|
|
|
Îmbunătățirea dialogului între UE și Rusia poate avea un impact semnificativ asupra preferințelor geopolitice ale publicului din Moldova și a atractivității ideii de a combina vectorul european cu cel euro-asiatic...
|
Dionis Cenuşa |
|
Divergențele dintre Uniunea Europeană și Rusia își pierd gradual din intensitatea anterioară, chiar dacă prin complicitatea Rusiei numărul de victime provocate de confruntările militare din Siria și Ucraina sporesc neîntrerupt (circa jumătate de milion și respectiv peste 10 mii de persoane decedate). Mai mulți lideri europeni, non-eurosceptici, s-au pronunțat în favoarea relansării relațiile cu Rusia. Asemenea demersuri pot părea absurde, deoarece agresivitatea autorităților ruse nu încetează. Din contra, urmele rusești sunt probate în mod repetat în cazul interferențelor în alegerile occidentale, prăbușirea avionului civil MH17, otrăvirea cu substanțe chimice a membrilor familiei Skripal și, mai recent, comandarea omorului jurnalistului rus Arcadyi Babcenko. Liderii europeni încearcă dacă nu să le plaseze pe plan secundar, atunci cel puțin să le echilibreze cu reînnoirea dialogului pe alte dosare importante de ordin economic și de securitate.
Ideea de a restabili cooperarea cu Rusia este sprijinită de Franța și Germania, la care se aliniază și Comisia Europeană. Motivațiile acestor actori sunt diferite, dar principalul factor care consolidează o poziție unică rezultă din deciziile adoptate de către administrația președintelui american Donald Trump. Pe de o parte, aceasta a decis retragerea SUA din acordul nuclear cu privire la Iran (White House, 8 Mai 2018), cu ignorarea completă a solicitărilor formulate de partenerii europeni care vor salvarea acordului. Pe de altă parte, în aceeași tonalitate disonantă, președintele Trump a activat un regim comercial mai restrictiv (White House, 31 Mai 2018), începând cu 1 iunie 2018, față de oțelul și aluminiul livrat de companiile europene (valorând circa 6 miliarde EUR în 2017). Atât dosarul iranian, cât și protecționismul comercial, semnalează noi rupturi în parteneriatul UE-SUA, care riscă să lovească în interesele economice europene și mai departe. Starea lucrurilor se poate înrăutăți dacă reluarea sancțiunilor americane împotriva Iranului vor atinge companiile europene și dacă SUA vor intensifica restricțiile contra UE, care promite răspuns proporțional (Comisia Europeană, 31 Mai 2018). Asemenea evoluții lasă dialogul trans-atlantic în față unor șocuri fără precedent, cu consecințe ce se pot răsfrânge cu ușurință asupra altor arii de cooperare bilaterală.
Deteriorarea ambianței trans-atlantice comportă riscuri pentru politicile comune ale SUA și UE, inclusiv în țările Parteneriatului Estic, unde reformele beneficiază de complementaritatea eforturilor americane și a celor europene. Perturbarea cooperării americano-europene ar putea dura până la viitoarele alegeri prezidențiale americane din 2020, iar efectele acestora pot fi suportabile pentru fiecare dintre părți. Pentru țări ca Ucraina, Georgia sau Moldova tulburări de asemenea natură vor avea costuri politice și economice, având în vedere importanța dialogului strategic concomitent cu SUA și UE, dar și interdependența sporită dintre cele trei țări și piața europeană.
Coborâșurile din relațiile SUA-UE facilitează înclinarea europenilor spre Est, unde aceștia caută sprijinul Rusiei pentru a contribui la conservarea acordului nuclear iranian și relansarea dialogului politic pentru reglementarea crizei siriene, mai ales după loviturile aeriene lansate în comun de către SUA, Franța și Marea Britanie asupra infrastructurii militare din Damasc, conexe cu producția de armament chimic (Deutsche Welle, 14 Mai 2018).
