
- Capitolul VIII INOVAȚII INFO-PRIM NEO ÎN ACTIVITĂȚI CURENTE, ORGANIZATORICE ȘI PUBLICITARE
- Ciclu de știri Info-Prim Neo privind participarea la votare și numărarea voturilor în turul I și I de alegeri (poate fi văzut în varianta tipărită a cărții „Lecții electorale la școala democrației din Republica Moldova”, pag. 102-121);
- Capitolul IX ÎNCEPUT DE CONSTRUCȚIE A ”NOILOR MONUMENTE”
O sută de zile ale noului primar general de Chișinău. Analiză Info-Prim Neo, episodul I (publicată pe www.ipn.md în data de 29.10.2007);
- Prima apariție la public ca semnificație;
- Individualitate în ramă colectivă;
- Activități cu finalitate;
- Act de cojoc pentru „Termocom” și nu numai
O sută de zile ale noului primar general de Chișinău. Analiză Info-Prim Neo, episodul II (publicată pe www.ipn.md în data de 30.10.2007 );
- Activități fără finalitate sau activități-intenții;
- Tentativa nr.1;
- Tentativa nr. 2;
- Tentativa nr.3
O sută de zile ale noului primar general de Chișinău. Analiză Info-Prim Neo, episodul III (publicată pe www.ipn.md în data de 31.10.2007 );
- Veșnica dilemă a cadrelor;
- Război și Pace
O sută de zile ale noului primar general de Chișinău. Analiză Info-Prim Neo, episodul IV (publicată pe www.ipn.md în data de 01.11.2007);
- Post-scriptum ca prelungire;
- Funcție politică și comportament de politician
O sută de zile ale noului primar general de Chișinău. Analiză Info-Prim Neo, episodul V (publicată pe www.ipn.md în data de 05.11.2007);
- Formă și conținut în relațiile cu presa;
- A venit sau nu schimbarea la Chișinău?
Sindromul neprezenței în Consiliul municipal Chișinău. Analiză Info-Prim Neo, episodul VI (publicată pe www.ipn.md în data de 30.01.2007 );
- Apeluri corecte și motive declarate;
- Fiecare cu interesul și dreptatea sa;
- Tentative de a descifra dedesubturi;
- Observații subiective
- ANEXE
- Liste ale candidaților la funcția de consilier municipal pentru alegerile locale generale din partea concurenților electorali
- Lista candidaților la funcția de Primar general al mun. Chișinău
- Lista consilierilor aleși în componența Consiliului municipal Chișinău de mandatul 2007 - 2011
Nota Info-Prim Neo: Listele electorale complete ale concurenților electoral pentru alegerile Consiliului municipal Chișinău 3 iunie 2007, Lista candidaților la funcția de Primar general al mun. Chișinău și Lista concurenților electorali cărora li se atribuie mandate de consilier în Consiliul municipal Chișinău pot fi găsite în varianta tipărită a cărții Lecții electorale la școala democrației din Republica Moldova (Chișinău 2007, editura „Universitas”, pag.302-358)
---
PREFAȚĂ
Prezenta lucrare reprezintă o selecție de materiale publicistice, dar și de alte genuri, realizate de Agenția independentă de presă „Info-Prim Neo” în cadrul campaniei electorale pentru alegerile generale locale din Republica Moldova, desfășurată în primăvara – vara anului 2007.
Procesele politico-sociale din ultimii 6 - 7 ani nu stimulează alegătorul din Republica Moldova pentru luarea unei decizii calificate și conștiente în ziua scrutinelor. În șirul de motive ale situației create, nefavorabile democratizării societății și alinierii la valorile europene, se regăsește subordonarea aproape totală a mass-media din R. Moldova intereselor politice și economice ale partidului de guvernământ, precum și ale altor grupări de interese. Adoptarea noului Cod al Audiovizualului, care nu înlătură pericolul ingerințelor din afară în domeniu, numirea componențelor Consiliului Coordonator al Audiovizualului și a Consiliului de Observatori al IPNA pe criterii politice, netransformarea IPNA în instituție cu adevărat publică și favorizarea fățișă de către aceasta a formațiunii de guvernământ, privatizarea cu grave încălcări a instituțiilor municipale Radio Antena C și Euro TV Chișinău, închiderea postului de radio FM 103,5 de la Bălți, sunt câteva acțiuni constatate în repetate rânduri de societatea civilă internă, misiunile străine și organismele internaționale. În opinia experților, acțiunile respective au avut loc în preajma și din perspectiva alegerilor locale – 2007.
