|
|
|
Noul Șef al Delegației UE preia funcția într-un context politic neliniștit, având în vedere adoptarea votului mixt la insistența PDM. Această decizie politică are putea avea urmări negative ramificate pentru pozițiile UE în Moldova, inclusiv pentru începutul mandatului lui Peter Michalko...
|
Dionis Cenuşa |
|
Politicul moldovenesc, indiferent de orientare geopolitică, a decis să capitalizeze imagine din plecarea lui Pirkka Tapiola, a cărui mandat de Șef al Delegației Uniunii Europene din Moldova, demarat în aprilie 2013, i-a sfârșit în august 2017.
Liderul partidului de guvernare, Partidul Democrat, oligarhul Vladimir Plahotniuc, a fost primul care s-a reunit cu diplomatul european (11 august). Astfel, politicianul a decis să-i mulțumească lui Tapiola pentru contribuția sa în susținerea cauzei europene a Moldovei. Apariția lui Plahotniuc lângă diplomatul european are loc în condițiile în care guvernarea canalizează eforturi considerabile pentru a atrage de partea sa instituțiile europene, de avizul cărora referitor la votul mixt depinde viitoarea asistență macro-financiară (IPN, 14 August 2017). Diplomatul european a acceptat întrevederea cu liderul democraților, indiferent de popularitatea negativă a acestuia și atacurile anterioare venite din partea autorităților moldovene, nemulțumite de pozițiile lui publice față de reformele din justiție și alte sectoare (Europunkt.ro, Aprilie 2016) și informația despre performanțele reale ale guvernării, pe care o livra Bruxelles-ului. Astfel, nici pe final de mandat, Pirkka Tapiola nu a renunțat la principiul de neutralitate față de toți actorii politici din țară, în particular față de liderul PDM, asumându-și plenar riscul de a fi neînțeles de către o bună parte din opinia publică din țară.
Peste 5 zile după întâlnirea cu Vladimir Plahotniuc, diplomatul european a avut o întrevedere cu președintele țării, adeptul apropierii strategice de Rusia, Igor Dodon. În pofida viziunilor sale ostile față de Acordul de Asociere cu UE, parafat și semnat în decursul mandatului lui Tapiola, președintele Dodon nu doar a accentuat meritele diplomatului european în dezvoltarea relațiilor Moldova-UE, dar și i-a conferit una dintre cele mai înalte distincții de stat – “Ordinul de Onoare”. Asemenea distincții au fost acordate anterior altor reprezentanți ai UE de către Mihai Ghimpu, Marian Lupu și Nicolae Timofti: Cesare de Montis (2009), Kalman Mizsei (2011), Dirk Schuebel (2013). Gestul Președintelui Dodon ar fi putut să se rezume la un mesaj sobru de mulțumire. În loc de aceasta, președintele a preferat să remarce contribuția lui Tapiola (Presedinte.md, august 2017), care de fapt constituie nimic altceva decât o apreciere pozitivă vizavi de UE, la doar 9 zile după ce a mulțumit UE pentru suportul acordat Moldovei, în timpul întâlnirii de la Teheran, cu șefa diplomației UE, vice-președinta Comisiei Europene, Federica Mogherini.
Pe de o parte, acordarea Ordinului de Onoare lui Tapiola reprezintă o manifestare de ipocrizie politică (EpochTimes, August 2017), deoarece președintele Dodon a învinuit UE că ar fi sprijinit guvernele corupte așa-zis pro-europene, câteva dintre care au coincis cu mandatul lui Pirkka Tapiola. Pentru a se apăra de eventuale critici că l-ar simpatiza prea tare pe Tapiola, președintele Dodon motivează decizia de a oferi distincția reamintind opoziția fermă a diplomatului față de caracterul declarativ al reformelor derulate de guvernare. Pe de altă parte, după peste jumătate de an dedicat practic în exclusivitate agendei pro-ruse, la care se mai adaugă blocajele provocate de PDM în dialogul Dodon-Moscova, președintele țării simte necesitatea de a diversifica și respectiv echilibra retorica sa geopolitică. Acest lucru poate explica parțial decizia de a conferi distincție de stat lui Tapiola, “reiterarea” invitației pentru Federica Mogherini de a vizita Chișinăul și anunțul despre planificarea unei vizite la Bruxelles până la finele lui 2017.
