Încotro pot duce intențiile bune de asfaltare a drumurilor? Experții IPN

În cadrul emisiunii „Replica”, din 30 septembrie 2018, de la postul de televiziune Prime TV, deputatul Partidului Democrat din Moldova (PDM), Eugen Nichiforciuc, a declaratintenția guvernării este ca în 3-4 ani să fie acoperită cu asfalt majoritatea drumurilor din Republica Moldova. Declarația respectivă se înscrie perfect în campania preelectorală – pro-Moldova, de repoziționare a PDM. Această declarație are menirea să asigure cetățenii că PDM va rămâne la guvernare și după alegerile parlamentare din 24 februarie 2019, nu contează în ce formulă . În acest sens, elanul pre-electoral al deputatului Nichiforciuc se pune în evidență, atunci când afirmă că urmează să  fie creată o infrastructură modernă, europeană, cu drumuri reparate capital pentru ca circulația pe aceste drumuri să crească, tranzitul prin Republica Moldova să fie mai mare și pentru ca cei care doresc să investească în localități, să meargă pe un drum bun. Dacă vom merge după aceeași formulă, noi vom reuși să realizăm proiectul „Drumuri bune 2”, care sunt sigur că va continua și peste un an, doi și trei.

E foarte bine că deputatul Eugen Nichiforciuc și formațiunea pe care o reprezintă – PDM, privesc în viitor și își fac planuri în acest sens. Întrebarea legitimă este cât de credibil poate fi PDM în ochii cetățenilor, a alegătorilor? Pentru a răspunde la această întrebare trebuie să vedem cum campania PDM, din 2014 – Creștem   Moldova!, se transformă, în 2018, în campania pro-Moldova!  Pentru acesta este suficient să aruncăm o privire în programul electoral al PDM din 2014 și să vedem cum s-a intenționat a crește Moldova la capitolul: PDM INVESTEŞTE ÎN DRUMURILE ŢĂRII ŞI ÎN CĂLĂTORII SIGURE! Cu certitudine, în privința călătoriilor sigure, putem constata că PDM a făcut progrese prin intermediul proiectului vicepreședintelui PDM, Andrian Candu – centura de siguranță cuplată! Chiar am putea spune că șeful statului, Igor Dodon, s-a putut convinge, la 9 septembrie 2018, de utilitatea campaniei respective. În rest, promisiunile din 2014 ale PDM rămân a fi discutabile. În acest sens, înainte de a face promisiuni electorale pentru următorii 3-4 ani, ar fi bine ca PDM să ne povestească care din promisiunile anului 2014 au fost realizate. În mod special, ar trebuie să ne povestească despre: a) realizarea șoselelor ocolitoare pentru municipiul Chișinău și pentru cel puțin 10 orașe reședințe raionale; b) modernizarea a cel puțin 500 de kilometri de drumuri naționale; c) modernizarea parcului de locomotive și vagoane; d) reabilitarea și modernizarea rețelei feroviare; e) electrificarea căilor ferate; f) punerea în circulație a trenului de mare viteză care să lege Moldova de România și Ucraina; g) deschiderea navigației pe râul Prut etc.

După ce am primi un răspuns desfășurat în privința realizării promisiunilor din 2014, am putea trece la discutarea implementării proiectului PDM – Drumuri bune pentru Moldova. Totuși, despre drumuri bune ar trebui să știm că acestea se construiesc și se repară din banii colectați de la posesorii de automobile, prin taxele de drum și cele incluse în prețul pentru combustibil. Faptul că resursele colectate în Fondul Rutier se folosesc stric pentru destinația prescrisă e un lucru pozitiv. Dar, ar fi bine să discutăm despre calitatea drumurilor bune după un sezon de iarnă, adică după ce câteva ploi și ninsori abundente, urmate de înghețuri și dezghețuri. Acesta va fi testul natural care exact înaintea scrutinului din 24 februarie 2019 ne va vorbi despre calitatea celor 1600 kilometri de drumurilor bine. În privința drumurilor bune – 2, care trebuie să aibă o lungime de 2600 km, ar fi bine ca PDM să informeze cetățenii despre eventuale majorări a taxelor pentru drumuri și majorarea prețurilor la combustibil.

Concluzionând, am putea spune că în ajunul alegerilor toți politicieni se comportă la fel. În acest sens,  observația lui Bismark este universală – Cele mai mari minciuni se spun înainte de alegeri, după vânătoare și în timp de război. Sigur, la timpuri noi, oameni noi, fac aceleași lucruri. În timpurile vechi, bunele intenții pavau drumul spre iad. Actualmente, drumurile se pavează foarte rar, mai mult se asfaltează, dar tot pornind de la intenții bune. În lume există un șir de țări cu drumuri bune și chiar foarte bune, dar cu regimuri politice de care fuge lumea pe un cap. De acea, ar fi bine să nu ne prindem la momelele politicienilor.

Experții IPN

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.