În consecință, și în campania electorală - 2007, alegătorul a fost în mare parte privat de dreptul de a se informa corect, operativ, din prima sursă și în măsură suficientă asupra ofertelor electorale ale noilor pretendenți la funcțiile aleșilor locali. În lipsa informației adecvate, în condițiile unor dezbateri publice sterile la radio și televiziune, impuse de autorități prin instrumente restrictive, a fost compromis și procesul de analiză și comparare a ofertelor electorale.
În condițiile respective, Ț, îndeplinindu-și menirea statutară și pentru a umplea golul informațional produs, și-a fortificat componenta informativă și, în special, analitică, a procesului de reflectare a campaniei electorale, oferind publicului un sistem complex de instrumente mediatice: informare operativă și amplă despre evenimentele și procesele electorale, aprecieri vaste în viziunea tuturor actorilor electorali, investigații, analize și comentarii sistematice proprii și/sau cu invitarea experților calificați, forme noi, inedite și accesibile publicului larg de prezentare a materialului. Drept obiect de studiu a servit mun. Chișinău, în calitate de entitate administrativ – teritorială și electorală cu statut în multe privințe de simbol pentru restul țării. Majoritatea materialelor analitice au fost realizate de o manieră inedită prin care lucrurile sunt prezentate din viziunea alegătorului de rând, ceea ce le conferă maximum de accesibilitate și utilitate. O altă noutate constă în faptul că Agenția a anticipat analiza noilor oferte electorale prin examinarea minuțioasă a prestației fostei administrații locale a capitalei timp de 4 ani.
Agenția a contat pe efectul informativ și instructiv al activității sale. Aspectul educațional va fi consolidat substanțial prin editarea materialelor, în formă concentrată, sub o copertă unică, însoțite de scurte comentarii care ar facilita scoaterea în evidență a valorii acestora. Lucrarea se adresează unui cerc larg de categorii de beneficiari: colegi de breaslă jurnalistică, profesori și studenți din domeniu, organizații neguvernamentale, formațiuni politice, misiuni diplomatice, organisme internaționale, autorități locale și aleși locali, alegători.
Formatul bilingv al culegerii urmărește extinderea maximală a arealului de promovare a scopului și obiectivelor proiectului, care își propune să contribuie la instruirea grupurilor–țintă în domeniul colectării, sistematizării și analizei informației necesare pentru facilitarea procesului de luare a deciziei în cadrul alegerilor, la dezvoltarea activismului cetățenesc al alegătorilor, la îmbunătățirea calității guvernării, inclusiv locale și, în ultimă instanță, la încetățenirea tradițiilor democratice în Republica Moldova.
În elaborarea conceptului și realizarea campaniei mediatice „Alegeri locale – 2007, viziunea „Info-Prim Neo” au pus mult suflet și profesionalism colegii de Agenție Nina Șerban, Cornel Ciobanu, Galina Lungu, Stela Iațco, Marina Oseredciuc, Ion Vasilică, Sergiu Rusu ș.a. Poate că lor le revine și ceva rol în ceea ce ulterior s-a constituit în fenomenul „opțiunea pentru schimbare” realizat de alegătorul moldovean de versiunea 2007...
Materialele realizate în campania electorală – 2007 pornesc din convingerea echipei „Info-Prim Neo” privind necesitatea unui produs mass-media orientat spre public, operativ, corect, echidistant, atractiv. Ele au la bază experiența de mai mulți ani a echipei și servesc drept garanție că această înțelegere a menirii unui organ de presă va avea continuare și dezvoltare.
---
Capitolul II PIETRE LA TEMELIA „NOILOR MONUMENTE”, scurt cuvânt introductiv
Teza privind interimatul ca stare de spirit în administrarea capitalei a fost formulată de „Info-Prim Neo” cu aproximativ 1 lună înainte de primul tur al alegerilor. Pe parcursul lunii următoare, ea și-a găsit confirmare totală, situația fiind adusă până la absurd.. După cele 4 interimate examinate în analizele Agenției, s-au mai perindat încă 4, cifra finală ajungând la 8: după Veaceslav Iordan, angajat în cursa electorală, a venit Petru Șveț, care, la rândul său, l-a lăsat Primar interimar pentru câteva săptămâni pe Nicolae Manastârli, după care vine din nou Petru Șveț, după care a revenit la Primărie (la „interimărie”) pentru câteva zile Veaceslav Iordan.
