|
|
|
Pe lângă normalizarea procesului de integrare europeană a regiunii, care va nivela animozitățile cu partea rusă, viitorul cancelar german urmează să se concentreze pe soluții europene pentru conflictele separatist-teritoriale est-europene. Condiția primordială pentru acest lucru este coordonarea și cooperarea UE-Parteneriatul Estic pe baza unei platforme de securitate inter-instituțională, secționată în patru, în vederea asigurării unei abordări diferențiate și eficiente a conflictelor din regiune...
|
Dionis Cenușa, Columnist principal |
|
Germania pășește inevitabil în direcția unei tranziții politice de importanță majoră, provocată de sfârșitul guvernării cancelarului Angela Merkel, care a durat neîntrerupt începând cu anul 2005. Indiferent de rezultatul alegerilor din 26 septembrie 2021, orice forță politică germană câștigătoare va simți presiunea realității rapid schimbătoare și instabile la nivel local, european și global, dar și presiunea modelului “merkelian” de guvernare sub control.
Tranziția va necesita identificarea unui lider cu profil asemănător cu cel al lui Merkel, care alcătuia un amestec reușit de calmitate, inhibiție și pragmatism. Substituirea celui din urmă cu o variantă opusă – decizii precipitate, extrovertism și impracticabilitate – poate avea sorț de izbândă doar dacă viitorul cancelar va demonstra eficiență, înainte de a etala alte calități. Capacitatea de a găsi soluții eficiente pentru problemele naționale și externe, care se vor multiplica în următorii ani, este unul din criteriile de bază ce contează pentru votanți. De fapt, scrutinul testează dacă publicul vrea alt personaj decât Merkel strict din motive doctrinare sau dacă este în căutarea unui stil distinct de guvernare.
Politica germană și cea europeană depinde de votul a circa 60,4 milioane de votanți (BBC, 2021), cuprinși în vârsta eligibilă de vot (începând cu 18 ani), la alegerile pentru reînnoirea componenței Bundestagului (Parlamentul german). În baza votului mixt, o jumătate din deputați sunt aleși pe circumscripții uninominale (circa 250 mii voturi per reprezentant), iar cealaltă pe listă de partid. Dimensiunea legislativului poate fi de minim 598 de deputați, iar numărul lor poate crește până peste 700 de aleși pentru a compensa dezechilibrele create de votul pentru partid și cel separat pentru candidat. Sondajele pre-electorale denotă incertitudine cu privire la rezultatele finale și respectiv numele cancelarului post-Merkel. Unica estimare corectă este că Creștin-Democrații sau Social-Democrații vor rămâne la guvernare, indiferent de cine obține victoria.
Necunoscutele alegerilor germane
În decursul ultimelor luni înainte de scrutin, popularitatea forței politice majore aflate în competiție a fost nelineară. În luna mai 2021, Verzii au depășit Creștin-Democrații Angelei Merkel în sondaje, dar nu pentru mult timp. Revenirea Creștin-Democraților în fruntea simpatiilor publice s-a menținut intactă în iunie-iulie, exact până în momentul inundațiilor devastatoare din vestul țării. În absența lui Merkel, care se îngrijea de relațiile transatlantice, la Washington, fruntașul creștin-democraților Armin Laschet a gestionat defectuos apariția sa publică pe fundalul tragediei naționale, provocate de intemperiile istorice (Guardian, Iulie 2021). Empatia demonstrată ulterior de Merkel a fost însă insuficientă pentru a restabili terenul preferințelor pentru Laschet, care a fost întrecut de Social-Democratul, actualul Ministru al Finanțelor și vicecancelar, Olaf Scholz. Impunerea celui din urmă în sondaje, la distanță de câteva săptămâni de la alegeri, a fost mai degrabă neașteptată, mai ales având în vedere că Social-Democrații păreau mult timp incapabili să părăsească umbra Creștin-Democraților și Verzilor. Principalele subiecte care mișcă barca electorală este criza pandemică și schimbarea climatică, urmată de migrație. Cea din urmă, poate deveni un stimulent major în influențarea votului german, dacă criza umanitară din Afganistan și valurile de refugiați nu sunt absorbite de țările învecinate.
