Interviu Info-Prim Neo cu candidatul Partidului Comuniştilor la funcţia de primar general al mun. Chişinău, Igor Dodon, pe final de campanie electorală
- Ce credeţi că au de câştigat Chişinăul şi chişinăuienii, dacă Vă aleg pe Dvs. primar general?
- După patru ani de vorbărie în Primărie, Chişinăul în sfârşit va avea parte de o bună economie. Altfel zis, Chişinăul va avea un primar care ştie să abordeze lucrurile în mod profesionist. În prezent, există grave defecţiuni în mecanismul de management al instituţiilor Primăriei, se gestionează în mod eronat resursele, există o criză de comunicare între primar şi funcţionari, între primar şi mediul de afaceri, între primar şi Guvern. Iar dacă e să mă refer la gestionarea banilor publici, un economist adevărat îşi pune mâinile în cap când află ce dezordine financiară avem actualmente la Primărie. Deci, cu mine în calitate de Primar General, Chişinăul va ieşi din perioada de haos administrativ, va ieşi din râpa financiară în care se află municipiul şi se va situa pe un teren solid al dezvoltării, care presupune investiţii din Vest şi din Est, ordine în funcţionarea instituţiilor, gestionarea eficientă a banilor publici, bună înţelegere cu reprezentanţii puterii şi ai mediului de afaceri. La Primărie, am de gând să mă ocup de buna administrare a urbii, nu de politică deşănţată şi show-uri.
- Ce au de pierdut, dacă aleg contracandidatul Dvs.?
- Eu cred că orăşenii nu mai vor să piardă, de aceea nu-l vor mai alege pe actualul edil. Pentru că, a-l alege din nou, ar însemna continuarea degradării Capitalei ţării. Eu înţeleg că unii alegători îşi dau votul pe criterii politice, dar acest lucru nu e întocmai logic. Un vot politic e justificat atunci când alegem Parlamentul, poate Preşedintele. Dar când alegem un primar, trebuie să alegem în baza criteriilor profesionale. Chişinăul nu are nevoie de un cap vorbitor, care să radicalizeze şi să isterizeze societatea. Chişinăul astăzi are nevoie de un bun administrator, de un profesionist în materie de economie şi management. Vom vedea pe 19 iunie cât de bine înţeleg chişinăuienii acest lucru.
- Ce schimbări Veţi face în administraţia publică locală, pe care populaţia să le aprecieze în beneficiul său, în cazul când câştigaţi alegerile?
- În calitatea mea de primar general, în primul rând, voi convoca tot activul administraţiei municipale şi voi face o reformatare a modului în care angajaţii trebuie să-şi execute obligaţiunile de serviciu. Voi pune în faţa funcţionarilor un şir de obiective foarte concrete şi voi monitoriza modul în care acestea sunt îndeplinite. Sub actualul edil, multă lume s-a cam relaxat sau chiar s-a dezobişnuit să lucreze eficient şi cu responsabilitate. Eu voi face intervenţiile necesare. Nu vreau să zic că voi face intervenţii „chirurgicale” la nivel de funcţionărime, dar cu siguranţă voi scutura bine sistemul birocratic care s-a format între timp şi care reprezintă unul din factorii ineficienţei şi coruptibilităţii în Primăria Chişinăului. Eu nu voi fi un primar infantil, pe care să-l duci de nas, cum a fost până acum patru ani de zile la Primărie. Eu ştiu să-mi impun respectul şi să pun oamenii la lucru. În al doilea rând, voi avea un şir de întâlniri cu toţi directorii întreprinderilor municipale, pentru a le aduce la cunoştinţă cerinţele mele faţă de ei şi pentru a identifica împreună modalitatea de a scoate povara tarifară grea de pe umerii cetăţenilor, totodată găsind căi de dezvoltare a respectivelor întreprinderi.
- Ce resurse şi pârghii veţi utiliza pentru îndeplinirea promisiunilor electorale?