Oricum, campania electorală era deja în toi, la orizontul electoral apar noi și noi pretendenți. Numărul concurenților pe care trebuie să-i cunoască alegătorul se face tot mai mare și mai mare, atingând cote-record pentru perioada de independență a Republicii Moldova. Până la urmă, alegătorul s-a pomenit cu 19 liste electorale incluzând peste 900 de nume care pretind la funcția de consilieri municipali și reprezintă, de fapt, toate formațiunile politice înregistrate la acel moment. O atenție aparte îi solicită alegătorului și fiecare dintre cei 19 candidați la funcția de Primar general al capitalei. Alegătorul s-a pomenit față în față cu un volum de informație care, de fapt, nu poate fi procesat în totalitate.
Pentru a-i veni în ajutor, Agenția Info-Prim Neo s-a plasat în locul Alegătorului și a încercat să privească cu ochii acestuia unica informație generalizatoare accesibilă, care îi permite să examineze calitatea fiecărui concurent electoral în parte, dar și în anumită comparație cu restul pretendenților. Ziarul „Capitala – Stolița” tocmai publicase listele electorale ale tuturor concurenților. Ne-am întrebat, ce face un părinte când trebuie să judece despre mireasa, pe care spune feciorul că iată-iată i-o aduce în casă? Desigur, se interesează din ce părinți este, ce rude are, câți ani și ce studii are, unde a lucrat dacă a lucrat și ce impresie, urme a lăsat pe unde a fost înainte de aceasta...
Astfel a apărut ciclul de analize „Chișinăuianul mediu în fața listelor electorale”, din 7 episoade. Listele tuturor pretendenților au fost examinate conform unor criterii unice: studii, ocupație curentă, activități anterioare, prestație politică și administrativă, vârstă, reprezentativitate teritorială, etc. Pentru că și Agenția, și Alegătorul au fost bine intenționați, au încercat împreună că cântărească echidistant, în complex și plusurile, și minusurile fiecărei liste. S-ar putea ca, în anumite cazuri, impresiile formulate pe parcursul „studiului” să nu corespundă întocmai imaginii pe care au vrut să și-o promoveze concurenții electorali, dar pentru aceste diferențe sunt responsabili mai mult concurenții și mai puțin alegătorii. Acesta este specificul unor alegeri, ca, de altfel, și a unui pețit.
Meritul Agenției este de a fi găsit, pentru prima dată, o astfel de sursă de informație și de analiză comparativă cum sunt listele electorale. Uneori se părea că nici formațiunile nu au făcut un astfel de exercițiu simplu, înainte de a-și înregistra candidații la autoritatea electorală respectivă.
Nota Info-Prim Neo: Listele electorale complete din ale concurenților electorali pentru alegerile Consiliului municipal Chișinău 3 iunie 2007 pot fi găsite în varianta tipărită a cărții „Lecții electorale la școala democrației din Republica Moldova” (Chișinău 2007, editura „Universitas”)
---
Capitolul III NOUĂSPREZECE PRIMARI GENERALI LA O SINGURĂ CAPITALĂ”, scurt cuvânt introductiv
Se pare că Alegătorul a acceptat procedeul de analiză utilizat de Info-Prim Neo. Poșta electronică ne-a adus mai multe confirmări, inclusiv unul cu următorul conținut: „Va mulțumim pentru foarte utila analiza a ofertelor electorale, făcută de IPN prin prisma listelor de candidați. Dar v-am ruga, totuși, ca reporterii dvs. sa întrebe specialiștii si cetățenii care dintre platformele electorale definesc mai bine prioritățile Chisinăului, cine se angajează la modul serios si in apărarea idealurilor capitalei, si in realizarea unor proiecte administrative concrete. Cu multa recunoțtința si speranța, Un fan IPN”.
Chiar dacă acest „fan IPN” denotă o ceva mai multă pregătire în materie electorală decât „chișinăuianul mediu”, se pare că și el se găsea în dificultate. Cum să alegi din tocmai 19 pe unul, care să fie cel mai bun? De data aceasta Agenția a mers pe calea indicată de „Fan”: am întrebat specialistul, unul credibil, ce crede despre calitatea ofertelor electorale ale aspiranților la funcția de Primar. Specialistul a ales și el un procedeu nu foarte utilizat până la alegerile din 2007. A examinat platformele, fiecare în parte și comparativ, scoțând la suprafață sinteze concise și accesibile. Analistul economic Veaceslav Ioniță a judecat împreună cu Alegătorul pe parcursul a 3 episoade. Ca, în final, să judece împreună cu toții analistul politic Mihai Godea într-un comentariu – generalizare preelectorală.
