FMI atestă unele deficienţe ale statisticii naţionale a R. Moldova
Fondul Monetar Internaţional (FMI) a identificat unele deficienţe ale statisticii naţionale.
Potrivit raportului de evaluare al FMI, efectuat în contextul Acordului cu R. Moldova, statistica pieţei forţei de muncă rămâne inadecvată pentru analiza schimbărilor macroeconomice. Este vorba despre lipsa datelor despre şomaj conform metodologiei Organizaţiei Internaţionale a Muncii, precum şi despre neincluderea în salarii a beneficiilor suplimentare, care formează o parte importantă a remunerării salariaţilor.
În opinia experţilor FMI, statistica preţurilor la fel conţine unele neajunsuri. „Culegerea datelor cu privire la preţuri este limitată în plan geografic, iar indicele preţurilor producătorului nu este un indice al preţurilor la care se realizează tranzacţia şi cuprinde un număr mic de unităţi comerciale”, se arată în document.
În raport se menţionează că, în pofida unor recomandări ale Misiunii în domeniul statisticii fiscale, aceasta continuă să fie calculată pe vechi. Recomandările FMI ţin de reclasificarea datelor despre finanţare după tipul de debitor sau după tipul de instrument de datorie, raportarea de către Ministerul Finanţelor a datelor fiscale lunare bazate pe conturile corespondente menţinute la Banca Naţională a Moldovei către Departamentul de Statistică al FMI.
Cât despre statistica conturilor naţionale, FMI a remarcat că estimările nu includ regiunea transnistreană pentru care culegerea datelor a fost sistată din 1991.
În acelaşi timp, reprezentanţii FMI susţin că în urma unor misiuni de asistenţă tehnică din partea Fondului, statistica monetară şi financiară s-a îmbunătăţit. Potrivit lor, autorităţile au îndeplinit majoritatea recomandărilor misiunii din aprilie (SRF) şi au iniţiat crearea unei baze de date monetare integrate (IMD) pentru utilizare în comun de către Departamentele European şi de Statistică ale FMI.
Noul Acord de finanţare pentru R. Moldova pe o perioadă de trei ani, în sumă de 118,2 mil. lei a fost aprobat de FMI la 5 mai curent. Acesta este în corespundere cu Strategia de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei (SCERS) şi pune accentul pe menţinerea stabilităţii macroeconomice, precum şi pe dezvoltarea sectorului financiar şi a reformelor structurale orientate spre accelerarea procesului de tranziţie prin clarificarea rolului statului în economie.