Guvernul nu are o viziune clară de integrare a SCERS şi CCTM pentru 2006-2008
Hotărârea de Guvern cu privire la elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu (CCTM) şi a proiectului de buget, prevede asigurarea unei compatibilităţi integrale între Strategia de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei (SCERS) şi CCTM 2006-2008. Guvernul, însă, pentru moment, nu are o viziune clară asupra integrării celor două procese, care sunt privite separat, şi fără efecte de sinergie.
Aceasta este concluzia, la care au ajuns autorii Euromonitorului "Planul de Acţiuni Uniunea Europeană – R. Moldova: Evaluarea progresului în Trimestrul I, 2006". Potrivit acestora, Guvernul, la fel, constată că legătura dintre cele două procese este la moment slabă.
„Lipsa compatibilităţii între aceste documente creează dificultăţi majore în asigurarea financiară a priorităţilor SCERS şi analiza impactului social al politicilor”.
La fel, experţii acuză Guvernul de intransparenţă a controlului de stat asupra gestionării finanţelor publice, în particular, Curtea de Conturi, care nu a publicat integral rezultatele reviziei financiare efectuate la Centrul de Combatere a Crimelor Economice şi Corupţiei pe perioada anilor 2003-2004. „A fost invocat caracterul de secret de stat al informaţiei nepublicate, dar nu este clar din care perspectivă anume gestionarea finanţelor publice reprezintă un secret de stat, mai ales în cazul unei structuri create pentru combaterea corupţiei şi a crimelor economice. Un mare neajuns este şi faptul că hotărârile Curţii de Conturi sunt publicate cu întârzieri enorme, în general de 1-1,5 ani”, se arată în raport.
În primul trimestru al anului curent a continuat practica de acordare a facilităţilor şi scutirilor fiscale cazuale, precum şi a subvenţiilor directe plătite unor agenţi economici în afara oricărei transparenţe fiscale şi fără condiţionarea utilizării subvenţiilor, constată experţii.
Euromonitorul "Planul de Acţiuni Uniunea Europeană - Republica Moldova: Evaluarea progresului în Trimestrul I, 2006" este deja al doilea raport realizat în cadrul proiectului Planul de acţiuni RM – UE. Proiectul este implementat de Asociaţia ADEPT împreună cu Centrul „Expert-Grup” şi finanţat de Departamentul pentru Dezvoltare Internaţională al Marii Britanii.