---
Capitolul IV APRECIERI INSTRUCTIVE”, scurt cuvânt introductiv
Nemijlocit în ziua alegerilor se află în dificultate nu doar Alegătorul, dar și presa. În ziua respectivă legislația interzice agitația electorală, astfel încât presei îi rămâne foarte puțin spațiu de manevră în afara întrebării tradiționale și destul de stupide „Pentru ce ați votat” cu care se adresează tuturor pânp la închiderea secțiilor de votare. Poate de aceea alte agenții de presă nici nu consideră necesar să activeze în ziua alegerilor.
Info-Prim Neo lucrează și în astfel de condiții încercând să iasă din „stupiditate” în special prin forme mai puțin tradiționale de reflectare a alegerilor. De exemplu, de data aceasta reporterii Agenției au pus întrebări și mai îndrăznețe: și „cu cine ați votat”, și „de ce ați votat”, „ce-a fost bine și ce-a fost rău în această campanie electorală”, etc. Au fost întrebări adresate în special concurenților electorali, care, uneori, chiar că s-au complăcut în răspunsuri. Desigur că nu toate răspunsurile au fost difuzate în ziua alegerilor. Dar cu atât mai interesante, și instructive, au fost ele imediat ce au putut fi publicate. S-a verificat în acest fel gradul de obiectivitate al aprecierii și autoaprecierii făcute de intervievați. În ziua respectivă dar și după ea, Agenția a ținut să obțină astfel de aprecieri - și a obținut - practic de la toți concurenții electorali. Ele, cu cât mai multe și mai diverse, cu atât mai bine, sunt absolut instructive pentru presă, dar și pentru electorat, în cazul existenței turului doi, a alegerilor repetate sau noi, precum și în campania electorală următoare, dacă alegătorii le au la îndemână ca să poată reveni la ele.
Aprecierile lansate de actorii politici, în special cele din ziua alegerilor, ar mai putea fi utile formațiunilor concurente sau organelor de drept pentru examinarea conformității lor legislației în vigoare. Deocamdată nu s-a autosesizat nimeni, poate pentru că nu au avut materialele la dispoziție.
Foarte instructive sunt și aprecierile altei categorii de actori electorali care sunt observatorii locali și internaționali. În categoria respectivă intră și „Coaliția 2007”, care a monitorizat corectitudinea campaniei electorale o perioadă mai îndelungată de timp și pe mai multe planuri. Din aceste considerente, în prezenta culegere și-a găsit loc o selecție de aprecieri efectuate după cele două tururi de alegeri din capitală, care sunt un element esențial al procesului de analiză electorală.
---
Capitolul V VIGILENȚĂ PROFESIONALĂ, DE DATA ACEASTA NESOLICITATĂ, scurt cuvânt introductiv
Pornind de la o experiență mai veche, Agenția Info-Prim Neo a reacționat prompt la primele semne de deranj privind numărătoarea voturilor. Spre fericire, ciclul de investigații început imediat după primul tur de alegeri, nu a trebuit continuat mult.
Mai multă lume își amintește situația foarte încordată care a pus stăpânire pe capitală după alegerile locale din 2003, când au ieșit din funcțiune calculatoarele Consiliului Electoral de Circumscripție. Atunci, rezultatele finale ale alegerilor au fost anunțate cu mare întârziere. De fapt, acel incident a marcat începutul „războiului”, nedeclarat, dar recunoscut ulterior de Șeful statului, dintre partidul de guvernământ și puterea centrală, pe de o parte, și administrația mun. Chișinău, până la mijlocul anului 2005, pe de altă parte. Se părea că istoria se repetă, dar nu ca farsă, cum prescrie tradiția, ci ca o dramă și mai mare decât în prima sa variantă. S-a strecurat informația că și de data aceasta s-au defectat calculatoarele, fapt care se confirma prin neanunțarea rezultatelor votării în suburbiile capitalei. De fapt, judecând după tăcerea insistentă a puterii centrale și neformularea îndelungată a atitudinii față de rezultatele ultimilor alegeri locale, în general, și din capitală, în particular, se poate spune cu suficientă certitudine că relațiile dintre cele două nivele de putere nu vor fi simple. La acel moment, însă, subiectul investigațiilor Info-Prim Neo nu a mai avut continuare. Lucrurile s-au limpezit, credem, inclusiv datorită decalajului mare dintre rezultatele candidaților rămași în turul doi. Din același motiv se vede că nu s-a realizat și scenariul anunțat de partidul de guvernământ de a contesta rezultatele turului doi. Oricum, Agenția a stat cu ochii pe situație și cu instrumentele investigațiilor jurnalistice de-a gata.
