2 iunie 2017, 11:00, Casa Presei, Chișinău
Forumul Civic Urban a anunțat această conferință de presă și propunem atenției Dvs două subiecte:
Subiectul 1: Constituirea Forumului Civic Urban ca platformă deschisă de acțiune civică
In zilele de lucru ale Forumului Urban ”Urbanism și Dezvoltarea Durabilă a Chișinăului”, ediția a II-a, 20-21 aprilie 2017, organizat de Ambasada Franței în Republica Moldova, Primăria Chișinău și Agenția de Inspectare și Restaurare a Monumentelor, reprezentanții câtorva formațiuni non-guvernamentale, care dețin expertiză în domeniul urbanismului și alte domenii conexe au constituit Forumul Civic Urban ca platformă civică activă în domeniul urbanismului.
Forumul Civic Urban își propune să activeze permanent, pentru a oferi o platformă deschisă, multidisciplinară de exprimare liberă, de luare de atitudine activă vis-a-vis de inițiativele și acțiunile procesului decizional în domeniul urbanismului prin construirea unui dialog de calitate între părțile interesate și actorii implicați în dezvoltarea urbană.
De rând cu atitudinea civică activă în domeniul urbanismului, Forumul Civic Urban își mai propune să promoveze Urbanismul ca domeniu cultural de interacțiune multidisciplinară.
În acest scop, Forumul își asumă rolul de catalizator al ideilor și viziunilor privind dezvoltarea urbană durabilă și plasarea lor în vizorul publicului și al factorilor de decizie.
Un alt aspect al activității Forumului va fi diseminarea cunoștințelor, a experienței înaintate și a bunelor practici în domeniul urbanismului în scopul lărgirii cercului celor interesați în promovarea dezvoltării urbane durabile.
Forumul este deschis pentru participarea persoanelor interesate, reprezentanților asociațiilor profesionale și de creație, sectorului privat, de cercetare și administrativ de toate nivelurile.
În promovarea culturii urbanismului durabil, Forumul este sprijinit de instituții cu expertiză notorie în domeniu din străinătate, așa ca EPURES, Agenția Urbanismului din Saint-Etienne (Franța), Forumul de urbanism și arhitectură din or. Nisa (Franța), Școala Națională de Arhitectură din Saint-Etienne (Franța), IHS România etc.
Subiectul 2: Scrisoarea deschisă a Forumului Civic Urban adresată Președintelui Parlamentului cu privire la proiectul Codului Urbanismului și Construcțiilor
În data de 3 martie 2017 Parlamentul Republicii Moldova a adoptat în prima lectură proiectul Codului Urbanismului și Construcțiilor.
Participanții Forumului Civic Urban, analizând documentul menționat, se consideră obligați să declare că actualul Proiect de Cod nu poate fi promovat pentru a fi adoptat de către parlament deoarece nu întrunește criteriile de calitate pentru un act normativ de o asemenea anvergură.
Obiecțiile de bază se referă în principal la conținutul textului Codului Urbanismului, care pentru moment este parte componentă a proiectului de Cod al Urbanismului și Construcțiilor.
Participanții Forumului Urban își expun opinia, agreată de comun acord, că partea ce vizează domeniul Urbanismului trebuie retrasă din structura actuală a documentul.
Principalele argumente în susținerea acestei opinii sunt următoarele:
Proiectul de Cod al Urbanismului în varianta actuală, ca parte componentă a Codului Urbanismului și Construcțiilor, nu întrunește cerințele față de un act normativ de asemenea anvergură, deoarece are carențe de substanță în asigurarea coerenței legale în domeniul urbanismului atât la nivel central, cât și local.
Pe lângă faptul că proiectul Codului nu oferă un cadru legal conform viziunii și principiilor internaționale de dezvoltare urbană, adoptate de către Conferința ONU Habitat III, Quito, Ecuador, 2016, prevederile Proiectului Codului nu asigură corelarea necesară a prevederilor Codului cu actele normative existente în domeniul vizat, dar și în domeniile conexe (legislația de mediu, funciară, cu privire la patrimoniu etc.). Mai mult ca atât, proiectul Codului abundă în elemente confuze și ambigue, neglijând și armonizarea semantică a legislației naționale. In același context, se impune obligatoriu aplicarea recomandărilor Centrului Național Anticorupție (CNA), care specifică clar în conținutul proiectului Codului „existența normelor care comportă pericol de coruptibilitate manifestate prin sens ambiguu și contradictoriu, care pot fi interpretate și aplicate într-un mod discreționar”. Tot avizul CNA atenționează asupra faptului că „există riscul promovării unor interese în detrimentul interesului public general”.
În proiectul Codului nu este prezent elementul răspunderii juridice în domeniul urbanismului și construcțiilor. Textul proiectului conține prevederea răspunderii civile, contravenționale sau penale, fără să se asigure că legislația la care se face trimitere conține deja prevederile corespunzătoare.
Lipsa elementului răspunderii juridice este unul din cele mai pertinente motive pentru care este necesară retragerea proiectului Codului de pe ordinea de zi a Parlamentului. În caz contrar acesta nu va asigura dezvoltarea legală și eficientă a domeniului vizat.
