Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”

Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza cu seriozitate strategiile în preajma alegerilor parlamentare fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din Republica Moldova”, susţine analistul politic Igor Boţan, director executiv al Asociaţiei pentru Democraţie Participativă „Adept”. Cartea a fost lansată joi, 3 iulie, de către Agenţia de presă „Info-Prim Neo” şi constituie o culegere de materiale informative şi analitice, care oferă o radiografie cronologică, tematică şi factuală a principalelor evenimente şi procese care au marcat alegerea noii administraţii publice locale.

Potrivit analistului, lucrarea este o contribuţie serioasă şi binevenită la literatura care reflectă procesul electoral din R. Moldova.

Cartea se adresează unui cerc larg de categorii de beneficiari: jurnalişti, profesori şi studenţi din domeniu, organizaţii neguvernamentale, formaţiuni politice, misiuni diplomatice, organisme internaţionale, autorităţi locale, alegători.

„Odată cu lucrul asupra culegerii s-a cristalizat politica editorială a agenţiei, care acum poate fi formulată simplu şi concis: Agenţia priveşte lucrurile prin ochii cetăţeanului simplu, în cazul dat alegătorului, şi lucrează pentru acesta”, a menţionat în cadrul lansării culegerii directorul Info-Prim Neo, Valeriu Vasilică.

Directorul a remarcat că lucrarea a fost realizată cu „osânda” jurnaliştilor Info-Prim Neo, pentru că a fost realizată în condiţii deosebit de grele pentru agenţie. „Devenirea agenţiei şi crearea lucrării s-au efectuat în paralel. Sperăm ca ea să se constituie într-o nouă etapă de demonstrare a capacităţii echipei de a se impune pe piaţa mediatică a R. Moldova şi, în primul rând, în faţa consumatorului de informaţie din R. Moldova, şi nu numai”, a declarat Valeriu Vasilică.

Publicaţia aduce un şir de elemente noi pentru mass-media din R. Moldova. În premieră, agenţia a utilizat procedee de analiză a listelor electorale, oponent cu oponent, partid cu partid. „Acest procedeu, pe cât de simplu, pe atât de eficient, a fost unul necesar în condiţiile în care alegătorul a fost privat în mare parte de dreptul de a se informa corect, operativ, din prima sursă şi în măsură suficientă asupra ofertelor electorale”, a explicat Valeriu Vasilică. Tot pentru prima dată, a fost examinată prestaţia administraţiei de mandat trecut, inclusiv pe motiv că majoritatea formaţiunilor înscrise în cursa electorală au avut reprezentanţi în Consiliul municipal anterior.

„Culegerea conţine, deopotrivă, analize ale prestaţiei administraţiei locale noi, pentru că într-o ţară democratică procesul electoral nu se opreşte după închiderea secţiilor de votare”, a remarcat Valeriu Vasilică. Pe segmentul informativ, materialele publicate sunt înzestrate cu o bogată bază de date. Astfel, ştirile din ziua alegerilor cu privire la prezenţa la urnele de vot sunt completate cu date de la 4-5 scrutine electorale precedente înregistrate în aceeaşi zi sau la aceeaşi oră a zilei. Datele pot fi utile cetăţeanului, dar şi partidelor pentru formularea strategiilor.

În realizarea acestei lucrări, agenţia a fost motivată de lipsa unei tradiţii electorale în R. Moldova. Preşedintele Asociaţiei Presei Electronice (APEL), Alexandru Dorogan, a apreciat intenţia nobilă a Agenţiei de presă „Info-Prim Neo” de a umple golul informaţional şi de a fortifica componenta informativă, şi în special cea analitică, a procesului electoral. „Lipsa unei tradiţii şi experienţe electorale este o problemă gravă pentru R. Moldova. De aceea, este foarte important atât pentru alegători, jurnalişti, cât şi politicieni, să înveţe şi să ia lecţii după fiecare campanie electorală. Fără aceste lecţii, electoratul este imprevizibil şi poate fi uşor manipulat, inclusiv prin intermediul mass-media”, a remarcat Alexandru Dorogan.