- Este o întrebare la care nu pot da un răspuns scurt, pentru că aş risca să par superficial, iar oamenii nu mai vor superficialitate. De aceea, fiţi buni şi luaţi cunoştinţă de o abordare conceptuală mai desfăşurată pe care o voi prezenta mai jos, dacă într-adevăr vă interesează răspunsul meu la această întrebare. Deci, realizarea promisiunilor electorale este în legătură directă cu partea de venituri a bugetului municipal Chişinău. Structura veniturilor bugetului municipal Chişinău se modifică neesenţial, componentele cele mai mari fiind impozitul pe venitul din salariu, defalcările de la veniturile regularizatoare şi transferurile de la bugetul de stat. Pentru a găsi soluţii de majorare a veniturilor bugetare, este necesar de a identifica rezervele care există la acest capitol: 1)cu toate că veniturile salariale nominale ale angajaţilor sunt în permanentă creştere, nu se observă creşterea corespunzătoare a încasărilor la impozitul pe venit din salariu (855 mil. lei – 2007; 950 mil. lei – 2008; 939 mil. lei – 2009; 983 mil. lei – 2010; 1 111 mil. lei – planificat 2011); 2)la un nivel scăzut rămân a fi veniturile din impozitele pe proprietate şi taxele locale (ponderea acestor impozite în totalul veniturilor fiind de 6,3% - 2007; 8,6% - 2008, 9,8% - 2009, 11,2% - 2010 şi 12,8% se planifică pentru 2011); 3)încasările din darea în chirie/arendă a terenurilor şi bunurilor proprietate publică sunt mai jos de orice critică. Veniturile respective variază de la an la an între 17-35 milioane lei, ceea ce constituie doar 1-1,8% din veniturile bugetului municipal; 4)practic, lipsesc veniturile sub formă de dividende de la profiturile societăţilor pe acţiuni cu cota parte municipală şi defalcări de la veniturile întreprinderilor municipale. Sumele totale încasate în perioada 2007-2010 alcătuiesc 3,1 milioane lei, iar pentru anul 2011 sunt planificate „tocmai” 1,0 milioane lei; 5)un fenomen care influenţează direct acumulările bugetare sunt restanţele contribuabililor la onorarea obligaţiunilor sale faţă de bugetul municipal, care, în anul 2011, deja au depăşit cifra de 78 milioane lei, ceea ce este în creştere cu 42% faţă de 1 ianuarie 2008. Cu toţii am fost martori cum pe parcursul ultimilor patru ani, de fiecare dată când se ajungea la discutarea motivelor nesoluţionării celor mai actuale probleme ale municipalităţii, se auzeau învinuiri şablonate, pe alocuri chiar isterice, precum că Guvernul central nu acordă Chişinăului finanţarea necesară. Astfel de învinuiri sunt o mărturie clară despre caracterul rigid al structurilor primăriei, care continuă să activeze pe principii de „persoană întreţinută”, şi sunt o dovadă a incapacităţii actualei administraţiei publice locale de a căuta, valorifica şi de ce nu, de a crea rezerve şi surse interne de finanţare, fără a aştepta „donaţii” din partea bugetului de stat. Care ar fi soluţiile în identificarea surselor de finanţare, suficiente pentru acoperirea cheltuielilor curente ale municipalităţii şi efectuarea investiţiilor în dezvoltarea durabilă a oraşului?
