Igor Dodon a dominat spațiul mediatic înaintea începerii campaniei electorale, raport

În cadrul buletinelor de știri difuzate în decursul unei săptămâni la șapte posturi de televiziune, au fost constatate 227 de mențiuni ale candidaților la funcția de șef al statului. Cel mai mediatizat candidat a fost președintele în exercițiu, Igor Dodon, cu 45% din totalul de mențiuni. Constatare se conține într-un raport realizat de comunitatea „WatchDog.MD”, care a monitorizat posturile: Prime TV, Moldova 1, Jurnal TV, TV8, ProTV, RTR Moldova și Primul în Moldova, în perioada 21-27 septembrie, transmite IPN.

La o distanță foarte mare de Igor Dodon se plasează lidera Partidului Acțiune și Solidaritate, Maia Sandu, și liderul Partidului Politic Partidul Nostru, Renato Usatîi, cu câte 30 de mențiuni fiecare. Pe locul patru este Andrei Năstase, care a fost reflectat în 24 de știri. Acesta este urmat de Tudor Deliu (19 mențiuni) și Violeta Ivanov (18 mențiuni). Dorin Chirtoacă și Octavian Țîcu au fost candidații cu cele mai puține apariții în știrile TV, fiind reflectați în câte două știri fiecare.

Modul de reflectare a anumitor candidați în comparație cu alții denotă prezența unor posturi TV vădit partizane. Este vorba despre Primul în Moldova, RTR Moldova și Moldova 1. Potrivit autorilor monitorizării, acestea l-au favorizat exagerat pe șeful statului, Igor Dodon, iar despre alți concurenți electorali au prezentat un număr minim de știri. 90% din toate știrile pozitive despre Igor Dodon au fost mediatizate anume de aceste trei posturi de televiziune.

Totodată, postul Primul în Moldova a defavorizat-o intens pe lidera PAS, Maia Sandu, fiind unicul post TV care a generat știri negative la adresa acesteia. 

Pe al doilea loc la capitolul tendențiozitate, potrivit raportului, se plasează televiziunile Jurnal TV, ProTV și TV8, care au difuzat foarte multe știri negative la adresa lui Dodon și au admis tehnici de manipulare. 95% din totalul de știri negative despre șeful statului au fost difuzate de ProTV, Jurnal TV și TV8. Chiar dacă Dodon a fost plasat în lumină negativă de aceste posturi TV, o bună parte dintre știri au fost reflectate obiectiv, iar aparițiile negative ale șefului statului sunt cauzate de lipsa de reacție la multe știri critice sau de acțiunile care au fost în contradicție cu declarațiile sale.

Și postul Prime TV a favorizat ușor anumiți candidați și i-a ignorat pe alții. Cu toate acestea, rata de știri neutre la acest post de televiziune este de 68%, știrile fiind reflectate destul de echilibrat în comparație cu alte posturi TV.

Posturile de televiziune monitorizate au folosit procedee precum dezinformarea prin neinformare și prezentarea pozițiilor unilaterale. Totodată, au fost utilizate tehnici de manipulare precum „sugestia” sau „salvatorul național”. Mai mult, unele posturi nu au oferit dreptul la replică candidaților vizați în știrile critice. 
 

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.