---
Capitolul VI FENOMENUL SCHIMBĂRII CA OBIECT DE STUDIU APROFUNDAT. scurt cuvânt introductiv
Până la ziua alegerilor, Agenția a mers în mod destul de firesc „pe mâna alegătorului”. A încercat să-l înțeleagă și a încercat să-l facă să înțeleagă că foarte multe, dacă nu chiar totul, depinde de el. Depinde de decizia fiecăruia în parte în cabina de vot și pentru ca această decizie să fie cît mai conștientă, cît mai calificată, fiecare în parte are nevoie să cunoască cît mai multă informație, care, la rândul ei, trebuie discernută, sistematizată, analizată. Info-Prim Neo a oferit alegătorului astfel de mostre de analiză: diferite, accesibile, uneori atractive.
Din decizia fiecărui alegător se produc fenomenele generale. Fenomenul alegerilor recente poate fi numit convențional „opțiunea pentru schimbare”, caracteristic Republicii Moldova în ansamblu, dar în special capitalei. Fenomenele deja necesită alte instrumente și alte forme de studiu. Din necesitatea analizei mai aprofundate a noului fenomen, de care până la urmă tot publicul – alegător are nevoie, Agenția Info-Prim Neo a pus întrebări și a găsit variante de răspunsuri, a scris comentarii proprii și a solicitat opinii calificate ale specialiștilor. Acest produs analitic, realizat pe urme proaspete, este în genuri diferite, tratează problemele sub aspect diferit, este în multe privințe nou, sau cel puțin mai puțin tradițional, ca formă și conținut (Vezi: „Un tur de scrutin fără urși, dar cu germani sau japonezi”, “Mai mulți experți susțin că înfrângerea lui Veaceslav Iordan a fost cauzată de mesajul agresiv al campaniei sale” etc).
---
Capitolul VII PRINCIPII ȘI AMBIȚII PROFESIONALE, RISCURI, GAFE ȘI LECȚII DE ÎNVĂȚAT... scurt cuvânt introductiv
Pornind de la valorile pe care le împărtășește în profesie, de la principiile în care crede, dar și de la poziția sa, inclusiv economică, de cea mai tânără instituție pe piața agențiilor de presă din Republica Moldova, Agenția Info-Prim Neo se vede sortită să fie prima în sensul direct al operativității și tot prima în sensul profunzimii și al capacității analitice. Problema este că ambele principii, aflate de multe ori în contradicție conceptuală, în regim de Agenție, se cer mânuite concomitent și permanent. Sunt două principii deloc ușor de îmbinat și, deloc întâmplător, alte agenții au renunțat, se pare, practic, la cel analitic.
Umblatul permanent „pe muchia de cuțit”, comportă și riscuri pe potrivă, generează și gafe, uneori regretabile. Info-Prim Neo își recunoaște păcatele comise în reflectarea ultimei campanii electorale, în speranța că cele mărturisite cu pocăință se iartă odată și odată. În echipă s-au memorizat 3 astfel de cazuri. Două dintre ele țin de atitudinea ușor părtinitoare în scrierea știrilor despre 2 concurenți electorali: o părtinire cu sens ceva mai negativ pentru un concurent electoral, și alta cu sens ceva mai pozitiv pentru alt concurent electoral. Despre prima am fost sesizați din afară, se poate spune chiar din afara Moldovei, a doua am „prins-o” din interior, însă era deja difuzată și a trebuit să dăm rectificare. Explicații sunt mai multe, însă formula ar putea fi comună: și echipa „Info-Prim Neo este constituită din pur și simplu oameni și oamenii aceștia mai și greșesc. Dar recunosc că este o greșeală și țin să nu o mai repete.
Al treilea caz este unul elementar, crestomatic, gen „au mai pățit-o și alții”. Poate de aceea merită să fie „radiografiat” încă o dată, „pentru învățătură”. La 31 mai 2007, cu doar două zile înainte de primul tur de alegeri și cu doar o singură zi înainte de se încheia campania electorală, Agenția a publicat o știre neverificată despre retragerea din cursă a unui candidat la funcția de Primar general al capitalei. Nenorocul sau poate norocul nostru a fost că acel candidat până la urmă a câștigat alegerile. La noroc și/sau nenoroc vom mai reveni, acuma să reconstituim situația. Iată știrea:
2007-05-31/10:59 Candidatul Partidului Liberal, Dorin Chirtoacă s-a retras din cursa pentru Primăria municipiului Chișinău
Candidatul Partidului Liberal (PL), Dorin Chirtoacă și-a anunțat retragerea din cursa pentru Primăria municipiului Chișinău. Potrivit unui comunicat de presă al PL, Dorin Chirtoacă se retrage din cursa electorală din motive personale, iar elementele care au stat la baza acestei decizii vor fi expuse pe larg într-o conferință de presă imediat după prezentarea rezultatului alegerilor.
