Experţii proiectului „EUniAM” din cadrul programului TEMPUS, susţinut de Comisia Europeană, propun restructurarea sistemului de învăţământ superior din Republica Moldova, care să presupună universităţi publice mai mari şi mai puternice, şi o bază pentru predarea multi şi interdisciplinară pentru toate ciclurile de studii.
Coordonatorul proiectului, Romeo Ţurcan, a declarat marţi, 26 mai, la o conferinţă de presă la IPN, că în Republica Moldova sunt 19 instituţii de învăţământ superior de stat şi 15 institute de cercetare. În cadrul proiectului s-a constat că numărul universităţilor de stat ar putea fi redus la 7, iar centrele de cercetare să fie integrate în acestea. Fuzionarea va permite evitarea dublării inadecvate a disciplinelor.
Experţii propun şi o delimitare clară între rolurile şi responsabilităţile Guvernului şi universităţilor în gestionarea sistemului, reflectate şi puse în aplicare prin reglementări şi autonomie universitară instituţională. În opinia lor, Ministerul Educaţiei ar trebui redenumit în Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, astfel ca să cuprindă mai multe domenii. În cadrul acestuia ar urma să fie create mai multe agenţii pentru a asigura legătura universităţilor cu alte ministere, iar universităţile vor avea tangenţe directe doar cu ministerul de ramură, căruia îi vor raporta într-un format comun date referitor la toate aspectele legate de activitate.
Experţii proiectului consideră necesară o separare clară între guvernarea universitară, conducere şi management. De asemenea, se propune învăţarea centrată pe student, bazată pe rezultatele învăţării, predare pe bază de cercetare, competenţe de angajare.
Setul de propuneri va fi discutat în cadrul câtorva seminare organizate la Chişinău, Cahul şi Bălţi. Propunerile pot fi descărcate de pe site-ul http://www.euniam.aau.dk, iar sugestiile şi opiniile pot fi expediate la adresa de e-mail euniam@adm.aau.dk. Coordonatorul naţional al proiectului, Larisa Bugaian, prorector al Universităţii Tehnice a Moldovei (UTM), a precizat că şi până acum în cadrul proiectului au fost desfăşurate mai multe mese rotunde, ateliere de lucru şi vizite în mai multe state europene pentru schimb de experienţă etc.