IDIS Viitorul recomandă restabilirea verigii de legătură între APL şi APC prin legalizarea instituţiei reprezentantului Guvernului în teritoriu

Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) „Viitorul” recomandă restabilirea verigii de legătură între administraţia publică centrală (APC) şi administraţia publică locală (APL) prin legalizarea instituţiei reprezentantului statului/Guvernului în teritoriu. Recomandarea se conţine în studiul „Efectele descentralizării: Rolul reprezentantului Guvernului în unităţile administrativ-teritoriale”, lansat joi, 7 august, transmite Info-Prim Neo. Expertul juridic din cadrul IDIS Viitorul, Victor Popa, autorul studiului, susţine că până în prezent în R. Moldova nu există un cadru legal care ar prevedea competenţele APC în teritoriu. Din acest motiv, de multe ori, se produc imixtiuni în activităţile APL. Din 1991, au fost experimentate mai multe modele de guvernare locală, dar de fiecare dată a intervenit factorul politic care a condus la tutelarea excesivă a autorităţilor publice locale în scopuri politice. Or activităţile administraţiei publice fie centrală, fie locală, trebuie să fie cu totul apolitice. Organele administrative se ocupă doar de administrarea domeniilor publice centrale sau locale, susţine Victor Popa. Experţii IDIS afirmă că la fiecare încercare de a adopta o lege privind descentralizarea administrativă au fost admise unele şi aceleaşi neajunsuri generate mai mult de interesele politice, decât de interesele cetăţenilor. Printre lacune se numără şi faptul că la stabilirea domeniilor de activitate şi a competenţelor atribuite APL, nu s-a ţinut cont de caracterul complet şi exclusiv al atribuţiilor acestora. Totodată, nu a fost înţeleasă relaţia între interesul de nivel local, raional şi interesul naţional, care trebuie să definească motivul, amploarea şi tipul de competenţe transmise către fiecare nivel de autoritate în parte. Un neajuns al legislaţiei în vigoare, spun experţii, este şi faptul că multe competenţe recunoscute ca drepturi ale autorităţilor publice raionale şi locale au fost amestecate, dublate sau transmise pur formal, în acest mod lăsând un larg spaţiu de discreţie autorităţilor publice centrale. Victor Popa susţine că adesea conflictul de interese între APL şi APC este vizibil atunci când există diferenţe de culoare politică între preşedintele raionului şi consiliul local. Prin existenţa unui cadru legal care ar atribui competenţe clare pentru direcţiile teritoriale control administrativă, s-ar evita crearea unui sistem birocratic ce blochează activitatea APL. Studiul elaborat de IDIS Viitorul recomandă măsuri de eficientizare a instituţiei statului în teritoriu prin optarea pentru o nouă structură a organizării administrativ-teritoriale, care ar permite concentrarea de resurse materiale şi financiare în scopul dezvoltării eficiente a unor centre regionale moderne, inclusiv şi prin optimizarea numărului de unităţi. Potrivit experţilor, este necesar elaborarea unui proiect de lege care ar viza orgnizarea şi funcţionarea instituţiei statului în teritoriu. De asemenea, este binevenită ajustarea Regulamentului privind direcţiile teritoriale de control administrativ, elaborarea concepţiei răspunderii şefilor direcţiilor teritoriale, fapt care ar reduce numărul de abuzuri, greşeli repetate ale funcţionarilor. Doar în aceste condiţii va fi posibil de realizat servicii calitative pentru cetăţeni, se va obţine o stabilitate la nivel instituţional, va fi o claritate în ceea ce priveşte luarea deciziilor şi va fi îmbunătăţită colaborarea autorităţilor publice centrale cu autorităţile publice locale, a declarat Igor Munteanu, directorul executiv al IDIS Viitorul.
  • victor popa despre necesitatea elaborarii unui mecanism de functionare a apc in teritoriu.mp3
  •     0
  •   

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.