„Idealizarea excesivă a guvernării de către UE sau SUA, partenerii naturali ai reformelor democratice din Moldova, este în detrimentul blocului ACUM...”
---
Sporirea toleranței în interiorul coaliției de guvernare, confirmată de prelungirea recentă a acordului de conviețuire politică până la finele lui 2020 (TVR Moldova, 16 Septembrie 2019), consolidează câteva procese paralele. Pe de o parte, mobilizarea pro-reformă a blocului ACUM atrage Socialiștii volens nolens într-o competiție pozitivă de idei și abordări de politici publice. Chiar dacă Socialiștii critică avid neajunsurile acțiunilor întreprinse de anumite ministere, aceștia nu atacă frontal vreo reformă în concret. Altfel spus, capitalizarea politică pe marginea imperfecțiunilor Guvernului Maiei Sandu nu s-a soldat deocamdată cu provocarea de paralizii pe linia de reforme. Pe de altă parte, avantajele comparative ale Socialiștilor, care rezultă în disciplină și organizare internă, impune din partea blocului ACUM exigență sporită față de propria performanță politică. De aceea, grija față de “blocul comun” nu poate nicidecum înlocui o reflecție serioasă vizavi de traiectoria individuală a Partidului Acțiune și Solidaritate și a Platformei DA. Sustenabilitatea actualelor inițiative de guvernare depinde de capacitatea partidelor de la guvernare de a menține un grad înalt de popularitate – aspect în care PSRM reușește mai bine. Totodată, reformele desfășurate în Moldova provoacă interes în afara țării. De fapt, statornicirea reformelor influențează în mod proporțional formarea “creditului de încredere” acordat de UE și alții.
Pașii întreprinși de coaliție par uniformi, chiar dacă discursul formulat de blocul ACUM variază, iar alegerile locale din 20 octombrie 2019 ajută la accentuarea rivalităților politice. Ieșirea lui Octavian Țîcu din Platforma DA și lansarea sa în alegerile din Chișinău creează premise pentru consolidarea “grupului rebel” din cadrul blocului (Agora, 20 Septembrie 2019). Acolo se regăsesc deputații cu viziuni anti-ruse, promotori activi ai curentului unionist din societate, care se vor coaliza în jurul deputatului Țîcu, în funcție de rezultatele alegerilor din capitală. Emanciparea spiritelor unioniste în blocul ACUM poate complica relația cu Socialiștii. Astfel, principiile de neagresiune politică, precum renunțarea la “declarații și acțiuni ce dezbină societate” pe motiv etnic, religios și geopolitic, implantate în acordul de prelungire a coaliției 2019-2020, nu garantează nicidecum respectarea lor completă.
Unitatea coaliției depinde în continuare de două aspecte. În primul rând, conviețuirea politică rezultă din capacitatea guvernării de a pedepsi beneficiarii schemelor corupte anterioare, care datează din 2012. Ridicarea imunității a trei deputați din fracțiunea Partidului Șor – Ilan Șor (15 August 2019), Marina Tauber și Reghina Apostolova (16 Septembrie 2019), precum și a deputatului din fracțiunea PDM – Vladimir Cebotari, deschide ușa pentru investigațiile procuraturii încă nereformate, dar aflată sub o presiune politică enormă. Deputații fără imunitate sunt vizați în dosarele privind “furtul miliardului” și concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău, a căror gestionare va deveni un criteriu esențial de măsurare a performanței actualei coaliții. Al doilea aspect determinant în menținerea consensului politic ține de exigența față de respectarea legislației deja existente și adoptarea celei noi. Intențiile de excludere a companiilor “offshore” din sectorul public, demonopolizarea economiei, eliminarea elementelor neconcurențiale de pe piață și reforma justiției vor testa încrederea dintre PSRM și ACUM, dar și devotamentul lor comun față de interesul public. Or, repolitizarea instituțiilor din arhitectura statului de drept (Centrul Național Anticorupție, Curtea Constituțională), văzută în primele trei luni de guvernare PSRM-ACUM, indică o anumită predispoziție de a subordona politic instituțiile de stat. Altfel spus, devierea de la buna guvernare dispune de un grad înalt de probabilitate.