Este o întrebare logică, pe care o formulează fiecare cetăţean auzind şirul de promisiuni şi angajamente ale concurenţilor ce pretind a prelua dirijarea în administraţia publică locală a Capitalei Republicii Moldova. Consider, că potenţialul economic al oraşului, care conform unor calcule estimative formează circa 60% din PIB-ul întregii ţări, de rând cu patrimoniul municipal existent, permit identificarea surselor suplimentare de venituri bugetare şi atragerea de investiţii de lungă durată în sectorul public şi privat al capitalei. În acest sens este necesar de a întreprinde un şir de acţiuni pe care le voi diviza cu efect rapid şi strategice de durată mai lungă în timp: 1. Eliminarea corupţiei în domeniul administrării patrimoniului municipal, gestionarea mai calitativă a treburilor publice, asigurarea unei transparenţe totale în eliberarea diverselor autorizaţii, permisiuni, darea în arendă a proprietăţii publice, repartizarea terenurilor pentru construcţii, încheierea contractelor de achiziţii publice a lucrărilor, serviciilor şi bunurilor din contul bugetului, încheierea contractelor de gestiune a rutelor municipale a transportului public etc. 2. Evaluarea la preţuri de piaţă a proprietăţilor imobiliare din municipiu, pentru a crea o bază fiscală reală de la care să fie calculat şi încasat impozitul pe proprietate. 3. Aplicarea diferenţiată a taxelor în dependenţă de profitabilitatea agentului economic şi avantajele sociale pe care le oferă locuitorilor capitalei. Pentru majorarea veniturilor din taxa de piaţă şi taxa pentru amplasarea unităţilor comerciale, se va efectua inventarierea bazei fiscale - punctelor de comerţ şi locurilor de desfacere a mărfurilor în pieţe. Totodată, este necesar de a conlucra mai efectiv cu poliţia pentru ca într-un timp redus de a elimina comerţul stradal neautorizat şi a concentra activitatea comercială exclusiv în locuri autorizate. 4. Soluţionarea problemelor pieţelor din municipiu şi comerţului în ansamblu. Pentru majorarea veniturilor din taxa de piaţă şi taxa pentru amplasarea unităţilor comerciale, este necesară inventarierea punctelor de comerţ şi locurilor de desfacere a mărfurilor, excluderea comerţului stradal neautorizat, sporirea potenţialului pieţelor autorizate care ar permite accesul nestingherit al tuturor vânzătorilor de mărfuri şi aplicarea diferenţiată a taxelor locale. 5. Sporirea veniturilor din taxa pentru parcarea autovehiculelor. La acest capitol rezervele sunt considerabile. Este necesar de a efectua inventarierea capacităţilor parcărilor autorizate din municipiu, crearea de noi locuri de parcare cu plată, în special în centrul capitalei. În paralel, pentru a obţine un efect sporit de la taxa pentru parcarea autovehiculelor, vom cere, pe de o parte, conformarea tuturor posesorilor de autovehicule regulilor de parcare a maşinilor, iar, pe de altă parte, eficientizarea activităţii poliţiei rutiere pentru a nu admite parcarea autoturismelor în locurile neautorizate. 6. Sporirea eficienţei activităţii întreprinderilor municipale şi societăţilor cu cotă de participaţie a Primăriei mun. Chişinău. Întreprinderile municipale şi cele cu cotă de participaţiei a autorităţii publice locale trebuie să fie agenţi economici competitivi, care pe lângă serviciile ce le prestează urmează să genereze şi venituri în bugetul local. Deja este un imperativ al timpului ca să fie încheiate contracte de muncă individuale cu fiecare conducător al întreprinderilor respective, stabilindu-se criterii de performanţă concrete, în special, în partea ce se referă la profitul obţinut şi dividendele ce vor reveni fondatorului, iar managerii ce nu vor da dovadă de capacităţile de afaceri respective urmează a fi înlocuiţi cu persoane mai capabile. 7. Îmbunătăţirea administrării fiscale. Constrângerea economiei tenebre ce nu generează venituri în buget şi creează condiţii de concurenţă neloială întreprinderilor ce achită onest obligaţiunile fiscale. Soluţionarea într-o manieră principială a problemei restanţelor faţă de bugetul municipal, care deja au depăşit 78 milioane lei, prin aplicarea diverselor formulele de conlucrare cu agenţii economici, iar în cazul epuizării soluţiilor amiabile întreprinderea acţiunilor de încasare forţată a plăţilor. 8. Crearea a 5 platforme investiţionale, câte una în fiecare sector al municipiului. Promovarea proiectelor individuale de atragere a investiţiilor în economia municipiului, inclusiv prin parteneriatele public-private de dezvoltare a infrastructurii. Crearea Hărţii Investiţionale a municipiului în rezultatul efectuării inventarierii patrimoniului municipal, asigurând astfel atragerea investiţiilor, transparenţa şi promovarea oportunităţilor de lansare şi dezvoltare a afacerilor în municipiu. 9. Pentru a asigura atragerea investiţiilor de lungă durată şi a încuraja dezvoltarea sectorului privat de bunuri şi servicii, este necesar de a menţine cota „0” la impozitul pe venitul agenţilor economici cel puţin până în anul 2015. 10. Întreprinderea unui set de acţiuni pentru a diminua fenomenul „salariului în plic” şi sporirea pe această cale a veniturilor din impozitul pe veniturile persoanelor fizice. Pe parcurs, imediat după învestirea în funcţie, voi avea posibilitatea să cunosc şi mai bine subtilităţile administrării şi circulaţiei banilor publici la Primărie, pentru a identifica mai multe soluţii de îmbunătăţire a stării financiare generale a municipiului.