Evenimentele politice majore din perioada mandatului lui Pirkka Tapiola
Pe durata mandatului său, diplomatul european a asistat la diverse episoade politice de importanță majoră, care au schimbat radical cursul politicii interne și externe a țării. Astfel, Pirkka Tapiola a preluat șefia Delegației UE la câteva luni înainte de finalizarea negocierilor privind Acordul de Asociere și și-a terminat mandatul după practic un an de la intrarea deplină în vigoare a Acordului. Liberalizarea regimului de vize cu UE pentru cetățenii moldoveni la fel coincide cu mandatul lui Tapiola, extrem de consistent în evenimente.
Totodată, diplomatul european a contabilizat primele eșecuri ale guvernării de la Chișinău în procesul de reformă, rezultat din implementarea provizorie a Acordului de Asociere, inițiată în septembrie 2014. Fraudarea sistemului bancar, produsă în perioada 2010-2013, a atins punctul critic în prima perioada a mandatului lui Tapiola.
De asemenea, el a coordonat dialogul Bruxelles-ului cu Chișinăul în perioada colapsului Partidului Liberal Democrat 2014-2015 și a ascensiunii Partidului Democrat. Cu cel din urmă este asociată intensificarea fenomenului “statului capturat”(Academia.edu, Mai 2017), monopolizarea actului de guvernare de către oligarhul, care se declară pro-european, Vladimir Plahotniuc și protestele în masă din 2016. Tot în prezența lui Tapiola, UE renunță definitiv la romantismul în relația cu Moldova și revizuiește abordările iluzorii montate anterior - “Moldova - povestea de succes al Parteneriatului Estic”.
Lansarea proiectelor de dezvoltare regională și investiții în autonomia găgăuză (Europunkt.ro, Iunie 2016) și extinderea implementării Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător cu UE (ZLSAC) în regiunea transnistreană tot sunt cuprinse de perioada când Delegația UE a fost dirijată de Tapiola.
Nu în ultimul rând, mandatul lui Tapiola este marcat de înghețarea asistenței europene în iulie 2015 și deblocarea acesteia în decembrie 2016, după implementarea unei serii de reforme prioritare, considerată de către societatea civilă drept deficientă. Ultimele evenimente de anvergură, pe care le cumulează mandatul lui Pirkka Tapiola țin de introducerea votului mixt și ca urmare riscul înghețării asistenței macro-financiare din partea UE (IPN, 14 August 2017).
Principalele evenimente politice care au marcat mandatul lui Pirkka Tapiola în calitate de Șef al Delegației UE de la Chișinău
Eveniment
|
Luna, anul
|
Începutul mandatului lui Pirkka Tapiola
|
4 Aprilie 2013
|
Parafarea Acordului de Asociere cu UE
|
29 Noiembrie 2013
|
Liberalizarea regimului de vize
|
28 Aprilie 2014
|
Semnarea Acordului de Asociere
|
27 Iunie 2014
|
Alegeri parlamentare
|
30 Noiembrie 2014
|
Intrarea provizorie în vigoare a Acordului de Asociere
|
1 Septembrie 2014
|
Înghețarea asistenței financiare a UE
|
Iulie 2015
|
Ridicarea imunității președitelui PLDM, Vlad Filat
|
15 Octombrie 2015
|
Lansarea proiectului “Susţinerea agriculturii şi dezvoltării rurale prin promovarea măsurilor de consolidare a încrederii” (SARD) dedicat UTA Găgăuzia și raionul Taraclia
|
13 Mai 2016
|
Implementarea ZLSAC pe tot teritoriul Moldovei, inclusiv în regiunea transnistreană
|
1 Ianuarie 2016
|
Formarea Guvernului lui Pavel Filip și începutul formal al monopolizării puterii politice de către PDM
|
20 Ianuarie 2016
|
Intrarea în vigoare deplină a Acordului de Asociere
|
1 Iulie 2016
|
Alegeri prezidențiale și alegerea unui președinte pro-rus
|
Octombrie-Noiembrie 2016
|
Dezghețarea asistenței bugetare a UE și alocarea a 45,3 milioane EUR
|
21 Decembrie 2016
|
Adoptarea votului mixt de către PDM, PSRM, Grupul Popular European și democrați neafiliați
|
20 Iulie 2017
|
Sfârșitul mandatului lui Pirkka Tapiola în calitate de Șef al Delegației UE de la Chișinău
|
31 August 2017
|
Ce urmează după Pirkka Tapiola?