Reformele și agenda europeană – separate sau împreună?
Calendarul politic prelungit al coaliției PSRM-ACUM presupune acțiuni până la finele lui 2020. Acordul de guvernare reînnoit de cele două forțe politice, cu genetică geopolitică distinctă, corespunde cu reformele preconizate de Guvernul Maiei Sandu până în decembrie 2020 (IPN, 26 August 2019). Prin urmare, planurile Guvernului, controlat în mare parte de către ACUM, obțin sprijin și angajament politic de la toate componentele guvernării. Totodată, setul de reforme propus este ambițios, cu țesut dens de acțiuni și centralizat din perspectiva decidenților politici antrenați în asumarea responsabilității politice, dar în continuare fără un cadru temporal fixat (Vezi Tabelul de mai jos).
Tabel. Conținutul acordurilor PSRM-ACUM 1 și 2.
|
Acordul 1:
|
Acordul 2:
|
Titlul acordului
|
Înțelegerea Politică Temporară în vederea dezoligarhizării și readucerea statului în albia constituționalității
(Agora, 8 Iunie 2019)
|
Înțelegerea Politică privind Obiectivele Tranzitorii ale Guvernului, Președinției și Parlamentului, inclusiv ale Fracțiunilor PSRM, PAS și Platforma DA (TVR Moldova, 16 Septembrie 2019)
|
Scopul înțelegerii
|
Organizarea preluării efective a puterii politice după căderea regimului oligarhic
|
Planificarea procesului de guvernare în condițiile post-preluare a puterii politice
|
Durata angajamentelor reciproce
|
Temporară
|
Intermediară-nedeterminată
|
Nr. de pagini
|
4
|
15
|
Caracterul participativ
|
Angajament politic larg la nivel de majoritate parlamentară – 61 de semnături ale tuturor deputaților PSRM-ACUM
|
Angajament politic complet la nivel de ramuri ale puterii, dar nu și la nivel de majoritate parlamentară - 6 semnături ale președintelui țării, prim-ministrului, speakerului Parlamentului și reprezentanților fracțiunilor PSRM, PAS și Platformei DA
|
Domenii acoperite
|
Fără domenii concrete de intervenție, dar mai degrabă pași de planificare a deciziilor politice
|
15 domenii concrete
|
Noul acord PSRM-ACUM este extins și cuprinde 15 domenii de intervenție normativ-legislativă, care implică o conlucrare între Guvern, Parlament și Președinție. De asemenea, acordul are o concentrație puternică de aspecte de integrare europeană. Totuși, relaționarea cu UE este parțial dizolvată cu promisiuni de a participa la activitățile din cadrul CSI și asigurarea unei normalizări a relațiilor politico-economice cu Rusia, în condiții de politică externă activă și “echilibrată” (IPN, 9 Septembrie 2019).
Parametrii integrării europene agreate de către PSRM și ACUM cuprind prevederile Acordului de Asociere fără vreo excepție. Menționat expres de 4 ori la capitolele privind buna guvernare, sănătate și politică externă, Acordul cu UE conferă actului de guvernare o tentă mai degrabă pro-europeană decât de o “politică externă echilibrată”. Totuși, se observă urme de incoerență în modul cum integrarea europeană a fost infuzată în planul de guvernare reînnoit. Astfel, logica reformelor nu rezultă din implementarea propriu-zisă a Acordului de Asociere, la care se face referință în mod sporadic. De fapt, multe reforme sunt sugerate în paralel, dar nu tocmai ca parte indivizibilă a executării angajamentelor față de UE. Acest lucru este explicabil, având în vedere că acordul PSRM-ACUM este o îmbinare de propuneri, schițate în instituții diverse (ministere, partide, președinție etc.), și, închegate neuniform, în grabă, pentru a sigila un document comun. Mai mult decât atât, majoritatea reprezentanților coaliției PSRM-ACUM se confruntă cu problema înțelegerii slabe a prevederilor Acordului de Asociere. De aceea, se creează impresia că Acordul este văzut ca fundament pentru procesele politice din țară mai mult pentru faptul că aduce UE în ecuație, decât pentru că este acceptat ca platformă de transformare multi-dimensională.
UE – indulgentă sau pragmatică?
