|
|
|
Așteptările UE trebuie calibrate ca să corespundă capacităților de livrare de care dispune guvernarea de la Chișinău. Noul dialog UE-Moldova necesită mai puțin subiectivism și simplificare și mai mult pragmatism și structură...
|
Dionis Cenușa, Columnist principal |
|
Dialogul politic dintre Uniunea Europeană (UE) și Moldova este la cea mai înaltă altitudine de la semnarea Acordului de Asociere în anul 2014. După aproape șapte ani de confuzie geopolitică în politica externă și numeroase crize politice și sectoriale interne, Moldova este guvernată de o forță politică, Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS), care este percepută în UE strict printr-o prismă pozitivă. Profilul geopolitic pro-european al guvernării de la Chișinău contează pentru UE, dar și mai mult faptul că convingerile europene sunt mână în mână cu angajamentul ferm al guvernanților moldoveni de a produce reforme durabile. Pe un asemenea fundal favorabil a avut loc prima vizită a Premierului Natalia Gavrilița la Bruxelles pe 27-28 septembrie (Gov.md, Septembrie 2021).
Deși premierul a fost însoțită de Nicu Popescu, vicepremierul și Ministrul de Afacerilor Externe și Integrării Europene, cel din urmă a avut un rol mai degrabă secundar la întrevederile bilaterale cu instituțiile UE. Dar datorită contactelor interpersonale solide, prezența lui Popescu a fost utilă pentru a familiariza premierul cu “ecosistemul neguvernamental de la Bruxelles”. De asemenea, vizita a devenit un prilej pentru a face publicitate Premierului Gavrilița, care este slab cunoscută de către cercurile oficiale europene. Ca urmare, fața “Moldovei europene” cunoscută de UE nu va fi asociată doar cu Președintele Maia Sandu. Cu scopul conturării unei imagini eurocentrice autonome față de cea a președintelui țării, Premierul Gavrilița a ținut să declare de la Bruxelles despre asistența macro-financiară a UE (50 milioane euro), care va ajunge în Moldova în decursul lunii octombrie, dar și despre alte posibilități de finanțare europeană. Concomitent, deplasarea oficialilor moldoveni în capitala europeană i-a ajutat să stabilească un discurs favorabil vizavi de intențiile și acțiunile guvernării, prin intermediul interviurilor cu sursele de presă pan-europene (Euroactiv și EUObserver) și socializarea cu mediul de experți de la Bruxelles.
Despre vizita de la Bruxelles a relatat doar instituția guvernului, lansând în total opt comunicate de presă despre discuțiile premierului moldovean cu diverși oficiali UE și politicieni europeni din cadrul Delegației Parlamentului European la Comitetul de Asociere UE-Moldova (membri ai Popularilor Europeni și Renew Europe). Pe de o parte, opiniile exprimate de actorii europeni au fost dominate de un fel de „entuziasm geopolitic” și hiper-optimism în legătură cu așteptările față de reformele din Moldova, aflate deocamdată în fază embrionară. Iar, pe de altă parte, partea europeană a demonstrat deschidere largă pentru oferirea de asistență. Mesajele transmise de oficialii moldoveni s-au caracterizat prin etalarea unei determinări ferme în privința derulării reformelor și a unei ambiții accentuate de a intensifica, aprofunda și diversifica relațiile bilaterale cu UE. Discursul afișat de premier a trădat de asemenea niște reminiscențe ale campaniei electorale, care s-a finalizat încă în luna iulie. Mai exact, unele dintre argumentele pe care premierul le-a comunicat europenilor au alcătuit critici împotriva și despre eșecurile guvernelor anterioare, în special cu privire la investigarea crimelor bancare și susținerea insuficientă a mediului de afaceri în anul 2020.
Deși s-au purtat discuții ample despre oportunitățile de cooperare, accentul nu s-a pus pe toate problemele structurale cu care se confruntă Moldova și care nu țin numai de corupție. Înainte de a începe discuții despre extinderea domeniilor de cooperare cu UE trebuie evaluate, de o manieră obiectivă și depolitizată, capacitățile instituționale, resursele umane din administrația publică centrală și locală, precum și mecanismele de transpunere a legislației naționale racordate la acquis-ul european. Reformarea justiției și combaterea corupției sunt prioritare, dar nu pot fi unicele preocupări ale guvernării. Ca integrarea europeană să producă rezultate, inclusiv venituri la bugetul național, aceasta trebuie să pătrundă în mentalitatea și etica de lucru a instituțiilor de stat. Totodată, generarea unor cadre noi nu trebuie să se facă prin întinerire forțată sau curățare politică a instituțiilor, ci prin reținerea și atragerea talentelor indiferent de criteriile politice, categoria de vârstă etc. În același timp, asistența tehnică a UE direcționată spre capacitarea instituțiilor trebuie să concentreze în sine instruirea comprehensivă și sistematică a funcționarilor, echiparea instituțiilor etc. Cea mai oportună modalitate pentru a stabili prioritățile de integrare europeană, de o manieră adecvată, ar trebui să fie prin consultarea publică a Agendei de Asociere cu UE, înainte ca guvernarea să o aprobe cu partea europeană, nu pentru doi ani (cum era anterior), ci pentru șase (2021-2027).