Europenii vor să oprească destabilizarea Orientului Apropiat, ce poate determina pe lângă scumpirea globală a carburanților și noi valuri de refugiați. De aceea, dezghețarea comunicării cu Rusia, cel mai influent actor extern în regiune, atât în raport cu regimul lui Bashar Al-Asad, cât și cu conducerea Iranului, este percepută drept necesitate urgentă. La fel, interesul UE pentru reapropierea cu Rusia are o doză considerabilă de pragmatism politic și economic. Din punct de vedere politic, aceasta poate tempera criticile forțelor eurosceptice în interiorul UE, care s-au emancipat activ în Austria, Germania, Ungaria, Cehia și cel mai recent în Italia. Latura economică a calculelor constă în dorința de a dezmorți potențialul economic al relațiilor bilaterale, precum și de a evita noi contra-sancțiuni deja asupra produselor industriale, după cele aplicate de partea rusă contra 5 categorii de produse agro-alimentare, începând cu august 2014. Confruntată deja cu primele semne de protecționism crescând al SUA, UE caută cel mai degrabă să prevină restricții comerciale impuse de Rusia, unde legislativul lucrează la înăsprirea legislației cu privire la mecanismul de lansare a contra-sancțiunilor împotriva măsurilor neprietenoase ale SUA și altor state, extinderea aplicabilității și activării lui în viitor (Reuters, Mai 18 2018).
Importanța piețelor de desfacere și consolidarea pilonilor de securitate regională devin variabilele dominante în calculele europene legate de reînnoirea cooperării cu regimul lui Vladimir Putin. Relansarea relațiilor UE-Rusia poate fi însă interpretată ca o acceptare a status quo-ului din regiune, inclusiv din Moldova, Ucraina și Georgia, împăienjenite cu insecurități provocate sau exploatate de autoritățile ruse, care planifică restabilirea influenței ruse de altă dată.
Înclinația liderilor europeni spre Rusia
Întrevederea cancelarului german Angela Merkel cu liderul rus Vladimir Putin, pe 18 mai curent, a transmis primele semnale despre începutul revizuirii cadrului actual al dialogului între UE și Rusia. Amândoi realeși în funcțiile lor anterioare, Merkel și Putin au comparat viziunile lor asupra situației din Siria și estul Ucrainei, fără a omite din discuții construcția gazoductului Nord Stream 2. În pofida criticii aduse de către Ucraina și mai multe state europene în frunte cu Polonia, Merkel a reînnoit sprijinul pentru proiectul energetic rusesc, dar, totodată, a subliniat, pentru prima dată, importanța Ucrainei ca țară tranzitoare în viitor (Europa Liberă, 18 Mai 2018). Chiar dacă Germania conștientizează că funcționarea gazoductului Nord Stream 2 înseamnă sporirea dependenței energetice și respectiv politice față de Rusia, Berlinul mizează pe avantajele strategice și economice pe care le poate asigura abundența gazelor rusești. Pragmatismul negociabil al Angelei Merkel este suplimentat de un realism critic exprimat de noul Ministru de Externe al Germaniei, Heiko Maas, care a definit Rusia drept un partener complicat și a chemat autoritățile ruse să devină mai constructive în dosarul sirian și altele (Deutsche Welle, 15 May 2018). Alte voci din interiorul politicului german, precum cea a președintelui Frank-Walter Steinmeier, avertizează că distanțarea dintre Rusia și Occident poate avea urmări nefaste și s-a pronunțat împotriva abandonării unui dialog direct cu Moscova (Deutsche Welle, 15 Mai 2018).
Următorul actor care a pledat pentru îmbunătățirea relațiilor cu Rusia a fost președintele Franței, în cadrul Forumului Economic de la Sankt-Petersburg din 25 mai 2018. În viziunea lui Emmanuel Macron există o serie de domenii neafectate de animozități, în care UE și Rusia pot găsi un numitor comun. Astfel, în mod practic, liderul francez propune o compartimentare a dialogului cu Rusia și separarea subiectelor dificile de cele benefice. Din viziunea trasată de Macron transpar interese economice și de securitate, pe care liderul francez le împachetează în ideea unui „multilateralism puternic”, fondat pe o suveranitate conștientizată, cooperare fermă și un multilateralism inclusiv (Președinția Franței, 28 Mai 2018). Macron este convins de necesitatea unui dinamism nou în dialogul strategic cu Rusia, restabilirea încrederii și o filosofie nouă pentru o Europă comună. Deși unul din cei mai puternici lideri pro-europeni vrea o normalizare a relației cu partenerii ruși, el evidențiază importanța acțiunilor colective, bazate pe încredere ca valoare supremă. „Europa partenerială” propusă de Macron ar fi utilă la fel pentru Rusia, a cărei economie necesită multiple transfuzii investiționale pentru a recăpăta vigurozitate și a condiționa un sprijin popular cât mai larg pentru noul mandat a lui Vladimir Putin (IPN, 19 Martie 2018).