- Consideraţi că societatea mun. Chişinău are nevoie de un grad mai înalt de coeziune socială şi de mai puţină polarizare? Dacă da, cum veţi promova aceste schimbări de mentalitate în cadrul comunităţii capitalei, ce rezultate puteţi atinge în acest sens?
- În Republica Moldova orice campanie electorală radicalizează societatea şi acest lucru este foarte regretabil. E şi mai trist că până şi lupta pentru funcţia de primar general dezbină comunitatea urbii pe criterii ideologice. Acesta e chiar un lucru grav. În loc să discutăm despre problemele municipiului, să venim cu soluţii, proiecte, strategii de dezvoltare, noi am fost antrenaţi în confruntări politico-ideologice, în dezbateri pline de demagogie, axate mai mult pe istorie şi trecut, decât pe probleme de actualitate şi viitor. Această abordare demonstrează gradul de incompetenţă al lui Dorin Chirtoacă – el se pricepe în demagogie şi populism ideologic, dar fuge isteric de la discuţiile pe marginea problemelor din Chişinău. Sper că odată cu încheierea acestui scrutin în municipiul Chişinău se va aşterne calmul şi se va crea o atmosferă constructivă, optimistă, confortabilă pentru toţi orăşenii. Societatea noastră e prea politizată, prea dezbinată şi consider că un primar cu o abordare profesionistă, tehnocrată este cel mai indicat să vină la cârma Capitalei. Şi aşa va fi.
- Cum Vă vedeţi rolul în procesul de gestionare a treburilor capitalei, în cazul în care veţi avea sprijinul unei majorităţi în Consiliul municipal Chişinău şi în cazul în care nu veţi avea sprijinul?
- Deşi încă nu au fost validate oficial mandatele de consilieri municipali, se cunoaşte că fracţiunea PCRM este majoritară în Consiliul Municipal. Deci, în calitatea mea de primar general, voi avea întreg sprijinul Consiliului. Acesta este un argument în plus pentru alegători să mă voteze pe 19 iunie. Cu mine în calitate de primar general, va fi şi stabilitate în Primărie, şi responsabilitate, şi eficienţă. În sfârşit, Chişinăul va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări.
- Prin ce credeţi că s-a deosebit / se deosebeşte campania electorală în turul doi, a Dvs. şi a contracandidatului?
- Eu continui linia strategică a campaniei, lansată în Joia Curată – am un mesaj constructiv, axat pe probleme şi soluţii. Am încercat să stabilesc o agendă tehnocrată pentru acest scrutin. Şi am încercat să evit scandalurile, provocările şi show-urile. Contracandidatul meu însă nu poate nicidecum renunţa la show-uri, demagogie şi populism. Mai mult, a devenit extrem de virulent la final de campanie. El suferă de „sindromul Ghimpu”, care constă în promovarea unor mesaje agresive, extremiste, brutale. Ceea ce părea odată drept un talent oratoric, s-a transformat la Chirtoacă în boală. Apropierea de Mihai Ghimpu n-a rămas fără consecinţe grave pentru el. Astăzi, Chirtoacă nici măcar politician nu mai este – el, ca şi Ghimpu, a devenit un pacient politic. Iar un pacient politic nu poate fi votat, el trebuie să fie tratat, deşi mi se pare că boala lor politică, numită radicalism, este incurabilă.
Consemnare: Valeriu Vasilică, Info-Prim Neo
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Cu europenii despre moldoveni. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Schuebel, şeful Delegaţiei UE în RM
- Renumărarea voturilor pe rol de şoc benefic pentru partidele parlamentare. Analiză Info-Prim Neo
- De înţelepciunea politicienilor în negocieri depinde stabilitatea democraţiei în Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Kalman Mizsei, reprezentant special al UE pentru RM
- Tinerii vor să se implice, ştiu cum şi ştiu de ce. Interviu Info-Prim Neo cu Sandu Coica, preşedinte CNTM
- Cum l-a refuzat Filat pe Şelin şi despre „darul suptului” după Ghimpu şi Voronin. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Voronin l-a refuzat pe Filat? Analiză Info-Prim Neo
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I