„În speranța că gestul său va fi înțeles corect, Dorin Chirtoacă mulțumește tuturor susținătorilor săi și regretă faptul că a trebuit să ia o astfel de decizie”, se mai spune în comunicatul citat.
Insistențele repetate ale reporterului Info-Prim Neo de a-l contacta telefonic pe Dorin Chirtoacă nu s-au soldat cu succes.
Dorin Chirtoacă este al doilea candidat la funcția de primar al capitalei care abandonează cursa electorală.
În alegerile anticipate pentru postul de primar general al municipiului Chișinău, din 2005, Dorin Chirtoacă a acumulat 25,1 % din sufragii, reușind să se plaseze pe locul 2.
Peste ceva mai mult de o jumătate de oră Info-Prim Neo a publicat o altă știre, cu conținut contrariu:
2007-05-31/11:42 Dorin Chirtoacă a fost victima unor tehnologii electorale
Unul din favoriții cursei electorale pentru funcția de primar general al municipiului Chișinău, Dorin Chirtoacă, candidatul Partidului Liberal (PL), a devenit, cu doar câteva zile înainte de scrutin, victima unor tehnologii electorale operate de concurenți.
În dimineața zilei de joi, organelor de presă le-a fost remis spre difuzare un comunicat de presă, semnat, chipurile de PL, prin care se anunța că Dorin Chirtoacă se retrage din cursa electorală din motive personale, iar elementele care au stat la baza acestei decizii vor fi expuse pe larg într-o conferință de presă imediat după prezentarea rezultatului alegerilor.
Spre regret, până la lansarea știrii de Info-Prim Neo, Chirtoacă nu a putut fi contactat telefonic, ulterior, însă, s-a dovedit că este vorba de un scenariu de dezinformare.
În alegerile anticipate pentru postul de primar general al municipiului Chișinău, din 2005, Dorin Chirtoacă a acumulat 25,1% din sufragii, reușind să se plaseze pe locul 2. Totodată, și sondajele actuale îl dau drept unul din favoriții electoratului.
În acea dimineață la Info-Prim Neo s-au produs mai multe frământări febrile: se publică sau nu se publică știrea privind retragerea?. Comunicatul de presă era foarte credibil ca formă, era expediat pe foaie de antet a Partidului Liberal cu toate însemnele cunoscute, expediat de la adresă credibilă la multe adrese electronice de asemenea credibile. Cu doar câteva zile înainte de aceasta, s-a mai retras unul dintre candidați, Mihai Roșcovan, care și-a anunțat decizia printru-un comunicat asemănător:
2007-05-28 Un candidat la funcția de primar al capitalei a decis să se retragă din cursa electorală
Candidatul independent la funcția de primar al municipiului Chișinău Mihai Roșcovan a decis să abandoneze cursa electorală și să-și retragă candidatura, se spune într-o declarație a acestuia, remisă spre difuzare Agenției Info-Prim Neo.
Roșcovan susține că și-a calculat bine șansele, apreciind că, deși a intrat târziu în cursa electorală și nu a avut parte de un cadru adecvat pentru dezbateri reale, ar putea ocupa un loc onorabil în preferințele alegătorilor. Dar, în același timp, își dă seama că acest loc nu va fi determinant pentru a câștiga sau pentru a accede în turul doi.
De aceea, pentru a nu spori confuzia - și așa destul de mare - în rândul alegătorilor, pentru a răspunde așteptărilor celor mai mulți dintre chișinăueni, care nu doresc o primărie comunistă sau comsomolistă, ci una democrată, a hotărât să iasă din cursa electorală și să-și retragă candidatura.
Roșcovan recomandă susținătorilor săi să îl voteze pe candidatul Vladimir Filat.
La funcția de primar al municipiului Chișinău, după ieșirea din cursă a lui Mihai Roșcovan, vor candida 18 persoane, dintre care un candidat independent. Alegerile locale generale vor avea loc la 3 iunie curent.