„Culegerea oferă, mai întâi de toate, o lecţie de jurnalism”, a menţionat directorul executiv al Asociaţiei Presei Independente (API), Petru Macovei. „Sunt foarte mulţi jurnalişti cărora le este ruşine pentru ceea ce au scris acum un an, în alte conjuncturi politice. Faptul că Info-Prim Neo a publicat într-o carte ştirile de acum un an nu este doar un act de curaj, dar şi o dovadă că informaţia obiectivă nu prinde rugină”, a spus Petru Macovei.

Volumul „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din Republica Moldova” a apărut în o mie de exemplare la Editura „Universitas”, cu sprijinul Ambasadei R. Lituania în R. Moldova. Cartea a fost distribuită, cu titlul de donaţie, facultăţilor de jurnalism, organizaţiilor media, redacţiilor de presă, formaţiunilor politice.
---
 

AGENȚIA DE PRESĂ „INFO-PRIM NEO”

 

 

”LECȚII ELECTORALE LA ȘCOALA DEMOCRAȚIEI DIN REPUBLICA MOLDOVA”

 

 

 

 

CHIȘINĂU 2007

EDITURA „UNIVERSITAS”



CUPRINS (desfășurat):

      Prefață (cu scurt cuvânt introductiv pentru fiecare capitol)

 

  1. Capitolul I   DEZVELIREA MONUMENTULUI EROILOR...

Cum va rămâne în memoria chișinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, episoadele I-III:

  • CMC de mandatul 2003-2007 ca instrument de reglare a conturilor
  • Un CMC neputincios în organizarea economică a urbei și în îmbunătățirea vieții omului de rând
  • O opoziție politică anemică, dezorganizată și dezorientată

Cum va rămâne în memoria chișinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, episodul IV.

  • Interimatul ca stare permanentă de administrare a capitalei.

 

  1. Capitolul II    PIETRE LA TEMELIA „NOILOR MONUMENTE”...

Chișinăuianul mediu în fața listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episoadele I-VII

  • Campania electorală 2007: primele semne distinctive;
  • Confruntare de resurse;
  • PCRM: partidul directorilor ?;
  • PUM: umanist prin comportament și listă;
  • AMN își poate reveni din anemie ?;
  • Cui se adresează PD ?;
  • PC: tăcerea ca intrigă electorală;
  • PPCD: un partid al conspirației;
  • PSD: perfecțiunea neconvingătoare, deocamdată;
  •  „Trei frați într-un cojoc îmbrăcați: PL, fratele nr. 8 în buletin”;
  •  „Trei frați într-un cojoc îmbrăcați: PSL, fratele nr. 9 în buletin”;
  •  „Trei frați într-un cojoc îmbrăcați: PNL, fratele nr. 10 din buletin”;
  • BE P-P-P continuă să insiste;
  • PPR: negarea negației;
  • PE: partidul curajului electoral?;
  • PDS: încă un partid al directorilor?;
  • PUMPP: partid muncitoresc ca mesaj și listă;
  • PE AV: partidul intelectualilor;
  • UCM a reapărut din umbră?;
  • PLD: încă un partid ecologist și încă un partid curajos?.

 

  1. Capitolul III   NOUĂSPREZECE PRIMARI GENERALI LA O SINGURĂ CAPITALĂ

Despre calitatea ofertelor electorale la funcția de Primar general

  • Programele electorale ale candidaților la funcția de primar al capitalei sunt doar declarații pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
  • [„Vreau. Dar nu pot…
  • [Senzația de „deja-vu”

 

  • Candidații la funcția de primar al municipiului Chișinău propun 70 de inițiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
  • Un program ușurel
  • Un program declarativ
  • Un program apropiat de activitatea APL
  • Programul cu cele mai multe inițiative
  • Un program echilibrat
  • Un program neoriginal
  • Un program contra bogaților
  •  
  • Din toate programele candidaților la funcția de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
  • Un program social
  • Un program real
  • Un program scump
  • Un program tehnic
  • Un program politic
  • Un program ecologic
  • Un program sanitar
  • Un program-eseu
  • Un program pentru primarul ideal