„Moment istoric” versus estimări pragmatice
Atât guvernarea PAS, cât și structurile UE, vor să valorifice la maxim oportunitatea istorică produsă de alegerile prezidențiale din 2020 și anticipatele parlamentare din 2021, soldate cu preluarea puterii de către forțe politice care vor reforme autentice. Se consideră că în acest fel, Moldova poate fi pusă pe calea unor schimbări radicale și ireversibile. Autoritățile moldovenești vor să preia și să înrădăcineze valorile europene în decursul viitorilor patru ani de guvernare, iar pentru a împinge reformele nepopulare mizează pe condiționalitatea UE. În demersul lor către UE, guvernanții moldoveni nu vor neapărat sporirea asistenței financiare, ci mai degrabă flexibilizarea acesteia pentru a o redirecționa spre domenii sensibile de reformă, unde instituțiile moldovenești pot absorbi eficient asistența externă. Toate aceste particularități vor fi detaliate în cadrul ședinței Consiliului de Asociere UE-Moldova, preconizată pentru finele lunii octombrie. Tot atunci urmează să fie prezentată noua Agendă de Asociere, în conformitate cu care autoritățile moldovenești vor organiza viitorul Plan Național de implementare a Acordului de Asociere, care actualmente este învechit.
În termeni practici, intențiile guvernării moldovenești în raport cu UE are la bază câteva straturi. În primul rând, în condițiile unui buget deficitar, guvernarea vrea să folosească asistența europeană pentru a diminua presiunea bugetară pe perioada pandemiei. În acest sens, Premierul Gavrilița s-a arătat dispusă să introducă mecanisme de șomaj parțial și tehnic pentru angajații din IMM-uri, susținut inclusiv din contul banilor europeni.
În altă ordine de idei, guvernarea PAS dorește să creeze “dialoguri la nivel înalt” cu structurile UE pe securitate, justiție și energie (mediul înconjurător – nu este inclus, dar este o prioritate absolută). Acest lucru ar spori greutatea externă asupra reformelor interne din cele trei domenii menționate, dar și sprijinul politic și asistența tehnică și financiară venită de la Bruxelles. Asemenea dialoguri pot servi ca pretext pentru a prelua instrumente de susținere a reformelor, dezvoltate de UE pentru statele cu perspectivă europeană din Balcanii de Vest. Proiectul UE „Operațiuni Internaționale de Monitorizare” (2017-2020, cu buget de circa 660 milioane euro) instituit pentru a supraveghea reforma justiției din Albania constituie un caz elocvent de practici bune, care poate fi replicat în Moldova. Totuși, chiar dacă „modelul albanez” este aplicabil, acesta implică costuri enorme, capacități instituționale considerabile și un cadru temporal de circa 5-7 ani, lucruri care sunt improbabile pentru Moldova. Dialogul în domeniul securității este de asemenea esențial pentru Moldova, înainte de toate datorită faptului că neutralitatea constituțională a țării permite dezvoltarea unor relații, mai degrabă restrânse, cu NATO. Spre deosebire de Georgia și Ucraina care primesc sprijin militar din partea statelor NATO, Moldova nu este inclusă pe mapa de securitate europeană în termeni strategici și operaționali (amenințări hibride, securitate cibernetică). În domeniul energetic, un dialog la nivel înalt ar fi valoros, dacă poate să sporească sprijinul pe care UE deja îl acordă prin intermediul Comunității Energetice, care a jucat un rol enorm în “europenizarea” legislației energetice moldovenești în anii 2015-2017 și monitorizarea implementării acesteia până în prezent.
O altă dimensiune evidențiată de partea moldovenească este integrarea țării în spațiile europene. Dar acest lucru se poate întâmpla doar acolo unde costurile UE sunt asimilabile. Atenția majoră este pe acceptarea Moldovei în „spațiul roaming-ului european”. Prin asemenea contopiri, integrarea europeană ar fi resimțită mai facil de populație (la fel cum a devenit regimul fără vize), având în vedere dimensiunea diasporei moldovenești aflată în statele europene. Cu toate acestea, apetitul european pentru inițiative de acest tip va fi mereu restrâns și evaluat reieșind din faptul că precedentele create în raport cu Moldova vor implica demersuri de replicare din partea Georgiei și Ucrainei.