„Reconectarea” cu Rusia este de asemenea promovată de către Președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, care crede că certurile cu Rusia trebuie încetate (Guardian, 31 Mai 2018). Viziunea oficialului european este identică cu cea a președintelui francez, care este în favoarea unei compartimentări a dialogului cu Rusia. Potrivit acestei idei, dosarele unde este posibilă cooperarea ar trebui să co-existe cu cele unde divergențele sunt nedepășite, cum ar fi anexarea Crimeii sau sprijinul acordat de Rusia separatiștilor din regiunea Donbass. Argumentele Președintelui Comisiei Europene indică o revenire clară la „realpolitik-ul” de până în 2014, în care Rusiei îi era atribuit un rol indispensabil pentru securitatea europeană. Nu întâmplător Juncker evidențiază inferioritatea geografică a UE față de Rusia (70,5 mil. km pătrați versus 5,5 mil. km pătrați) sau apelează la reconsiderarea unui rol pozitiv pe care Rusia îl poate juca pentru energia economică a UE, a cărei pondere se reduce treptat. Revizuirea relațiilor cu Rusia este influențată puternic de declinul prin care trec relațiile cu UE cu SUA, alimentat de necoordonarea sancțiunilor împotriva Rusiei și divergențele în alte dosare (Iran, Israel etc.), dar și a restricțiilor comerciale împotriva unor exporturi europene.
Impactul asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei
Restabilirea relațiilor UE cu Rusia ridică multiple semne de întrebare în Moldova, Ucraina și Georgia. Acestea constituie cei mai apropiați parteneri ai UE în vecinătatea estică, dar și principalii factori de iritare pentru Rusia (IPN, 19 Martie 2018). În ultimii 5 ani, aceste țări au avansat în integrarea în piața europeană și au adoptat o retorică critică față de Rusia, care refuză să joace un rol constructiv pentru securitatea lor. Dacă UE devine mai prietenoasă față de Rusia, atunci inevitabil acest lucru va marca de asemenea discursurile publice din acele țări. În caz contrar, putem asista la o consolidare a aspirațiilor euro-atlantice și, în paralel, la o descreștere a celor pro-europene. Cel mai cert lucru este că materializarea inițiativei de reapropiere dintre UE și Rusia va ajuta la repoziționarea forțelor pro-ruse, a căror imagine a fost deteriorată de căderea Rusiei în dizgrație.
Ucraina. Restabilirea dialogului UE-Rusia poate avea cele mai serioase consecințe asupra Ucrainei, care se află într-un război cu forțele separatiste sprijinite de Rusia. Forțele politice din Kiev vor fi în dificultate de a da explicații convingătoare populației, dacă nu vor exista progrese substanțiale în reglementarea situației din regiunea Donbass. Din aceste considerente, liderii europeni vor depune maxim efort în „Formatul Normandia” stabilit pentru 11 iunie la Berlin pentru a debloca situația. Ucraina mizează pe soluționarea problemei ostaticilor și eventualitatea deplasării pacificatorilor ONU în Donbass, alături de îndeplinirea plenară a tuturor angajamentelor Acordurilor de la Minsk. Obținerea unor rezultate pozitive în Ucraina i-ar dezlega mâinile UE să revizuiască sancțiunile împotriva Rusiei. Astfel, va fi posibilă normalizarea relației cu Rusia și o aprofundare mai facilă a cooperării multi-aspectuale. Deși existența unui progres este cea mai favorabilă opțiune pentru UE, aceasta va căuta domenii de atingere cu Rusia în orice condiții. Un scenariu negativ ar fi reluarea dialogului UE-Rusia cu ignorarea cauzei ucrainene. În asemenea caz, scena politică ucraineană se poate radicaliza, forțele pro-europene și cele moderate vor fi determinate să se orienteze spre dialogul strategic cu SUA și să diminueze retorica pro-europeană. Acest lucru poate afecta agenda reformelor, inițiate în baza Acordului de Asociere. Cauza majoră va fi compromiterea UE în ochii ucrainenilor, care inevitabil va afecta eficacitatea instrumentelor aplicate de UE, în particular principiul condiționalității.