 

Republica Moldova între alegeri locale generale. Comentariul analistului politic Mihai Godea

  • Moștenire care apasă
  • Viitorul care se deschide

 

  1. Capitolul IV            APRECIREI INSTRUCTIVE
  • Actori politici, observatori locali și internaționali

 

  1. Capitolul V         VIGILENȚĂ PROFESIONALĂ, DE DATA ACEASTA NESOLICITATĂ
  • La 39 de ore de la încheierea scrutinului CECMC nu a procesat încă 9% din buletinele de vot
  • Nouă localități din cele 18 din componența municipiului Chișinău și-au desemnat primarii din primul tur al scrutinului. Investigație Info-Prim Neo
  • Alegerile locale din 3 iunie din capitală ar putea fi invalidate. Investigație Info-Prim Neo

 

  1. Capitolul VI         FENOMENUL SCHIMBĂRII CA OBIECT DE STUDIU APROFUNDAT
  • Veaseslav Ioniță: Actualul scrutin demonstrează că R. Moldova se decolorează și nu mai este roșietică
  • Viitorul Consiliu municipal Chișinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componență. Comentariu Info-Prim Neo
  • Un tur de scrutin fără urși, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
  • Igor Munteanu: PCRM pare a fi gata să sufere cea mai mare înfrângere de după 2001. Interviul Agenției Info-Prim Neo cu analistul politic Igor Munteanu
  • Igor Boțan: Victoria agregată a opoziției ar putea fi dispersată de incoerența acesteia
  • În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziție. Analiză Info-Prim Neo
  • Un expert susține că electoratul nu mai mizează pe partidul care stă în spatele candidatului
  • Mai mulți experți susțin că înfrângerea lui Veaceslav Iordan a fost cauzată de mesajul agresiv al campaniei sale

 

       7. Capitolul VII    PRINCIPII ȘI AMBIȚII PROFESIONALE, RISCURI, GAFE ȘI LECȚII DE ÎNVĂȚAT...

  • Candidatul Partidului Liberal, Dorin Chirtoacă s-a retras din cursa pentru Primăria municipiului Chișinău
  • Dorin Chirtoacă a fost victima unor tehnologii electorale
  • Mihai Roșcovan  a decis să se retragă din cursa electorală
  • Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidații la funcția de Primar general al mun. Chișinău Veaceslav Iordan și Dorin Chirtoacă

 

  1. Capitolul VIII   INOVAȚII INFO-PRIM NEO ÎN ACTIVITĂȚI CURENTE, ORGANIZATORICE ȘI PUBLICITARE

 

  1. ANEXE

 

  • Liste ale candidaților la funcția de consilier municipal pentru alegerile locale generale din partea concurenților electorali
  • Lista candidaților la funcția de Primar general al mun. Chișinău
  • Lista consilierilor aleși în componența Consiliului municipal Chișinău de mandatul 2007 - 2011

 

PREFAȚĂ

 

Prezenta lucrare reprezintă o selecție de materiale publicistice, dar și de alte genuri, realizate de Agenția independentă de presă „Info-Prim Neo”  în cadrul campaniei electorale pentru alegerile generale locale din Republica Moldova, desfășurată în primăvara – vara anului 2007.

Procesele politico-sociale din ultimii 6 - 7 ani nu stimulează alegătorul din  Republica Moldova pentru luarea unei decizii calificate și conștiente în ziua scrutinelor. În șirul de motive ale situației create, nefavorabile democratizării societății și alinierii la valorile europene, se regăsește subordonarea aproape totală a mass-media din R. Moldova intereselor politice și economice ale partidului de guvernământ, precum și ale altor grupări de interese. Adoptarea noului Cod al Audiovizualului, care nu înlătură pericolul ingerințelor din afară în domeniu, numirea componențelor Consiliului Coordonator al Audiovizualului și a Consiliului de Observatori al IPNA pe criterii politice, netransformarea IPNA în instituție cu adevărat publică  și favorizarea fățișă de către aceasta a formațiunii de guvernământ, privatizarea cu grave încălcări a instituțiilor municipale Radio Antena C și Euro TV Chișinău, închiderea postului de radio FM 103,5 de la Bălți,  sunt câteva acțiuni constatate în repetate rânduri de societatea civilă internă, misiunile străine și organismele internaționale. În opinia experților, acțiunile respective au avut loc în preajma și din perspectiva alegerilor locale – 2007.  