Nu în ultimul rând, guvernarea PAS are o viziune robustă cu privire la interconectarea în domeniul transportului și energiei (cu finanțare europeană de circa 230 milioane euro), care însă pare să se rezume la (re)construirea infrastructurii fizice. În realitate, pe lângă aceasta, este nevoie de o abordare sustenabilă față de interconectare care să includă modernizarea și securizarea întreprinderilor de stat responsabile de “mentenanța” infrastructurii, în special a elementelor de infrastructură critică. O asemenea contribuție va spori reziliența statului (3DCFTA, August 2021), despre care guvernarea vorbește deocamdată în termeni vagi. Evaluările externe și atragerea investitorilor locali și străini de bună-credință poate fi mai benefică ca niciodată, având în vedere imaginea pozitivă a actualei guvernări.
Dependența excesivă a planurilor guvernării de asistența europeană
UE a reiterat cu varii ocazii că este dispusă să susțină agenda reformelor pe care și-o propune guvernarea de la Chișinău, care este văzută drept “agenda europeană” a țării. În timpul discuțiilor cu premierul Gavrilița, Președintele Consiliului European Charles Michel a subliniat că “Moldova este un partener important și prioritar”. Doar în lunile septembrie-octombrie, asistența financiară acordată Moldovei se ridică la 86 milioane euro. Această sumă este alcătuită din ajutorul bugetar direct de 36 milioane euro (din Planul pentru Recuperare Economică, cu un buget în valoarea de 600 milioane euro până în 2024) și 50 milioane euro a asistenței macro-financiare din 2020.
Împreună cu Comisarul European pentru Vecinătate și Extindere Oliver Varhelyi, oficialii moldoveni au discutat printre altele despre lansarea unui proiect pilot pentru modernizarea economiei rurale din Moldova, prin intermediul dezvoltării industriei alimentare și agriculturii. Evident, banii pentru acest proiect vor fi căutați, în primul rând, la Bruxelles. Deocamdată, este dificil de estimat dacă există suficientă acoperire financiară din partea UE pentru toate inițiativele părții moldovenești. Este însă cert faptul că ambițiile guvernării vor necesita resurse financiare considerabile.
În lipsa Președintelui Comisiei Europene Ursula von der Leyen, premierul moldovean a discutat cu Vicepreședintele Comisiei Europene și Înaltul Reprezentant Josep Borrell despre extinderea cooperării bilaterale, inclusiv despre soluționarea conflictului transnistrean. În ambele domenii, partea europeană și-a demonstrat disponibilitatea de a susține eforturile guvernării moldovenești, atât timp cât sunt aplicate principiile europene – democrația, statul de drept și drepturile omului. Pentru a se conforma doleanțelor europene, Premierul Gavrilița a asigurat că guvernarea va coopera îndeaproape cu UE, dar și cu Comisia de la Veneția, pe marginea reformei justiției, pentru a asigura conformitate cu standardele europene. De asemenea, tot de la Bruxelles, în contextul reformei justiției, premierul a sugerat că independența anumitor instituții a fost întărită înainte ca acestea să fie reformate. O idee similară a fost susținută de reprezentantul Comisiei Europene Katarina Mathernova, în cadrul discuției cu societatea civilă de la Bruxelles, alături de oficialii moldoveni. Asemenea congruență de opinii denotă că devierile guvernării sunt aparent cunoscute (IPN, Septembrie 2021), dar nu și dezaprobate în vreun fel, de către instituțiile europene.
În loc de concluzii...
“Momentul istoric” generat de forțele politice pro-reformă, cu ajutorul scrutinelor electorale din anii 2020-2021, trebuie ancorat în estimări realiste a situației locale și regionale. Asanarea instituțiilor de stat este la fel de prioritară ca și combaterea corupției sau reforma justiției. Doar pe o bază meritocratică și prin eliminarea criteriului politic, în instituții pot rămâne și pot fi aduse persoane, care contribuie la procesul de reformă nu din calcule politice ciclice, ci din perspectiva interesului public, a cărui natură este constantă.
Totodată, deși Moldova poate primi de la UE asistență bilaterală specială pentru reforme concrete, integrarea în „spațiile europene” va fi limitată la oferte pe care UE le poate de asemenea oferi Ucrainei și Georgiei. Pentru a depăși statutul de stat asociat și a se desprinde eventual de Ucraina și Georgia, apropriindu-se de țările balcanice cu perspectivă europeană, Moldova trebuie să inițieze reforme calitative și durabile în viitorii 4-8 ani. Discuțiile despre perspectiva europeană sunt premature și chiar dăunătoare la această etapă, când nicio reformă serioasă nu a fost începută sau dusă până la capăt, lipsind efecte concrete produse ca urmare.
În fine, așteptările UE trebuie, de asemenea, calibrate ca să corespundă capacităților de livrare de care dispune guvernarea de la Chișinău. Noul dialog UE-Moldova necesită mai puțin subiectivism și simplificare și mai mult pragmatism și structură. În orice situație, beneficiile reale și durabile pentru țară vor constitui dezvoltarea propriilor capacități, în locul delegării responsabilităților către actorii europeni.
Această analiză este realizată pentru Fundația germană Hanns Seidel și Agenția de presă IPN.
Dionis Cenușa, Columnist principal
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016