Parcursul lui Tapiola în funcția de Șef al Delegației UE în Moldova a fost influențat de un șir de provocări de ordin intern (fraudarea sistemului bancar, monopolizarea puterii de către PDM, alegerea unui președinte pro-rus etc.), cât și regional (anexarea Crimeii de către Rusia și declanșarea de către aceasta a separatismului în Estul Ucrainei). Viitorul șef al Delegației, diplomatul slovac Peter Michalko, se va confrunta cu provocările vechi, care sunt departe de a fi soluționate, și va face față altor provocări noi care deja se prefigurează.
Avantajul noului Șef al Delegației UE este că, datorită faptului că l-a consiliat pe Reprezentantul Special al UE în Moldova, Kalman Mizsei, acesta înțelege unele particularități ale realității moldovenești. Totodată, în prezent, diplomatul slovac, reprezintă interesele Slovaciei în Grecia, o țară puternic îndatorată față de FMI și creditorii europeni și lovită de criza refugiaților și a migranților ilegali. Altfel spus, Peter Michalko are cunoștințe despre Moldova și intră în noua funcția îndată după ce părăsește Grecia, a cărui context politic este cu mult mai dificil și volatil, reliefat de euroscepticism, populism, un rol excesiv al bisericii și înclinația spre Rusia.
Măsurile imediate pe care urmează să le întreprindă noul Șef al Delegației vor ține de evaluarea implementării “pre-condițiilor politice” necesare pentru ca UE să ofere Moldovei asistență financiară. Pe termen lung, Michalko va trebui să mențină o retorică critică vizavi de calitatea reformelor asumate de guvernare, dar să evite politizarea discursului său și partizanatul în favoarea unor forțe politice.
Calitatea mandatului său va depinde de dibăcia comunicării și construirii dialogului cu politicul moldovenesc, dar și cu opinia publică și respectiv mass-media din Moldova. Abilitățile lingvistice și posedarea limbii române, ruse și ucrainene, vor constitui avantaje naturale în diplomația publică, căreia Peter Michalko îi va dedica o parte semnificativă din mandatul său. În fine, componența parlamentară după alegerile din 2018, probabilitatea preluării puterii de către forțele pro-ruse, iar până la aceasta escaladarea situației în jurul conflictului transnistrean și a autonomiei găgăuze, se numără printre principalele provocări pe care diplomatul slovac va fi nevoit să le gestioneze în viitor.
În loc de concluzie...
Mandatul lui Pirkka Tapiola a fost foarte complicat, marcat atât de progrese majore cât și involuții grave. Diplomatul european nu a renunțat niciodată la poziții critice fiind la Chișinău și mesaje tranșante transmise la Bruxelles. Pirkka Tapiola a adoptat o retorică mai incisivă după dezvăluirile legate de fraudarea sistemului bancar și înghețarea asistenței europene, care au încheiat perioada romantică în relația UE-Moldova.
Totodată, el a evitat polemicile politice, chiar dacă autoritățile au încercat să-l provoace acuzându-l că ar împiedica reformele. Deschiderea sa față de mass-media și societatea civilă i-a asigurat vizibilitatea și conexiunile necesare pentru a promova interesele UE și agenda reformelor.
Noul Șef al Delegației UE preia funcția într-un context politic neliniștit, având în vedere adoptarea votului mixt la insistența PDM. Această decizie politică are putea avea urmări negative ramificate pentru pozițiile UE în Moldova, inclusiv pentru începutul mandatului lui Peter Michalko. Pe de o parte, dacă UE ignoră introducerea votului mixt și oferă asistența, aceasta slăbește forțele pro-europene care pierd o pârghie importantă pentru a face presiuni asupra guvernării. Pe de altă parte, acordarea asistenței macro-financiare va afecta imaginea UE, care va fi asociată din nou cu Democrații conduși de oligarhul Vladimir Plahotniuc, și va avantaja forțele pro-ruse și președinția lui Igor Dodon.
Dionis Cenușa este politolog, deţine MA în studii europene interdisciplinare, Colegiul Europei.
Domenii de interes: Integrare europeană, politici europene, politica externă a UE, migrație și securitate energetică.
Urmăriţi contul lui Dionis Cenuşa pe Twitter
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016