Georgia. Deși populația georgiană este în altă situație decât cetățenii ucraineni, aceasta la fel este dominată mai degrabă de dilema securității decât cea a reformelor condiționate. Dacă reapropierea UE de Rusia va avea loc în paralel cu fisurarea continuă a dialogului trans-atlantic, atunci forțele politice georgiene ar putea prioritiza relația cu SUA în detrimentul celei cu UE, maximizată în prezent (IPN, 26 Martie 2018). Un alt efect ar putea fi reanimarea forțelor pro-ruse, care vor obține o nouă sursă de inspirare a populației care tolerează prezența Rusiei în regiune, în pofida războiului din 2008, soldat cu un nou episod de dezintegrare teritorială a Georgiei.
Moldova. Popularitatea scăzută a vectorului euro-atlantic (41% contra aderării la NATO în martie 2018) și statutul de neutralitate împiedică consolidarea aspirațiilor pro-NATO în rândul moldovenilor. De aceea, spre deosebire de Ucraina și Georgia, apropierea UE de Rusia nu favorizează nicidecum poziția NATO, ci simpatiile publicului față de Uniunea Economică Euroasiatică, în care Moldova a obținut recent statutul de observator (IPN, 22 Mai 2018). În prezent, preferințele moldovenilor sunt practic egal repartizate între UE și Uniunea Euroasiatică (Vezi Tabelul de mai jos), iar îmbunătățirea relațiilor cu Rusia dorită de UE ar putea avantaja forțele pro-ruse din Moldova, care promovează o politică externă multivectorială (IPN, 23 Aprilie 2018).
Tabel. Preferințele geopolitice ale moldovenilor, %
|
Feb. 2018
|
Oct. 2017
|
Martie 2017
|
Uniunea Europeană
|
43
|
49
|
42
|
Uniunea Economică Euroasiatică
|
42
|
38
|
43
|
NATO
|
21
|
22
|
27
|
Sursa: IRI.org
O evoluție pozitivă în relația UE-Rusia va crea dificultăți pentru Partidul Democrat din Moldova, care și-a croit profilul politic pe criteriul polarizării geopolitice a populației și încorporarea constantă a amenințărilor rusești în discursul politic autohton. Astfel, agenda anti-rusească promovată de către Democrați se va ciocni cu realitatea de pe loc unde europenii depun eforturi pentru reînnoirea raporturilor dintre Bruxelles și Moscova. În timp ce eventuala apropiere dintre UE și Rusia va dezarma Democrații, aceasta va fortifica poziția opoziției extra-parlamentare, care pe lângă afilierea europeană au articulat demersuri anti-oligarhice, ale căror termen nu expiră cel puțin până la alegerile parlamentare din decembrie 2018.
În loc de concluzii…
Restabilirea relațiilor dintre UE și Rusia va avea impact asupra țărilor asociate cu UE, Moldova, Ucraina și Georgia, care vor forma percepții în funcție de aceea dacă Bruxelles va ignora sau nu efectele negative ale factorului rusesc în regiune.
Ucraina constituie cel mai vulnerabil caz, deoarece este victima actuală a politicii agresive purtate de Rusia în vecinătatea estică a UE. Chiar dacă liderii europeni promit că nu vor abandona dosarele sensibile atunci când vor relua cooperarea cu Rusia, asemenea gesturi pot fi calificate ca trădare. Efectele unei asemenea atitudini vor viza funcționalitatea agendei de reforme, care riscă să se fragilizeze suplimentar dacă se agravează disensiunile trans-atlantice.
Îmbunătățirea dialogului între UE și Rusia poate avea un impact semnificativ asupra preferințelor geopolitice ale publicului din Moldova și a atractivității ideii de a combina vectorul european cu cel euroasiatic. Principalii perdanți în acest caz vor fi Democrații, care au creat o dependență de retorica anti-rusească, inspirată din antagonismele crescânde observate între UE și Rusia. În fine, revitalizarea relației cu UE ar putea deveni un nou suflu pentru influența Rusiei în regiune și în fiecare dintre aceste țări.
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016