Regula elementară spune că informația trebuie verificată. Dorin Chirtoacă, pe care îl cunoșteam foarte accesibil pentru presă, nu a răspuns la telefon în mai multe rânduri. Logica spunea că dacă a fost anunțată ulterior o conferință de presă, s-ar putea să nu vrea să discute înainte de asta cu fiecare jurnalist în parte. Dar Info-Prim are ambiția și chiar obligația să nu stea cuminte la rând până vine informația la ea. Și mai era zi de joi, când toate ziarele, inclusiv săptămânalele din Republica Moldova își expediau ultimele pagini operative la tipografie. Multe dintre acestea sunt abonații Agenției și aveau dreptul să nu ne ierte o astfel de întârziere-ratare în ultima lor zi de campanie electorală. În viziunea noastră, un telefon făcut la sediul PL ar putut complica situația și mai mult. De câteva săptămâni se vehiculau mai multe disensiuni în interiorul formațiunii și nu se știa cine ridică receptorul și cît adevăr va fi în explicațiile ce le-am fi obținut. Unica sursă credibilă era doar Dorin Chirtoacă și el nu răspundea. Am riscat și am greșit. Făcătura s-a dovedit a fi perfectă.
Am recunoscut gafa în discuția, destul de agitată cu Dorin Chirtoacă. Știrea de rectificare era deja difuzată. Am apreciat formula dumisale de la sfârșitul dialogului: „dar poate că așa e mai bine”. Acum zicem și noi că, până la urmă, contează efectul. În sensul acesta spuneam că am avut și noroc, și nenoroc cu eroul știrii. Noroc, pentru că, prin greșeala noastră, nu am făcut cuiva un rău iremediabil. Nenoroc, pentru că fostul candidat, acum persoană publică oficială, foarte prețioasă ca sursă de informație, se poate pomeni și el un pur și simplu om și un pur și simplu politician ajuns la putere, de unde îți vine greu să ierți greșelile altora și să uiți obidele aduse... Sperăm mult să nu fie așa și deschiderea sa față de presă din primele zile de aflare în funcție ne alimentează speranțele.
Istoria însă nu se sfârșește aici. În profesia noastră deciziile trebuie luate în fiecare zi și lecțiile trebuie învățate din mers. În turul doi au rămas doar doi candidați: Veaceslav Iordan și Dorin Chirtoacă. Normal că doar ei doi au rămas în vizorul interesului operativ și analitic al Agenției. La 17 iunie 2007, exact la ora 21.00, când s-au închis secțiile de votare, dar încă nu se cunoștea nimic despre șansele candidaților, când nu poți fi bănuit nici de reavoință, dar nici de lingușire, am mai publicat un material spre judecata consumatorilor de informație. Am ținut să fixăm în acest mod poziția Agenției, în egală măsură de apropiată sau îndepărtată de cei doi oameni politici și formațiunile pe care le reprezintă, dar foarte apropiată, ni s-a părut, de publicul, în interesul căruia existăm.
---
Capitolul VIII INOVAȚII INFO-PRIM NEO ÎN ACTIVITĂȚI CURENTE, ORGANIZATORICE ȘI PUBLICITARE
Publicarea selecției din cele mai relevante știri realizate în ziua alegerilor privind prezența la urne la anumite intervale de timp și ulterior până la anunțarea rezultatelor finale este utilă și instructivă din mai multe perspective:
- Cercetătorii interesați pot urmări anumite tendințe pe parcursul mai multor campanii electorale, având posibilitatea să formuleze anumite sugestii valabile pentru concurenți electorali, presă, observatori, alegători, etc. De o astfel de bază de date comparativă din 2003, 2005, 2007, sistematizată pe anumite perioade a zilei, nu dispune nimeni sau, cel puțin ea nu este făcută publică.
- Rezultatele sunt urmărite în paralel pe țară și la Chișinău, ceea ce poate servi drept punct de pornire pentru formularea unor pronosticuri privind tendințele viitoarelor campanii electorale și, implicit, perspectivele de dezvoltare a țării.
- Atenția specială acordată procesului de alegeri și de numărătoare a voturilor în suburbiile Chișinăului scoate în evidență specificul acestor localități ca parte componentă a specificului capitalei. Se cunoaște că ele au avut roluri importante de jucat în ultimele campanii electorale și ele trebuiesc studiate de asemenea din viitoarele perspective.