Atitudinea Bruxelles-ului față de actuala guvernare de la Chișinău emană încredere și speranță. Zonele de risc, anterior evidențiate de către europeni, se regăsesc pe lista priorităților guvernării. Energizarea reformei justiției, cu modificarea legii procuraturii, setarea unui mecanism pentru coordonarea eforturilor anti-corupție pe lângă cabinetul premierului Sandu, ridicarea imunității deputaților vizați în frauda bancară și revenirea la votul proporțional, sunt doar câteva din acțiunile apreciate în UE. Neajunsurile pe care le conțin unele reforme sunt puse deoparte, iar multiplele riscuri sunt ignorate (3DCFTA, 17 Septembrie 2019). Reformatorii din cadrul guvernării actuale fac abstracție de caracterul corupt endemic al clasei politice moldovenești. De asemenea, nu se ține cont de caracterul ciclic al coalițiilor de guvernare, dar și cel volatil în cazul unor democrații instabile, precum cea moldovenească. În asemenea circumstanțe, chiar dacă și involuntar, blocul ACUM favorizează o viitoare consolidare a pozițiilor Socialiștilor.
Deși UE se abține de la orice interferență în politica internă a țării, riscurile legate de repolitizarea instituțiilor cu exponenții PSRM trebuie să figureze în discursurile publice și în rapoartele europene de evaluare. Acest lucru deocamdată lipsește din abordarea UE. Declarațiile făcute de șefa diplomației europene, Federica Mogherini, și Comisarul pentru Vecinătate și Extindere, Johannes Hahn, transmise de la Bruxelles, preferă să dea note pozitive reformelor deja atinse, decât să le critice neajunsurile (Comisia Europeană, 12 Septembrie 2019). Raportul privind implementarea Acordului de Asociere atenționează asupra existenței unei viziuni hiper-optimiste asupra proceselor politice inițiate de coaliția PSRM-ACUM, care diferă de evaluarea obiectivă, din același document, a acțiunilor întreprinse de regimul lui Plahotniuc (Comisia Europeană, 11 Septembrie 2019). Altfel, nu este clar de ce au fost omise primele semnale ale politizării instituțiilor de stat (3DCFTA, 17 Septembrie 2019), dar și alte aspecte problematice ale anumitor reforme. Viitoarele rapoarte ale UE vor trebui să intre în esența reformelor, prezentând zonele de risc, pentru a încuraja auto-corectarea guvernării moldovenești.
Deocamdată, UE folosește tactica deschiderii generale față de reforme, oferind credit politic de încredere substanțial și asistență financiară (IPN, 26 August 2019). În realitate, partea europeană ar putea să manifeste mai multă prudență și evaluare critică deja la această etapă, incipientă. Comportamentul europenilor denotă indulgență sau pragmatism. Indulgența față de guvernanții moldoveni nu ar fi deloc în beneficiul instituțiilor democratice, deoarece pe termen mediu poate repeta degradarea calității guvernării, precum în anii 2010-2013. Dacă UE totuși manifestă pragmatism, atunci aprecierea “voinței politice autentice” a premierului Sandu (EEAS, 18 Septembrie 2019) necesită o echilibrare prin injectarea unei critici constructive în legătură cu imperfecțiunile reformelor.
În loc de concluzii…
Idealizarea excesivă a guvernării de către UE sau SUA, partenerii naturali ai reformelor democratice din Moldova, este în detrimentul blocului ACUM. În consecință, scade nivel de autosesizare față de propriile greșeli ale ACUM, iar odată cu această slăbește vigilența față de partenerii de coaliție ai acestuia - Socialiștii.
Guvernul reformelor, după cum este calificat deseori Guvernul Maiei Sandu, nu presupune întreprinderea unor acțiuni totalmente perfecte. Practicarea întrebărilor sincere pe marginea calității reformelor, atât de către publicul din țară cât și de partenerii europeni, este în deficit. Valoare adăugată a unei atitudini mai responsabile și detașate emoțional față de comportamentul guvernării ar spori legitimitatea actului de guvernare și ar diminua amenințările legate de fortificarea forțelor politice, care simpatizează modelul politic rusesc de funcționare a statului.
Dionis Cenușa
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016