În legislativul ales în 2017, formațiunea Angelei Merkel (Creștin-Democrații) și partidul-soră din Bavaria (Uniunea Creștin-Socială) dețineau 245 de mandate. Împreună cu aliații de guvernare, Social-Democrații, Merkel a contat pe 397 voturi. În conformitate cu proiecțiile din august 2021, Creștin-Democrații pot obține sub 180 de mandate (27% mai puțin decât în 2017), rezultat care poate fi egalat sau chiar depășit de către Social-Democrați. Cel mai realist scenariu pentru Verzi este dublarea rezultatelor din 2017 (de la 67 până la peste 130 de mandate), care îi va plasa pe locul trei și îi va converti într-o forță atractivă pentru constituirea unei coaliții durabile.
Potrivit prognozelor electorale, dacă poziția Social-Democrațiilor rămâne neschimbată, atunci viitoarea coaliție de guvernare va fi determinată de aceștia. Două din trei cele mai probabile scenarii post-electorale cuprind Creștin-Democrații și Social-Democrații (Euroactiv, 2021). Același lucru este corect despre Verzi și Liberal-Democrați (FDP). Coalizarea curentă dintre Creștin-Democrați și Social-Democrați are puține șanse să se repete, dar nu este exclusă. Cea mai improbabilă combinație este cea formată din Creștin-Democrați și Verzi. Totodată, sondajele elucidează că majoritatea populației îl preferă pe Olaf Scholz în calitate de cancelar. În cazul victoriei Social-Democraților, coaliția de guvernare s-ar putea mișca spre stângă (roșu-verde-roșu), cuprinzând Verzii și extrema stângă (Die Linke). Diferența dintre Olaf și candidatul Verzilor Annalena Baerbock este de aproape 15%, iar Armin Laschet este al treilea candidat potrivit preferințelor (Euroactiv, 2021). Indiferent de rezultatele alegerilor, extrema dreaptă (Alternativa pentru Germania) nu va face parte din coaliția de guvernare.
Contrastele guvernării lui Merkel
Având în vedere greutatea factorului german în procesele decizionale intra-europene, votanții germani vor alege un cancelar atât pentru Germania, cât și pentru UE. Astfel, următorul conducător german trebuie să îmbine câteva calități esențiale: 1) puterea de a seta, aplica și exporta standarde în sectoare critice (mediul ambient, digitalizare, gestionarea crizelor); 2) altruism la împărtășirea unei viziuni europene comune cu statele UE; și 3) capacitate de negociere pragmatică și pan-occidentală cu regimuri autoritare (Rusia, China, Iran etc.). Anume în limitele acestor parametri, Merkel și-a călit statutul de lider global, punând accent pe soluțiile cu grad redus de risc, în pofida criticii formulate de adepții diplomației dure. Debranșarea de la energia atomică (2011), menținerea Greciei în Zona Euro, deși cu prețul austerității (2015), adăpostirea refugiaților sirieni (2015) sau deschiderea (franco-germană) față de înzestrarea UE cu dreptul de a împrumuta circa 750 miliarde EUR de pe piețele financiare internaționale pentru relansarea post-pandemică (2020) constituie câteva din situațiile critice în care Merkel a manifestat gândire și inițiativă strategică.
