Acum două săptămâni, presa de la Chişinău a preluat un comunicat al serviciului de presă al Ministerului afacerilor interne (MAI), prin care opinia publică era anunţată despre raziile întreprinse de poliţie la circa 250 de agenţi economici suspectaţi de ceea ce se numea „majorarea ilegală a preţurilor la pâine”. Comunicatul informa despre aplicarea unor sancţiunile serioase sub formă de amenzi şi sechestrare de bunuri, precum şi despre diminuarea preţurilor respective ca rezultat al acţiunilor poliţiei (Vezi: http://www.info-prim.md/?a=10&nD=2007/08/15&ay=9849 Poliţia îşi justifica intervenţiile în forţă prin nerespectarea de către agenţii economici vizaţi a limitei adaosului comercial la comercializarea pâinii, instituită printr-o Hotărâre de Guvern. Deşi apreciază grija statului şi recunosc drepturile şi obligaţiile acestuia în domeniul protecţiei sociale a populaţiei, o parte dintre experţii în domeniu atrag atenţia asupra caracterului ilegal al acţiunilor organelor de forţă în cazul dat. Ei cred că scopul adevărat al acestora este de a pune pe umerii agenţilor economici responsabilităţi caracteristice în exclusivitate autorităţilor, indică asupra caracterului populist al campaniei, precum şi asupra prejudiciului adus R. Moldova în faţa comunităţii internaţionale în legătură cu libertăţile economice pe care le poate garanta. [Experţii aduc argumente] Nivelul adaosului comercial este stabilit prin Hotărârea Guvernului R. Moldova nr. 547 din 04.08.95 cu privire la măsurile de coordonare şi reglementare de către stat a preţurilor (tarifelor). Acest act normativ constituie un instrument de reglementare a preţului nu doar la pâine şi produsele de panificaţie, dar şi la alte produse alimentare şi nealimentare cum sunt uleiul vegetal din floarea-soarelui, untul, produsele lactate, chefirul, zahărul, detergenţii, săpunul de rufe, materialele de construcţie, medicamentele, etc. Asemenea practici de reglementare a preţurilor de către stat nu există doar în Republica Moldova, pentru anumite mărfuri şi servicii acestea fiind chiar necesare. Însă orice reglementare a preţului urmează a fi bine fundamentată, ceea ce [în opinia analistului Igor Guţan,] nu se întâmplă în cazul examinat. Punctul 3 din Hotărârea 547/1995 stabileşte nivelul adaosului comercial la pâine şi produsele de panificaţie în mărime de 10%. În opinia analistului, menţinerea în vigoare şi aplicarea prevederilor acestei Hotărâri contravine declaraţiilor oficiale privind caracterul de piaţă liberă al economiei R. Moldova, dar şi Constituţiei ţării. Prin Hotărârea nr. 29 din 25.05.99, Curtea Constituţională a declarat neconstituţionale prevederile punctului 5 din Hotărârea examinată a Guvernului, prin care se stabilea nivelul normativ de rentabilitate la comercializarea produselor petroliere în mărime de până la 30%. Curtea i-a imputat atunci Guvernului că a stabilit o normă de drept cu putere de lege prin arogare de competenţe ale Legislativului şi astfel a încălcat principiul separaţiei şi colaborării puterilor în stat, statuat în articolul 6 din Constituţie. Curtea a făcut referinţă şi la prevederile articolului 10, alineatul (2), din Legea cu privire la comerţul interior nr. 749-XIII din 23 februarie 1996 care stabileşte că agenţii activităţii comerciale achiziţionează şi comercializează mărfuri, execută lucrări şi prestează servicii la preţuri şi tarife stabilite în conformitate cu legislaţia. În astfel de condiţii, o eventuală limitare a adaosului comercial poate fi stabilită doar prin lege. Igor Guţan menţionează că prevederile punctului 3 din Hotărârea Guvernului nu se deosebesc după sens de prevederile punctului 5, declarat neconstituţional. El afirmă că prevederile acestei Hotărâri vin în contradicţie şi cu cele stipulate în articolul 6 din Legea cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi care fixează că agenţii economici au dreptul de a stabili, în mod independent, preţurile şi tarifele la producţia fabricată (lucrările şi serviciile prestate) în baza contractelor încheiate. Un alt aspect ce pune