Municipiul Chișinău deține una din cele mai mari rețele de contact, ceea ce permite transportarea pasagerilor cu transport electric, peste 80% din călători fiind transportați cu troleibuze. Aproximativ 400 000 de călătorii sunt asigurate zilnic de către transportul electric în raza municipiului Chișinău. 332 de troleibuze circulă în fiecare zi pe drumurile capitalei concomitent cu 133 de autobuze și 130 de microbuze. Deocamdată acest număr de unități de transport public nu este suficient pentru a salva Chișinău de ambuteiaje, mai ales în orele de vârf. Municipalitatea își propune prescurtarea rutelor și suplinirea parcului urban cu unități de transport articulate de nouă generație.
Modernizarea parcului urban de transport
Regia Transport Electric planifică până la sfârșitul anului să înlocuiască toate troleibuze de tip vechi, cu podea înaltă, aproximativ 18% din parcul Regiei, cu unități de generație nouă. Directorul RTEC, Dorin Ciornîi, a menționat că troleibuzele sovietice nu mai pot garanta nici confort, nici siguranță pasagerilor. Au un consum foarte mare de energie electrică și sunt foarte grele. Anul trecut au fost asamblate 20 de troleibuze, același număr de transport este preconizat să fie asamblat și în anul curent, în paralel se caută oferte de troleibuze cu parcurs. Până în prezent au fost procurate aproximativ 30 de troleibuze cu parcurs dintre acestea 10 unități sunt articulate, iar în anul curent mai urmează să fie procurate 10 troleibuze articulate din Elveția.
Datorită conlucrării cu partenerii din Europa, pe drumurile Chișinăului circulă troleibuze din Letonia, Elveția, Austria, iar în curând ar putea circula și unitățile de transport din Franța. „În condițiile de exploatare în orașele europene aceste troleibuze s-au adeverit a fi fiabile, într-o stare destul de bună, chiar dacă vârsta unora depășește 10 ani. Ca stare tehnică, acestea sunt într-o stare bună. Atât RTEC ca prestator, cât și pasagerii sunt foarte mulțumiți de aceste unități de transport. Practic toate rutele au fost asigurate cu troleibuzele cu parcurs.
Au fost completate cele mai populare rute, cum ar fi 10, 4, 8, 22”, a spus Dorin Ciornîi.
Parcul urban de autobuze, de asemenea, a fost suplinit cu unități noi de transport. Potrivit lui Vitalie Mihalache, șeful Direcției generale mobilitate urbană, pentru Parcul Urban de Autobuze s-au procurat 100 de autobuze noi și 74 de autobuze cu parcurs. Toate autobuzele care se află acum la linie au fost achiziționate recent. Vor fi puse în circulație și 16 de autobuze de capacitate sporită, articulate. Acestea vor circula pe traseele orașului după ce vor avea revizia tehnică, iar șoferii implicați vor trece toate instructajele și testările.
Șeful Direcției generale mobilitate urbană a menționat că se atestă o migrare a pasagerilor către transportul public municipal. În condițiile micșorării numărului microbuzelor, Primăria, Direcția generală mobilitate urbană și Parcul urban de autobuze este în căutare activă a unităților de transport cu capacitatea mică pentru a acoperi zonele unde nu circulă microbuzele. „Dorim să sporim calitatea serviciilor prestate de către agenții economici care prestează servicii de transport maxi-taxi. Avem un etalon de calitate care urmează să fie asigurat pentru deplasarea pasagerilor și cei care nu se încadrează vor fi nevoiți să se retragă”, a spus șeful de la transport.
Benzile dedicate
În anul curent municipalitatea va finaliza implementarea proiectului de amenajare a 22 km de benzi destinate transportului public care pot fi utilizate inclusiv de posesorii transportului alternativ, bicicletelor și trotinetelor, și de transportul special pentru intervenții de urgență. Însă șoferii cu transport privat mai încalcă regulile și uneori se deplasează pe benzile dedicate transportului public. acheVitalie Mihal a menționat că responsabilizarea poate să aibă loc cu implicarea poliției rutiere și cu spoturi informative.