Cealaltă fațetă a monedei expune reticența și inflexibilitatea merkeliană, soldate cu decizii care au subminat pozițiile Occidentului în favoarea actorilor internaționali autoritari. Astfel, Germaniei îi este atribuită responsabilitatea pentru blocarea dialogului de extindere a NATO prin pregătirea Ucrainei și Georgiei pentru o eventuală aderare (2008). De asemenea, încorsetată de coaliția cu Social-Democrații și moliciunea din politica externă germană față de Rusia („Ostpolitik”), Merkel a desconsiderat amenințările ce pot decurge din operaționalizarea eventuală a gazoductului Nord-Stream 2 (2021) pentru autonomia energetică a UE, dar și pentru securitatea regională, conectată la intervenția rusă în teritoriul ucrainean. Necondiționarea acordului de liber schimb UE-China cu progrese în domeniul drepturilor omului reprezintă o altă circumstanță problematică, care a ridicat întrebări cu privire la devotamentul lui Merkel pentru valorile europene. Parțial, dar nu integral, imaginea sa liberală a fost reabilitată în 2021, când ea s-a poziționat deschis în favoarea asigurării drepturilor muncitorilor chinezi de etnie uigură, implicați în muncă forțată în industria bumbacului (Politico, Iunie 2021). Toate aceste momente exemplifică că deși Merkel a demonstrat inițiativă strategică în interiorul și din numele UE, cancelarul german a pledat, dintr-un reflex conservator, pentru păstrarea echilibrelor de puteri pe arena internațională. Germania din perioada lui Merkel nu a convertit potențialul său economic în aspirații geopolitice naționale și nici nu l-a canalizat spre materializarea ambițiilor geopolitice mult râvnite de UE.
Parteneriatul Estic: accentul pe integrare europeană și integritate teritorială
Cu excepția situației din Ucraina, Parteneriatul Estic pare să nu constituie cea mai mare preocupare a Germaniei în materie de politică externă. Acest lucru s-a văzut în timpul președinției rotative germane în Consiliului Uniunii Europene în 2020. Atunci subiectele care dominau agenda de lucru erau recuperarea post-pandemică, bugetul multianual al UE, etapa post-Brexit în relația cu Marea Britanie și subiectele sectoriale de anvergură, precum mediul înconjurător sau digitalizarea. În raport cu vecinătatea estică, președinția germană sub guvernarea lui Merkel prevedea acțiuni în domeniul gestionării conflictelor, cu menționarea estului Ucrainei, dar fără a specifica conflictul transnistrean, conflictele separatist-teritoriale din Georgia și respectiv cel dintre Armenia și Azerbaidjan. În mod indirect, programul președinției germane făcea referință la consolidarea relațiilor cu țările Parteneriatului Estic ca unul din cele “5 principii” de relaționare cu Rusia.
În timpul campaniei electorale pentru alegerile legislative, atunci când candidații la funcția de cancelar au prezentat propunerile cu privire la dialogul cu Rusia, aceștia au atins situația statelor est-europene. Totodată, din toată regiunea, atenția politicienilor germani s-a concentrat pe Ucraina. Cea din urmă este ținta vie a politicii revizioniste a Moscovei, manifestată printr-un război convențional. Mai mult ca atât, Germania are un angajament politic față de Ucraina datorită participării nemijlocite la eforturile diplomatice de restabilire a controlului Kievului asupra teritoriilor separatiste din Luhansk și Donbas, care deja de 7 ani se află sub protecție militară rusească.
Semnalele transmise de către partidele politice germane principale nu oferă garanții est-europenilor. Creștin-Democratul Armin Laschet nu sprijină înăsprirea poziției față de Rusia, ci din contra vrea mai multă comunicare pentru a preveni noi confruntări și a îmbunătăți relațiile acolo unde acest lucru este posibil. Candidata Verzilor Annalena Baerbock este unica care a condamnat acțiunile Rusiei în Ucraina, dar și gazoductul Nord Stream 2. Ea a optat pentru sporirea presiunii asupra Rusiei și pentru stabilizarea relațiilor ruso-ucrainene, ceea ce ar fi mai urgent decât aderarea la NATO și UE (DW, Aprilie 2021). În opinia Social-Democratului Olaf Scholz, politica externă dedicată Rusiei, așa-numitul „Ostpolitik”, trebuie revitalizată, urmărind încorporarea principiilor OSCE, legate de integritatea teritorială, în lista principiilor UE. Deși Scholz a insistat pe faptul că Moscova trebuie să se concilieze cu ideea că integrarea europeană va continua (Politico, August 2021), el nu a vociferat susținere pentru lărgirea UE în favoarea celor cu aspirații europene din Parteneriatul Estic. Liderul Social-Democraților propune revenirea la respectarea dreptului internațional în Europa în locul aplicării forței militare. Unul din elementele relației cu Rusia, pe care l-a menționat Scholz, este asigurarea comună a securității în Europa de către UE și Rusia (DW, August 2021).