sub îndoială legalitatea Hotărârii respective ţine, în opinia analistului, de clauza de emitere a acesteia care face referinţă la prevederile articolului 13 din Legea cu privire la Guvernul republicii. În conformitate cu prevederile articolului 102 din Constituţia R. Moldova, hotărârile Guvernului se emit pentru organizarea executării legilor. Nu există nici astăzi şi nici în 1995 nu a existat vre-o lege cu denumirea de Legea cu privire la Guvernul Republicii, denumirea acesteia fiind modificată prin Legea Nr.1091-XII din 23.07.92. Dintr-un alt punct de vedere, din momentul emiterii ei şi până în prezent, Hotărârea 547 nu constituie altceva decât un mijloc de realizare a politicii statului în domeniul social din contul întreprinzătorilor. În mod normal, în cazul în care Guvernul doreşte să acorde facilităţi unor categorii de persoane nu are decât să o facă, însă din contul banilor publici pe care îi gestionează în exclusivitate. Activitatea de întreprinzător este prin definiţie una care trebuie să le aducă profit celor ce o realizează, Guvernul, tot prin definiţie, urmând să creeze toate premisele necesare pentru dezvoltarea acestei activităţi. Or, Hotărârea 547, prin instituirea adaosului comercial la nivel de 10%, face imposibil orice profit, pentru că, din câte se cunoaşte, din contul adaosului comercial se acoperă toate cheltuielile de circulaţie, inclusiv cheltuielile pentru transport şi altele legate de procurarea şi comercializarea mărfurilor. [Cine sunt controlorii?] Igor Guţan consideră drept ilegale şi controalele privind preţul la pâine şi produse de panificaţie efectuate de către reprezentanţii MAI, chiar dacă aceştia par a se conduce de prevederile articolului 13, alineat unic, punctul 42) din Legea cu privire la poliţie. Însă, în conformitate cu prevederile articolului 102, alineatul (4) din Constituţia R. Moldova, Hotărârile Guvernului se contrasemnează de către miniştrii care au obligaţia executării lor. Hotărârea 547 a fost contrasemnată de către Ministrul Economiei şi de cel al Finanţelor. Prin urmare, obligaţia privind punerea în aplicare îi revine Ministrului Economiei şi Comerţului, Igor Dodon şi Ministrului Finanţelor, Mihai Pop şi nicidecum Ministrului de interne, Gheorghe Papuc. Respectiv, întreprinzătorii pot fi verificaţi doar de către reprezentanţii primelor două ministere şi ai structurilor subordonate acestora. Potrivit analistului, în procesul de efectuare a controalelor de către reprezentanţii poliţiei au fost încălcate şi prevederile Legii nr. 235-XVI din 20.07.2006 privind principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător, care stabileşte clar, inclusiv prin articolul 16, că verificările pot avea loc doar în cazurile stabilite de lege, iar controlul activităţii de întreprinzător, cu excepţia celui financiar şi fiscal, poartă un caracter consultativ. Din considerentele expuse mai sus, analiştii recomandă Guvernului abrogarea Hotărârii 547. În condiţiile în care legea permite modificarea preţurilor în conformitate cu principiile economiei de piaţă, sancţionarea antreprenorilor „pentru majorare ilegală a preţurilor la pâine” este, la rândul său, o ilegalitate flagrantă. În plus, activităţile recente ale organelor de forţă readuce în centrul atenţiei necesitatea slăbirii controlului statului asupra activităţii de întreprinzător, inclusiv prin eliminarea practicilor de efectuare ilegală a controalelor, precum şi prin micşorarea numărului controalelor în general. În caz contrar, nu ar trebui să mire pe nimeni faptul că studiile gen Costul Reglementării Afacerii vor indica o creştere a numărului controalelor, iar efectul măsurilor de promovare a imaginii R. Moldova în faţa investitorilor va fi în cel mai bun caz minim, dacă nu unul invers. Guvernul urmează să fie preocupat, în primul rând, de crearea condiţiilor necesare pentru dezvoltarea antreprenoriatului şi de protecţie a acestuia, iar libera iniţiativă şi concurenţa vor soluţiona, inclusiv, problema nivelului preţurilor, consideră experţii la care face trimitere Info-Prim Neo.