Directorul RTEC, Dorin Ciornîi, a spus că benzile pentru transport public sunt amplasate în sectoarele unde se atestă cele mai mari aglomerații. Pe tronsoanele cu benzi pentru transportul public, unde sunt documentate cele mai multe încălcări, vor fi instalate camere de supraveghere. Trebuie să fie revăzută și legislația pentru a prevedea sancțiuni pentru blocarea transportului public. „Blocarea transportului public presupune ore pierdute, venit ratat al întreprinderii și pasageri nemulțumiți”, a subliniat directorul RTEC.
Taxarea electronică
Primăria municipiului Chișinău a lansat proiectul-pilot privind taxarea electronică în transportul public municipal în anul 2021, însă intenția este examinată încă din 2012. „Ne-am propus ca acest proiect să dureze până la implementarea tichetului electronic și atâta timp cât partenerii vor fi gata vor asigura continuitatea acestui proiect. Tichetul electronic a fost inițiat în 2012 și partea cea mai complicată a fost reanimarea acelor procese care au început în 2012. Suntem la o fază de evaluare a continuității proiectului prin finanțarea BERD (Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare). Paralel inițiem un proiect de preluare acelor rezultate care au fost realizate de specialiști în primul proiect”, a spus Vitalie Mihalache, șeful Direcției generale mobilitate urbană.
Directorul RTEC, Dorin Ciornîi, precizează că au fost implementate mai multe îmbunătățiri la capitolul biletelor de călătorie care au generat reducerea fenomenului de falsificare a tichetelor. „Am avut foarte multe indicii cum ar trebui să funcționeze în orașul Chișinău taxarea electronică. Acest proiect încă derulează. Aproximativ 3% din toate achitările se fac prin intermediul acestor terminale.
Cealaltă optimizare vizează instalarea ecranelor care arată timpul de așteptare a transportului public. Direcția generală mobilitate urbană este în proces de lansare a achiziției de 150 de panouri de informare a călătorilor. Acestea vor fi amplasate în stațiile de așteptare. Ecranele montate în regim de testare indică acum timpul de așteptare conform graficului aprobat, nu arată situația reală pentru că sistemul nu este conectat momentan cu GPS-ul unităților de transport. Testarea e mai mult să se vadă cum rezistă aceste ecrane, inclusiv în condițiile climaterice ale municipiul Chișinău și dacă este vizibilă informația, a explicat șeful RTEC.
Optimizarea sectorului
Municipalitatea este în pregătire pentru lansarea unui centru de monitorizare a traficului. El are ca scop identificarea situațiilor de criză sau situațiilor unde este necesară intervenția și altor servicii, nu în ultimul rând a poliției de patrulare. Proiectul este de lungă durată și necesită investiții atât umane, cât și cele financiare. Potrivit șefului Direcției generale mobilitate urbană, municipalitatea trebuie să atragă specialiștii care ar dori să lucreze în acest centru. Momentan proiectul este finanțat de Uniunea Europeană, după care municipalitatea va trebui să găsească soluții cum să susțină activitatea centrului.
Dorin Ciornîi, directorul RTEC, a spus că în anul 2022 toate obiectivele care au fost coordonate cu Primăria municipiului Chișinău, au fost realizate. Pentru următoarea perioadă sunt planificate proiecte mari, care necesită multe investiții și susținerea partenerilor externi. Cu suportul Uniunii Europene, Regia dorește să implementeze obiectivul de înlocuirea substațiilor de tracțiune. La fel, vor fi înlocuite toate unitățile de transport de tip vechi. Vor fi revizuite și scurtate rute, dar și deschise rute noi. Este preconizată și procurarea troleibuzelor pe parcurs autonom, precum și asamblarea unităților de transport în cadrul Regiei Transport Electric Chișinău.
Milena Macarciuc, IPN