În consecință, și în campania electorală - 2007,  alegătorul a fost în mare parte privat de dreptul de a se informa corect, operativ, din prima sursă și în măsură suficientă asupra ofertelor electorale ale noilor pretendenți la funcțiile aleșilor locali. În lipsa informației adecvate, în condițiile unor dezbateri publice sterile la radio și televiziune, impuse de autorități prin instrumente restrictive, a fost compromis și procesul de analiză și comparare a ofertelor electorale.

În condițiile respective, Agenția de presă „Info-Prim Neo”, îndeplinindu-și menirea statutară și pentru a umplea golul informațional produs, și-a fortificat  componenta informativă și, în special, analitică, a procesului de reflectare a campaniei electorale, oferind publicului un sistem complex de instrumente mediatice: informare operativă și amplă despre evenimentele și procesele electorale, aprecieri  vaste în viziunea tuturor actorilor electorali, investigații, analize și comentarii sistematice proprii și/sau cu invitarea experților calificați, forme noi, inedite și accesibile publicului larg de prezentare a materialului. Drept obiect de studiu a servit mun. Chișinău, în calitate de entitate administrativ – teritorială și electorală cu statut în multe privințe de simbol pentru restul țării. Majoritatea materialelor analitice au fost realizate de o manieră inedită prin care lucrurile sunt prezentate din viziunea alegătorului de rând, ceea ce le conferă maximum de accesibilitate și utilitate. O altă noutate constă în faptul că Agenția a anticipat analiza noilor oferte electorale prin examinarea minuțioasă a  prestației fostei administrații locale a capitalei timp de 4 ani.

Agenția a contat pe efectul informativ și instructiv al activității sale. Aspectul educațional va fi consolidat substanțial prin editarea materialelor, în formă concentrată, sub o copertă unică, însoțite de scurte comentarii care ar facilita scoaterea în evidență a valorii acestora.  Lucrarea se adresează unui cerc larg de categorii de beneficiari: colegi de breaslă jurnalistică, profesori și studenți din domeniu, organizații neguvernamentale, formațiuni politice, misiuni diplomatice, organisme internaționale, autorități locale și aleși locali, alegători.

Formatul bilingv al culegerii urmărește extinderea maximală a arealului de promovare a scopului și obiectivelor proiectului, care își propune să contribuie la instruirea grupurilor–țintă în domeniul colectării, sistematizării și analizei informației necesare pentru facilitarea procesului de luare a deciziei în cadrul alegerilor, la dezvoltarea activismului cetățenesc al alegătorilor, la îmbunătățirea calității guvernării, inclusiv locale și, în ultimă instanță, la încetățenirea tradițiilor democratice în Republica Moldova. 

În elaborarea conceptului și realizarea campaniei mediatice  „Alegeri locale – 2007, viziunea „Info-Prim Neo”  au pus mult suflet și profesionalism colegii de Agenție Nina Șerban, Cornel Ciobanu, Galina Lungu, Stela Iațco, Marina Oseredciuc, Ion Vasilică, Sergiu Rusu ș.a. Poate că lor le revine și ceva rol în ceea ce ulterior s-a constituit în fenomenul „opțiunea pentru schimbare”  realizat de alegătorul moldovean de versiunea 2007...

Materialele realizate în campania electorală – 2007 pornesc din convingerea echipei „Info-Prim Neo” privind necesitatea unui produs mass-media orientat spre public, operativ, corect, echidistant, atractiv. Ele au la bază experiența de mai mulți ani a echipei și servesc drept garanție că această înțelegere a menirii unui organ de presă va avea continuare și dezvoltare.

 

Valeriu Vasilică, director „Info-Prim Neo”

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.