Ideea lui Scholz despre întărirea principiilor OSCE la nivel bilateral între UE și Rusia reamintește componenta securității externe din „cele 4 spații comune UE-Rusia”. Lansate în 2003, acestea au fost abandonate în 2014, din cauza agresiunii rusești împotriva Ucrainei. În aceeași măsură, viziunea lui Scholz are multe lucruri în comun cu Memorandumul Merkel-Medvedev din 2010, care prevedea constituirea unui Comitet UE-Rusia pentru politica externă și securitate. Pe lângă consultarea în domeniul securității internaționale, operațiunilor civil-militare comune UE-Rusia și identificării unor soluțiilor pentru conflicte concrete, Memorandumul se axa pe contribuția comună în rezolvarea definitivă a conflictului transnistrean.
Dacă Social-Democrații câștigă alegerile, iar reanimarea Memorandumului Merkel-Medvedev devine realitate, atunci sugestia lui Scholz căpătă și mai mult sens, cel puțin în cazul conflictului transnistrean. Administrația lui Vladimir Putin deja a manifestat interes pentru ameliorarea dialogului cu guvernarea pro-UE de la Chișinău (IPN, August 2021), după alegerile anticipate moldovenești din iulie 2021. Avansarea soluției pentru retragerea armamentului rusesc din regiunea transnistreană se numără printre subiectele principale.
În orice caz, dezvoltarea unei abordări personalizate a UE pentru soluționarea conflictelor separatiste și teritoriale din bazinul Mării Negre trebuie să fie prioritatea centrală a noului cancelar german (IPN, August 2021). Aceasta poate fi integrată într-o versiune modernizată a inițiativei UE dedicată regiunii, Sinergia Mării Negre, concepută în 2007 , la care poate fi adăugat scopul de promovare a securității prin gestionarea conflictelor. Reintegrarea teritorială a țărilor din Parteneriatul Estic este benefică nu doar pentru securitate, dar și pentru procesul de reformă și convergență democratică pe termen lung. De aceea, eforturile guvernării germane post-Merkel urmează să integreze acest obiectiv în “Ostpolitik-ul” modernizat.
În loc de concluzii...
Viitorul cancelar german va avea un rol semnificativ pentru propria țară, dar și pentru UE și vecinătatea sa estică. Este indubitabil faptul că politica externă a Berlinului față de Europa de Est este influențată puternic de factorul rusesc. De aceea, gestionarea corectă a celui din urmă va da roade de asemenea în relația cu statele Parteneriatului Estic. Acestea mizează pe o Germanie condusă de un cancelar decisiv și implicat în regiune, care nu cedează în fața Moscovei în domeniul integrității teritoriale și a suveranității, ci o angajează în mecanisme de concesionare.
Pe lângă normalizarea procesului de integrare europeană a regiunii, care va nivela animozitățile cu partea rusă, viitorul cancelar german urmează să se concentreze pe soluții europene pentru conflictele separatist-teritoriale est-europene. Condiția primordială pentru acest lucru este coordonarea și cooperarea UE-Parteneriatul Estic pe baza unei platforme de securitate inter-instituțională, secționată în patru, în vederea asigurării unei abordări diferențiate și eficiente a conflictelor din regiune.
Această analiză este realizată pentru Fundația germană Hanns Seidel și Agenția de Știri IPN.
Dionis Cenușa, Columnist principal
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016