Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră

Analiză Info-Prim Neo: „Consultarea cu poporul”, pe care intenţionează să o iniţieze premierul Vlad Filat, începând de astăzi, 4 iulie, este una dintre cele mai corecte şi oportune mişcări pe care au făcut-o vreo dată reprezentanţii clasei politice moldoveneşti de la Independenţă încoace. Este adevărat că este o mişcare nevoită şi aceasta reduce cumva din sinceritatea şi credibilitatea ei, dar, de regulă, anume „nevoia” mişcă lucrurile şi Istoria înainte.

De ce acţiunea este corectă? Pentru că apelează la unicul şi ultimul, până a se ajunge la alegeri, instrument democratic valabil în situaţia de criză profundă prin care trece ţara – consultarea cu reprezentanţii celor care au încredinţat puterea actualelor autorităţi ale Republicii Moldova. De ce este nevoită? Pentru că părţile componente ale actualei guvernări s-au dovedit nepregătite sau incapabile să găsească soluţii în interiorul acesteia. Ca să aibă şi un efect pe potrivă, următorii paşi din această mişcare ar trebui să corespunde anumitor criterii obligatorii, fără de care consultarea se poate transforma într-o ordinară acţiune de PR politic sau, şi mai rău, poate agrava şi mai mult situaţia social-politică din Republica Moldova, şi aşa adusă la limita limitei ei de jos.

În primul rând, în cadrul acestor întâlniri cu reprezentanţii diferitor grupuri sociale, Vlad Filat trebuie să demonstreze capacitatea de a asculta ceea ce i se spune, dar, înainte de aceasta, el trebuie să demonstreze voinţa politică de a vrea să vorbească însuşi: sincer, clar, coerent. În rândul doi, şi în cadrul consultărilor, dar, în special, după ele, premierul trebuie să demonstreze voinţă şi capacitate de acţiune. Inclusiv, pentru că dacă nu va acţiona el, vor acţiona alţii, iar el ar putea fi eliminat din lista celor cu potenţial de acţiune la nivel naţional. „Duhul din lampa fermecată”, eliberat de el îşi va face efectele oricum. Declaraţia făcută publică la sfârşitul săptămânii trecute anunţă că premierul a luat decizia în cauză „având în vedere situaţia tensionată din societate, care afectează grav actul de guvernare”. Aceste formule sunt adecvate pentru un document politic, diplomatic, dacă vreţi, în realitate, însă, lucrurile stau exact invers.

Subiectul real al discuţiilor îl constituie situaţia tensionată în arcul guvernamental care afectează grav situaţia din societate. Doar o astfel de abordare poate fi considerată sinceră, clară, coerentă şi eficientă. Ca să fie în măsură să consulte, partenerii de dialog ai domnului premier au nevoie mai întâi de informaţie, de o „bază de date” exactă privitor la ceea ce se întâmplă în cadrul Alianţei pentru Integrare Europeană (AIE), de guvernământ, sau, şi mai exact, între liderii formaţiunilor componente. Timpul aluziilor, atacurilor reciproce eufemistice, metaforice, a fost epuizat. Ca să poată „judeca” /analiza, societatea trebuie să cunoască informaţie veridică sau, cel puţin, unul din punctele de vedere oficiale şi argumentate asupra stării adevărate de lucruri din AIE. Potrivit aceluaşi document, în cadrul consultărilor vor fi abordate subiecte ce ţin de „contextul în care activează Guvernul Republicii Moldova, modul în care decurge procesul de reformă, evoluţia procesului de integrare europeană, lupta cu corupţia, situaţia social-politică din Republica Moldova...”.

Din aceste cinci elemente ale unui şir doar unul - lupta cu corupţia - reprezintă un fenomen-cauză, restul ţin de domeniul efectelor. Respectiv, se poate presupune că fenomenul corupţiei, în principal în cadrul Alianţei de guvernământ, poate sau trebuie să constituie subiectul de la care pornesc „consultările”, „baza de date”, la care se făcea trimitere mai sus. Până unde este gata premierul să ajungă în dezvăluirile sale? Şi cel mai important, până unde este hotărât să ajungă în acţiunile sale ulterioare? Este el gata să înceapă de la sine, de la anturajul său, dacă acesta este implicat în afaceri şi scheme frauduloase? Cât curaj şi cât spaţiu de manevră real are să-şi facă real transparente afacerile proprii şi ale anturajului său? Câtă capacitate şi posibilitate are să-şi înfrunte oponenţii în limitele legii, dar ferm şi hotărât? Lipsa de finalitate în acţiuni este principala „boală” a actualei guvernări. Orice boală, dacă nu este tratată, aduce la invaliditate sau chiar sfârşit letal...

Pe parcursul consultărilor şi după ele, premierul trebuie să aibă mereu în vizor câteva posibile scenarii în evoluţia lucrurilor: 1) menţienrea sau destrămarea AIE şi eventualele efecte; 2) reformatarea puterii cu sau fără alegeri parlamentare anticipate şi eventualele efecte. Aici riscurile sunt extrem de mari şi riscurile se referă nu doar şi nu atât la guvernare sau reprezentanţii ei, cât la ţară în ansamblu şi la fiecare dintre noi, locuitori ai acestei ţări. Iniţiatorul „consultărilor cu poporul” are acum nevoie de cea mai mare perspicacitate de care a fost nevoie vreo dată în Moldova de după Independenţă. Mai multă decât a fost nevoie în timpul războiului de la Nistru din anul 1992. Acolo era clar că duşmanul vine din exterior. Acum duşmanul este şi în interior, inclusiv în cel mai interior interior... Trebuie să admitem că după aceste consultări cu societatea ar putea fi nevoie de o nouă rundă de consultări, convocate de „alte părţi interesate” în conflictul puterii. Dar acesta va fi cel mai mic rău pe care va trebui să-l suporte Moldova şi moldovenii, dacă nici acţiunile iniţiate astăzi nu vor avea finalitate.

Titlul prezentei analize foloseşte cuvântul „vorbeşte” la timpul prezent. Inclusiv pentru că, în caz contrar, nici premierul Filat, nici noi, cetăţenii acestei ţări, nu avem şanse la timpul viitor şi nu va mai avea rost să vorbim despre „modul în care decurge procesul de reformă, evoluţia procesului de integrare europeană, situaţia social-politică din Republica Moldova...”

Valeriu Vasilică, Info-Prim Neo

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.