- Mai mulți consumatori de informație vor afla despre surse și mecanisme profesioniste, publice, accesibile și mai puțin tradiționale de reflectare a procesului de votare și numărare a voturilor. Practica demonstrează că spre seara zilei de alegeri și în noaptea următoare intensitatea interesului pentru rezultate crește vertiginos, cuprinzând practic toată societate. În același timp surse de satisfacere a acestui interes sunt catastrofal de puține. Publicarea știrilor Info-Prim Neo, în format deschis, pe site-ul Agenției până seara târziu și pe parcursului nopții a acoperit parțial acest gol informativ serios din Republica Moldova. Statistica site-ului a crescut în acea perioadă de 4-5 ori.
Pentru colegii de breaslă, dar nu numai, ar putea prezenta un anumit interes experiența acumulată de Info-Prim Neo privind organizarea activităților în ziua (și noaptea) alegerilor. Aceasta pe fundalul când majoritatea agențiilor de presă preferă să nu lucreze sau se limitează la câteva știri. Mai mult, Agenția a operat modificări serioase în programul său de lucru, în cele două zile de alegeri, cu anunțarea prealabilă a abonaților și vizitatorilor de sete.
În zilele de vineri dinaintea alegerilor, Agenția a activat cu program restrâns, după modelul zilelor de sâmbătă. Cele 2 zile de sâmbătă, „moarte” și în sensul activităților electorale și al informației de alte genuri, ne-am odihnit. Duminicile și nopțile spre luni am muncit, acumulând și difuzând știri de la oră la oră în regim operativ.
Este de studiat, dacă nu și de preluat, stilul Agenției Info-Prim Neo de publicare a materialelor electorale, pe întreaga perioadă a campaniei, în special cele cu caracter analitic, instructiv, precum și din zilele alegerilor. Circa 85-90% din materialele electorale au fost accesibile oricui și de oriunde. Comportamentul este dictat de convingerea profesională că publicul trebuie îndemnat și deprins să utilizeze informație pluralistă de tipul celei produse de Info-Prim Neo, pe care o găsește cu greu sau nu o găsește deloc în alte organe de presă. Consumatorul de informație calitativă trebuie educat. În viitor el va fi un bun cetățean dar și un bun cumpărător de asemenea informație. Ce-i drept, un astfel de comportament al Agenției îi aduce prejudicii economice prin faptul că se compromite o parte din vânzări. Dar toate în lumea asta, inclusiv în Republica Moldova, sunt legate una de alta: o presă profesionistă și prosperă nu poate exista cu un cetățean neinformat, iar costurile informării le suportă ambele părți.
Pentru prima dată în existența sa de 2 ani, Agenția Info-Prim Neo a încercat să practice și activități publicitare în actuala campanie electorală, în limitele legislației în vigoare. Am elaborat oferte speciale electorale și le-am prezentat din timp tuturor concurenților, dar tuturor, cu aceleași condiții și tarife. Și tarifele au fost aceleași ca și până și după alegeri. Cu părere de rău pentru Agenție, dar poate nu numai pentru ea, a utilizat serviciile noastre, inclusiv prin plasarea banner-ului pe site, doar un singur concurent electoral, cu toate insistențele noastre. Acum, după ce campania a luat sfârșit, trebuie să mărturisim că nu ne-a făcut bine la imagine prezența pe site a unui singur concurent și eram gata să negociem până la prețuri simbolice pentru a atrage și altă publicitate, dar nu a fost să fie. S-ar putea ca explicația să țină de calitatea presei, inclusiv a Agenției Info-Prim Neo, de credibilitatea ei în fața concurenților electorali. Dar s-ar putea ca și calitatea concurenților electorali, viziunile lor în ceea ce privește promovarea mesajului electoral, să fie sub nivel. Un detaliu semnificativ. Un lider de formațiune politică s-a interesat de capacitățile și instrumentele unei agenții de presă. „- Facem știri, le expediem abonaților și le plasăm pe site”. „- A, nu, alegătorul nostru nu are site-uri”. Era vorba despre o formațiune care s-a dat în campanie modernă, de orientare europeană...
Și inaugurarea Sălii pentru conferințe de presă a Agenției a avut loc în preajma campaniei electorale. Desigur, Agenția și-a urmărit interesul economic prin această acțiune. Dar nu numai interesul său. Diversificarea pieței unor astfel de săli face bine și la concurenții electorali, inclusiv în plan de imagine. A formulat-o un alt concurent electoral, dar care așa și nu a beneficiat de sala noastră de conferințe. Alții au apreciat această posibilitate.
Valeriu Vasilică, director „Info-Prim Neo”