Documentul în versiunea sa actuală nu asigură ierarhizarea prevederilor normative, astfel creând situații când fiecare prevedere produce efecte juridice separate, fără a fi interconectate.
De asemenea, proiectul Codului trebuie să includă lista documentelor, care au fost supuse codificării și dispozițiile de abrogare a prevederilor contrare, deoarece mai multe acte normative incluse in acest proiect sunt modificate cardinal. Proiectul actual în acest sens specifică doar doua legi, fapt care va crea o suprapunere de prevederi cu foarte multe situații contradictorii.
În aceeași ordine de idei, trebuie menționat că proiectul Codului are carențe serioase și la capitolul cadrului instituțional necesar pentru implementarea prevederilor Codului, care devin și mai critice în contextul reformei administrației publice centrale anunțate recent.
Așa cum domeniul Urbanismului este un domeniu de sinteză multidisciplinară și interacțiune trans-sectorială (socială, economică, construcții, mediu, demografică, geospațială etc.), și din punct de vedere ierarhic, acest domeniu complex nu poate fi atribuit ca domeniu de expertiză unei autorități responsabile de domeniul construcțiilor, care constituie doar unul din elementele de sinteză ale urbanismului și cu atât mai mult ale amenajării teritoriului. În plus, Codul nu identifică sursele de finanțare pentru crearea cadrul instituțional necesar, ceea ce face imposibilă implementarea prevederilor sale.
In termeni generali, versiunea actuală a proiectului de Cod al Urbanismului nu contribuie la îmbunătățirea legislației și a situației existente in domeniul vizat. Respectiv, el nu asigură o înțelegere mai bună a cadrului juridic în domeniu de către cetățeni, funcționari, investitori etc. și nu oferă un instrument juridic eficient sectorului juridic per se.
De rând cu cele expuse trebuie menționat că acest proiect de Cod nu facilitează dezvoltarea proprietăților și protejarea lor, și intră în contradicție cu cadrul legislativ și administrativ existent.
Faptul că pentru elaborarea proiectului de Cod nu a fost asigurat un proces participativ, cu implicarea resurselor consistente de consultanță națională și internațională, și nu a fost aplicată procedura de consultare a publicului, a dus la obținerea unui proiect de document, care datorită carențelor de ținută juridică, dar și lingvistică, nu poate fi aprobat in forma propusă. Calitatea proiectului Codului nu poate fi salvată prin redactare esențială.
Urmare celor expuse solicităm respectuos Parlamentului să procedeze la excluderea din varianta actuală a proiectului Codului Urbanismului și Construcțiilor a părții privind Codul Urbanismului.
Propunem elaborarea unui nou proiect de document al Codului Amenajării Teritoriului și Urbanismului, cu implicarea unei echipe multidisciplinare de experți naționali și internaționali, care ulterior va fi supus procedurii consultărilor cu publicul, după cum prevede legislația în vigoare.
Trebuie menționat și faptul că noul Cod al Amenajării Teritoriului și Urbanismului va trebui să urmeze logica și ierarhia elaborării documentelor strategice conform prevederilor legislației naționale. Astfel Codul Urbanismului trebuie relaționat la principiile Schemei Naționale de Dezvoltare și Amenajare a Teritoriului, care trebuie elaborată în baza obiectivelor Strategiei Naționale de Dezvoltare. Noul Cod al Amenajării Teritoriului și Urbanismului trebuie să corespundă rigorilor actelor legale de asemenea anvergură și să contribuie semnificativ la consolidarea cadrului legislativ și dezvoltarea durabilă a țării.
Participanții Forumului Civic Urban își declară atașamentul și disponibilitatea privind participarea în procesul de elaborare a noului proiect al Codului Amenajării Teritoriului și Urbanismului.
Rămânem deschiși pentru colaborare și pentru participarea în audieri publice pe subiectul proiectului Codului Urbanismului și Construcțiilor, organizarea cărora rămâne la discreția Parlamentului Republicii Moldova, în cadrul cărora am putea prezenta argumente detaliate în susținerea propunerii de retragere a proiectului Codului Urbanismului și Construcțiilor de pe ordinea de zi a Parlamentului pentru operarea modificărilor propuse.
Cele menționate în acest comunicat constituie subiectul unei scrisori deschise, pe care Forumul Civic Urban o adresează Președintelui Parlamentului Republicii Moldova, Dlui Andrian Candu, în speranța obținerii acceptului pentru solicitarea exprimată.
Scrisoarea este accesibilă pentru semnare de către persoanele și instituțiile, care susțin această inițiativă civică de interes public general până în data de 8 iunie, 2017, pe https://www.petitieonline.com/scrisoarea_deschis_privind_retragerea_codului_urbanismului, după care va fi transmisă Președintelui Parlamentului Republicii Moldova.
Forumul Civic Urban va reveni cu informații referitor la reacția Parlamentului Republicii Moldova privind subiectul legat de proiectul Codului Urbanismului și Construcțiilor în timpul apropiat.
DISCLAIMER: Autorii comunicatelor – nu agenţia de presă IPN – poartă responsabilitate exclusivă pentru corectitudinea şi esenţa conţinutului comunicatului, prezentat spre publicare şi/sau distribuire